Mikko Maliniemi

R-22 SV Super Futarit E-1148 ja E-1149

4 viestiä aiheessa

Eräs unkarilainen heppu kyselee minulta yhteystietoja Ilmasotakoulun Lentokerhon entisen R-22 SV Super Futarin (OH-196, sn. E-1150) omistajuussuhteista. Tai tarkemmin yhteystietoja nykyiselle omistajalle. Tämä homma on kyllä hoidossa, mutta hänellä oli myös lisäkysymys, johon lupasin kokeilla saada vastausta täältä.

 

Yllämainitun koneen lisäksi Suomeen on tuotu varmaankin samoihin aikoihin myös kaksi muuta Super Futaria, sarjanumeroiltaan E-1148 ja E-1149. Löytyisiköhän forumilta tietoa näiden kahden yksilön kohtalosta? Unkarilaiset haluaisivat palauttaa näitä heille ilmailuhistoriallisesti sinänsä tärkeitä koneita kotimaahansa ja ottavat kaiken tiedon mielellään vastaan. Siinäkin tapauksessa, että koneita ei esim. enää ole, niin eivätpähän turhaan metsästele...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvinkäällä oli porukkakoneena Super Futar. Muistan sen lentäneen siellä 1962 jolloin olin purjelentokurssilla. Vaaralahden "Mosse" ainakin oli ohjaimissa. Eiköhän se ollut juuri tämä kone joka meni Kauhavalle. Rekkaria en enää muista , mutta selvitellään tässä joku päivä. :thmbup: Siinä muistan olleen jopa lentovalot. Siivissä vihreä ja punainen.

Porukkaan kuului ainakin Palanteri, Korkeilan Masa ja Soilan Eero.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se oli tämä sama kone OH-SAZ, joka oli ensin kesäkuusta 1959 K.K.Lehtovaaran omistuksessa ja siirtyi seuraavan vuoden kesäkuussa kimpan omistukseen, kunnes kesäkuussa 1972 poistettiin käytöstä. Pääosin sama kimppa rekisteröi koneen seuraavan vuoden joulukuussa uudestaa tunnuksilla OH-196 ja 3 kk myöhemmin myytiin Ilmaotakoulun LK:lle, kunnes lopulta poistettiin 11 vuotta myöhemmin maaliskuussa 1985.

 

Muita Super-Futareita ei Suomeen sitten rekisteröity ja tuo koneen alkuperäinen omistaja kelpaisi minulle selitykseksi. Tande (Harald O. Tandefelt), K.K.Lehtovaaran omistaja ja toimitusjohtaja kävi aika laajalti kauppaa pohjoismaissa, joten koneet ovat saattaneet päätyä jonnekin sinne. Tande vaan lähti vuosi sitten ikuiselle tinttitaivaalle, että tiedon saanti sitä kautta voi olla heikkoa, ellei jollakulla ole Lehtovaaran arkistoja käytettävissään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ainakaan pikaisella etsinnällä löytänyt Tanskan rekisteristä yhtään konetta. Toivottavasti löytyy, etteivät vie ainokaista suomalaista kappaletta pois, sen kun historia on selvästi Suomessa.

 

Koneen on muuten suunnitellut Erno Rubik (siitä tuo R tyyppimerkinnässä). Isäänsä kuuluisampi poika (myös nimeltään Erno) keksi kuution uudestaan.

 

Edit: Mielenkiintoista on, että perillä olevien lähteiden mukaan olisi koneen tyyppimerkintä olisi ollut R-22S (joita rakennettiin 70 kpl), eikä harvivaisempi R-22SV (rakennettu 10 kpl). Nyt näyttää siltä että OH-196 on tällainen harvinaisempi malli, kolloin kiinnostus on tietenkin ymmärrettävää. Ainakin siipien kärjissä on nuo muotosuojat ja hataran muistikuvani mukaan myös siiveke on kaksiosainen. Sen lisäksi laipat puuttuvat ja peräsin on uudempaa muotoilua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään