Guest pat-3

Säämies armeijassa...?

5 viestiä aiheessa

Mulla alkaa armeija heinäkuussa ja vielä olis tilaisuus vaikuttaa siihen mitä siellä tulee tekemään. Nyt tuli niinisalon tykistöst kirje missä luki että voi hakeutua johonki erikoiskoulutukseen. Vaihtoehtoina oli mm. Säämies..... Olisko tosta säämiehen koulutuksesta mitään hyötyä vaikka PPL teorioissa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se niitten lentosää-puolen juttujen kanssa helpottaa, ainakin Niinisalon sää-au:t kävi jossain vaiheessa IlmaSK:n lentosää-AuK:n... Sanotaanko että helpottaa huomattavasti asioiden ymmärtämistä jos on ollu sen puolen kanssa tekemisissä ennenkuin aloittaa noita PPL-teorioita

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse kyseisen koulutuksen saaneena voin sanoa, että ainakin PPL-teorioiden (ja varmasti muuhunkin ilmailun) sääoppiin sieltä sai ihan hyvää pohjaa. Joskin itsellä PPL-kurssin ja asepalveluksen välillä vierähti useampi vuosia, joten osa asioista oli jo unohtunut, mutta palautui toki mieleen helpommin kun muisteli mitä aikanaan oli lukenut.

Käsittääkseni nykyään myös osa miehistöstä koulutetaan ns. "lentosäämiehiksi", jotka palvelevat TykPr:n lennokkiosaston sääpalvelua tekemällä mm. METAR-sähkettä perinteisen SYNOP:n sijaan. Näin ainakin joskus 2000-luvun lopussa - ihan nykyistä tilannetta en tiedä. Uskoisin, että jos aktiivisesti hakee tuohon koulutukseen niin sinne myös pääsee TykPr:n sisällä, koska se ei ehkä ole sitä haetuimpaa kurssia :) Tiedän myös sääpuolen kouluttajien nimiä, joten voin privapostilla antaa suorat yhteystiedot jos haluat kysellä tarkemmin sisällöstä. Ihan varmasti myös tuollainen aktiivisuus koulutusta kohtaan ei ainakaan haitaksi ole sinne hakemiseen.

Kävin tuon koulutuksen saapumiserässä II/02, mutta myöhemmin sain reservisijoituksen Ilmavoimien säähommiin (silloin ei koulutettu suoraan METAR-miehiä) ja päässyt sitä kautta näkemään lennoston kertausharjotuksissa ihan mielenkiintoista toimintaa mitä ei koskaan olisi ei-Ilmavoimien puolelta varmaan nähnyt. Joten jos suuntana on TykPr ja ilmailu kiinnostaa niin varmasti Niinisalon tarjoamasta koulutuksesta tuo on hyvä valinta ilmailuharrastukseen!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse myös kävin lentosää-auk:n ja kyllä siitä apua on jos tulevaisuudessa lentohommat kiinnostavat. Itse koulutus ei ollut kovinkaan korkeatasoista ja Tikkakoskelta puuttui selkeästi koulutuksen rakenne. Asioita käytiin sieltä täältä läpi mutta mitä jälkeen päin olen kuullut, niin koulutusta on pyritty parantamaan. Koulutuksen jälkeinen puoli vuotta oli se aika jolloin hommasta sai parhaiten kiinni :) ...Tuli itse oltua Hallissa loput 6kk ja siellä lennonjohtotornin alakerrassa väännettiin metaria, synopia, snowtameja ja muita yleisiä briefing hommia. Tuli flightpläänit ja niiden cancelit, depit yms tutuiksi ja oli kyllä ihan mielenkiintosta hommaa.

Voin kyllä osaltani suositella lämpimästi, apua on ollut PPL:ssä ja myös IR:ssä ja todennäköisesti myös ensi keväänä ATPL:ssä...  :thmbup:

Ja vielä mainitakseni että olin saapumiserää II/07 ja hain erikseen Tikkakoskelle palvelukseen. Alkuun määrättiin Parolan panssariprikaatiin mutta sain sen muutettua. Mitään linjavalintaa en ollut tehnyt ennenkö Tikikselle menin ja sattumalta päädyin L-sää Aukkiin  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Itse kävin kans SääAUKin II/09 Tikiksellä ja on kyllä ollut hyötyä asioiden ymmärtämisessä PPL ja CPL teorioissa. Suosittelen että lähdet sitten komennukselle sieltä Tikkakoskelta esim. Uttiin, jossa pääsee tekemään monipuolisesti säähommia ja lennonvarmistuspalvelua + KSE hekolennot ja lennonjohtovierailut  ;)

Opetus Tikkakoskella nyt on mitä on ja ei siitä sen enempää  :P mut komennuspaikassa sit kyl oppii tosi nopeesti homman jujun kun pääsee tekemään konkreettisesti niitä hommia! Suosittelen!  :thmbup:

-Joni

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään