Orvo Välilä

B-17 "Liberty Belle" tuhoutunut pakkolaskussa

22 viestiä aiheessa

Aina harmillista kun historiallinen kone tuhoutuu, mutta onneksi ei ollut ainut B-17 :) Ärhäkästi on kyllä sulanut :-\

 

Niin, jäihän niitä peräti 11 lentävää vielä :-\. "Belle" valmistui entisöinnistä 2004 ja pääsin koneen kuvaamaankin tuoreeltaan alkuvuodesta -05. Tuosta ei kyllä enää entisöidä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lasse ehtikin ensin, mun oli tarkoitus eilen illalla kaivella vanhoja Belle kuvia mutta eipäs aika riittänytkään. 

 

Lisää kuvia tulipalosta linkin takana täällä. Pahan näköistä katsottavaa kyllä  :'(

 

EDIT: Joskus aikanaan Forumille jo postattukin kuva Bellestä Addisonissa vuonna 2006

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei näitä museokoneita tarvitsis tuhoutua, kun niitä ei enää tehdä!!!

 

Onneksi mukana ollut miehistö kuitenkin selvisi - tuon veteraanin poistuminen koneesta olisikin saattanut olla hankala juttu. Hänethän oli jo kertaalleen ammuttu alas B17:ssa...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone olisi voitu ehkä pelastaa korjauskelpoisena, jos paloautot olisivat päässeet ajamaan koneen viereen. Pakkolaskuun käytetty pelto oli kuitenkin sateen pehmentämä eikä paloautot päässeet ajamaan tarpeeksi lähelle. Miehistö ei voinut kuin katsoa vierestä koneen tuhoa. Täältä löytyy kertomus tapahtumien kulusta.

 

http://www.libertyfoundation.org/index.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa olla kertynyt reippaaseen viiteen vuoteen jo liikaa noita tuhoutuneita, ja tonttiin ajettua koneita kovalevyn kuva-arkistoihin, mutta tärkeintä tässä keisissä oli se, että vältyttiin miestappioilta. Koneitahan kyllä notkuu museoiden kätköissä useitakin, mutta kannattaako niitä kunnostaa "mällättäväksi", niin se lienee ikuisen "jossittelun" aihe. Rahaakin siihen tarvitaan rutkasti.

 

IWM Duxfordin Mary Alicekin on nyt kunnollisessa perushuollossa, vaikka koneella ei lennetä. Joku aika sitten oli FlyPast-lehdessä hyvä artikkeli B-17-koneista. Ranskan "maanmittauslaitoksen" käyttämistä koneista siis. Yksi noista koneista kävi virka-asioissa myös Suomessa. Sitä en nyt muista, että oliko kyseessä juuri se kone, joka tuhotui Memphis Belle- leffan kuvauksissa, mutta ko. artikkelista se juttu ja tieto kyllä löytyy... jos jaksaa vain kaivaa esille.

 

Ranskalaiset pistivät Pink Ladyn myös "vaseliiniin" joku aika sitten. Aito WW2-pommari, joka heitti viisi keikkaa Saksan yllä. Heillä tosin on optio siihen, että kone nousee siivilleen vielä joku päivä. Suurin syy taisi olla huimat vakuutusmaksut ja varaosien reippaasti kohonneet hinnat. Kuskien ikäkin alkoi jo painamaan, vaikka nuorempia kuskejakin olisi varmaan löytynyt myös Pink Ladyn puikkoihin.

 

Dame Vera Lynnin sävelmin muistellaan Liberty Belleä: http://www.youtube.com/watch?v=cHcunREYzNY  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja paljon muita kuvia...  ;D

 

Wanhoja menee ja uusia tulee. Snafu on jo kehissä.  :thmbup:

 

Snafu: http://www.fighter-collection.com/pages/aircraft/p-47g/index.php

 

Aaaah... kohta pääsee taas hörpäämään brittiläistä Bitteriä ja kuuntelemaan RR-soundeja viikonlopun täyreltä.  8)

 

Video Liberty Bellen sisuksista:

 

Ripaus Glenn Milleriä kaupan päälle:

:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin sattui tuo kappale mieleen.  ;)

 

WW2 B-17-veteraanien (ja uhrien muistolle) seuraava kuvakavalkaadi. Politikkojen kunnianhimon ja ahneuden takia saa kärsiä koko kanssa joka maassa. Mites se nyt menikään se wanha sotaoppi, jotta huonon politiikan takia soditaan jne. No, se ei kuulu mulle. Liberty Belle vielä kuvissa. Scheisse juttu oli se, että Sally B:llä oli silloin probleemia mottinsa kanssa... olisi ollut rouheeta nährä kolme Linnoitusta ilmassa samaan aikaan.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Parin veteraanin päähineet:

 

1. http://www.saunalahti.fi/cabpilot/a11usaaf.htm

 

2. http://www.saunalahti.fi/cabpilot/b6.htm

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka,

 

kumarran syvään noiden kuvien takia! Loistavat kuvat ja miten ajankohtaiset ne ovatkaan tähän aiheeseen. Sulta varmaan löytyy arkistosta kuvat jokaisesta lentävästä warbirdistä...

 

Tietääkö muuten joku tuon Liberty Bellen historiasta, esim sitä miksi sille annettiin tuollainen nimi, oliko esim. kippari/miehistö Philadelphiasta, mikä on tuon nimenomaisen koneyksilön historia, onko se palvellut sodassa ja onko tuo sen alkuperäinen nimi.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen omistajan isä lensi yli 30 keikkaa toisessa maailmansodassa. Don Brooks maalautti koneen faijansa yksikön väreihin.

 

"Homage to dad

 

Brooks’ father flew more than 30 B-17 missions during World War II, and Brooks started the Liberty Foundation as homage to his dad’s service. The foundation was formed to honor veterans, and to educate the public about the price of freedom and the heritage of aviation.

 

Brooks bought historic planes to tour, but spent more than a decade in search of a B-17. He struck gold in 2002 when he purchased the plane from a man in Florida. While the plane had never been in combat, it was identical to the B-17s his father used to fly. Brooks purchased the plane and had it painted to resemble the original “Liberty Belle” flown by his father’s bomb group.

 

On Sept. 9, 1944, the 390th Bomb Group — in which Brooks’ father served — attacked a target in Dusseldorf, Germany. Prior to releasing their 1,000-pound bombs over their target, one of the B-17s was struck by flak. The strike caused the bombs in the plane to explode, and nine of the 12 aircraft in the squadron were destroyed or knocked out of formation.

 

Of the three remaining planes, only one made it back to its home base: Liberty Belle. It went on to rack up 64 combat missions before it was sold for salvage in 1945. "

 

Täältä löytyy lisää faktaa koneesta: http://beaconnews.suntimes.com/news/5943161-418/planes-owner-weve-lost-a-national-treasure.html

 

No joo... Vuodesta 2005 alkaen on tullut käytyä vuosittain Duxfordissa ainakin yhdessä näytöksessä. Parhaimpina vuosina kaksikin kertaa. Joka vuosi on lähtenyt joku Warbird-koneista Jenkkeihin, ja tosiaan muutama yksilö on tuhoutunutkin, tai kärsinyt vähintään jonkunlaisen haverin. Duxford on siinä mielessä oiva paikka kuvata näitä USAAF:n koneita, koska USAAF operoi juuri näistä maisemista ml. Duxford. TFC:n uusin "aarre" on hienosti entisöity P-47G Thunderbolt, joka ei välttämättä vielä lennä heinäkuussa, mutta toivottavasti se tuodaan ulos hangaarista maanäyttelyn tähdeksi.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka / Jarmo,

 

kiitokset vastauksesta ja tästä historia-annoksesta. Mieltä jäi vielä vaivaamaan tuo Philadelphia-yhteys. Kun yksi kaupungin tunnetuimpia nähtävyyksiä on Liberty Bell, haljennut kello jolla oli tärkeä rooli 1776 itsenäisyyskamppailun alussa. Tuo kellon nimi sitten helposti vääntyy muotoo Belle (kaunokainen), jota käytettiin koneen nimessä. Yhteys on aika selvä, mutta olisi mukava tietää siitä, miksi juuri tuo nimi valittiin ja oliko Brooks esim kotoisin juuri Philadephliasta.

 

Tmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensähän noi USAAF:n WW2-pommarit nimettiin kipparin "yhteyksien" mukaan (Enola Gay - Paul Tibbetsin äiti & Memphis Belle - Robert K. Morganin tyttöystävä). Staff Sergeant Elton Brooks oli alkuperäisen Liberty Bellen taka-ampuja, joten hänellä tuskin oli osaa ja arpaa koneen nimeämiseen. Lisää tarinointia Liberty Bellestä ja tailgunner Elton Brooksista:

 

1. http://www.dm.af.mil/news/story_print.asp?id=123188680

 

2. http://www.nxtbook.com/nxtbooks/gemc/georgia_201010/index.php?startid=28#/28 (kuva alkuperäisestä Liberty Bellestä ja Elton Brooksista)

 

3. Elton D. Brooks 390th BG

 

[ attachment removed / expired ]

 

Menipäs vaikeaksi aiheeksi... Eipä löydy helpolla tietoa alkuperäisestä Liberty Bellestä. 390th BG:n riveissä on lentänyt kaksi Liberty Belleä. Toisen koneen kippari oli nimeltään Albert Bell, ja hänen sukunimestään muokattiin sitten Liberty Bell B-17G:n keulille.

 

"Liberty Belle" was a play on words honoring Albert Bell, the original Belle's pilot. Another 390th B-17 was named Liberty Belle later in 1944 and flew until February, 1945 when it was damaged beyond repair.

 

Lähde: http://jimsladesairlines.com/belle.html

 

Tämän lisäksi Englannissa lensi vielä "Miss Liberty Belle", jonka kippari, ja osa miehistöä oli lähtöisin Philadelphiasta. 305 BG:n "Miss Liberty Belleksi" nimetty kone oli hankittu Philadelphian asukkaiden varoilla.

 

http://www.warbirdinformationexchange.org/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=37399&sid=1ca1ff660ed7556c9acb218bec148d48

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin se varmaan on, eli kipparin tausta Phillyssä on antanut koneelle nimen. Kun Brooks on Georgiasta, niin hän ei kipparinakaan varmaankaan antaisi koneelle tuollasta nimeä. Ehkä tämä "mysteeri" jää selvittämättä...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NTSB on julkaissut raportin onnettomuuden syistä:

 

http://www.ntsb.gov/aviationquery/brief.aspx?ev_id=20110613X14032&key=1

 

Vasemmassa siivessä olleen polttoainetankin vuoto oli korjattu aikaisemmin samalla viikolla puutteellisesti. Korjauksen yhteydessä löytynyttä "fatigue crackiä" eli väsymismurtumaa oli korjattu hitsaamalla, siinä onnistumatta, tjsp, joten vuoto alkoi uudelleen ja paheni lennon aikana.

 

Metallurgical examination of the repair area revealed a longitudinal fatigue crack along the weld seam.

The fatigue nature of the crack was consistent with a progressive failure along the fuel tank seam that existed before the accident flight and was separate from the damage sustained in the emergency landing and postlanding fire. The repair earlier in the week attempted to seal the leak but did not address the existing crack itself. In fact, the length of the crack observed at the time of the repair was about one-half the length of the crack noted during the postaccident examination, suggesting that the crack progressed rapidly during the course of the accident flight. Because the repaired fuel tank was positioned within the open wing structure, a fuel leak of significant volume would have readily vaporized, producing a flammable fuel vapor/air mixture. Although the exact ignition source could not be determined due to the fire damage, it is likely that the fuel vapor and liquid fuel encountered hot surfaces from nearby engine components, which initiated the in-flight fire.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään