Jukka Juutilainen

Muistaako kukaan Fougan H-tyypin happimaskin ilmaventtiiliä...?

17 viestiä aiheessa

Voi rähmä, kun menee hommat vaikiaksi.  :P

 

Tässä on nyt tsekattu ja kahlattu läpi muutama päivä lukulasien ja suurennuslasin avulla Laukkasen Fouga-kirjaa ja ilmavoimien historiikkejä. Laukkasen kirjasta löytyy parhaimmat kuvat Fouga-piloteista. Yksi asia jäi vaivaamaan. H-tyypin maskissa on "hengitysventiili" (anti-suffocation valve) maskin vasemmalla puolella. Hallussani olevassa Suomen ilmavoimien käyttämässä maskissa tämä venttiili on poistettu ja se on korvattu valkoisella muovilevyllä. Samanlainen valkoinen muovilevy näkyy olevan myös Suomen ilmailumuseon mallinukella.

 

Jos nyt oikein erotan, niin VT-piloteilla näkyisi olevan tuo H-maskin "hopeinen" hengitysventtiili paikallaan (ja oikein päin) esimerkiksi Ismo Myllylän kirjassa Lentorykmentti 4 - Lapin lennosto 1945-1993 s. 110. Hopeinen siivilä näkyy aika hyvin Sjögrenin Börjen maskissa ja hänen vasemmalla puolella olevien kuskien maskeissa (kuvan oikea laita).

 

Probleemat alkavat sitten Laukkasen Fouga-kirjan kuvien osalta... H-tyypin maski näkyy parhaiten sivulla 140. Kylänpään maskin hengitysventtiili on musta ja "kulmikas". Jyrkillä on H-tyypin maski isolla mikillä s. 126. Jos toi hengitysventtiili olisi oikein päin, niin siinähän möllöttäisi hopian värinen hengitysventtiilin "sihti/siivilä". Eipä möllötä! Mustaa on vain tarjolla...

 

Heräsi sitten tommonen loppupäätelmä, jotta VT-kuskit/60-luvun FM-kuskit huomasivat, että happi ei kulje siivilän läpi Suomen talvisissa olosuhteissa, koska lämpimän uloshengityksen myötä tiheäsilmäinen siivilä kenties jäätyi tukkoon... Joku valopää huomasi sitten sen, että hengitysventtiilin sisäpuolella oli isommat aukot. Venttiili käännettiin väärinpäin ja a'vot! Happi virtasi molempiin suuntiin paremmin. Tämä selittäisi em. kuvien "mustat aukot" H-tyypin maskeissa... Can anybody confirm this theory?

 

Onneksi hyllyssä oli 3/66 leimattu Fullerin H-tyypin happinaamari. Fullerin maskissa on vain pienempi mikin etulevy. Kuvassa ylempänä on suomalaisen pilotin ("OKA") käyttämä maski 3/63 leimalla ja isommalla mikin etulevyllä. OKA:n maskissa näkyy hengistysventtiilin kohdalla toi plastiikkinen valkoinen suojalevy.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Fullerin maskista hengitysventtiili irtoaa nätisti.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tiheäsilmäinen venttili on irti.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Musta sisuspuoli ulkona. Ei mene tukkoon yhtä herkästi. Isommat reiät ulkopuolella. Tiheäsilmäinen siivilä on nyt poskea vasten.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tehtiinkö Suomessa just näin? Tämä selittäisi Laukkasen kirjan "mustat aukot" H-tyypin maskin osalta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Toi siivilähän tuli käyttöön E*-maskin myötä, kun pilotit tukehtuivat E-tyypin maskeihin, joissa ei tuota venttiliä löytynyt.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Täältä löytyy lisää tietoa maskin "Anti-Suffocation Valvesta": http://www.monsmilitaryantiques.co.uk/viewitem.php?id=1430

 

[ attachment removed / expired ]

 

Fullerin potta ja H-tyypin maski, jossa on siivilä oikein päin:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tossapa vielä toi Vantaan museon VT-pilotti samanlaisella H-tyypin maskilla ja valkoisella muovilevyllä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jos toi valkoinen muovilevy olisi ollut käytössä lentopalveluksessa, niin se kyllä erottuisi selvästi noissa Laukkasen kirjan kuvissa... Tosin voihan se olla, jotta noita maskeja käytettiin Safireissa ilman letkua, ja silloin myös toi hengitysventtili poistettiin. Tai sitten noi maskit ovat suoraan varastosta, kun olivat jääneet eläkkeelle. Kattelin läpi myös wanhat VHS-nauhat ilmavoimien osalta, ja Safir-pätkässä H-tyypin maskia käytettiin ilman letkua "radiomaskina" RAF:n tyyliin. Siellähän se oli maan tapa koulukoneissa. ;)

 

Kuvia otetaan vastaan VA-kaudesta H-tyypin maskin vimoseen lentoon asti.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hitto! Löytyhän multa Valtosen kuva Fougan ohjaamosta. Kuva oli näytillä Tikkakoskella joku vuosi sitten. Samanlainen musta läntti on hopian venttiilin kohdalla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tuli mieleen vaan toinenkin seikka venttilin mahdolliseen kääntöön. H-tyypin maski on varsin pieni verrattuna E*- ja G-tyypin maskeihin, joten saattoihan toi musta uloke painaa hankalasti poskea vasten normaalissa asennossa... Kamakin meisseli poskessa mentiin.  ;D

 

Tikkakosken mannekiinilla on myös samanlainen valkoinen muoviläpyskä venttiilin kohdalla. Alkuperäisissä 60-luvun kuvissa tollasta valkoista lätkää ei kyllä näy.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Fouga-miesten 60-luvun lentokengät ne vasta mysteeri onkin! Näyttäisi olevan käytössä "sämpylöitä" (puolikengät), monoja, spittareita etc. Sininen kauluspaita ja kraka kaulassa. Jos olisi joutunut hyppäämään jorpakkoon, niin ikävä olisi ollut kyllä dalsia sämpylöillä ja kauluspaidalla takaisin kotio...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on yksi kuva faijasta 60-luvulla Fougan vierellä jossa tuo venttiili näyttäisi olevan oikeinpäin, siis hopeanvärinen siivilä ulospäin. Yritän skannata sen tänne kuhan kerkiän.

 

Mietityttää tuon venttiilin toimintaperiaate. Yleensähän tuommoisen tarkoitus on päästää virtaus vain toiseen suuntaan, tässä tapauksessa kai sisäänpäin. Näin ollen käännetty venttiili ei toimisi tarkoitetulla tavalla.

 

Tuon valkoisen muoviläpyskän veikkaisin olevan varastointia varten tarkoitettu "sokealaippa" jonka tarkoitus on pitää reikä oikeassa muodossa. Niitä ei sitten museoitaessa ole huomattu vaihtaa oikeisiin venttiileihin.

 

AW

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu! Kyllä toi valkoinen läpyskä on varmasti ollut vain varastoinnin aikainen sokealaippa. Piti purkaa venttiili palasiksi. Päivä paistaa läpi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kolmas vaihtoehto on tietenkin se, että ventiili oli asennettu väärinpäin Suomessa. Mielellään näkisin kuvan, jossa venttiili on oikein päin Suomi-maskissa.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Feeniks- lehden numerossa 4/1992 oli juttu Vampireista. Skannauksessa näkyy selvästi venttiilit verkkopuoli ylöspäin. Koska kyseessä on mielenkiintoinen ja selvitystä kaipaava asia, ja kuulun k.o. lehden toimitukseen, niin laitan kuvan näytille ainakin joksikin aikaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Googlettamalla löysin tällaisen jutun: www.safeeurope.co.uk/media/2798/peckover_ernsting_00.pdf.

 

Tämän perusteella anti-suffocation valve on jousikuormitteinen venttiili, joka aukeaa kun hengityskaasun virtaus normaalitietä on estynyt tai rajoittunut ja päästää ulkoilmaa maskiin. Tämän perusteella näyttäisi siltä ettei väärinpäin oleva venttiili toimi oikein, ellei myös sisuskaluille ole tehty jotain.

 

Näyttäisi myös siltä, että JJ:n purkamasta venttiilistä puuttuu nuo sisuskalut, venttiili ja jousi. Siksi päivä paistaa läpi.

 

AW

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kuvasta ja tiedoista! VA- ja VT-kuskeilla se näyttää olevan tosiaan oikein päin. Juu, multa löytyy tuo Wikmanin VT-kuva arkistoista. Ota vain poies. Börje Sjögrenin kuva vahvistaa asian VT:n osalta.

 

Täytyy tunnustaa, että tuosta anti-suffocation valvesta puhuttiin tuon E*-maskin yhteydessä. E*-maski tuli käyttöön muistaakseni 1942. G-tyypin maski tuli käyttöön 1943 ja H-tyyppi suunniteltiin myös vuonna 1943. H-tyypin maskeja tuli käyttöön laajemmin vasta 1945 ja sodan jälkeen. Onko tuo H-tyypin maskin venttiili sitten oikea anti-suffocation valve, niin se tuli omasta päästäni... Samanlainen se näyttäisi olevan kuin tuossa E*-maskissani.

 

Olavi Puusaaren ja Jukka Lehesvirran juontamassa tv-ohjelmassa (ei siis Kavo Laurilan juontamassa, sorry!  :P) on käytetty näiden filmien pätkiä:

 

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=5&t=995&a=3919

 

Ensimmäisessä filmissä (Lentäjäksi) on kuvattu SF-kuskeja H-tyypin maskilla, joissa ei ole letkua. Filmissä todetaankin, että happimaski ei ole tarpeen, mutta sitä käytettään mikrofonin takia (ilman letkua). Pakkolasku-harjoituksen kohdassa näkyykiin selvästi tuo siivilä olevan oikein päin. Kohta 07:34-07:37 ja kohta 07:56.

 

Mutta, mutta! Toisessa filmissä (Hävittäjät) nousee kaksi vänskää FM-2:n kyytiin "pussihousuissaan" ja nahkasaappaissaan. Kohdassa 01:15-01:27 näkyy selvästi tuo venttili olevankin väärinpäin! Toinen kohta taisi olla 07:09:n paikkeilla. Musta kulmikas mötikkähän se siellä vilahtaa useampaankin otteeseen. Takapenkkiläisellä on maski ilman letkua. Hyvää todistusaineistoa on siis tarjolla.  ;)

 

Tuossa toisessa filmissä vilahtaa myös muutama VA- ja VT-kuski H-tyypin maskilla. Gnat-pilotilla onkin jo sitten A-13A/2-maski, joka näkyy hyvin, kun kuski vyöttäytyy GN:n ohjaamoon.

 

Mikähän lienee ollut syynä tuohon mötikän käyttöön väärinpäin Fougassa...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä lupaamani kuva jossa metallinen venttiili erottuu selvästi. Kuvan taakse on kynällä kirjoitettu -65, joka oletettavasti on kuvaus vuosi.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Huomaa vihertävänharmaa kauluspaita ja musta kravattikin sieltä taitaa pilkistää. Kengät ei valitettavsti näy tässä kuvassa.  :)

 

AW

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käväisin kellarissa kaivelemassa valokuvalaatikkoa jotta saan hämmentää tätä soppaa lisää.

 

Nämä kuvat ovat Porista kesältä 1980.

 

Pilotilla on jo uudenmallinen valkoinen kypärä, mutta matkustajalla vanhemman malliset vermeet

 

[ attachment removed / expired ]

Tässä näkyy selvästi, että matkustajan maskissa on (yllätys, yllätys) tuo valkoinen sokealaippa.

 

 

[ attachment removed / expired ]

Tässä tuo laippa näkyy vielä selvemmin. Lisäksi pilkottaa valkoinen kauluspaita ja musta kravatti, niiden lisäksi aluspukuna on laivapalveluspuku m/65. Tämän tiedän hyvin kun olen itse vaatteiden sisällä.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens Ari!

 

Jepulis! Tämä oli hyvä kuvasarja. Kaikki variaatiot ovat näköjään mahdollisia. Sokealaippa on tullut kuvioihin sitten H-maskin vimosina käyttövuosina. Tämä selittää sitten myös nuo museoiden valkoiset laipat maskissa. Jossain välissä 80- tai 90-lukua, kun niitä on alettu jakamaan ulos, niin niissä on ollut sitten juuri tuo laippa asennettuna. Pokkaan ja niiaan hienoista kuvista.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hhhmmm... en nyt tiedä pysynkö kärryillä tässä asiassa, mutta tuo puheena oleva venttiili on siis "ylipaineventtiili" joka mahdollistaa tarvittaessa ilman saamisen maskin sisään?

 

Voisiko venttiilin asento liittyä siihen käytettiinkö maskia ilman letkua (vain mikkinä) tai letkun kanssa? Ilman letkua lennettäessä venttiilistä on poistettu sisuskalut ja se on käännetty toisinpäin helpottamaan hengittämistä? Minä mitään tiedä, mutta tässä minun viisisenttiseni  :-[

 

Miten tuossa maskissa toimii ylipäätään uloshengittäminen? Onko maskissa oma venttiili sitä varten?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin ottamassa lisää kuvia.  ;)

 

Brittien maskeja:

 

Type E Economizer mask (also used with continuous flow systems). Developed in 1940. First British oxygen mask made of rubber.

 

Type E* Modifed E mask incorporating some of the changes foreseen for the Type F.

 

Type F Economizer mask. Development begun late 1940 but it was cancelled by the Air Ministry.

 

Type G Economizer mask. Development started in from 1941 and production started in 1942.

 

Type H Economizer mask. Developed from 1943 and entered into production in 1944. Elastic with stud attachment. Still in use by 1982 in Jet Provost Mk.3/4, and  Shackleton.

 

Lähde: http://www.best-of-flightgear.dk/ukoxymask.htm

 

************************************************************************************************************************************************

 

Royal Air Forcen E-tyypin maski, jossa ei ollut anti-suffication valvea:  http://www.historicflyingclothing.com/viewitem.php?id=41

 

Tämän seurauksena usea pilotti/miehistön jäsen tukehtui sota-aikana.  E*-tyypin maskiin lisättiin tämä anti-suffication valve. Tämä kuva on omasta E*-tyypin maskista. "Suora kuilu" happimaskin letkuun alhaalla. Anti-suffication valve vasemmalla ja mikki keskellä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Otin E*-maskin anti-suffication valven irti ja siellä on tosiaan tuo Arin mainitsema jousi, joka puuttui Fullerin maskista, jota käytettiin JP:ssä mikkinä ilman letkua. Saattapi olla niin, kuten Juha tuossa totesikin, että mikki-maskista otettiin jousi poies. Ainakin Fullerin maskista se oli pois, ja maski toimi vain mikkinä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tjjaa... Kumminko päin se pitäisi sitten virrata. Joka tapauksessa noissa em. linkkien valokuvissa ja filmeissä (60-luku) toi venttili on asennettu väärinpäin, eli musta mötikkä on ulkopuolella. Arin isän kuvassa se on oikein päin. 50-luvun Vamppi-kuvissa venttiili on asennetu myös oikein päin. Jos venttiili on asennettu väärinpäin, niin sitten se ei toimi oikein, kuten Ari jo aikaisemmin totesi. Oliko tässä yksi osasyy FM-onnettomuuksiin... Pilotti menetti osittain tajuntansa, tuli ohjausvirhe ja kone tonttiin... En tiedä, enkä tuohon usko, mutta olisi jännä kuulla brittien mielipide tuosta venttiilin käytöstä väärinpäin...

 

*************************************************************************************************************************************************************************************

 

Tässä H-tyypin maskin sisustaa. Mikki keskellä, alhaalla kaksi läpällistä reikää, jotka johtavat letkun alla olevaan avonaiseen aukkoon. Maskin sivuilla on molemmilla puolin kaksi holea, joista virtaa happi, eli happimaskin letkun kautta siis.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tästä reiästä tulee happi letkua pitkin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Huono kuvatus, mutta molemmin puolin on tälläiset kolot, joista happi tulee sisään.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kaksi läpällistä reikää alhaalla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kun painan läppää sisältä, niin täältähän se ilma virtaa takaisin ulos...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun ei tunnu löytyvän ketään, joka ihan oikeasti osaisi sanoa mistä noissa mustissa venttiileissä on kyse, niin esitän teorian:

 

Alunperin maskiin kuului venttiili jossa oli metallinen kehys ja roskasiivilä asennettuna ulospäin. Nuo venttiilit ovat kuluvia osia ja aika-ajoin niitä on vaihdettava uusiin. Joskus 60-luvulla tehdas muutti materiaalin (halvempaan) mustaan muoviin ja varaosina niitä alkoi sitten ilmestyä maskeihin kun venttiileitä vaihdettiin.

 

Tai sitten tehdas lopetti varaosien valmistuksen vanhoihin maskeihin. Tai hinta nousi sellaiseksi, ettei köyhän maan ilmavoimien budjetti antanut myöten ja jouduttiin etsimään vaihtoehtoinen (kotimainen?) toimittaja.

 

Perusteluja:

 

Näyttää siltä, että mustia venttiilejä esiintyy vain Fouga kuvissa jotka ovat tietysti tuoreempia kuin vamppi kuvat, joissa näyttäisi esiintyvän vain alkuperäistä mallia.

 

En oikein jaksa uskoa tuohon venttiilin kääntö teoriaan, koska käänettynä venttiili ei toimi niinkuin on tarkoitettu. Jäätyminen ei voi olla peruste kun ilma virtaa venttiilistä sisäänpäin. Jos uloshengitysilma virtaisi ulospäin, sen luulisi tuossa kohtaa huurruttavan alas laskettua silmikkoa. Venttiilin sisuskalujen muuttaminen oikean toiminnan varmistamiseksi tuntuu tosi kaukaa haetulta.

 

Tässä teoria, todisteita kaivataan (tukevia tai kumoavia).

 

AW

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vanha, hieman värien osalta retusoitu kuva, joka ajoittuu todennäköisesti -60-luvulle. Veikkaan, että kuvassa on Teppo J. Suonperä nousemassa Fougaan. Kuva on saksittu jostain lehdestä, ja se löytyi edesmenneen ilmailijan Henry Laaksosen leikemapista.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Jukan kuvan happimaski lienee A-13A. Fougassahan on käytetty useita eri happimaskeja: USAF:n A-13 (MS22001), brittien A-13A ON-OFF mikillä, H-tyypin maski ja brittien P-tyypin maskeja. Valokuvien perustella H-tyyppi oli käytössä 60-luvulla, A-13-maskit myös 60-luvulla ja P-tyypin maskit tulivat käyttöön 60-luvun loppupuolella. 60-luvun lopussa tuli käyttöön myös USAF:n valkoinen APH-5(A) lentokypärä MBU-5/P -maskilla. HGU-sarjan pottia näkyy tulleen käyttöön 70-luvulla USAF:n MBU-5/P -tyypin maskeilla.

 

Kylänpään H-tyypin maskista vielä sen verran, jotta Laukkasen Fouga-kirjan sivulla 140 näkyy hyvin tuo väärinpäin käännetty venttiili uo Veikko Kylänpään kasvoilla. Kuva on vielä värikuva. Kylänpään lentoturma herättää kyllä kysymysmerkkejä... Jaakko Hyvösen kirjan (Kohtalokkaat lennot 1945-88) sivuilla 120-121 on puitu FM-68:n lento-onnettomuus läpi. Opettaja, ylik. Laakso, menehtyi lentoturmassa. Opettajan nukahtamista pidetään varsin todennäköisenä osasyynä onnettomuuteen. Kirjassa todetaan, että Laakson lentokypärä oli lentänyt rytäkässä parin metrin päähän. Koska happimaskin oikea kiinnike ei ollut kypärässä (radiopäähine?) kiinni, niin on tehty olettamus, että opettaja ei ollut pitänyt happimaskiaan kiinnitettynä lennolla, jossa lennettiin kolmessa tonnissa pitkään. Toisaalta todetaan, että Laakson vammat aiheutuivat siitä, että kaatuilevat puut olivat iskeneet siinä rytäkässä varsin voimakkaasti Laakson takaraivoon... Laakso oli nukkunut jo Hallin NDB:n ohittamisen jälkeen. Rytäkän jälkeen hän nukahti lopulisesti.

 

Ei voi muuta kuin ihmetellä, että oliko/tuliko koneen happijärjestelmiin vika, kun uo Kylänpääkin luki korkeusmittaria väärin jne. Toisaalta selitys voisi olla juuri tuossa väärinpäin käännetyssä H-tyypin happimaskin venttiilissä, jos siinä oli vielä tuo jousi ja mekanismi paikoillaan... Laukkasen kijan kuva uo Kylänpäästä (& väärinpäin oleva venttiili) on vuodelta 1968, FM-68 onnettomuus tapahtui 2.12.1968, ja tod.näköisesti Laaksolla oli myös samanlainen kaksiosainen lentokypärä, eikä vielä uusi valkoinen APH-5 -kypärä MBU-5/P - maskilla.

 

H-tyypin maskin oikeanpuoleinen kiinnike lähtee kyllä rytäkässä irti helposti, jos puut lyövät takaraivoon sillä seurauksella, että lentokypärä lentää pari metriä. Lisäksi Kylänpää yritti tukkia onnettomuuspaikalla Laakson verenvuotoa päästä, joten siinäkin rytäkässä oikeanpuolein happimaskin kiinnike on voinut helposti irrota. Tuntuu oudolta tuo Hyvösen kirjan raportin tulkinta siitä, että tod.näköisesti Laakson ei käyttänyt happimaskia, koska happimaski oli kiinni rytäkän jälkeen vain vasemmalta puolelta. Se on nimttäin niin, että nuo vasemmanpuoleiset nepparit pitävät kyllä maskin tiukasti kiinni radiopäähineessä, mutta tuo oikea puoli antaa tärskyn seurauksena periksi. Britit ja jenkit varmistivat usein vasurin puoleiset nepparit kiinni vielä ruuveilla. Ilman ruuvejakin tuota maskia on välillä vaikea irroittaa.

 

Tässäpä kuva liittimistä ja myös väärinpäin olevasta venttilistä... ???

 

[ attachment removed / expired ]

 

Brittien modifioima A-13A -maski mikillä: http://cgi.ebay.co.uk/Militaria-Fighter-Pilot-Oxygen-Mask-USAF-MS22001-A-13A-/170645015032?pt=UK_Collectables_Militaria_LE&hash=item27bb3c49f8

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään