Tero Knuth

Blue1 supistaa Suomessa

31 viestiä aiheessa

Jos putiikin ainoa pitkällä tähtäimellä lisäarvoa tuonut funktio on ollut SK:n syöttö, niin miksi se ei ole vaan ostoliikenteenä pelkillä SK:n lentonumeroilla. Olisivat myyneet tämän muun sillisalaatin (raikas brändi, suomenruotsalainen maaorganisaatio, euroopan bisnesmatkaajat, välimeren lomalaiset, markkinoille tulon estämisen hintojen dumppaamisella ja Finnairin härnäämisen) suosiolla vaikka hansalle, tunnetusti saksalainen tehokkuus saa pahemmatkin viritykset tuottaviksi siipiensä suojissa.

 

Vaikka suora lento on aina mukava, ja olen tykännyt siellä Pulun kyydissä istua, niin kannattaako saman konsernin lentää kahta puolikasta pöristintä Köpiksen yli Pariisiin vai kaksi täyttä, yksi per legi. Joskus mennävuosina SK:lla "vaihtaessa" konetta arlandassa jatkui Helsingin häntä samalla koneella, eikä välilasku paljon menoa haitannut. Samalla tapaa olisin suonut heidän osaavan hyödyntää KF:n oletettavasti alhaisemman kulutason, käyttämällä sen kalustoa omillakin reiteillään (ennen viimeaikaista kalustorulettia).

 

Ei se kilpailu DY:tä vastaan mitenkään vähene nytkään, jos suora lento poistetaan, kaikkihan riippuu miten hinta/yhteys myydään asiakkaalle. Jos suoran lennon lisäarvo ei korreloi kalliimman hinnan kanssa samalla reitillä DY:n kanssa, niin ehkä alempi hinta vaihdollisella lennolla saa tuottavan asiakkaan kyytiin ja on pois kilpailijalta. Kyllähän se Norwegiankin tunnustaa tämän myymällä vaihdollisia yhteyksiä, eli pelkkä point-to-point ei ole itseisarvo loco-yhtiöllekään.

 

Niin...seuraava lentoni kulkeekin itseasiassa ViaCph, vaikka suorakin yhteys kohteeseen oli, tämä kun oli aikataulullisesti parempi  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:thmbdn: Tämä Blue1:n "toiminta" on koko sen olemassaolon ajan ollut tempoilevaa, mutta vars viimempinä aikoina se on ollut jopa erityisen "hauskaa" katsottavaa ulkopuolelta. Jokainen joka alaa on pidempään seurannut, ymmärtää ettei homma voi jatkua pitkään noin sekavana. Melkein puolivuosittain vaihtuu strategia, konetyyppejä vaihdetaan (koulutuskulut järjettömät) ja melkein aina johonkin ihme tyyppiin. Jos laajennetaan, tapahtuu se niin räjähdysmäisesti, että ulkoota joudutaan wet-leasaamaan kapasiteettia yli vuoden ajan, aika-ajoin kolme-neljä konetta/pvä! Seuraavassa vaiheessa supistetaan ja potkitaan omaa henkilökuntaa pilvin pimein ulos! En tiedä ovatko nämä äkkikäännökset SAS-konsernin käskyttämiä vai Blue1:n omaa keksintöä, mutta on käsittämättömintä rahantuhlausta koko lentoyhtiö mitä vähään aikaan on nähty. Yhdellekään asiakkaalle ei varmasti ole selvää, mitä Blue1 milloinkin tarjoaa. Veikkaanpa ettei tällä menolla tarjoa kohta mitään.

Ei käy Blue1:n henkilökuntaa kateeksi, olisi nimittäin vähintäänkin epävarmaa olla siellä töissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenta vaan. Mielenkiintoista on tosiaan ollut tuo liikennesuunnittelu vai olisiko suunnitelemattomuus? Painopiste vaihtuu kotimaa/ulkomaa ja turisti/bisnessmatkustaja suuntaan tosiaan noin vuoden välein. Toivotaan että nyt saataisiin reitit kohdalleen, samoin kalustopolitiikka edes pariksi vuodeksi rauhoitettua. Ja tietysti nuo ulkopuoliset yhtiöt pois. Eli Goldenair, Estonianair, Aircarpatia?,DAT, Aurelia ja mitä kaikkia noita enemmän tai vähemmän käytettyjä firmoja onkaan. Huvittavinta oli kuitenkin Finnairin käyttö kevättalven Innsbruckin lennoilla. Siis "pahimman" kilpailijan kalustolla useampikin lauantailento. Mahtoi olla matkustajilla, varsinkin joillakin ehdottomalla pulun kannattajilla rattoisaa todeta pääsevänsä ehkäpä periaatteessa Finnairia vastustavana ko. lennolle. Viimeistään havahtui kuulutuksiin:Tervetuloa täälle Blue1 lennolle joka operoidaan Finnairin koneella ja matkustamohenkilökunnalla... No bisness on juuri sitä, että mistä sitä kapasiteettia saadaan, sieltä se on otettava. Huolsihan/huoltaa Finnair Lufthansan, Condorin ym. koneita . Codeshare lentoja on Airfrancenkin kanssa vaikka kovasti ollaan eri allianseissa. Finnairin lentosuunnitelmat tulevat LIDO:lta joka lienee Lufthansan omistama jne. Finnair gatering taitaa ainakin vielä hoitaa myös sassin ja hansan hesassa. Eli kovasti kilpaillaan ja kuitenkin pitkälti käytetään palveluja ristiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin Blue1:tä edes tarvitaan erillisenä brändinä? Ei sillä näköjään minkäänlaista tuottavaa tai pitkäkestoista toimintaa rakenneta. Se voisi ihan hyvin olla SAS Suomi ja tunnustaa emonsa värejä.

 

Blue1 ehkä kertoo parhaiten tällä hetkellä lentobisneksen raadollisuuden. Yhtiö ilman omaa kaukoliikenneverkkoa koittaa haalia bisnesmatkaajia joihinkin Euroopan kohteiisiin siinä onnistumatta koittaa seuraavaksi taas pohjoismaita. Kaikkia rakoja pitää kokeilla niin kauan kun jollain riittää rahaa pumpattavaksi kokeiluyrityksiin. Ei olisi mikään ihme jos jossain olisi jo pöytäkirjaan kirjoitettu, että ollaan jo lisäajalla ja jos vastaavanlainen kehitys aina vaan jatkuu, niin matot rullataan jossain vaiheessa. Tosin sippiä on tullut jo niin kauan että tuottoa hakeva omistajisto olisi aikaa sitten laittanut ovet lukkoon.

 

Lentobisnes on mielenkiintoinen ala siinä mielessä että aina löytyy omistajista tappion kattajia jotka levittävät lompsan kun lentoyhtiö haluaa tarjota asiakkailleen lentoja. Rahan suunnan kun pitäisi olla toisin päin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään