Miko Verno

Ei tunnetut, mutta vaaralliset lentokentät

20 viestiä aiheessa

Elikkkä tänne saa laittaa sellaisista lentokentistä pienen "tarinan", jotka eivät ole tunnettuja(ei korpikenttiä, missä ei ole vakituista liikennettä) kenttiä, mitkä ovat vaarallisia.

 

Minäpä aloitan:

 

Pulau Tioman Airport, Malesia

Säänöllinen liikenne joka päivä Kuala Lumpurista(Subang) ja Singaporesta(Seletar). Lentokentän kiitotie on öljysoraa ja on noin 990 metriä pitkä. Lennot sinne lennetään Berjaya Airin Dash 7-lentokoneella. Laskeutuvat käyttävät kittotietä 20, koska etelässä on noin 200 metrin korkuiset vuoret. Lähdöt taas lähtevät loogisesti kiitoradalta 2.

 

Kiitotie 20

Laskeutuminen radalle 20 on haastavaa, koska ensiksi laskeudutaan korkealta lännestä, jonka jälkeen tullaan noin yhdeksänkymmenen asteen kulmassa rataan nähden. Noin 1000 metrin päässä ja noin 200 metrin korkeudessa käännyttään radan suuntaisesti, muuten törmätään vuoriin edessä :) Silloin onkin vähän vaikeaa enää kääntyä takaisin tai tehdä ylösveto. Lentokoneen täytyy olla siinä vaiheessa vielä aika korkealla, muuten törmää alla oleviin vuoriin. Sitten onkin jo aika tiputtaa korkeutta. Koska kone on vielä korkealla, jää radasta käyttämättä noin 150metriä. Kentän aita on noin 20 metrin päässä kiitoradasta, joten siinä on "hyvä spotata"(paitsi palmut tulee eteen  :- )

 

Kiitotie 2

Nousu radalta 2 on mielenkiintoinen. Kone nousee noin 150 metriä ennen radan loppua, nostaa heti pyörät ylös ja noin 100 metriä nousun jälkeen Dash kääntyy heti vasemmalle.

 

 

Terminaali/bambumaja

Ei seiniä, vessat: 1kpl, kamat koneeseen kaupan ostoskärryllä ;) ja turvatarkastus näytti aika pelottavalta.

 

Olisi kivaa jos tekin laittaisitte lisää kentiä

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Tässä vielä youtubista linkki, miten koneet Tiomanille lakeutuvat:

:o

Toinen vielä:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä ovat varmaankin useimmille jo tuttuja (niistä tuli äskettäin JIMillä kaksiosainen ohjelma):

 

Saba (ICAO: TNCS) Hollannin Antillit Karibia

Courchevel (LFLJ) Ranska

St Bart (TFFJ) Ranskan Länsi-Intia

Madeira (LPMA) Portugali

Lukla (VNLK) Nepal

Toncontin (MHTG) Honduras

KaiTak (VHHX) Kiina (HongKong) jo poissa käytöstä

 

Googlaamalla saa tarkemmat tiedot.

 

Muita ei nyt tule mieleen.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talvella varsinkin ja länsituulella Honnigsvåg on kiva paikka. Meidän puljun piloteilla on suuri kunnioitus tuota paikkaa kohtaan. Ja kyllähän täällä pohjois-Norjassa noita lyhytkenttiä, vuoria, pimeää/sumua ja säätä yleensäkin riittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa ei taida olla kovin vaativia kaupallisia kenttiä. Korpipuolelta Kumlingessa tuulee usein monesta suunnasta samaan aikaan ja voi olla merilintuja + että on aika lyhyt kiitotie. Forssa taas on erittäin kapea. Ei tule muita mieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen muuten käynyt Isafjordurissa. On se jännän näköistä kun TwinOtteri menee todella läheltä vuorta ja sitten kaartaa jyrkästi kentälle. Muutenkin kaupunki on käymisen arvoinen paikka. Siellä on 9 henkinen elokuvateatteri joka myös toimii kylän ainoana kahvilana. Ja kirkko on pienin mitä olen ikinä nähnyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä ovat varmaankin useimmille jo tuttuja (niistä tuli äskettäin JIMillä kaksiosainen ohjelma):

 

Saba (ICAO: TNCS) Hollannin Antillit Karibia

Courchevel (LFLJ) Ranska

St Bart (TFFJ) Ranskan Länsi-Intia

Madeira (LPMA) Portugali

Lukla (VNLK) Nepal

Toncontin (MHTG) Honduras

KaiTak (VHHX) Kiina (HongKong) jo poissa käytöstä

 

Googlaamalla saa tarkemmat tiedot.

 

Muita ei nyt tule mieleen.

 

Pekka

 

 

Samaan tv-sarjaan kuuluu Gibraltar. Haasteena voimakkaat pyörteet, lyhyt rata, kiitoradan ylittävä katu sekä ilmatilan ongelmat.

 

http://3.bp.blogspot.com/_GJfms5mEQZk/S8ssC9KSg6I/AAAAAAAAAC8/Iy5eB1at7G4/s1600/Gibraltar_airport.JPG

 

http://www.sydesjokes.com/pictures/g/gibraltar_airport_runway01.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

St Bart (TFFJ) Ranskan Länsi-Intia

Aiheeseen liittyen kuva loppuosalta. Lähestymisen jyrkkyyttä on haastava hahmottaa kuvista.

 

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaan tv-sarjaan kuuluu Gibraltar. Haasteena voimakkaat pyörteet, lyhyt rata, kiitoradan ylittävä katu sekä ilmatilan ongelmat.

 

http://3.bp.blogspot.com/_GJfms5mEQZk/S8ssC9KSg6I/AAAAAAAAAC8/Iy5eB1at7G4/s1600/Gibraltar_airport.JPG

 

http://www.sydesjokes.com/pictures/g/gibraltar_airport_runway01.jpg

 

Jukka

 

Viime kesänä tuli Malagasta käsin käytyä Gibraltarilla. Siistin näkönen kenttä tosiaan, ja tuo kiitotien poikki menevä katu oli aika erikoisen tuntoista ajella läpi :) .

Käymisen arvoinen kohde!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheeseen liittyen kuva loppuosalta. Lähestymisen jyrkkyyttä on haastava hahmottaa kuvista.

 

 

Aika HC-touhua...

 

 

 

Kuten tämäkin:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole ennen nähnyt matkustajakoneen menevän noin läheltä vuorenrinnettä. Video voi tietysti vääristää heiman mutta ei siinä kyllä paljon tilaa ole. Honduraksessa siis. Bhutanissa myös erittäin mielenkiintoinen lähestyminen. Ei siinäkään Falconin siivenkärki varmaan kaukana ole. Hienoja videoita!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Youtuben suosittelemana Honduras: http://www.youtube.com/watch?v=c-SQBgea0oA&feature=related Ei näytä tuo lähestyminen ihan simppeliltä :)

 

Muistelisin, että tuolle oli jotain tehty ja wikipedia vahvistaa

 

The airport has received much criticism for being one of the most dangerous in the world[2] due to its proximity to mountainous terrain, its short runway, and historically difficult approach to runway 02.

The airport has a single asphalt runway, which sits at an elevation of 3,297 feet (1,005 m) AMSL. Until May 2009 the runway was only 6,112 feet (1,863 m) in length. In 2007 the approach to runway 02 was made significantly easier by work which systematically bulldozed away a large portion of the hillside, immediately before the threshold. Following on from this work; in May 2009, the southern end of the runway received a 984 feet (300 m) extension lengthening it to 7,096 feet (2,163 m).

 

Ennen http://en.wikipedia.org/wiki/File:Toncontinearly.jpg

Nykyään http://en.wikipedia.org/wiki/File:757finalTGU.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelisin, että tuolle oli jotain tehty ja wikipedia vahvistaa

 

May 2009, the southern end of the runway received a 984 feet (300 m) extension lengthening it to 7,096 feet (2,163 m).

 

Ennen http://en.wikipedia.org/wiki/File:Toncontinearly.jpg

Nykyään http://en.wikipedia.org/wiki/File:757finalTGU.jpg

 

Tässä hiukan uudempaa kuvaa.

http://www.airliners.net/photo/Copa-Airlines/Boeing-737-7V3/1600907/L/

http://www.airliners.net/photo//1818460/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Queenstownin lähellä sijaitseva Milford Soundin lentokenttä on suhtkoht vilkas(sightseengs) ja vuoret ihan helkutin lähellä :o

 

 

 

Zin lhi on aika hieno kenttä myös ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Zin lhi on aika hieno kenttä myös ;)

 

En löytänyt tuollaista. Tarkoitatko ehkä Linzhi:n kenttää? (Nyingchi Airport) eli ZUNZ (ICAO)

 

Pekka

 

P.S. Laittakaa mukaan IATA- tai ICAO-koodi, niin kirjoitusvihreet eivät haittaa etsimistä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään