Jukka Nisula

MiG-21UM koneet MK-126 ja MK-143

4 viestiä aiheessa

SFF:n foorumilla kysellään syytä, miksi sekä MK-126 (1) ja MK-143 (1) hylättiin ja palautettiin takaisin NL:oon. Samalla kysytään, ehtivätkö ne olla koskaan sinivalkoisissa kokardeissa. Minulla ei ole tässä lähdekirjallisuutta lähellä, mutta eiköhän tietoa löydy nopeasti täältä foorumilta.

 

Scramble-sivusto:

 

Serial Code Type CN Unit Status First Last Comment PreviousID

 

MK-126 MiG-21UM N516999410 Tikkakoski pre jul98 may11 museum outside, HävLLv 31 mks

MK-126 MiG-21UM N516999378 .... refused and returned to Soviet Union

 

MK-143 MiG-21UM N516999411 ex Halli scr finally scrapped 17may99 at Halli

MK-143 MiG-21UM N516999379 .... refused and returned to Soviet Union

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laukkanen kertoo tapauksesta MiG-21-kirjan sivulla 80:

 

1. koneet olivat harmaita eivätkä sopimuksen mukaisesti suojamaalattuja (saapuivat Rissalaan lentämällä 25.9.1981)

 

2. käyttöönottotarkastuksissa havaittiin molempien koneiden moottoreissa iskeytymiä

 

3. MK-126:n (516999378) ilmanottotorvessa oli runsaasti väärin niitattuja niitejä

 

4. MK-143:n (516999379) vaihdettiin moottori ja sillä lennettiin kaksi koelentoa 9.10.1981. Lentojen jälkeen ilmanotossa havaittiin edelleen irronneita niittejä, huonoja saumoja ja repeämiä. Vikoja korjattiin neukkujen laskuun, mutta koneet eivät läpäisseet vastaanottotarkistuksia. Venäläiset lensivät koneet takaisin Neuvostoliittoon kesakuun alussa 1982. Uudet koneet tulivat tilalle junalla Vainikkalan asemalle 9.8.1982.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos JJ tiedoista, laatuongelmia minäkin muistelin koneissa olleen, mutta hyvä kun selvisi kaikki yksityiskohdatkin. Täytyy pistää sveduille infoa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seppo Ylösen uudessa kirjassa Elämän siilmkat on myös maininta kahdesta palautetusta MiGistä jotka lastattiin rautatievaunuihin ja myöhemmin juna toi uudet tilalle. En tiedä olivatko kyseessä tässä mainitut koneyksilöt vai jotkut toiset. Ennen palautusta valmistajan edustajat olivat käyneet tarkastamassa täällä löydetyt huonot niittaukset. Suosittelen tätä Kalevi Kumpulaisen lentäjäurasta kertovaa kirjaa kaikille MiGeistä kiinnostuneille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään