Matti Kokkonen

Lomamatka Santorinille (paaaaljon kuvia)

24 viestiä aiheessa

Tuli käytyä noin viikko sitten 7 päivän lomamatkalla Kreikassa pienellä Santorinin saarella. Pääasiassa otin kuvia itse paikasta lentokoneotoksien jäädessä hiukan vähemmälle huomiolle. Mutta hotellin ja uimarantojen sijaitessa noin kilometrin päässä kiitotien 34R kynnyksestä, ei spottausotoksien taltioimiselta voinut välttyä.  ;) Paikalle lentävät konetyypit ovat etelä-Euroopan lomakohteille hyvin tyyppilisiä, eli koostuvat pääosin Boeing 757- ja 737-koneperheistä sekä kapearunkoisista Airbuseista. Olympic lensi joinakin pävinä myös ATR:llä sekä Dasheilla. Lisäksi Kreikan ilmavoimien rautaa oli jossain määrin nähtävissä, harmikseni onnistuin vaan missaamaan jokaisen Herculeksen ja F-15:sta mitä paikalla kävi. Myös Americanin 767:n tai 757:n näin iltahämärissä laskeutuvan hotellimme ohi. Varsinainen sesonki oli saarella oli vasta alkamassa, joten joitakin liikkeitä ja tavernoja oli vielä kiinni, lomalentoja saapui arviolta noin 10-12 per päivä. Liikenne vilkastunee kesää kohti.

 

Video noususta Helsinki-Vantaalta nähtävissä Youtubissa:

 

Menolentoa Baltian päällä.

[ attachment removed / expired ]

 

Jo avattu sämpylä. Oikein hyvä ja tuore, ei mitään valittamista!

[ attachment removed / expired ]

 

Laskeutuminen:

 

Kamarin ranta, josta ison osan kuvista nappasin. Koneet laskeutuvat melko jyrkällä käännöksellä meren päällä vasemmassa reunassa näkyvällä alueella.

[ attachment removed / expired ]

 

Aegeanin A321 illalla

[ attachment removed / expired ]

 

Thomas Cookin Boeing 757

[ attachment removed / expired ]

 

Air Berlinin 737-800 D-ABAP

[ attachment removed / expired ]

 

Aegeanin väritön Avro 146

[ attachment removed / expired ]

 

Saksalaisten piiitkääää mallia oleva 757

[ attachment removed / expired ]

 

Olympicin Dash-8 Taisi olla muuten ainut pilvinen ilta siellä.

[ attachment removed / expired ]

 

Tuli kuvattua toisenlasiakin kuvia...  ::)

[ attachment removed / expired ]

 

Paikan hallinnollinen keskus Fira. Niille jotka ette tiedä, Santorini on vanha romahtanut tulivuori, kuvassa näkyvä jyrkkä seinämä on kalderaa eli kraaterin seinämää.

[ attachment removed / expired ]

 

Saarella on varsin suuret korkeuserot, joten lentokentän saa näkyviin melkein jokaiselta puolelta saarta. Ennen asemalla on ollut käytössä kaksi kiitorataa, mutta nyttemmin toinen niistä on suljettu ja toimii rullaustienä.

[ attachment removed / expired ]

 

Rajusti rajattu versio Thomas Cookin A320:stä

[ attachment removed / expired ]

 

Tämän otin ohikulkumatkalla kentältä.

[ attachment removed / expired ]

 

Kiitotien 34R päästä.

[ attachment removed / expired ]

 

Airbus A320 D-AAHB Ihan takuuseen en menisi, mutta luultavasti lensi Air Berlinin vuoroa? Lämpöväreily oli paikoitellen melko voimakasta...

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavalta päivältä. Jonkun rodokselaisen lentokoulun Socata TB-10 Tobago

[ attachment removed / expired ]

 

Launtaina laskeutui viisi Scandinavianin lentoa parin tunnin sisällä, melkoiset kokoontumisajot. SAS Boeing 737-700 LN-TUJ

[ attachment removed / expired ]

 

Tätä odotin innolla, kiitokset Joensuuhun vinkistä  :thmbup: SAS MD-82 LN-RLE Köpiksestä

[ attachment removed / expired ]

 

Novairin A321 muistaakseni Oslosta.

[ attachment removed / expired ]

 

Sunnuntaina koittikin sitten jo lähdön aika. Yllätyksekseni kentällä pääsi turvatarkastuksen jälkeen menemään terminaalin katolla olevaan kahvilaan. Hyvät näkymät spottaukseen  :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

Sama koneyksilö kuin tullessakin, eli tuttuakin tutumpi OH-LBO (-porno-oskari  :P)

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Heti Finskin perään laskeutunut EasyJet

[ attachment removed / expired ]

 

Nousuvideo Santorinilta:

 

Paluulennon kolmioleipä, niin ikään ihan maukas.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja vielä laskeutuminen, sain vaihtaa lentoemännän luvalla paikan koneen pyrstöstä riville 7 tai jollekkin vastaavalle. Käytännössä keula oli täysin tyhjä ilmeisesti painonjakauman takia. Matkustajia oli kyydissä ehkä joku 150 päätä.

 

Pääsin rupattelemaan hetken koneen tyhjennyksen yhteydessä ohjaamon ovella. Kuulemma kyseisen lennon painoilla 1300 metrin kiitorata riittänyt nousemiseen, vaikka ennen lentoa kuvittelin että Santorinin 2,1 kilsan rata on lyhyt. Kesäkaudella lennettävä Skiathoskaan 1600 metrisellä kiitotiellään ei tee tiukkaa, vaikka ilman välilaskua lentävät.  ;)

 

EDIT: yksi kuva lisää

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus A320 D-AAHB Ihan takuuseen en menisi, mutta luultavasti lensi Air Berlinin vuoroa?

 

A319 D-AHHB ja yhtiönä Hamburg Airways, kyseessä uusi yhtiö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella asiallinen setti ja videot täydensivät mukavasti!  :thmbup:

 

Muttamutta nyt ei täsmää, istuit nousussa Santorinilta koneen takaosassa ja laskussa etuosassa?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkastooreja on aina kiva lukea, varsinkin näin laadukkailla kuvilla. :thmbup:

 

Kertokaas joku miten tuosta Aegeanin albiinoavrosta on voitu jättää/peittää rekkarin keskimmäinen kirjain pois vai mikä tuon homman nimi oikeen on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaas joku miten tuosta Aegeanin albiinoavrosta on voitu jättää/peittää rekkarin keskimmäinen kirjain pois vai mikä tuon homman nimi oikeen on?

"The first two RJ100's from Aegean (SX-DVC & D) were overhauled at Stansted and flew back to Athens in all white colours on 15 March & 1 April respectivly.

They are expected to take up the marks SX-DMC & D with Sky Wings."

Flightglobal

 

Airfleets.net

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"The first two RJ100's from Aegean (SX-DVC & D) were overhauled at Stansted and flew back to Athens in all white colours on 15 March & 1 April respectivly.

They are expected to take up the marks SX-DMC & D with Sky Wings."

Flightglobal

 

Ookei. Mites nuo saa lentää tuollaisella vajavaisella tunnuksella vai onko tuon tunnus tällä hetkellä virallisesti SX-DC?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavalta päivältä. Jonkun rodokselaisen lentokoulun Socata TB-10 Tobago

 

Tuossa koneessa on kaksi eri tunnusta. Rungossa SX-AZE ja siivessä G-JBMC.

Ei olla taidettu ehtiä vielä vaihtaa siipeen uutta tunnusta mutta mitä sanoo ilmailumääräykset siihen että samalla koneella on kaksi eri tunnusta käytössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella mielenkiintoinen setti :thmbup: Kiitokset.

 

Tätä odotin innolla, kiitokset Joensuuhun vinkistä  :thmbup: SAS MD-82 LN-RLE Köpiksestä

 

Joo eipä kestä :) Olitko vielä kentällä MD:n lähtiessä? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman ot, tuohon Santorinin kraateriin saivat kreikkalaiset upotettua Suomessa Vuosaaressa (Valmet) valmistetun risteilijän Sea diamond ex Birka princess.

Isäukon maalaama kattomaalaus laivan ravintolassa meni syvyyksiin mukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kaikille kommenteista  :thmbup:

 

Hieno stoori, millä setillä sä Matti kuvailet?  :thmbup:

 

Mulla on Canon EOS 450D + EF 70-300 IS USM + 18-55 IS kitti, kolme viikkoa ennen lomaa tilasin 17-40L:n Alankomaista, mutta ei ehtinyt tulla matkaan mennessä.

 

Olitko vielä kentällä MD:n lähtiessä? ;)

 

Ei ollut enää, lähti melkein heti tulonsa jälkeen kovan jylinän saattelemana  8)

 

Hieman ot, tuohon Santorinin kraateriin saivat kreikkalaiset upotettua Suomessa Vuosaaressa (Valmet) valmistetun risteilijän Sea diamond ex Birka princess.

Isäukon maalaama kattomaalaus laivan ravintolassa meni syvyyksiin mukana.

 

Tuosta pitikin muuten sanoa, ilmeisesti upposi ihan noiden aikaisemmassa kuvassani näkyvien kallioiden viereen. Miehistö selitti karilleajon syyksi kartoitusvirhettä. [OFFTOPIC] Tuollaisia risteilijöitä pyöri Firan edustalla useita päivässä:

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella asiallinen setti ja videot täydensivät mukavasti!  :thmbup:

 

Muttamutta nyt ei täsmää, istuit nousussa Santorinilta koneen takaosassa ja laskussa etuosassa?  ???

 

Paluulennolla koneen keula oli ihan tyhjänä, joten kysyin lentoemännältä luvan siirtyä nousun jälkeen koneen etuosaan.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös Americanin 767:n tai 757:n näin iltahämärissä laskeutuvan hotellimme ohi

 

Ei kyllä AA lennä Kreikkaan. Mitähän on ollut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kyllä AA lennä Kreikkaan. Mitähän on ollut?

 

Samaa mietin itsekkin...käväisi vaan mielessä, että toi/haki risteilymatkustajia. Saarella oli yllättävän paljon jenkkituristeja, Firassa jonne laivat ankkuroituvat, ehkä puolet tai 1/3 vastaantulevista ihmisistä puhuivat englantia Atlantin takaisella aksentilla.

 

Onko tää hyvä lasi? Ku mietin seuraavaa lasia että joko tämä tai prime  :)

 

Kyllä hintaisekseen on ihan hyvä, jos tarvitsee tuon tyyppistä telezoomia. Ei ihan L:n veroinen, mutta ei ole tarvinnut ikinä pahasti pettyäkkään. Auto focus ei ole yhtä nopea kuin "oikeassa" ultrasonictarkennuksessa, mutta parempi kuin kittilinssissä.  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kyllä hintaisekseen on ihan hyvä, jos tarvitsee tuon tyyppistä telezoomia. Ei ihan L:n veroinen, mutta ei ole tarvinnut ikinä pahasti pettyäkkään. Auto focus ei ole yhtä nopea kuin "oikeassa" ultrasonictarkennuksessa, mutta parempi kuin kittilinssissä.  ;)

 

Okei, kiitos  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla