Esa Kaihlanen

Alkukesän bongauksia (NAF Atsugi/RJTA)

10 viestiä aiheessa

Vaihteeksi taas kuvia täältäkin päin maailmaa. Poimintoja Atsugista menneeltä kuukaudelta, tukialuslennoston palattua evakosta Guamilta.

 

C-9B Skytrain II (161529)

161529_C9B_IMG_1738.JPG

 

E-2C Hawkeye 2000 (165828/NF-602)

165828_NF-602_IMG_1762.JPG

 

F/A-18F (166891/NF-113)

166891_NF-113_IMG_2026.JPG

 

UP-3C Orion (9151)

9151_UP3C_IMG_2100.JPG

 

SH-60J (8263)

8263_SH60K_IMG_2121.JPG

 

C-40A Clipper, vaihteeksi wingleteillä (166693)

166693_C40A_IMG_2594.JPG

 

Paikallista peruskauraa: P-3C Orion (5060)

5060_P3C_IMG_2566.JPG

 

C-130H Hercules (85-1086)

85-1086_C130H_IMG_2653.JPG

 

F/A-18E 100 Years of Naval Aviation -tarroilla (166859/NF-300)

166859_NF-300_IMG_2677.JPG

 

F/A-18E (165860/NF-200)

165860_NF-200_IMG_2697.JPG

 

Chippy Ho! VFA-195 palasi takaisin Kaliforniasta uusien F/A-18E -koneiden kera. CVW-5:n kaikki hävittäjälaivueet käyttävät nyt Super Hornetteja. (166908/NF-405)

166908_NF-405_IMG_2748.JPG

 

YS-11M (9041)

9041_IMG_3125.JPG

 

EA-6B Prowlereiden aika käy vähiin EA-18G Growlerien toimituksien edetessä (163404/NF-504)

163404_NF-504_IMG_3211.JPG

 

XP-1 ykkösproto Kawasakin tehdasväreissä (5501)

5501_IMG_3285.JPG

 

Need gas? F/A-18E tankkerivarustuksessa: tankkauspodi + neljä siipisäiliötä (166869/NF-311)

166869_NF-311_IMG_3311.JPG

 

F/A-18F ja retrovärit. Maalaus on tehty yksikön aikoinaan F-4 Phantomeissa käyttämän kaavion mukaan. (166917/NF-102)

166917_NF-102_IMG_3650.JPG

 

Atsugiin sijoitettu VRC-30 Det 5 sai uudet C-2A Greyhoundit  katastrofiapuun saapuneelta USS Ronald Reaganilta (162166/NF-31)

162166_C2A_IMG_3766.JPG

 

Saab 340B rannikkovartioston versiona (JA8951)

JA8951_SF340_IMG_4247.JPG

 

US Marine Corps ja uudehko King Air 350 pohjainen UC-12W (168206)

168206_UC12W_IMG_4276.JPG

 

C-130T Hercules uudessa maalauskaaviossa, vanha sinisävyinen on saanut väistyä. (165349/RU-349)

165349_C130T_IMG_4350.JPG

 

UC-12F à la US Navy (163560)

163560_UC12F_IMG_4372.JPG

 

-Esa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin  tukeva pläjäys taas taattua tavaraa, ja onpa ihan harvinaisuuskin seassa. Meinasin puolihuolimattomasti rullata ohitte kylmän viileästi mutta onneksi huomasin lähettäjän nimen. Ja kyllä kannatti  8)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kommenteista. Lisäsin paikan nimen otsikkoon, olipa näköjään päässyt unohtumaan...

 

-Esa

 

Jep nyt ottaa rähmäisempääkin silmään huomattavasti paremmin  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia, kiitosket Japanin terveisistä!!

 

Jäin ihmettelemään tuon tankkeri-superhornetin operatiivista käyttöä. On vaikea kuvitella, että se vastaisi operatiivisesti ihan oikeaa tankkeria, vaan varmaan se on tarkoitettu antaamaan vain suhteellisen pieni liraus useille koneille akuutissa tilanteessa. Tällöin koneet voivat välttyä laskulta, tankkaukselta, uudelta katapultoinnilta ja kaikelta siihen liittyvältä jonottamiselta ja siten saavuttaa tehokkaamman operatiivisen käytön. Kun sen hyötykuormana kuljettama polttoainevolyymi on joka tapauskessa melko alhainen, ja tuskin sen siirtokaspasiteettikaan on kovin kaksinen, niin silloin voisi kuvitella sen operatiivisen käyttötarkoituksen olevan jotakuinkin tällaisen.   

 

Kommentteja, tai tietoa...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäin ihmettelemään tuon tankkeri-superhornetin operatiivista käyttöä. On vaikea kuvitella, että se vastaisi operatiivisesti ihan oikeaa tankkeria, vaan varmaan se on tarkoitettu antaamaan vain suhteellisen pieni liraus useille koneille akuutissa tilanteessa.

 

Klassisesti noita on käytetty tukialuksen liepeillä, joko antamaan täydennystä heti nousun jälkeen tai sitten avittamaan kotiinpalaavia. Keskellä avomerta kun diverttipaikkoja on vähänlaisesti jos tukialuslasku ei otakaan onnistuakseen... Noita varustuksia on siis ollut käytössä käsittääkseni jo vuosikymmeniä.

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon tyyppisestä järjeestelystä olisi siis esimerkiksi ollut hyötyä Doolittlen Tokyo raidin yhteydesä. Vaikka siinä B25:t oli lastattu ihan täyteen, niin silti se pieni lisäpolttoaine olisi ollut tarpeellista saamaan koneet kentille Kiinaan. Toki koneita ei oltu varustettu ilmatankkausjärjestelyllä, ja muutenkin se kaiketi yleistyi vasta 50-luvulla. Ehkä ajatus kuitenkin syntyi tällaisissa tilanteissa...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla