Jani Salo

C: -aseman formatointi ja muut osiot

9 viestiä aiheessa

moi

Ajattelin tuossa että jos formatoisin C: -asemani ja asentaisin Windows XP:n uudelleen. Minulla on koneella kaksi kiintolevyä, toinen on 80GB ja toinen 200GB.

Olen osioinut kovalevyt seuraavasti

80 GB levy

C:\ >>> 10 GB FAT32

D:\ >>> 26 GB FAT32

E:\ >>> 26 GB NTFS formatoitu

F:\ >>> 18 GB NTFS formatoitu

200 GB levy

I:\ >>> 60 GB NTFS

J:\ >>> 40 GB NTFS

K:\ >>> 50 GB NTFS

L:\ >>> 50 GB NTFS

Jos installoin Windows XP:n uudelleen pitääkö minun myös installoida kaikki ohjelmat kuten Paint Shop Pro 9, Download Accelerator, Mozilla, FS2004, pelit ym. uudelleen vaikka ne ovat eri osiolla kuin Windows XP joka on C:\Windows hakemistossa.

Minulla on myöskin vain muutama ohjelma C:\Program Files hakemistossa. Muut program filessit ovat eri osioissa.

Ei viitsisi kaikkia ohjelmai ja pelejä installoida uudestaan jos asennan XP:n uudelleen.

Olisiko jotain neuvoja tai vinkkejä ?

C:\ ja D:\ asemat olisi siis tarkoitus vielä formatoida ja muuttaa NTFS muotoon.

edit: vai saako nuo C: ja D: asemat muutettua NTFS muotoon ilman kovalevyn formatointia ???

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuota joutuu kaikki asentelemaan uusiks, koska kaikkien asennettujen ohjelmien/pelien tiedot on tallennettu windows rekisteriin jotka sitten katoavat formatoinnin yhteydessä. Tuossa viime sunnuntaina itse jouduin alustamaan C:aseman ja asentelemaan kaikki uusiksi tai itseasiassa tässä viikon aikana olen lisäillyt tarvittuja ohjelmia koneelle pikkuhiljaa. Se on mukavaa puuhaa ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Melkein kaikki ohjelmat joudut asentamaan uusiksi, koska suuri osa niiden määrityksistä on järjestelmärekisterissä. Jotkin kevyen kuokan ohjelmat eivät tee rekisteriin mitään, ja toimivat sellaisenaan.

NTFS-muunnoksen saa tehtyä kyllä ilman formatointia CONVERT-komennolla. Käyttöohjeet saat komennolla HELP CONVERT. Nämä siis komentoriville.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

moi

Latailen tässä juuri Partition Magic 8 ohjelman demoa koneelle. Tuon ohjelman pitäisi siis muutta tuo C: -aseman FAT32, NTFS muodoksi ilman formatointia tai datan häviämistä :)

Lähinnä sen takia ajattelin tuoksi NTFS laittaa tuon C: aseman kun kone aina välillä skannaa sen scandiskillä :P jos se on NTFS niin sillin se ei käytyä tuota scandiskiä ollenkaan :)

Alkoi vain nyppimään kun joutuu odottelemaan sitä skannausta.

Jos saan tuo nvaihdettua NTFS muotoon ilman häikkää niin en silloin Windowsia uudelleen installoi.

Jani

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

NTFS-muunnoksen saa tehtyä kyllä ilman formatointia CONVERT-komennolla. Käyttöohjeet saat komennolla HELP CONVERT. Nämä siis komentoriville.

Partition Magic osannee saman asian, en ole sitä koskaan tarvinnut niin en tiedä. Jos sinulla ei ole tarvetta muuttaa osioiden kokoa, silloin hoituu convertilla. NTFS on huomattavasti parempi tiedostojärjestelmä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

NTFS on huomattavasti parempi tiedostojärjestelmä.

Sinällää kyllä, mutta sen verran tuossa on kokemusta noista Tiedostojärjestelmä virheistä NTFS:ssä, että päätin jättää c: osion FAT32. Jos tarpeeksi vakavampi tiedostojärjestelmävirhe tuli niin saatto olla ettei XP enää käynnistynyt. Kokemuksella vaan sanon

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

moi

Nyt sain muutettua C: ja D: asemat NTFS muotoon. Eikä tarvinnut formatoida kovalevyä :)

Homman saa tehtyä näin:

Mene Command Prompt ohjelmaan

kirjoita seuraavat rivit esim. C:\ asemalle

Convert C: /fs:ntfs

Tuon C: aseman voi korvata sillä asemalla minkä haluat muuttaa.

Sitten ohjelma kysyy volume labelia ja se on se joka näkyy mm. resurssienhallinnassa aseman nimen jälkeen. Itselläni C: = CHARLIE.

ja sitten vain odotetaan että Windows hoitaa homman loppuun.

Hyvin toimi eikä tarvinnut formatoida levyä.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varovasti ja harkiten sen Partition Magicin kanssa. Parissa tapauksessa olen kuullut sen aiheuttaneen koko järjestelmän sekoamista.

Mitä formatointiin tulee niin kaveri joutui iskemään Winukan uusiksi ja muutama peli (muistaakseni Larry ja Doom3) toimivat vielä ja pari ohjelmaa.

FS ei :(

..niin antaa mennä vaan. Mutta koita, Jani, muistaa se NTFS tällä kertaa. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varovasti ja harkiten sen Partition Magicin kanssa. Parissa tapauksessa olen kuullut sen aiheuttaneen koko järjestelmän sekoamista.

Mitä formatointiin tulee niin kaveri joutui iskemään Winukan uusiksi ja muutama peli (muistaakseni Larry ja Doom3) toimivat vielä ja pari ohjelmaa.

FS ei :(

..niin antaa mennä vaan. Mutta koita, Jani, muistaa se NTFS tällä kertaa. ;D

juh, nyt on NTFS joka osiolla.

Partition Magic lähti kiitämään kovalevyltä. Enpä tuota Wintoosaa installoi uudestaan ellei ole aivan pakko.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään