Ilkka Mannikainen

Finnair Singapore (SIN)

26 viestiä aiheessa

Päivämäärä oli 16.5.2007 kun viimeinen Finnairin reittikone nousi Singaporen Changin kentältä kohti Bangkokia ja Helsinkiä. Singaporeen lennettiin lopettamisen aikaan neljä kertaa viikossa Bangkokin kautta AY97/AY98. Reitin konekapasiteetti teki tilaa mm. Mumbain reitille josta ei tullut kovin pitkäaikainen Finnairin reittivalikoimassa.

 

Huomenna 30.5.2011 alkaa taas tapahtumaan:

Finnair avaa suoran reitin sykkivään Singaporeen. 

Finnairin Aasian-strategia on toiminut erittäin hyvin. Kysyntä on jatkuvasti

voimistunut, ja nyt on hyvä aika lisätä kapasiteettia ja vahvistaa

markkinaosuuttamme Aasian kasvavilla markkinoilla. Tämä kasvustrategiamme uusi

vaihe luo meille valtavasti mahdollisuuksia, Finnairin toimitusjohtaja Mika

Vehviläinen sanoo.

 

Finnair on ainoa lentoyhtiö, joka tarjoaa päivittäisen, aikataulultaan

bisnesmatkustajan tarpeisiin sopivan yhteyden Singaporen ja Pohjois-Euroopan

välillä.

 

- Singapore on Aasian tärkeimpiä kohteita etenkin bisnesmatkustajille, sillä

monen eurooppalaisen yrityksen Aasian-toiminnot ovat keskittyneet sinne.

Aasialaisille matkustajille Singaporen reitti tarjoaa erinomaiset jatkoyhteydet

Finnairin reittiverkoston kautta 50 Euroopan kohteeseen, Vehviläinen jatkaa.

 

Singaporen kautta voi matkustaa kätevästi Australiaan ja Kaakkois-Aasiaan

Finnairin kattavan partneriverkoston avulla. Reitin myötä avautuu mahtavia

lomailumahdollisuuksia paitsi Singaporessa, myös naapurimaihin Malesiassa ja

Indonesiassa.

 

Singaporen lentoasema Changi Airport on rankattu yhdeksi maailman parhaista

lentoasemista. Lentokentällä on erinomaisia tiloja ja palveluja erityisesti

liikematkustajia varten.

 

Lennot lennetään Finnairin Airbus A340 -koneilla.

 

Tähän on tarkoitus tulla matkaraportti avauslennosta. Stay tuned!

 

Sitä odotellessa vuoden 2007 huhtikuulta kuvia ja tunnelmia OH-LGA:n siivin:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Aurinko paistaa ja niin sen pitääkin

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ruoho on ikuisessa kesässä vihreää

[ attachment removed / expired ]

 

Loistava virkistäytymispaikka lentojen välissä T1:n katolla...

[ attachment removed / expired ]

 

...josta hienot näkymät pleksin läpi tosin.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaisko joku vähän valaista tyhmää, miksi lennettiin Bangokin kautta? Luulisi että MD-11 kantaa HEL-SIN välin ilman välilaskuja...  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaisko joku vähän valaista tyhmää, miksi lennettiin Bangokin kautta? Luulisi että MD-11 kantaa HEL-SIN välin ilman välilaskuja...  ???

 

Heittäisin että tuohon aikaan ei riittänyt populaa HEL-SIN 4krt/viikko mutta minullahan ei tästä mitään faktaa ole...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaisko joku vähän valaista tyhmää, miksi lennettiin Bangokin kautta? Luulisi että MD-11 kantaa HEL-SIN välin ilman välilaskuja...

Kyseessä taisi olla vain koneen hyötykäyttö Bangkokin lennon jälkeen. Muuten kone olisi seisoskellut tuntikausia Bangkokissa. Tämän reitin kohtaloksihan taisi käydä juuri sen epäkäytännöllisyys (eli ei suora lento) ennen kuin Finnair rupesi todella painostamaan Aasiaan. Eikös Finnairilla ollut Bangkok-Singapore välillä myös oikeus myydä lippuja? Siitä huolimattakaan ei kannattanut.

 

Ja täällä odotellaan jo Ilkan raporttia.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkään koneita ei olisi ollut tarpeeksi hoitamaan Singaporen liikennettä.

 

Reitin kohtaloksi oman käsitykseni mukaan koitui se, että Air Asia, Jet Star ja Tiger + muut halpalentofirmat tuolla välillä painoivat hintaa niin alas että miehistön "säilytys" Bangkokissa suomalaisilla ehdoilla tuota häntää varten ei kannattanut. Kiertohan meni niin että HEL-BKK oli kabiinihenkilökunnalla ensimmäinen vuoro, seuraavana päivänä BKK-SIN/HKG-BKK ja seuraavana iltana kentälle ja BKK-HEL.

 

Finnairilla oli 5th freedomit tuolle reitille kuten myös BKK-HKG vs. ja nuo välit olivat erinomaisen halpa businessluokassa käydä Bangkokista jommassakummassa kylässä. Muistan jopa jonkun kerran BKK-SIN välillä kun aamulla oli kauhea kapula kostean BKK -illan jälkeen, niin sain O-luokan yhdensuuntaisella jämälipulla noston pisnekseen koska muulipuoli oli yli. Ja MD-11 ampui hyvin taivaalle puolella kuormalla Bangkokista.  :thmbup:

 

Ihan loppuvaihessahan kun HKG muuttui suoraksi 2007, 3 krt viikossa Bangkokin häntänä piti olla KUL AY93/AY94 mutta ne lennot eivät koskaan alkaneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen myös SAS ja Swiss lensivät saman BKK-SIN-BKK lenkin Euroopan lennon päälle ja ennen sitä exBKK mutta ovat molemmat siirtäneet sen Star -kumppaniensa hoidettavaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Great to see this new route by Finnair.

 

I will be up bright and early tomorrow morning to track AY81 out from EFHK to WSSS.

 

11.40pm departure your time is 6.40am departure my time in Australia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan kukaan kertonut Changin kenttää ylläpitävälle taholle Finnairin uudesta reitistä.

 

Kentän lähtö- ja saapumisdatat ei tunne Finnairin saapumista eikä lähtöä. Eikä itseasiassa koko Finnairia.  :laugh:

 

Jokatapauksessa lähtöportti on tänään 35 ja kiitotie 22L. Kuin silloin ennen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee varmasti hieno lento ja reissu! :thmbup: Kuvista tuli oikein taas muistot mieleen kunnolla, kun muisteli omia lomareissuja Singaporeen MD-11 siivin.. :-\ Ehkä jonain päivänä kolmannen kerran jollakin muulla "ilmalaivalla". ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Portilla tarjottu kuohuviini näkyi olevan Freixenet Cordon Negro Brut.

 

(BA798 oli tänään mukavan aikaisessa, näin Ilkan takaraivon kun hän käveli koneeseen :))

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se oli kiva etta takaraivo nakyi.  :laugh:

 

Touchdown oli 15:50 paikallista aikaa ja portilla D46 15:57. Matka meni oiken mukavasti ja LQA alkaa pikkuhiljaa valmistautumaan sateisella Changilla kotimatkaan joka alkaa 23:30. Lamminta 30 ja eikohan se riita.

Matkareitti taalla loppupaassa kulki Phuketin ja Kuala Lumpurin kohdilta, joten Flightradarissakin LQA ehka viuhahti.

 

Lahden tasta uimaan ja huuhtelemaan 11 tuntisen lentokoneilman kuivattaman kurkun Tigerilla kuntoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matka alkaa. Tällä kertaa se alkaa Finnair SPA:sta.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Anniskelualueelle mennään tästä

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tämä on jännä vekotin. Ensin se kolisee ja sitten se sanoo SHHHHHH!!

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kuumien saunojen jälkeen on hyvä ottaa viilennykset ja onhan tänään syytä juhlia.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Gate to Changi.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Leikataan nauha.

[ attachment removed / expired ]

 

 

LQA:ssa ohjaajaosaasto valmiina.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sitten lähdetään. Otetaan alkuun slingit.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sitten syödään.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sitten ravistelee.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Uusia ja hyödyllisiä mittareita näyttöjärjestelmissä. Design by Wincapita?

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ollaan jo melkein perillä. Approach.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Final approach. Keli ei oikein nyt suosi reitinavausta.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sisällä kuivempaa. Vastaanottokomitea portilla.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Lepoaika. Taustalla pari kaunotarta.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Miehistö siirtyi syömaan kakkua hotellille...

[ attachment removed / expired ]

 

 

... ja itse otin virkistyksen.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Lähtöä pitää jo suunnitella. On aika kylmäksi vetänyt sään Helsingissä muutamassa tunnissa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Pöytä koreana tässäkin päässä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ruoka erinomaista suttuisessa kuvassa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sitten saa LQA kovaa kyytiä Intian rajamailla. Kurssi piti ottaa ihan muualle. Henkilökohtaisesti kovin ravistelu mitä on koskaan tullut taivaalla vastaan. Hyvin 340 sen kuitenkin läpäisi.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Peitosta ei jää ainakaan unet kiinni.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Siinä kuvat, tunnelmat myöhemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Sitten saa LQA kovaa kyytiä Intian rajamailla. Kurssi piti ottaa ihan muualle. Henkilökohtaisesti kovin ravistelu mitä on koskaan tullut taivaalla vastaan. Hyvin 340 sen kuitenkin läpäisi.

 

Intian, Pakistanin ja Afganistanin välillä mutkittelu kuuluu "normipäivänäkin" ohjelmistoon. Lentokieltoalueiden vuoksi esimerkiksi Phuketista Pohjoismaihin lennoilla pari kertaa itsekin tuli ihmeteltyä tuota meininkiä... Samoilla seuduilla on itselläkin kovimmat ravistelut tulleet vastaan, mutta amerikkalaisen ilmailuvalmistajan tuotteiden kyydissä. Kiitos jälleen Ilkalle tunnelmien tarjoamisesta  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän entisenä Märklin harrastajana erilaisia harrastuksia, mutta se , että matkustaa kauas ja viettää 2h uima-altaassa+muutamantunnin loungessa lentokentällä palatakseen takaisin kotiin on

extreamia.

Luulisi kulttuurin ja paikallisen ilmapiirihistorian jo kiinnostavan sen verran, että Singaporessa viettäisi edes2-5vrk.

Hyvät oli tietenkin vierustoverit busineksessa (r-vikainen toimitusjohtaja) ym.

Kuvat ok.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän entisenä Märklin harrastajana erilaisia harrastuksia, mutta se , että matkustaa kauas ja viettää 2h uima-altaassa+muutamantunnin loungessa lentokentällä palatakseen takaisin kotiin on

extreamia.

Luulisi kulttuurin ja paikallisen ilmapiirihistorian jo kiinnostavan sen verran, että Singaporessa viettäisi edes2-5vrk.

 

Minä taas ymmärrän hyvin Ilkan reissun idean. Olen itsekin käynyt muutamissa kohteissa vain lentämisen takia kääntymässä, varsinkin jos ne ovat ennestään tuttuja. Matkustaminen ja matkustaminen lentämisen tähden ovat kaksi eri asiaa ja niitä voi toteuttaa yhdessä tai erikseen kuten Ilkka nyt.  ;) Kuka muuten keksisi hyvän termin tällaiselle lentoharrastukselle, missä ei kuitenkaan itse ohjaa konetta? Idea siinä on pikemminkin se millä sinne lentää, ei niinkään se minne matkustaa.  :)

 

Ja Ilkalle kiitos raportista!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus 1995 oli päivälentoja MD-11Bangkokista (jolloin  tupakointi lopetettiin Finnairin koneissa, mennessä tupakoin ja paluulennolla olin lopettanut Don Muangin kentällä tähän päivään asti)

No niin , jossain samoilla sektoreilla tuli turbolenssia  mielettömästi (kapitaan Kuosmanen kuulutti hengenvaarasta, jos kävelee käytävillä) mutta "ryhäset" silti kömpi vessaan , vaikka emännät komensi lujalla-äänellä stoi! kuin myös kapitaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin niitä tunnelmia ja havaintoja kuvien ulkopuolelta:

 

- Singaporen päässä paikallisen palokunnan tervetulovastaanottoa ei saatu koska Finnair on lentänyt Changille aiemminkin.

 

- Singaporesta Helsinkiin matkaavat matkustajista moni oli yllättynyt että tiistai-illan lento oli ensimmäinen lento ja joillekin oli epäselvää mitä ylipäätänsä juhlitaan. Vieressäni esimerkiksi istui australialainen herrasmies joka oli ensimmäistä kertaa Finnairin kyydissä, ei koskaan ollut kuullut Finnairista ja kyseli meikäläiseltä, lentääkö Finnair jonnekin muuallekin Aasiassa. Hän myös totesi että kyseinen lento oli ensimmäinen Finnairilla mutta ei viimeinen. Eli työsarkaa Finnairilla vielä tunnettuvuus -puolella riittää kaukaisissa maissa. Saatoi myös olla että moni joka ei tiennyt aloituksesta, luuli tarjoilun portilla olevan jokapäiväistä.  :)

 

-Viihdejärjestelmä saattoi toimia koko matkan. Menomatkasta ei täyttä varmuutta koska oman istuimen "kaukosäätimen" narussa oli kosketushäikkä. Tosin purseri ennen lentoa tuli kysymään että toimiiko Mannikaisella viihde koska on kuultu juttua että se ei ole toiminut.  :laugh:

 

-Mielestäni businessluokan palvelua oli parannettu entisestään tai sitten menoon sekä paluuseen sattui erinomaiset miehistöt.

 

-Finnair Spa on hyvä setti ennen pitkää lentoa kun varaa aikaa ja rauhoittuu.

 

-Lähtö Vantaalta olikin kuitenkin 22R ja saapumisportti SIN D42, ei 46 kuten aiemmin väitin.

 

Kiitos Finnarin miehistöille, Finnair Plussalle, Markku R:lle ja kaikille muille asiaan sekaantuneille. Toivotan Finnairille tästä menestyksekästä reittiä maailman parhaalle lentokentälle!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin purseri ennen lentoa tuli kysymään että toimiiko Mannikaisella viihde koska on kuultu juttua että se ei ole toiminut.  :laugh:

 

Päivän naurut! ;D

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän naurut! ;D

 

-m

 

 

Piiri pieni Suomessa jne.

 

Mutta en kaikesta lukemastani huolimatta jaksa olla ihmettelemättä vapaaehtoista kymmenien tuntien lentokoneessa istumista, kun itselle on vuosien karttuessa kehittynyt päinvastainen reaktio. Voin vain kunnioittaa moista sitkeyttä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta en kaikesta lukemastani huolimatta jaksa olla ihmettelemättä vapaaehtoista kymmenien tuntien lentokoneessa istumista, kun itselle on vuosien karttuessa kehittynyt päinvastainen reaktio. Voin vain kunnioittaa moista sitkeyttä!

 

Se on kato se rakkaus Airbus A340-300:sta kohtaan...  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla