Guest nuppi

Vuoden 2001 Airbus-turma lentäjän syyksi

42 viestiä aiheessa

Jep, juttelin tuossa saman yhtiön 767 perämiehen kanssa, ja hän totesi, että seuraavaksi kaikki mitä Americanilla on opetettu on varmaan pian lakimiesten kynsissä "väärin". Eli mitään virheitä ei kohta enää kärsi tehdä... jos ei halua, että koko training dept. joutuu kamalaan syyniin. Tuosta "tuomiosta", mikä tuli tuon bussionnettomuuden seurauksena ollaan aika laajalti eri mieltä.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole aikaisemmin tullut ajatelleeksikaan, että koneen voisi rikkoa ohjaamosta käsin vain liian agressiivisilla ohjausliikkeillä. Kuulostaa aika hurjalta.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole aikaisemmin tullut ajatelleeksikaan, että koneen voisi rikkoa ohjaamosta käsin vain liian agressiivisilla ohjausliikkeillä. Kuulostaa aika hurjalta.

 

-Juha

TUossa kyseisessä tapauksessa ei kuitenkaan tainnut olla kyse, että kone suoranaisesti rikki olisi mennyt. Vaan sen perusteella mitä itse olen ymmärtänyt niin perämies menetti koneen hallinnan vääränlaisen ohjausliikkeen jälkeen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TUossa kyseisessä tapauksessa ei kuitenkaan tainnut olla kyse, että kone suoranaisesti rikki olisi mennyt. Vaan sen perusteella mitä itse olen ymmärtänyt niin perämies menetti koneen hallinnan vääränlaisen ohjausliikkeen jälkeen...

 

"The National Transportation Safety Board determines that the probable cause of this accident was the in-flight separation of the vertical stabilizer as a result of the loads beyond ultimate design that were created by the first officer’s unnecessary and excessive rudder pedal inputs."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"The National Transportation Safety Board determines that the probable cause of this accident was the in-flight separation of the vertical stabilizer as a result of the loads beyond ultimate design that were created by the first officer’s unnecessary and excessive rudder pedal inputs."

 

Kyllä minäkin tuon tulkkasin niin, että sivuperäsin lähti omille teilleen kesken lennon. Samoin ainakin toinen moottoreista. Moiset puutteet voivat hieman vaikeuttaa lentämistä.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole aikaisemmin tullut ajatelleeksikaan, että koneen voisi rikkoa ohjaamosta käsin vain liian agressiivisilla ohjausliikkeillä. Kuulostaa aika hurjalta.

"Rikkominsesta" en tiedä mutta nämä nykyaikaiset(A32S->) bussit kyllä saa "solmuun" aika helpolla...sivuluisulla saa jo pari ohjauspintoja ohjaavaa tietokonetta solmuun kun ne ei osaa päättää että mitä pitäis tehdä ja ne sammuu kun rupeavat antamaan ristiriitaisia käskyjä. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Rikkominsesta" en tiedä mutta nämä nykyaikaiset(A32S->) bussit kyllä saa "solmuun" aika helpolla...sivuluisulla saa jo pari ohjauspintoja ohjaavaa tietokonetta solmuun kun ne ei osaa päättää että mitä pitäis tehdä ja ne sammuu kun rupeavat antamaan ristiriitaisia käskyjä. :P

 

Kannattanee tarkistaa, onko koneen asetuksissa jotain vikaa. Tuommoinen töksöäminen voi johtua ties mistä microsoftin tuotteiden tason tuntien...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattanee tarkistaa, onko koneen asetuksissa jotain vikaa. Tuommoinen töksöäminen voi johtua ties mistä microsoftin tuotteiden tason tuntien...

Eivät kai ne Airbussin tietokoneet sentään Mikrosoftin tuotteita ole? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eivät kai ne Airbussin tietokoneet sentään Mikrosoftin tuotteita ole? ;)

 

Luojan kiitos ei... :) Vähä saattas kansa riemuta, jos IRL koneis kävis samal taval ku ollin simussa. Sillo sais ruåttalaiset toimittajat säikähellä iha oikeesti (ja luvan kanssa) ku "ohjainpinnat ois iha vääräs asennos..." ;D

 

Josta kivana aasinsiltana ku päästäänki taas kuittailee ruåttalaisille, ni eikös niillä muute sen erään surullisenkuulusan hävittäjän kanssa ollukki vähä tietsikat solmussa..? Se kyseinen koneha mullisti maailmaa, ku eikös se o ainoo mikä osas tehä kertakäyttökobran ja Jävla, jävla lattakierteen? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattanee tarkistaa, onko koneen asetuksissa jotain vikaa. Tuommoinen töksöäminen voi johtua ties mistä microsoftin tuotteiden tason tuntien...

Tämä on testattu kyllä hieman muualla kuin FS:ssä... ;)

Että kyllä se varmaan oikassakin koneessa käy, tosin tuskin kukaan vähänkään täysjärkinen lentäjä vetää bussilla sivuluisua jossain...ehm....riittävässä vauhdissa :)

 

EDIT: ja loppujenlopuksihan siitä ei haittaa hirveänä ole kun niitä kuiteski on useampi...ihan varma en ole että riittääkö se parin hajoaminen että menee alternate lawiin...joka sekin lähinnä on enemmän haitta kuin oikeasti vaarallista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis ymmärsinkö nyt oikein ? Bussin tietokoneet menee sekasin, jos ajetaan sivuluisua ? En muista tämmöstä nähneeni...

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis ymmärsinkö nyt oikein ? Bussin tietokoneet menee sekasin, jos ajetaan sivuluisua ? En muista tämmöstä nähneeni...

Niinno, eihän ne varsinaisesti sekaisin mene...mutta antavat kuitenkin ristiriitasia käskyjä -> sammuttavat itsensä. Ja eihän siinä kaikke menny... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa tämmösestä en tiennytkään. Isoilla koneilla (esim 737) voidaan ajaa kyllä luisua että saadaan korkeutta pois nopsaan, olen PPrunesta lukenut threadeja aiheesta. Airbussilla ei tämmöstä taktiikkaa saa ilmeisesti missään tapauksessa käyttää ?

 

Asiasta enemmän tietävät, kommentteja ?

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eivät kai ne Airbussin tietokoneet sentään Mikrosoftin tuotteita ole? ;)

 

Ja jos on niin "jatka painamalla mitä tahansa näppäintä............EI SITÄ NÄPPÄINTÄ!!!........."

 

T:Harri

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis ymmärsinkö nyt oikein ? Bussin tietokoneet menee sekasin, jos ajetaan sivuluisua ? En muista tämmöstä nähneeni...

 

Tero

 

Muistetaan että tässä vaiheessa meillä on vain Ollin MUTU-faktaa isketty pöytään.. en nyt ihan tekisi kovin syvällisiä johtopäätöksiä pelkästään sen perusteella. Odo, lähteitä kehiin, kiitos ;)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbussilla ei tämmöstä taktiikkaa saa ilmeisesti missään tapauksessa käyttää ?

 

Tero

 

Simulaattorilla varmaan saa kuitenkin..? Finnairin(kin), kun siinä vain testataan..ei luulisi hajoavat tuosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Simulaattorilla varmaan saa kuitenkin..? Finnairin(kin), kun siinä vain testataan..ei luulisi hajoavat tuosta.

No eihän siinä simussa mikään oikeasti hajoa.. Jos simussa tulee moottoriin tulipalo niin syttyykö silloin sitä simua liikuttavat moottorit vai mitkä? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinno, eihän ne varsinaisesti sekaisin mene...mutta antavat kuitenkin ristiriitasia käskyjä -> sammuttavat itsensä. Ja eihän siinä kaikke menny... :)

 

Ihan muistin perukoilta vetäistynä, mutta muistan lukeneeni jostain että kun esim. bussissa on tietokoneita pilvin pimein, niin niissä käytetään jonkinlaista / jonkinlaisia päätietokoneita, jotka vertailevat eri tietokoneiden antamia arvoja toisiinsa, jos joku tietokone alkaa antamaan levottomia lukemia se suljetaan ja sen tehtävän ottaa joissain tapauksissa varatietokone. Olikohan peräti niin, että päätietokoneissa olisi käytössä sumea logiikka.

 

Joka tapauksessa mutua mutua, ei faktaa.

 

Tässä pätkä NASAn airbussin tietokoneita / järjestelmiä käsittelevästä raportista (ei ollut saatavana kuin pieni pätkä; ei kellään sattuisi olemaan salasanaa NASAn tietokantaan... ;) )

 

"...The basic building blocks are fail-safe control and monitoring computers. The control channel performs the function allocated to the computer (control of a control surface for example). The monitoring channel ensures that the control channel operates correctly...."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eihän siinä simussa mikään oikeasti hajoa.. Jos simussa tulee moottoriin tulipalo niin syttyykö silloin sitä simua liikuttavat moottorit vai mitkä? ;D

 

Meinasin lähinnä, että jos tekisi jonkun überkovan liikeen niin hydrauliikka ei pysyis perässä tjst. mutta tuskimpa on siitä kiinni.. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinasin lähinnä, että jos tekisi jonkun überkovan liikeen niin hydrauliikka ei pysyis perässä tjst. mutta tuskimpa on siitä kiinni.. ::)

Kyllä ne motionit voi saada sekaisin/villiintymään, mutta se on sitten oma juttunsa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään