Ari Siltavuori

Cessna AD iskee, lentääkö koneesi 17.6.?

5 viestiä aiheessa

Viikonloppuna taitavat pysyä Cessnat maassa    :'(

 

http://www.avweb.com/eletter/archives/avflash/1932-full.html#204825

Cessna AD "Will Affect 36,000 Airplanes"

 

The FAA's final rule regarding Cessna seat rails applies to all serial numbers of Cessna aircraft ranging from Cessna 150A to T337H-SP models -- 36,000 aircraft, according to the FAA -- and is effective as of June 17, 2011. The Airworthiness Directive (AD) supersedes a prior one; it clarifies inspections that look for cracks in seat rails and details under what circumstances parts must be replaced. Action, unless already taken, is required within the next 100 hours time-in-service or within the next 12 calendar months. The FAA estimates that the inspections alone should cost each owner about $85 and combine to produce $3.06 million for the repair shop industry. Cost of replacement parts and work as needed could add another $395 to an individual owner's tab. Specifics follow.

 

The AD covers 150, 152, 170, 172, 175, 177, 180, 182, 185, 188, 190, 195, 206, 207, 210, T303, 336, and 337 series airplanes. It aims to prevent seats from slipping while the aircraft is in flight, potentially leaving a pilot out of reach of the controls, or leading to dangerous unwanted control inputs. The old AD requires repetitive inspections and replacement of parts under specific conditions. The new AD (PDF) retains all the requirements of the previous AD, but adds steps to the inspection procedure and improves associated graphics.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"....is required within the next 100 hours time-in-service or within the next 12 calendar months" eli kyllä Cessnat lentävät viikonloppunakin  :thmbup:

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"....is required within the next 100 hours time-in-service or within the next 12 calendar months" eli kyllä Cessnat lentävät viikonloppunakin  :thmbup:

 

Ei ihan noinkaan vaan "initially within the next 100 hours time-in-service (TIS) after the last inspection done following AD 87-20-03 R2 or within the next 12 calendar months after the effective date of this"

 

Eli 100 h sisällä edellisen AD:n tarkastuksesta. Jos sitä tarkastusta ei ole tehty, esimerkiksi siksi, että ko. tarkastusta ei vaadita 1000h sisällä kiskojen vaihdosta, koneesta loppuu kyllä virta...

Loppuuko virta muuten kun LT tulee klo 2359:59 vai kun FAA AD aika (UTC-8h?) tulee vuorokauden loppuun? :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuo AD 87-20-03 R2 vuodelta 1990 (joka on jo kumottukin) on tehty, alkaa 100 FH/12 kk. 17.6 2011. Luulen, että tässä tapauksessa kumotulla AD:llä (nimen omaan R2:lla) ei ole "virtaa". Minun mielipiteeni on, että Cessnoilla saa lentää 17.6.2011 jälkeenkin vähintäänkin 100 fh/12 kk.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi mielipiteillä ei lennettä...:)

 

Uudessa AD:ssa ei sanota, että seuraavan 100h/12kk aikana, vaan 100h/12kk edellisen AD87-20-03R2 mukaisesta kuitatusta tarkastuksesta.

Esim. C152 lentolaitteessa, jonka lentokelpoisuutta ylläpidän, on kiskot vaihdettu noin 550 FH sitten ja siten tuon Ad87-20-03r2:n mukaan vapautettu tarkastuksesta seuraavaksi 1000 tunniksi. Nyt koneesta loppui täsmälleen päivämäärällä 17.6. Virta, ellei uuden AD:n mukaista tarkastusta ole tehty.

Jos kiskoja ei olisi vaihdettu niin uuden ADn mukainen tarkastus olisi tehty siinä vaiheessa kun vanha AD olisi 'on due', sillähän oli lukuunottamatta tuota 1000 h:n vapautusta, sama jakso 100h.

Tuosta alkuvapautuksestahan oli myös FAA:lle esitetty kommentti, mutta se ei ollut aiheuttanut muutosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään