Ville Heikkinen

RAM:in metsästystä

20 viestiä aiheessa

Tosiaan olen tässä RAM:ien kanssa leikkimässä. Koneessa 4GB on tullut vastaan ja nyt tuota olenkin puolella meinannut nostaa 8:saan.  Turvaudun tänne foorumille taas, täältä löytyy aina tyhjentäviä ja auttavia tietoiskuja! Ensimmäinen "kysymys" koskee järkevyyttä. Itselläni on nyt Corsairin 2x2GB Dual channelinaa, DDR3 ja 1600 hertsisenä. Kannattaisiko nyt ostaa samaa muistia (tai ehkä jotain toista muistia) lisää samanlainen jytky, sillä koneesta löytyy vielä kaksi paikkaa muisteille? Jos tosiaan 2GB-muistikampaa laittaisin sen 4, niin kokoonpano olisi 4x2GB.. Mitä haittoja, jos ostaa esim. eri valmistajan muistia? Toinen vaihtoehto on, että ostaisin suoraan jonkun 4GB-pakkauksen... Tällöin jäisi vielä tarvittaessa yksi paikka jäljelle, jos enemmän pitää jokus saada. Onnistuuko tuollainen, että on 2x2GB ja sitten lisäksi 1x 4GB ? Kolmas vaihtoehto on, että ostan kokonaan uuden päketin, 2x4GB. Tulee vaan kalliimmaksi, jos saisi noita vanhoja hyödynnettyä... Emona P7P55D. Muita ideoita, ehdotuksia otetaan vastaan! Mitä tulisi ottaa muisteja vaihtaessa huomioon, muita kuin itse nyt olen ottanut esille?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosiaan olen tässä RAM:ien kanssa leikkimässä. Koneessa 4GB on tullut vastaan ja nyt tuota olenkin puolella meinannut nostaa 8:saan.  Turvaudun tänne foorumille taas, täältä löytyy aina tyhjentäviä ja auttavia tietoiskuja! Ensimmäinen "kysymys" koskee järkevyyttä. Itselläni on nyt Corsairin 2x2GB Dual channelinaa, DDR3 ja 1600 hertsisenä. Kannattaisiko nyt ostaa samaa muistia (tai ehkä jotain toista muistia) lisää samanlainen jytky, sillä koneesta löytyy vielä kaksi paikkaa muisteille? Jos tosiaan 2GB-muistikampaa laittaisin sen 4, niin kokoonpano olisi 4x2GB.. Mitä haittoja, jos ostaa esim. eri valmistajan muistia? Toinen vaihtoehto on, että ostaisin suoraan jonkun 4GB-pakkauksen... Tällöin jäisi vielä tarvittaessa yksi paikka jäljelle, jos enemmän pitää jokus saada. Onnistuuko tuollainen, että on 2x2GB ja sitten lisäksi 1x 4GB ? Kolmas vaihtoehto on, että ostan kokonaan uuden päketin, 2x4GB. Tulee vaan kalliimmaksi, jos saisi noita vanhoja hyödynnettyä... Emona P7P55D. Muita ideoita, ehdotuksia otetaan vastaan! Mitä tulisi ottaa muisteja vaihtaessa huomioon, muita kuin itse nyt olen ottanut esille?

Etuhan se on aina että löytyy identtinen toinen pari samoja muisteja, tai kohan latencyt ja herzit on kohdallaan. Eri Valmistajien muisteja jos kimppaan laittaa, niin eipä se vaarallista ole. Kohan on parillinen määrä ja nopeudet suht samat niin hyvin menee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkin, onhan 64bit käyttöjärjestelmä? Toiseksi, 2x2GB + 1x4GB on huonoin mahdollinen yhdistelmä. Kolmanneksi, joidenkin väitteiden mukaan nopeuden kannalta on parempi jos on vain yksi kampapari/-setti. Neljänneksi, tuosta 2x2GB setistä pääset kyllä eroon suht helposti ja saat "pesämunan" uutta settiä varten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toiseksi, 2x2GB + 1x4GB on huonoin mahdollinen yhdistelmä.

Eikä tuo käytäntö edes toimisi järjellisesti P55 emoissa. Emot ei tue kuin Dual Channelia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Emot ei tue kuin Dual Channelia.

Niinkö? Lainaus Intelin dokumentista:

1.5.1 Memory Configurations

The Intel Core i7 and Core i5 processors in the LGA1156 socket support the following

types of memory organization:

• Dual channel (Interleaved) mode. This mode offers the highest throughput for

real world applications. Dual channel mode is enabled when the installed memory

capacities of both DIMM channels are equal. Technology and device width can vary

from one channel to the other but the installed memory capacity for each channel

must be equal. If different speed DIMMs are used between channels, the slowest

memory timing will be used.

• Single channel (Asymmetric) mode. This mode is equivalent to single channel

bandwidth operation for real world applications. This mode is used when only a

single DIMM is installed or the memory capacities are unequal. Technology and

device width can vary from one channel to the other. If different speed DIMMs are

used between channels, the slowest memory timing will be used.

http://downloadmirror.intel.com/18131/eng/DP55WB_TechProdSpec.pdf

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinkö? Lainaus Intelin dokumentista:

http://downloadmirror.intel.com/18131/eng/DP55WB_TechProdSpec.pdf

No mikä jäi epäselväksi itsellesi edellisestä kommentistani? Single Channelinä ei ole mitään järkeä edes pitää, kun muisteja myydään pitkälti Kit- paketteina.

Kyllä itsellänikin on kaikki väylät täynnä tällä hetkellä, triple kittejäkään kun ei kannata tunkea, koska muistit ei pääse hyödyntämään täysin itseään kuin LGA 1366 emoissa, joista löytyy Triple Channel tuki.

Koita nyt sinäkin Harri järjellä asioita ajatella, jos niin tietokoneista perustat että mikä on kaikkein paras vaihtoehto.

Itseäni hieman epäilyttää tuo mainitsemasi epäilys "Kolmanneksi, joidenkin väitteiden mukaan nopeuden kannalta on parempi jos on vain yksi kampapari/-setti" muistien toimivuudesta jos on 2 melko identtistä kit:ä käytössä muistia. Itse en ole havainnut mitään mikä vaikuttaisi huonolla tapaa koneeseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, eikös tuo muistien lisäys ole jokseenkin selkeä asia. Kaksikanavaislilla emoilla muisti asennetaan parillisilla kammoilla (yksi kumpaankin kanavaan). Toimivat tuon edellä olleen linkin perusteella myös parittomilla määrillä, mutta hitaammin. Kolmikanavaisilla muistia kannattaa lisätä kolmen kamman ryhmissä. Nekin toimivat kahdella, mutta silloin vain kaksi kanavaa on käytössä, mikä lienee hitaampi vaihtoehdoista. Sitä en tiedä toimisivatko kolmikanavaiset yhdellä muistikammalla, mutta pelkkää teoriaahan tuo on, sillä ei kai kukaan niissä haluaisi käyttää vain yhtä muistikanavaa.

Edit:

Minulle sattui kaksi konetta sitten sellainen tapaus, että lisäsin muistia koneeseen (kakkosbankiin). Muistit olivat myyjäliikkeen vakuuttelun mukaan samaa tyyppiä kuin koneessa alunperin olevat. Kone ei kuitenkaan tunnistanut niitä laisinkaan, sillä olivat eri valmistajalta. Ne oli vaihdettava alkuperäisten kanssa identtisiin ennen kuin lisämuisti alkoi toimia. Ehkä tällaiset ongelmat on jo voitettu nykymikroissa, mutta saattoi se valmistajakin vaikuttaa muistien keskenään toimimiseen.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, eikös tuo muistien lisäys ole jokseenkin selkeä asia. Kaksikanavaislilla emoilla muisti asennetaan parillisilla kammoilla (yksi kumpaankin kanavaan). Toimivat tuon edellä olleen linkin perusteella myös parittomilla määrillä, mutta hitaammin. Kolmikanavaisilla muistia kannattaa lisätä kolmen kamman ryhmissä. Nekin toimivat kahdella, mutta silloin vain kaksi kanavaa on käytössä, mikä lienee hitaampi vaihtoehdoista. Sitä en tiedä toimisivatko kolmikanavaiset yhdellä muistikammalla, mutta pelkkää teoriaahan tuo on, sillä ei kai kukaan niissä haluaisi käyttää vain yhtä muistikanavaa.

Juuri näin, kyllä ne tämän päivän muistit on suht selkeästi jo merkitty mille alustalle ja miten käyttää.

Triple Kit myydään ja vaan tarkoituspohjaisesti emolevyille, joissa on tuettu kolmikanavainen muistin tuki. Dualit menee sitten LGA 1155, 1156 ja AMD:n lätyt sitten erikseen.

Mikä siinä siis olisi järkeä tunkea Triple Kit Dual Channel emolle, joissa hyödyntäminen käy aika olemattomaksi varsinaisen tuennan puuttumisen takia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Okei,

jo ennen nykyisen koneen kasaamista mietin muistiksi G.Skillin muistikampoja. http://www.jimmspc-store.fi/tuoteinfo/F3-12800CL9D-8GBRL?pid=1307788549615. Silloin en niitä ostanut vaan päädyin Corsairiin. Nyt vielä kysyisin, että onko tuolle parempaa vaihtoehtoa, samaan hintaan tai halvemmalla? Itse olen lukenut Ripjawsin olevan ihan hyvä kampa ?

Ripjawsit on yksilökohtaisesti testattuja muisteja, eli kampa kerrallaan on testit ajettu ennen pakkaamista ja myyntiin laittoa. G.Skill on laatua edullisella hinnalla.

Itse käytän G.Skill muisteja SB alustalla, ja vielä varsinaisesti valmistettu SB alustalle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No mikä jäi epäselväksi itsellesi edellisestä kommentistani?

Ei mikään, päinvastoin, liiankin selvästi kirjoitit "Emot ei tue kuin Dual Channelia." Netti on pullolaan virheellistä tietoa. Toivoisin että tällä sivustolla sitä olisi mahdollisimman vähän, mieluiten ei ollenkaan. Mielestäni jokaisen tänne kirjoittavan henkilön itsetunto tulee kestää kirjoitustensa kyseenalaistamisen.

Single Channelinä ei ole mitään järkeä edes pitää, kun muisteja myydään pitkälti Kit- paketteina.

Kyllä itsellänikin on kaikki väylät täynnä tällä hetkellä, triple kittejäkään kun ei kannata tunkea, koska muistit ei pääse hyödyntämään täysin itseään kuin LGA 1366 emoissa, joista löytyy Triple Channel tuki.

Single-, Dual- ja Triple Channel konfiguraatiot ja edut(/haitat) ovat kyllä tuttuja. Olen kerran joitakin vuosia sitten korvannut Linux-purkissani Dual Ch. muistin Singleksi koska sattui olemaan siihen mahdollisuus. Tässä nimenomaisessa tapauksessa muistin määrän lisääminen Dual Ch kustannuksella oli kannattavaa koska muistin määrä oli pullonkaula.

Koita nyt sinäkin Harri ...

Who?

Itseäni hieman epäilyttää tuo mainitsemasi epäilys "Kolmanneksi, joidenkin väitteiden mukaan nopeuden kannalta on parempi jos on vain yksi kampapari/-setti" muistien toimivuudesta jos on 2 melko identtistä kit:ä käytössä muistia. Itse en ole havainnut mitään mikä vaikuttaisi huonolla tapaa koneeseen.

Epäilyttää tuo väite minuakin ja olen pahoillani että en ilmaissut sitä heti riittävän selkeästi. Olen pari kertaa törmännyt tähän väitteeseen, en nyt valitettavasti muista missä. Jos sillä peräänkuuluttamallasi järjellä ajatellaan, niin on joka tapauksessa viisasta toteuttaa muisti niin vähällä määrällä muistikampoja kuin mahdollista, jos ei muuten niin koska se on yleensä myös edullisin tapa. (Tarkoittaa Single Ch yhdellä kammalla, Dual Ch kahdella kammalla ja Triple Ch kolmella kammlla.)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei mikään, päinvastoin, liiankin selvästi kirjoitit "Emot ei tue kuin Dual Channelia." Netti on pullolaan virheellistä tietoa. Toivoisin että tällä sivustolla sitä olisi mahdollisimman vähän, mieluiten ei ollenkaan. Mielestäni jokaisen tänne kirjoittavan henkilön itsetunto tulee kestää kirjoitustensa kyseenalaistamisen.

Single-, Dual- ja Triple Channel konfiguraatiot ja edut(/haitat) ovat kyllä tuttuja. Olen kerran joitakin vuosia sitten korvannut Linux-purkissani Dual Ch. muistin Singleksi koska sattui olemaan siihen mahdollisuus. Tässä nimenomaisessa tapauksessa muistin määrän lisääminen Dual Ch kustannuksella oli kannattavaa koska muistin määrä oli pullonkaula.

Who?

Epäilyttää tuo väite minuakin ja olen pahoillani että en ilmaissut sitä heti riittävän selkeästi. Olen pari kertaa törmännyt tähän väitteeseen, en nyt valitettavasti muista missä. Jos sillä peräänkuuluttamallasi järjellä ajatellaan, niin on joka tapauksessa viisasta toteuttaa muisti niin vähällä määrällä muistikampoja kuin mahdollista, jos ei muuten niin koska se on yleensä myös edullisin tapa. (Tarkoittaa Single Ch yhdellä kammalla, Dual Ch kahdella kammalla ja Triple Ch kolmella kammlla.)

Harrit ja Henrit menee sekaisin 8)

Tuli vähän liiankin lyhyesti tuo aiempi kommentti lisättyä, lisäsit nyt tarkkana ollessasi tuon Single Channelin, mutta eihän noita asioita voi muistaa kun sellaista käytäntöä ei ole mun koneissa käytetty viimeksi kun joku 11 vuotta sitten. Muutenkaan nämä tietsikat kun ei ole koko elämäni, sitä asiat unohtuu ajan myöten kun on tässä muutakin ajateltavaa kun tietotekniikan ihmeet, kun on noita oikeita ihmeitä 2kpl jaloissa ja kolmas tuloillaan.

Tässä jos aletaan näitä tietokoneen kokemus vertailuja keskustelemaan, niin on sitä itselläni koneita ollut vähän päästä päähän ja on erimallin muisteja ollut käytössä ja mitään ongelmia en ole koskaan havainnut. Jos Dual Channel tai Triple Channel tuet prossuihin/emoihin mahdollistetaan niin kait ne järjellä sanottuna sillon on toimittava jos niitä tehdään, tuskimpa sitä ihan huvikseen ominaisuuksiksi lisäillään. On se hyvä että valinnan vapautta tänä päivänä tietokone komponenteissa on. Jokainen oman maun mukaan.

Aiempi kokoonpano käsitti Triple Channel ominaisuudet, kone toimi vallan loistavasti.

Nykyisessä on taas Dual Channel käytössä(2x4gb) ja hyvin toimii.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lyö vaan samankokoisia kampoja kaksi lisää. Niin Lynnfield kuin Sandy Brigekin varmaan toimii yhdellä kammalla tai epäsymmetrisellä muistikasalla, mutta dual channelista on suorituskykyetua. Sen käyttäminen ei kuitenkaan vaadi neljää identtistä kampaa, sillä samankokoisuus riittää. Triple channel on toistaiseksi ollut toteutettuna vain ensimmäisissä Core i7 -prosessoreissa, jotka käyttivät LGA1366-kantaa. Muilla nykyaikaisilla kokoonpanoilla 3 kamman käyttäminen ei ole järkevää, AMD:n muistiohjaimilla 3 kamman kokoonpano ei välttämättä edes toimi.

Et myöskään saa mitään etua kalliimpiin kampoihin "sijoittamisesta". Vakiokellotaajuuksilla mikä tahansa muistiohjaimelle riittävän nopea toimii aivan yhtä nopeasti kuin kalliimpi ääriviritettykin. Hyötyäksesi kalliista muisteista sinun pitäisi nostaa muistiväylän kellotaajuutta yli  speksatun.

Summa summarum, osta sille LGA1156-kokoonpanollesi halvimpia yli 1333 MHz DDR3-kampoja pareittain. Voit lyödä vaikka Kingstonin halvimman 2x2-parin siihen vapaaseen kanavaan.

Itse olen aikanaan laittanut jopa nirsolla Athlon 64:llä Kingstonin halvinta ja Transcendin halvinta muistia sekaisin. Dual channel toimi täysillä kaikilla 2 ja 4 kamman yhdistelmillä.  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tietääkö kukaan missä on muistikammat HP Envy 14-1087eo Notebook PC?

Tarkoitus vaihtaa,ei löydy informatiota sitten mistään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tietääkö kukaan missä on muistikammat HP Envy 14-1087eo Notebook PC?

Tarkoitus vaihtaa,ei löydy informatiota sitten mistään.

Isommilla muistinvalmistajilla on kotisivuillaan, yleensä, jonkinlainen pc:n muistinhakusysteemi.

Kingstonin sivu tuntee HP/Compaq Envy Notebook 14-1085eo. Sinun 1087 on, erittäin todennäköisesti, 1085:hen pohjautuva versio.

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?SysID=69225&mfr=HP%2FCompaq&model=Envy+Notebook+14&search_type=&root=fi&LinkBack=http%3A%2F%2Fwww.kingston.com%2Ffiroot&Sys=69225-HP%2FCompaq-Envy+Notebook+14-1085eo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Isommilla muistinvalmistajilla on kotisivuillaan, yleensä, jonkinlainen pc:n muistinhakusysteemi.

Kingstonin sivu tuntee HP/Compaq Envy Notebook 14-1085eo. Sinun 1087 on, erittäin todennäköisesti, 1085:hen pohjautuva versio.

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?SysID=69225&mfr=HP%2FCompaq&model=Envy+Notebook+14&search_type=&root=fi&LinkBack=http%3A%2F%2Fwww.kingston.com%2Ffiroot&Sys=69225-HP%2FCompaq-Envy+Notebook+14-1085eo

Samoilla seuduilla metsästellään. :P

Luulen että ainoa ero 1085 ja 1087 on että viimeisessä on 500GB...

Näyttää että liike möi tänään väärät muistit,tarvin KTH-X3B/4G  4GB 1333MHz  mutta möivät KTH-X3A/4GB 1066MHz.

Siis liikkeeseen takaisin.

En siis loydä koneestani kampoja,hyvin ovat kätkeneet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oliko tuosta linkittämäni manuaalista apua?

Paljon,pikaisesti kurkkasin niin näyttää että tarvii aukaista koko tapuoli,ei riittä akun poisto.

Edit/Kiitos vielä kerran,sivulta 18 löytyi hyvä kuva.

Ruotsin HP sivuilta en vastaavaa manuaalia löytänyt lainkaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään