Sami Niemeläinen

Junkers Jumo 211 moottori Joensuussa

9 viestiä aiheessa

Joensuun Maakuntamuseossa (Carelicum) on näytteillä pitkään puhdistettavana ja entisöitävänä

ollut Junkers Jumo moottori. Moottori on peräisin Liperiin syöksyneestä JK-254 koneesta ja on nyt

siis nähtävänä entistä ehdompana. Samalla osastolla on näytteillä osia myös Ilomantsissa alas-aamutusta

venäläisestä SB-2 koneesta.

 

Tässä vielä mielenkiintoinen lista mahdollisista hylyistä joista Joensuun Ilmasilta on kiinnostunut:

 

Kiihtelysvaarassa:

 

Heinävaara, neuvostopommikone

 

Tuupovaarassa:

 

Matosärkkä, suomalaishävittäjä Morane-Saulnier

 

Hoilola, suomalainen pommikone Blenheim

 

Konnunniemi, neuvostoliittolainen pommikone

 

Asento, neuvostoliittolainen maataistelukone ’Sturmovik’

 

Luutalahti, Kyhöjärvi, neuvostoliittolainen lentovene MBR-2 pakkolasku

 

Öllölän eteläpuolella ?, neuvostoliittolainen pommikone Tupolev

 

Ilomantsissa:

 

Ilajan Longonvaara, neuvostoliittolainen maataistelukone

 

Meskenvaara, suomalainen yhteyskone

 

Paastojärvi, nykyisen rajan takana, neuvostoliittolainen pommikone Iljushin DB-3

 

Patrikka, neuvostoliittolainen hävittäjä Hurricane

 

Mutalahti, Hoilonsuo, neuvostoliittolainen pommikone Tupolev

 

Sonkaja, suomalaishävittäjä Fiat G-50 pakkolasku

 

Kallioniemi, suomalainen pommikone Blenheim, pakkolasku

 

Oinassalmi?, neuvostoliittolainen hävittäjä, tyypistä ei varmuutta

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Täältä löytyy vielä lisää kuvia ko. moottorista:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

No jopas  :o

 

On todellakin konservaattorit osanneet asiansa. Vähän tekis mieli taas mussuttaa kun toi on väärin päin mutta olkoon nyt kun on niin hyvää jälkeää.....  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komppaan, hienoa työtä, mutta en ymmärrä miksi kone väärinpäin kun kerran asialliseen näyttelyalustaan saatu peilitkin näyttämään mätipuoli...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä siinä varmaan visuaalisuus on kohdannut realismin, päällipuolella on kovin vähän nähtävää ja peilien kautta katsottuna venttiilikoneisto on hmm... vähemmän vaikuttava.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä siinä varmaan visuaalisuus on kohdannut realismin, päällipuolella on kovin vähän nähtävää ja peilien kautta katsottuna venttiilikoneisto on hmm... vähemmän vaikuttava.

 

Tätä mieltä olen minäkin. Nyt kun moottori on väärinpäin on siinä kaikki mielenkiintoinen helposti katseltavissa. Venttiilikoneisto ja kaikenlaiset lisälaitteet näkyvät paljon paremmin. Tuo nyt alaspäin oleva puolihan on melko umpinainen eikä siinä näy oikeastaan mitään muuta kuin kampiakseli. Eli tarkastelun kannalta moottori on nyt "oikeinpäin" :)

 

EDIT: rivitys /MM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai kävijöille kuitenkin kerrotaan mootorin olevan esillä väärinpäin? Kuka on tehnyt entisöintityön?

Juha

 

Puhdistuksesta, purkamisesta ja kasaamisesta on vastannut Joensuun Ilmasilta. Ohessa vielä pieni artikkeli jossa taustaa tuosta moottorista ja koneen traagisesta kohtalosta ja esillepanosta. Varsinkin koneen ohjaajan kohtalo oli kova koska hän oli onnistunut sopimaan tapaamisen samalle päivälle vaimonsa kanssa mutta vaimo joutuikin tunnistamaan miehensä ruumiin rannekorun perusteella joka miehellä oli mukana lennolla onnenamulettina.

 

http://m.yle.fi/w/maakunta/pohjoiskarjala/ns-ydmu-5fd7a536380f95585dde5f8aa9783f4d?zi=true

 

EDIT: rivitys kuntoon. Älkää painako sitä Enteriä vaan antakaa forumisoftan hoitaa rivinvaihto. /MM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään