Timo Hyvönen

Mopu vai ultra?

11 viestiä aiheessa

Ultra:

 

RX550

Specifications

 

Cruising Speed:

    84 km/h (52 mph)

Max Speed:

    113 km/h (70 mph) 

Range:

    Unknown

Power Plant:

    one Bombardier Rotax 503, 48 hp, 2-cylinder 2-cycle engine

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nää unohtuivat jutusta, pitänee lisätä:

 

Grob G109

 

    Kärkiväli: 16, 6m

    Pituus: 7,88 m

    Korkeus: 1,68 m

    Liitoluku: 30

    Tyhjäpaino: 605 kg

    Suurin lentoonlähtöpaino: 825 kg

    Kuormattavuus: 220 kg

    Polttoainetankki: 80 ltr / 56 kg

    Suurin sallittu nopeus: 240 km/h (130 kt)

    Matkanopeus: n.170 km/h (92 kt)

    Polttoaineen kulutus: n.13 l/h (matkanopeus)

 

(lähde: http://web.archive.org/web/20090627000223/http://www.hyik.fi/2008/03/oh-740-grob-109-mopu/)

 

Atec Zephyr

 

Kärkiväli 9,6 m

Pituus 6,2 m

Korkeus 2,0 m

Siipiala 10,1 m2

Raideleveys 2,0 m

Tyhjäpaino 298,1 kg (alt.262 kg)

Maksimipaino 472,5 kg

Polttoaine 60 l

Hyötykuorma 174,4 kg

G-rajat +4g / -2g

Sakkausnopeus 65 km/h / 35 kt

Min. nop. ilman laippoja 75,6 km/h / 41 kt

Matkanopeus 215 km/h / 116 kt

Huippunopeus vaakal. 245 km/h / 132 kt

VnE 265 km/h / 143 kt

Nousunopeus 6,5 m/s / 1280 FPM

Kulutus 140/180 km/h 7/12 l/h

 

(lähde: http://www.kuik.fi/kalusto/)

 

Joo ja kiitos, juttua oli kiva kirjoittaakin!

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nää unohtuivat jutusta, pitänee lisätä:

 

Grob G109

 

    Kärkiväli: 16, 6m

    Pituus: 7,88 m

    Korkeus: 1,68 m

    Liitoluku: 30

    Tyhjäpaino: 605 kg

    Suurin lentoonlähtöpaino: 825 kg

    Kuormattavuus: 220 kg

    Polttoainetankki: 80 ltr / 56 kg

    Suurin sallittu nopeus: 240 km/h (130 kt)

    Matkanopeus: n.170 km/h (92 kt)

    Polttoaineen kulutus: n.13 l/h (matkanopeus)

t. Timo

Hyvä lentäjäveli

Kun viimeksi meidän Grobilla lensit, panit varmaan merkille nuo huiken pitkät 17.4m kärkivälin 19 neliön siivet. Bensaakin kuulemma tankkasit täyteen, mahtuu 100l :thmbup: Saattoi olla, että pääsitte aika lähelle 850kg maksimi lentoonlähtöpainoa.

Mutta onhan meillä Suomen paras Grobi ja meneehän se mies vähemmästäkin sekaisin, kun nokalla hyrrää Porschen 95hp mylly :D.

BTW 13l/h 100l 170km/h, kaus on pitkä matka, mutta kyllä pääsee. Ultralla pitänee laskea, pääseekö seuraavalle bensa-asemalle, niitä on aika harvassa nykyään  ;).

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä lentäjäveli

Kun viimeksi meidän Grobilla lensit, panit varmaan merkille nuo huiken pitkät 17.4m kärkivälin 19 neliön siivet. Bensaakin kuulemma tankkasit täyteen, mahtuu 100l :thmbup: Saattoi olla, että pääsitte aika lähelle 850kg maksimi lentoonlähtöpainoa.

Mutta onhan meillä Suomen paras Grobi ja meneehän se mies vähemmästäkin sekaisin, kun nokalla hyrrää Porschen 95hp mylly :D.

BTW 13l/h 100l 170km/h, kaus on pitkä matka, mutta kyllä pääsee. Ultralla pitänee laskea, pääseekö seuraavalle bensa-asemalle, niitä on aika harvassa nykyään  ;).

HS

 

Miten muistelen että olisin aikanaan kaivanut nuo numerot tuohon webbiin siitä ropulaattorin ohjekirjasta. Olisikohan tämä lähempänä:

 

Grob G109

 

    Kärkiväli: 17,4m

    Pituus: 8.10 m

    Korkeus: 1,7 m

    Liitoluku: 28

    Siipiala: 19 m2

    Tyhjäpaino: 620 kg

    Suurin lentoonlähtöpaino: 850 kg

    Kuormattavuus: 230 kg

    Polttoainetankki: 100 ltr

    Suurin sallittu nopeus: 240 km/h (130 kt)

    Matkanopeus: 110-190 km/h

    Moottori: Grob 2500cm3 95hv

    Polttoaineen kulutus: n.13 l/h (matkanopeus)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Grob_G_109

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva kertomus, kiitos.

Ja otsikon kysymykseen oikea vastaus on tietysti että molemmat  :)

 

Foorumin perinteet oikeastaan vaativat pientä pilkunviilausta ja kevyttä off-topiccia...

Tällä kertaa silmiin osui tuo maininta "Porsche-pohjainen moottori". Eiköhän se Grob 2500 E1 ole kuitenkin ihan vain VW-pohjainen (type IV) konversio, tosin sertifioitu sellainen? Aika asiallinen moottori silti, harvassa on VW -pohjaiset moottori joista otetaan ilmailukäytössä tuollaisia teholukemia noinkin pitkällä peruskorjausjaksolla.

 

 

-Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähestytäämpäs asiaa vielä hiukan toisesta kulmasta.

1) yleensä iso on hienoa (kaikessa mielessä)

2) yleensä pituus on jotenkin mittarina aina  (pientä ei kehtaa esitellä)

3) yleensä ikäkään ei ole este ( esim. http://fi.wikipedia.org/wiki/Hugh_Hefner)

 

 

Joten en näe ongelmaa Grobin kohdalla.

Tietysti onhan kompakti, uudempi  ja viimeisin tekniikkaa myös toivottavaa (  http://www.gti.fi/gtitytto/kuva.php?id=377)

 

 

Vastaus siis riippuu täysin miltä kannalta asiaa katsoo ja kenen suunnalta ;)

 

 

Noh menipä ohi asiasta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään