Tero Sainio

Pienkone oli törmätä Wingon reittikoneeseen Porissa

19 viestiä aiheessa

Onnettomuustutkintalautakunnan mukaan paikallislennolla Porin ympäristössä ollut pienkone tuli valvottuun ilmatilaan Porin lähestymisalueelle ilman lennonjohtoselvitystä.

 

Olen aikaisemmin ihmetellyt että onko tuo paljon puhuttu luvaton tunkeutuminen ilmatilaan todellisesti tapahtuvaa, mutta tuon luettuani en ihmettele enää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    "Onnettomuustutkintalautakunnan mukaan paikallislennolla Porin ympäristössä ollut pienkone tuli valvottuun ilmatilaan Porin lähestymisalueelle ilman lennonjohtoselvitys"

    Niin,todella,jos tuo on totta,mitenkä se on mahdollista?  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen aikaisemmin ihmetellyt että onko tuo paljon puhuttu luvaton tunkeutuminen ilmatilaan todellisesti tapahtuvaa, mutta tuon luettuani en ihmettele enää.

 

Kyllähän noita vähän väliä radiosta kuulee. Ei ole kovin kauaa siitä kun joku oli Turun TMA:lla ilmoittamatta ja sai aiheesta palautetta. Tosin oli kyllä ilmeisesti ihan plaanin mukaan tulossa Turkuun, jäänyt ilmoittamatta TMA:lle saapuminen..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    "Onnettomuustutkintalautakunnan mukaan paikallislennolla Porin ympäristössä ollut pienkone tuli valvottuun ilmatilaan Porin lähestymisalueelle ilman lennonjohtoselvitys"

    Niin,todella,jos tuo on totta,mitenkä se on mahdollista?  :o

 

Kääntää ratista valvotun ilmatilan suuntaan?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kääntää ratista valvotun ilmatilan suuntaan?  ::)

Lähialue siis tuon tekstin mukaan ja kiitotien poikkisuuntaisesti,jolloin laskeutuva kone keskeyttää lähestymisensä?

  Satakunnan Kansasta:

  "Helsingistä Poriin palaamassa ollut Jetstream-matkustakone, joka oli virtuaalilentoyhtiö Wingon töissä, oli laskeutumassa Porin lentokentälle, kun saman kiitotien poikki lensi täysin yllättäen Länsilentäjien Piper-pienkone. Onnettomuudelta vältyttiin, kun puolalaiskoneen ohjaaja keskeytti laskeutumisen ja veti koneensa uudelleen nousuun. Koneessa oli neljä henkilöä."

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jep, sieltähän ne yksityiskohdat löytyvät. Pienkone erehdyksessä noussut lähialueelle ilman selvitystä. Useita päällekkäisiä väärinymmärryksiä ja/tai puutteita tiedoissa. Ei sen kummempaa tuollaisen incidentin syntymiseen vaadita.

 

Tutkintaselostus on ollut saatavilla jo toista kuukautta ja nyt vasta Satakunnan kansan toimittaja on tylsyyttään surffaillut OTK:n sivuilla etsimässä juttumateriaalia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän noita vähän väliä radiosta kuulee. Ei ole kovin kauaa siitä kun joku oli Turun TMA:lla ilmoittamatta ja sai aiheesta palautetta. Tosin oli kyllä ilmeisesti ihan plaanin mukaan tulossa Turkuun, jäänyt ilmoittamatta TMA:lle saapuminen..

 

Painotetaan nyt tässä vielä, että Turun TMA on lennonjohdon aukiollessa D-luokan ilmatilaa, eikä sinne meneminen ole ilmoitusluontoinen asia. D-luokan ilmatilaan on VFR-koneen saatava asianmukainen selvitys, jota voidaan aktivoidun lentosuunnitelman perusteella pyytää ennen saapumista ilmatilaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän noita vähän väliä radiosta kuulee. Ei ole kovin kauaa siitä kun joku oli Turun TMA:lla ilmoittamatta ja sai aiheesta palautetta. Tosin oli kyllä ilmeisesti ihan plaanin mukaan tulossa Turkuun, jäänyt ilmoittamatta TMA:lle saapuminen..

 

Jouni jo kerkesi...

 

Kuinka moni lentäjistä käsittää asian nain että asia on "ilmoitusluonteinen"kun kerran plaanikin on,kysyn vain.

 

Ruotsissa sama käsitys jota yritetään kitkeä pois,huonoin tuloksin valitettavasti.Täällä ei sallita milliäkään sisään ilman selvitystä,Suomessahan ei tarvitse pysähtyä portille,voi lentää ympyrää portilla niin että on vain "vähän" sisällä.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsissa sama käsitys jota yritetään kitkeä pois,huonoin tuloksin valitettavasti.Täällä ei sallita milliäkään sisään ilman selvitystä,Suomessahan ei tarvitse pysähtyä portille,voi lentää ympyrää portilla niin että on vain "vähän" sisällä.  ;)

 

Jo yksin navigointitarkkuus on sellainen, joka tekee tosta "ei milliäkään sisään" -vouhottamisesta älytöntä. RNP-5 ja niin edelleen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo yksin navigointitarkkuus on sellainen, joka tekee tosta "ei milliäkään sisään" -vouhottamisesta älytöntä. RNP-5 ja niin edelleen...

 

Täysin samaa mieltä Tatu,VFR lennossa ei ole kysymys milleistä.

 

Siis pysyttävä SELVÄSTI ulkopuolella.

 

Sitten vouhottamisesta,ei ihme jos immeiset tykkää että selvitys on vai muodollisuus kun sisään voi mennä ilman selvitystä,jos menee ihan pikkuriikkisen vain eikä usein.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Painotetaan nyt tässä vielä, että Turun TMA on lennonjohdon aukiollessa D-luokan ilmatilaa, eikä sinne meneminen ole ilmoitusluontoinen asia. D-luokan ilmatilaan on VFR-koneen saatava asianmukainen selvitys, jota voidaan aktivoidun lentosuunnitelman perusteella pyytää ennen saapumista ilmatilaan.

 

Ai niin, se pilkku.. :)

 

Eli tältä kyseiseltä kaverilta oli jäänyt ilmoittamatta se että lähestyy TMA:n rajaa ja näin ollen saamatta asianmukainen selvitys TMA:lle, jonka todennäköisesti olisi saanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen tutkinta,lentäminen valvotussa  ilmatilassa lisääntynyt.

 

Mielenkiintoista luettavaa tulossa.

 

TURVALLISUUSSUOSITUKSET

4.1 Toteutetut toimenpiteet

Helsingin lähestymisalueella tapahtuneesta vaaratilanteesta ollaan Onnettomuustutkintakeskuksessa

tekemässä tutkintaa C8/2010L, jossa selvitetään laajemmin

luvatonta lentämistä valvotussa ilmatilassa. Mahdolliset turvallisuussuositukset ja

ehdotukset esitetään kootusti sen tutkinnan yhteydessä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienkone erehdyksessä noussut lähialueelle ilman selvitystä.

 

Ei kun lähestymisalueelle. On tärkeää huomata että niillä on muutaman kirjaimen verran oleva suuri ero.

Tuokin on syytä muistaa että jos on selvitys vain lähestymisalueelle niin ei saa laskeutua lähialueelle, vai kuinka?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kun lähestymisalueelle. On tärkeää huomata että niillä on muutaman kirjaimen verran oleva suuri ero.

Tuokin on syytä muistaa että jos on selvitys vain lähestymisalueelle niin ei saa laskeutua lähialueelle, vai kuinka?

 

Ehdottomasti. Onneksi oli kysymys vain foorumilätinästä, muuten olisi tullut raportin paikka. Huhhuh.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos oikein innovatiiviseksi heittäytyy, niin voisi vaikka ehdottaa sellaista asiaa kuin tutkaa. Käyttävät kuulemma jossain päin maailmaa.

 

Tiedä sitten että millanen se on, koska itse olen sitä käyttäjäkuntaa joka on arvaillut Hormin sijaintia säässä kuin säässä..

 

---

 

Lähteekö joku muuten mukaan, jos laitetaan pystyyn veto että kuka onnistuu ennustamaan lähimmäksi ensimmäisen Malmilla toteutuvan yhteentörmäyksen? Paikassa ei ole hirveästi haastetta (Nokka), mutta jos vaikka päivämäärästä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Satakunnan Kansan juttu muuten puhuu laskeutumisen keskeyttämisestä - sitähän ei varsinaisesti tapahtunut, vaan puolalaiskippari pompsautti koneensa piiperön yli ja jatkoi muina miehinä 'stabiloitua lähestymistä' ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään