Vesa Laine

Keskustelu - Pienkoneen pakkolasku Porvoonväylälle

610 viestiä aiheessa

Opettajan nopea tilannetaju saattoi taas pelastaa ihmishenkiä. Hienosti toimittu. Vaaratilanne jatkui aika  kauan koska siellä siipitankeissa on herkkää bensaa ja mahdollisesti aika paljon. Joten myös autoilijoille kiitos tilanteen vaarallisuuden tajuamisesta. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri näin, itsekin ko. Koulussa oppilaana olen huomannut että opettajat ovat erittäin ammattitaitoisia ja turvallisuusasioissa ei jätetä mitään sattuman varaan. Hyvin toimittu ja mikä tärkeintä, ei henkilövahinkoja!  :thmbup:

Opettajan nopea tilannetaju saattoi taas pelastaa ihmishenkiä. Hienosti toimittu. Vaaratilanne jatkui aika  kauan koska siellä siipitankeissa on herkkää bensaa ja mahdollisesti aika paljon. Joten myös autoilijoille kiitos tilanteen vaarallisuuden tajuamisesta. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno homma, että henkilö ja ilmeisesti kalusto vaurioistakin vältyttiin. Katselin tuota videota ja ilmeisesti samoja paikkoja johon OH-CAU kukistui vuosia sitten. Jotain kummaa ko. paikassa kyllä on kun alkaa koneet takkuilemaan.Tuli mieleen myös viime kerralla kuuma käynyt tielle vai pellolle keskustelu. Onnittelut pilotille hyvin menneestä pakkolaskusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaaratilanne jatkui aika kauan koska siellä siipitankeissa on herkkää bensaa ja mahdollisesti aika paljon.

 

Seuraavaksi odottelemaan spekulaatioita siitä, että käytettiinkö koneessa mahdollisesti tavallista herkempää (91/96-oktaanista) bensiiniä normaalin 100LL:n sijaan, ja mahtoiko tällä olla asiaan vaikutusta. Vai oliko vain normaali kaasuttimen jäätäminen kyseessä.

 

METAR

EFHF 021320Z 20013KT 170V240 9999 FEW045 SCT090 BKN200 18/06 Q1021=

EFHF 021257Z 20013KT 170V240 9999 FEW045 SCT090 BKN200 19/06 Q1021=

EFHF 021250Z 21012KT 170V250 9999 FEW045 SCT090 BKN200 18/07 Q1022=

 

Onnettomuustutkinta kertoo sitten aikanaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri itse tulin ko. paikan ohi ja liikenne oli palautunut normaaliksi.

Kone oli tien sivussa ja ilmeisesti laskeutunut Porvooseen päin meneville kaistoille, juuri ennen Sipoonlahden siltaa.

Eli aika tiukoille oli laskeutuminen mennyt. :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noilla lämpötila-kastepiste-eroilla en pitäisi kaasuttimen jäätymistä todennäköisenä.

 

Varmaankin tässä kohdin pitäisi sitten SIL:in koulutusmateriaalia päivittää.

 

Lentäjän käsikirja, osa 2:

http://ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/moottorilento/lentajankasikirja/osa_02.pdf

[ attachment removed / expired ]

 

Tämän mukaanhan oltiin "suuren jäätymisriskin alueella".

 

... tai sitten se moottori vain meni rikki. Hienosti hoidettu hätätilanne, tulipa ainakin harjoitukseen realismia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millähän tavalla/mistä  vois suositella/ anoa hengenpelastusmitalia rekkakuskille . Hän jos joku on sen ansainnut. Säästi varmaan MONEN tuolloin juurikin tuolla paikalla liikenteessä olleen hengen  :thmbup:

 

Ei ainakaan arpomalla. Sulla on tuossa sellaine yksi pieni perustavaa laatua oleva pointti, ja se on tuo "varmaan". Niitä mitaleita kun ei jaella, kuin sellaisissa tilanteissa, missä on konkreettisesti todistettavissa toiminnan pelastaneen ihmishenkiä. Tällaisissa tapauksissa voi vain arvuutella, pelastiko se yhtään mitään...

 

Sorry, tämä arpa ei voita :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laittakaa sinne tuulipussi.

Oikeesti, jos alue on todella lähellä edellistä EFPV- kokeilua, niin alueella on isompia ja parempia peltoja kuin kyseinen keskiviivalla varustettu asfaltoitu pätkä. Silti, hyvä suoritus sinänsä vaikka tilanteen päätöksentekoa en tarkemmin tunnekkaan.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno homma, että henkilö ja ilmeisesti kalusto vaurioistakin vältyttiin. Katselin tuota videota ja ilmeisesti samoja paikkoja johon OH-CAU kukistui vuosia sitten. Jotain kummaa ko. paikassa kyllä on kun alkaa koneet takkuilemaan.Tuli mieleen myös viime kerralla kuuma käynyt tielle vai pellolle keskustelu. Onnittelut pilotille hyvin menneestä pakkolaskusta.

 

Kuvien perusteella näyttäisi olevan Sipoonlahden sillan länsipuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laittakaa sinne tuulipussi.

Oikeesti, jos alue on todella lähellä edellistä EFPV- kokeilua, niin alueella on isompia ja parempia peltoja kuin kyseinen keskiviivalla varustettu asfaltoitu pätkä. Silti, hyvä suoritus sinänsä vaikka tilanteen päätöksentekoa en tarkemmin tunnekkaan.

-M-

 

Siinä on muuten oikeasti todella huonosti niitä peltoja, jos lasku on tehtävä kutakuinkin heti. Pari aika naurettavaa sarkaa puiden, rakennusten ja linjojen katveessa. Niille kehutuille hyville saroille on jonkin verran matkaa ja saattavatpa nekin tähän aikaan vuodesta olla vielä hieman heikkoja pakkolaskualustoja. Ainakin Kesnalle.

 

CAU laskeutui länteen päin juuri ennen Sipoonlahden Nesteen ramppia, johon se sitten hieman heikolla menestyksellä pyrki kääntymään. Tämä oli puolestaan nenä itään päin saman sillan toisessa päässä. Linnuntietä pysähdyspaikkojen ero näyttäisi olevan reilut kahdeksansataa metriä, varsinaisten laskupaikkojen jonkin verran toista kilometriä.

 

Oiva suoritus kyllä. Aika paljon olen vuosien varrella tullut pohtineeksi tuon alueen laskupaikkoja niin autoillessa kuin ilmaillessa CAU:n kaputin jälkeen. Ei ole ihan helppo mesta.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees, ihan noin lähellä DEGERiä pellot ovat aika niukoilla ja onkin aina vapauttavaa, kun on päässyt vähän idemmäksi lähemmäksi "kultivoitua maaseutua" (vaikka Rotaxilla lentelenkin ;) )

 

Lämpimät onnittelut hyvin junaillusta tilanteesta ja yhtä lämpimät kiitokset videohaastattelusta. Arvostan aina omin sanoin ja kasvoin annettuja julkilausumia! Niin, Leif Hamrea poikavuosina lukeneille seuraava on tuttua. Osoitan täten Kellonsoittajan tunnustuspalkinnon OH-CETin lentäjille, jotka jakoivat tämän tapauksen kanssamme, jotta mekin heidän kauttaan jotain oppisimme.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jäädään odottelemaan analyysiä, mikä tilanteeseen johti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerrassaan mahtava suoritus, Tomi! Tärkeintähän tässä on se, että molemmat miehet astuvat koneesta ehjänä ulos. Tällä kertaa jopa mustelmitta!  :thmbup:

 

Kyllähän nämä tapaukset pistävät mietityttämään omia reaktioita vastaavassa tilanteessa. Kuten "A" tuossa huomautti, ei siellä oikeastaan mitään sopivia peltoja juurikaan ole, vaan ne löytyy kun ajaa enemmän itä-/koilissuuntaan päin. Jäämme mielenkiinnolla odottelemaan OTKESin raporttia asiasta..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerrassaan mainio suoritus Tomilta :thmbup:

Itse kävin lentämässä samaa harjoitusta tunti ennen ikävää, mutta onnellisesti päättynyttä sattumaa.

 

Noilla main ei ihanteellisia pakkolaskupeltoja aivan mahdottomasti ole, vasta Degeristä jokunen maili Nikkilän suuntaan alkaa olla enemmän. Toiseksi, kun lennetään 700 jalan korkeudella, ei aikaa päätöksentekoon ole kuin jokunen sekunti, kuten Tomi totesikin.

 

Oikeastaan minimilentokorkeudet pitää huolen siitä, ettei 500 jalkaa alemmaksi oikein voi mennä, ellei olla juuri tarkoitusta varten varatulla/valikoidulla alueella. Ihan peruspeltojen päällä ja asutetulla alueella ei ole järkevää säikytellä asukkaita enemmän kuin on tarpeen. Toki maaliinlaskut ja valmistellun pakkolaskun voi harjoitella soveltuvalle kentälle, mutta ne ovat asia erikseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin tässä kohdin pitäisi sitten SIL:in koulutusmateriaalia päivittää.

 

Lentäjän käsikirja, osa 2:

http://ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/moottorilento/lentajankasikirja/osa_02.pdf

 

Tämän mukaanhan oltiin "suuren jäätymisriskin alueella".

 

... tai sitten se moottori vain meni rikki. Hienosti hoidettu hätätilanne, tulipa ainakin harjoitukseen realismia.

 

Minä kyllä plottasin tuosta alueelle "suuri jäätämismahdollisuus (ei siis -riski) liukuteholla". Ja liukutehollahan C150:ssä käytetään aina imuilman etulämmitystä (ainakin kun kyseessä on ammattitaitoinen lennonopettaja koululennolla), joten pysyn alkuperäisessä johtopäätöksessäni.

 

EDIT: Katsoin tässä välissä tuon haastattelun (joka vain lisäsi käsitystäni opettaja ammattilaisuudesta - hyvin puhuttu!) josta selvisi, että oltiin ko. tilanteessa matkalentotehoilla, eli voisi olettaa jotain vikaa löytyvän.

 

OT: ensi uutisissa puhuttiin keski-ikäisestä oppilaasta - ainakin meikäläisestä tuo haastattelussa ensiintynyt oppilas vaikutti kyllä melko "varhais-keski-ikäiseltä" - tietty arvioijan oma ikä vaikuttaa käsitykseen  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä kyllä plottasin tuosta alueelle "suuri jäätämismahdollisuus (ei siis -riski) liukuteholla". Ja liukutehollahan C150:ssä käytetään aina imuilman etulämmitystä (ainakin kun kyseessä on ammattitaitoinen lennonopettaja koululennolla), joten pysyn alkuperäisessä johtopäätöksessäni.

 

EDIT: Katsoin tässä välissä tuon haastattelun (joka vain lisäsi käsitystäni opettaja ammattilaisuudesta - hyvin puhuttu!) josta selvisi, että oltiin ko. tilanteessa matkalentotehoilla, eli voisi olettaa jotain vikaa löytyvän.

 

OTK:n kaverithan meille tämän sitten kertovat aikanaan.

 

Pieni epäjohdonmukaisuus kuitenkin tuossa: pakkolaskuharjoitus matkalentotehoilla?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OTK:n kaverithan meille tämän sitten kertovat aikanaan.

 

Pieni epäjohdonmukaisuus kuitenkin tuossa: pakkolaskuharjoitus matkalentotehoilla?

 

Tomi puhui videolla että oltiin tulossa harjoitusalueelta pakkolaskuharjoituksista, joten hyvin johdonmukaista on että matkalla käytetään matkalentotehoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tomi puhui videolla että oltiin tulossa harjoitusalueelta pakkolaskuharjoituksista, joten hyvin johdonmukaista on että matkalla käytetään matkalentotehoja.

 

Okei, minä sain jostakin kuvan, että moottorihäiriö tapahtui nimenomaan pakkolaskuharjoituksen yhteydessä. Mutta näinhän tietenkään ei ole, koska oltiin jo palaamassa takaisin.

 

Onneksi oli ammattimies puikoissa. Ja onneksi ammattimiehet tutkivat lopulta syyt ja seuraukset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin yleisellä tasolla:

Vaikka moottori vielä vetää, mutta tärisee pahasti, on tehtävä harkittu päätös siitä että yritetäänkö jonnekin muualle vai tehdäänkö lasku lähimmälle mahdolliselle paikalle.

Moottorin täristessä vika voi olla lähes mikä vain, pahimmassa tapauksessa on mahdollista että sekunnin päästä lentää rautaa, paremmassa tapauksessa se voi kestää perille asti tai jopa korjaantua hetken kuluttua.

Huomioitavaa on että 4 sylinterisessä tehojen menetys ja tärinä on erittäin suuri verrattuna useampipyttyiseen, joka minulla oli tuossa muutama viikko sitten.

Sitten kun ajattelee maastoa, joka reitin varrella on ja tietää että parempaa ei ole luvassa, on se hyvä päätös tehtävä nopeasti ja vieläpä jos moottorista on saatavilla edes hieman apuja laskeutumiseen.

Ongelmatilanteessa pilotin tehtävät lisääntyvät huomattavasti, kuten myös pilotille äkillisesti lisääntyneet suorituspaineet, nämä yhdessä voivat salpauttaa hyvänkin pilotin. Ongelmatilanteen oikein hoitamiseksi auttaa tietysti kokemus mutta myös luonteen ominaisuudet ja ennakolta valmistautuminen mahdollisesti tuleviin ongelmiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertoiko tarina sammuiko moottori lopulta kokonaan, lopettiko vetämisen vai pelkästään kävi epätasaisesti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti radiojutusta poimittua. YLE: Pakkolasku mieluummin metsään kuin moottoritielle

 

Ylen mukaan Lennonopettaja Antti Niska BF-lento Oy:stä pudistelee vieläkin päätään torstaina sattuneen pakkolaskun vuoksi. Siinä meillä on ammattitaitoinen lennonopettaja, jola myös uskaltaa avata suunsa.

 

Olen ihmetelyt tuota viimeisintä pakkolaskua moottoritielle, liikenteen sekaan ja myös edellistä pakkolaskua modarille , kaiteen päälle.

 

Kokeneena lennonopettajana ihmettelen tuota pakkolaskupaikan valintaa. Siinä vaarannettiin muiden henkiä ja omaisuutta.

 

Moottoritielle lasku on paniikissa olevalle ohjaajalle helpoin ratkaisu.

Nyt kehuvat monet tuota suoritusta, joka päättyyi tällä kertaa onnistuneesti, itse en kehuisi liikoja tuosta suorituksesta ja tankkaisin koneeseen aina riittävästi bensaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään