Tero Knuth

Blue1 supistaa Suomessa

31 viestiä aiheessa

Blue1 supistaa toimintaa Suomessa, mikä johtaa korkeintaan 85 hengen irtisanomisiin. Loput 5 Avroa poistuu elokuusta alkaen ja lennot loppuvat useisiin kohteisiin Euroopassa ja vähennyksiin kotimaanliikenteessä:

 

SAS-konserni vahvistaa pitkän aikavälin asemaansa Suomen markkinoilla

 

- Blue1 poistaa Avro-koneet käytöstä ja keskittyy pohjoismaiden välisiin

reitteihin.

 

Vahvistaakseen SAS-konsernin pitkän aikavälin asemaa Suomessa ja

parantaakseen Blue1:n kannattavuutta SAS-konserni on tänään päättänyt

poistaa jäljellä olevat viisi Avro RJ-85-lentokonetta keskittäen

laivaston Boeing 717-koneisiin. Avro-laivaston poistaminen alkaa

elokuussa 2011 ja sen seurauksena Blue1 vähentää enintään 85 henkilöä.

 

Painopisteen siirtäminen Suomen markkinoihin aiheuttaa joidenkin

Euroopan reittien lopettamisen. Kotimaan ja Skandinavian reiteille on

myös tulossa kapasiteettimuutoksia ja syksyllä avataan

Tampere-Kööpenhamina-reitti.

 

John Dueholm, SAS:n varatoimitusjohtaja toteaa: "Uskomme voimakkaasti

tämän olevan oikea askel Blue1:lle vahvistamaan sen asemaa

pohjoismaisilla markkinoilla. Laivaston keventäminen on samassa linjassa

SAS-konsernin tavoitteen kanssa: yksinkertaistaa ja harmonisoida

kotiasemien laivastot. On myös yhdenmukaista SAS:n ydinstrategian kanssa

keskittyä pohjoismaiden kotimarkkina-alueellemme."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turussa tiedetään mitkä reitit loppuvat:

 

Blue1 lopettaa Lontoon, Pariisin ja Amsterdamin reitit

Turun Sanomat 17.6 2011 12:23:09

 

Lentoyhtiö Blue1 lopettaa reittinsä Lontooseen, Pariisiin, Amsterdamiin ja Müncheniin. Yhtiö luopuu etuajassa viidestä Avro-lentokoneestaan ja keskittyy kokonaan Boeing 717-koneisiin. Taustalla on lippujen hintojen lasku ja epäterveen kilpailun koventuminen.

 

SAS-konserniin kuuluva Blue1 aloittaa yt-neuvottelut, jotka voivat johtaa enintään 85 henkilön vähentämiseen.

 

TS–STT

http://www.ts.fi/online/kotimaa/231594.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh heh, "taustalla on lippujen hintojen lasku ja epäterveen kilpailun koventuminen". Eli täsmälleen ne syyt, mitkä yhtiö on itse omalla toiminnallaan lakkautettavilla reiteillä aiheuttanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikäviä uutisia, niinkuin aina nämä reittien lopetukset ovat.

 

"Lakkautuslistalla ovat reitit Helsingistä Müncheniin, Berliiniin, Tallinnaan, Pariisiin, Amsterdamiin ja Lontooseen."

 

Jos näitä vähän pureskelee auki niin...

 

MUC: Tähän reittiin en alunperinkään uskonut, mitä järkeä lähteä mukaan reitille jossa LH lentää 3 x päivässä ja AY 2 x päivässä. Jos edes yhteistyö LH:n kanssa olisi pelannut, mutta pikku lintu lauloi minulle, että kunnon yhteistyötasolle ei koskaan päästy.

 

TXL: Olen jo pidemmän aikaa miettinyt, kuinka paljon kysyntää HEL-TXL reitillä oikein mahtaa olla. Tietysti jos hinnat saadaan puristettua keinotekoisesti alas, löytyy uutta kysyntää, mutta nykyisellä öljyn hintatasolla ei hintoja kannata enää kauheasti dumpata jos tarkoituksena on tehdä voittoa. Tiedä sitten miten AB:n ja AY:n yhteistyö vaikutti päätökseen, on voinut olla viimeinen naula arkuun.

 

TLL: Tämä tuntuu olevan vaikea reitti kaikille muille paitsi AY/FC:lle. OV on yrittänyt parikin kertaa ja homma on aina kuivunut kokoon. Jos OV ei virolaisella kustannustasolla saa hommaa toimimaan, on lienee aika selvää ettei se KF:n kustannustasolla ole yhtään sen helpompaa.

 

CDG: Huono homma, kohta tällä reitillä on siis jäljellä vain AF/AY:n "epäpyhä" allianssi, kun U2 panee kohta myös pillit pussiin. Selvä tappio kuluttajalle. Toivon, että AF päättäisi tulla takaisin omilla koneilla reitille ja kilpailla kunnolla AY:n kanssa, mutta eipä taida tapahtua ihan heti.

 

AMS: Tämänkin osasin ennustaa, koko reitissä ei alunperinkään ollut mitään järkeä. Miksi lähetä kilpailemaan saturoidulle reitille (KL 4 x päivässä, AY 2 X päivässä) ilman mitään järkevää feedia reitin kummassakaan päässä. Tämä oli näistä minulle selkeästi no-brainer.

 

LHR: Kuinka monta lentoa Lontoosta Helsinkiin tarvitaan klo 18-19 välillä? Aivan, ei ehkä neljää (AY 18.05, KF 18.30, DY 18.30, BA 18.40). Jokainen yhtiö haluaa tietysti tarjota parhaat mahdolliset aikataulut asiakkaille, mutta kun asiakkaita on rajallinen määrä niin lentoja on yksinkertaisesti ollut liikaa. Kohta tämäkin reitti on kolmen kauppa kun U2 ja KF katoavat kartalta. Toivon mukaan DY pysyy mukana, jotta hinnat pysyvät järkevällä tasolla.

 

Että tämmöistä pohdintaa näistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tämän Lontoon reitin kanssa, kun Blue1 omilla sivuilla ei puhuta Lontoon reitin lakkauttamisesta, vaikka uutiset niin väittävätkin. Olis lokakuussa vaan tarkoitus lentää Lontooseen niin vähäsen kiinnostais reitin kohtalo  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikäviä uutisia, niinkuin aina nämä reittien lopetukset ovat.

Että tämmöistä pohdintaa näistä.

 

Jos vielä vähän pureskelee niin Pariisin lopetus on huono vaihtoehto. Lieneekö päätös tehty ennenkuin Easy kertoi lopettavanasa ?

 

HEL-CDG välille kyllä populaa riittää, Nyt se jää AY/AF ja AY koneisiin? Ei hyvä asiakkaan lomakannalta.  :-\

 

PS. Sehän on totta että epäterveen toivat itse mutta Norskit osaa porskuttaa niin hyvin että toivat vielä epäterveemmän. Kävipä niin jotta 25e Pohjolaan ajaisi korruptoituneen Kekkosaikaisen valtionyhtiömme konkurssiin viikossa ja Pulukin, joka on rakentanut "kivan" Suomi-organisaation, Suomi-firman malliin, niin ehkä neljässä viikossa..

 

Nokiakin meni jo.

 

- :thmbup: -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tämän Lontoon reitin kanssa, kun Blue1 omilla sivuilla ei puhuta Lontoon reitin lakkauttamisesta, vaikka uutiset niin väittävätkin. Olis lokakuussa vaan tarkoitus lentää Lontooseen niin vähäsen kiinnostais reitin kohtalo  ;)

 

 

HS: ..."Lisäksi lennot Helsingin ja Lontoon välillä on tarkoitus lopettaa viimeistään ensi kevääseen mennessä, todennäköisesti jo aiemmin."

 

Harvemmin tulee Blööllä lennettyä, viimeisin yritys päästä 717:n kyytiin vaihtui rämään Jetlite 733:en OSL-HEL  >:( Mutta kilpailun väheneminen aina harmillista kuluttajalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

HS: ..."Lisäksi lennot Helsingin ja Lontoon välillä on tarkoitus lopettaa viimeistään ensi kevääseen mennessä, todennäköisesti jo aiemmin."

 

Harvemmin tulee Blööllä lennettyä, viimeisin yritys päästä 717:n kyytiin vaihtui rämään Jetlite 733:en OSL-HEL  >:( Mutta kilpailun väheneminen aina harmillista kuluttajalle.

 

Se on ihan totta että lennättävät millä ennättävät vaikka em. onkin Finnairin mainos.  ::) "Lennättää kun ennättää"  :laugh:

 

JetTime, Ausburg tai useimmin DAT:n vanha M87 ellei sitten Islannista tai muualta jotain kivaa tjsp. Reittejä on liikaa kalustomäärään nähden koko ajan.

 

Se kankeen kopsahtaa ken kuoppaan kaatuu. (Pohojalaane sanalasku  ;D)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TLL: Tämä tuntuu olevan vaikea reitti kaikille muille paitsi AY/FC:lle. OV on yrittänyt parikin kertaa ja homma on aina kuivunut kokoon. Jos OV ei virolaisella kustannustasolla saa hommaa toimimaan, on lienee aika selvää ettei se KF:n kustannustasolla ole yhtään sen helpompaa.

 

Siis TLL ei kannattanut Golden Airin veloittamalla hinnalla(kaan).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis TLL ei kannattanut Golden Airin veloittamalla hinnalla(kaan).

 

TLL FC:t on lähes täynnä kaikki, AY jatkomatkustajia. Muilla lienee/ollut vähemmän?

 

HEL-TLL tai toisinpäin ei ole kannattavaa kiitos pikalaivojen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonko Puu ykkösellä on henkilökuntaa? Montako % lähtee?

 

Ei mitään hajuakaan mutta tod.näk. ainakin 58 duunaria jonka jälkeen johtajisto ihmettelee kun homma ei toimi..Normi Suomi-työ-politiikkaa.  ;D  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuopio ja Vaasa näkyvät muuttuvan lähes kokonaan ATR-liikenteeksi, sattunnaisia B717-keikkoja siellä täällä

 

Ei kai B717:lla kannata lentää kotimaassa kuin pohjoiseen - jos sinnekään?

 

Älytöntä touhua tämän virman "strategia". Kauan sitten keskityttiin kotimaahan, sitten Eurooppaan, sitten taas kotimaahan ja jälleen Eurooppaan ja nyt taas Euroopan reittejä lakkautetaan. Eivät taida oikein itsekään tietää että minne kannattaa lentää. Ilmeisesti heidän kulurakenteella ei kannattaisi lentää tuolla kalustolla paljon minnekkään?!?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mitään hajuakaan mutta tod.näk. ainakin 58 duunaria jonka jälkeen johtajisto ihmettelee kun homma ei toimi..Normi Suomi-työ-politiikkaa.  ;D  :laugh:

 

Ei 58 vaan 85... max, arvelivat.

 

DY ja AY+AB varmasti iloitsevat kilpailun vähenemisestä. Kiinnostuisikohan DY avaamaan HEL-AMS reitin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1 ensiksi rekrytoi paljon porukkaa ja vieläpä kokenuttakin lentohenkilökuntaa, nyt sitten taas neuvotellaan pöydässä että kuka jää ja kuka lähtee.. Vai onko 85  henkilöä vain Avro-henkilökuntaa, joka nyt potkaistaan pihalle kun eivät ole kouluttautuneet 717:aan? En yhtään enää ihmettele, miksi Finnairin porukka pitää työpaikoistaan niin hyvin kiinni, kun sentään siellä osataan katsoa tulevaisuuteen rakentavasti, ainoa stradegian omistava lentoyhtiö suomessa - mutta ei sekään enää niin suomalaisille vaan Via Helsinkiläisille ;)

 

Mitä sitten tapahtuisi, jos koko Pulu sulautettaisiin viimein SASsiin ja Helsinki olisi enää vain DY:n tyylinen base, vuokrahenkilökunnalla ja -koneillakin? Miksi on pakko yrittää, jos oravanpyörä vaan jatkuu ja jatkuu tuollaisena? Mikä myyntikikka sekin on, että mainostetaan laivastoa 717-laivastona, mutta Potkureista ei puhuta virallisesti missään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1 ensiksi rekrytoi paljon porukkaa ja vieläpä kokenuttakin lentohenkilökuntaa, nyt sitten taas neuvotellaan pöydässä että kuka jää ja kuka lähtee.. Vai onko 85  henkilöä vain Avro-henkilökuntaa, joka nyt potkaistaan pihalle kun eivät ole kouluttautuneet 717:aan? En yhtään enää ihmettele, miksi Finnairin porukka pitää työpaikoistaan niin hyvin kiinni, kun sentään siellä osataan katsoa tulevaisuuteen rakentavasti, ainoa stradegian omistava lentoyhtiö suomessa - mutta ei sekään enää niin suomalaisille vaan Via Helsinkiläisille ;)

 

Mitä sitten tapahtuisi, jos koko Pulu sulautettaisiin viimein SASsiin ja Helsinki olisi enää vain DY:n tyylinen base, vuokrahenkilökunnalla ja -koneillakin? Miksi on pakko yrittää, jos oravanpyörä vaan jatkuu ja jatkuu tuollaisena? Mikä myyntikikka sekin on, että mainostetaan laivastoa 717-laivastona, mutta Potkureista ei puhuta virallisesti missään?

 

Kikka kuus. 85 on Avro ja 58 pm DY:n reittinumeron alku. Tiedä sitten montako ulkoistuu?  :-\ Huono juttu i alla fall.  :-\

 

Joku mättää Pulussa..  :-[

 

Jos asiasta kysytään on jo Pululakin mallin (suomilentoyhtiö) mukaan tehty iso organisaatio joka ei nykypäivänä enää toimi.

 

Kuka sen loikaaan saa toki miljardinsa mikä on väärin, tähdenlentojen takia toiset voittaa ja palkansaajien veroprosentti kasvaa  >:(

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sitten businessmatkustajat olleetkaan hyvä business, kun Keski-Euroopan lennot loppuu, mutta kaikki Välimeren lennot näyttäisivät säilyvän ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai B717:lla kannata lentää kotimaassa kuin pohjoiseen - jos sinnekään?

 

Älytöntä touhua tämän virman "strategia". Kauan sitten keskityttiin kotimaahan, sitten Eurooppaan, sitten taas kotimaahan ja jälleen Eurooppaan ja nyt taas Euroopan reittejä lakkautetaan. Eivät taida oikein itsekään tietää että minne kannattaa lentää. Ilmeisesti heidän kulurakenteella ei kannattaisi lentää tuolla kalustolla paljon minnekkään?!?

 

Tjänare

 

Samaa mieltä. Tuntuu olevan pitkäaikaisen kannattavan liiketoimintastrategian rakentaminen mahdotonta. Strategiaa muutetaan radikaalista edellisen epäonnistumisen jälkeen joka toinen vuosi niin, että ulkopuolelta katsottuna yrityksen toiminta on kohtuullisen koomista seurattavaa. Seuraavaa manööveria odotellessa...

 

Ihan heittona voisin spekuloida vielä 717-kaupan järkevyydellä. Kone joka ei ole kelvannut kenellekään muulle. Miten on mietitty esimerkiksi koneiden huoltokulut? Näin maalaisjärjellä ajateltuna 717-tasoisen myyntimenestyksen (valmistus lopetettu, pieni konemäärä) vaihto- ja varaosat tulevat varmasti kallistumaan esimerkiksi seuraavan 10 vuoden aikana? Onko tämä kestävää riskienhallintaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

717 ovat varmasti 10 vuoden päästä jo matkalla amerikan hautausmaille, silloin saa varmasti jo E70/90-sarjaa halvemmalla, joten sitten voidaan siihen siirtyä, mikäli nyt rahaa riittää kun ollaan oikeasti pari kertaa vaihdettu stradegiaa.. Olisikohan se ollut ihan mahdoton ajatus, jos oltais nyt jo liisattu Embraerit ja alettu operoimaan niillä kaikkia aloitettuja reittejä, hieman sorvatulla aikataululla? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tjänare

 

Samaa mieltä. Tuntuu olevan pitkäaikaisen kannattavan liiketoimintastrategian rakentaminen mahdotonta. Strategiaa muutetaan radikaalista edellisen epäonnistumisen jälkeen joka toinen vuosi niin, että ulkopuolelta katsottuna yrityksen toiminta on kohtuullisen koomista seurattavaa. Seuraavaa manööveria odotellessa...

 

Ihan heittona voisin spekuloida vielä 717-kaupan järkevyydellä. Kone joka ei ole kelvannut kenellekään muulle. Miten on mietitty esimerkiksi koneiden huoltokulut? Näin maalaisjärjellä ajateltuna 717-tasoisen myyntimenestyksen (valmistus lopetettu, pieni konemäärä) vaihto- ja varaosat tulevat varmasti kallistumaan esimerkiksi seuraavan 10 vuoden aikana? Onko tämä kestävää riskienhallintaa?

 

Täysin samaa mieltä tästä asiasta. Sas:in osareita kun katsoo niin Blue1 ollut konsernin heikoin osa jo pitkään. Tappioiden lisäksi saldona on ollut lentokoneharvinaisuuksia bongareille. Varmaan Norwegianin aloitus oli viimeinen niitti, joka ajoi uuteen suunnanmuutokseen.

 

Seuraava move voisi olla a) liiketoiminnan myynti esim Norwegianille b) lopetus c) uudelleenbrandays SAS:ksi niin että vain base jää ja overheadit pois. Lets see...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään