Olle Sälgmark

Polttoainesuunnitelma joka ehkä tehtiin määräysten mukaan.....

24 viestiä aiheessa

....,ei määräyksen "hengessä"

 

Tankkaus täyteen Pula:ssa  ::)  LDPL ja matka jatkuu kerran kesällä.Lento Gino Lisa LIBF jossa tarkoitus tankata ja jatkaa matkaa maineeseen Maltalle,oli selvitetty että voi tulla ongelmia bensiinin saannissa ja jos näin niin tarkoitus hakea huoltoasemalta menovettä.

 

Lentoaika Gino Lisa oli 2:40 ja bensiiniä jäljellä 74l kulutuksen ollessa 43l tunti 75% tehoillA laihennus paras teho.Siis tankeissa jäljellä 74 litraa.

 

Polttoainetta kieltäydyttiin myymästä lentokerhon puolesta joka oli ainoa jolla sitä oli.Yritettiin kiristää että maksamalla jäsenmaksun 300-400€ niin menovettä saisi muutaman päivän päästä.Bensan haku ulkopuolelta ei onnistunut ilman jonkun maahanmuuttoviranomaisen paikalle tilaamista,syy oli tulomme Kroatiasta.

Brieffingin avulla,pitkän taistelun jälkeen kerhon johtaja suostui myymään 35 l ilman kuittia,säälistä halvalla hintaan 150€

Tankattiin se 35 l mutta tankkiin meni vain 30 l,torvelo päästi viisi litraa "vesibensaa" maahan.

 

Siis päätin poistua välittömästi kehitysmaasta Italia,niin pitkälle kuin 104 litralla pääsee.Lentosuunnitelma sisään ja arvioitu aika Pulaan  ???  2 tuntia,menovettä arvioin menevän enintään 86 l ja reservi olisi 18 l

 

Hieman tiukka laskelma,siis tehoja pienentämällä 65% ja ohennus piikkiin homma hoituu.Lentoaika ei pitene kuin pätkän,koneessa matkalento ropelli ja siksi kulutus kova isolla teholla.

 

Siis kone käyntiin ja ilmaan,ei tuli kenttävirkailija ja huito että kone seis ja maksamaan laskeutuminen.Toinen yritys lentoonlähtöön päättyi samaan huitomiseen,nyt piti maksaa handling.

Kiitotien  päähän päästiin vihdoinkin,AFIS ilmoittaa että tuuli kääntynyt,ehdottaa että rullaan toiseen päähän.Ilmoitan että tämän 6 solmua voin ottaa myötätuulta,ei käy siis rullaillaan ja bensaa palaa...

 

No,ettei tule romaania niin Pulaan   :laugh:  ,päästiin,lentoaika oli 2:15

 

Seuraavana päivänä lähtö Itävaltaan ja tankit täyteen kuten melkein aina.Meni menovettä 170 l,siis tankeissa oli jäljellä 19 litraa.

 

Hyvin päättyi tämä ainoa kerta kun leikin reserveillä,selittelyt ei auta sillä vaihtoehtoja olisi ollut vaikka kuinka.

 

Peilin edessä tein viimeisen brieffauksen toteamalla että ei olisi montaa asiaa tarvinnut mennä pieleen kun lento olis päättynyt veteen,uimataidoton vielä.

 

Nyt jouduin vain pulaan. :-[

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomaatko montako matkustajaa tähän härveliin voi ottaa matkalennolle,matkatavaroineen ym...?

 

taitaa olla yleinen nelipaikkainen kone suomessakin.  ???

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hiukan ihmetyttää, jos polttoainetta ei voi ottaa lainkaan!  ;)

 

Ei desiäkään,menee jo ylipainoiseksi 85 kg henkilö neljä päällä.Silti ne lentää,pitäähän poikien saada lentää. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seikkailun makua retkellä  :thmbup:

 

eräs huomio:

 

... kulutuksen ollessa 43l tunti 75% tehoillA laihennus paras teho.

 

Hieman tiukka laskelma,siis tehoja pienentämällä 65% ja ohennus piikkiin homma hoituu.Lentoaika ei pitene kuin pätkän,koneessa matkalento ropelli ja siksi kulutus kova isolla teholla.

 

Mitenkähän menee tuon tehon kanssa kun propello on jyrkempi?

Jos teho% katsotaan alkuperäispropellon mukaan tehdystä kierroslukutaulukosta niin oikea teho taitaa olla reilusti yli 75%, kulutus kun menee kutakuinkin lineaarisesti tehon kanssa, en tiedä mikä moottori tuossa veneessä on, mutta yleensä noiden 75% kulutus on noin 32 l/h.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seikkailun makua retkellä  :thmbup:

 

eräs huomio:

Mitenkähän menee tuon tehon kanssa kun propello on jyrkempi?

Jos teho% katsotaan alkuperäispropellon mukaan tehdystä kierroslukutaulukosta niin oikea teho taitaa olla reilusti yli 75%, kulutus kun menee kutakuinkin lineaarisesti tehon kanssa, en tiedä mikä moottori tuossa veneessä on, mutta yleensä noiden 75% kulutus on noin 32 l/h.

 

Terve.

 

32 l tunnissa oli kulutus tässäkin koneessa PA-28-140 jossa käytettiin 150 hv tehotaulukkoa.Koneessa oli nollattu moottori,ensimmäinen lento kahteenkymmeneen vuoteen,kone täyskorjattu alkutekijöistä.

 

Pidin kirjaa oljyn/polttoaineenkulutuksesta koko reissun ajan ja omistajan pyynnöstä tehoasetus 75% valtaosan ajasta,sisäänajo.

 

Ropellista on tiedot kyllä,ei nyt esillä.Jos oikein muistan niin pääsin tehoasetuksella 60-65% suunnilleen mainitsemaasi kulutukseen nopeuden suuremmin kärsimättä.

 

Öljyä vei alkumatkan,lopussa lähes ei mitään.

 

Edit/ niin ja tästä tehosta/kulutuksesta,kuinkahan lineaarisesti se kulutus kulkee jos ajat pienitehoisella autolla jyrkät ylämäet isoimmalla vaihteella,pieni kierrosluku ja suuri "ingastryck",siis sama paine imusarjassa kuin ulkona... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Italia on täydellinen apinoiden planeetta. Mikään ei pelaa. Aivan hirveä paikka välilaskuille. Milano ja Rooma ovat edelleen painajaisissani. Jos maata voi vain välttää niin kannattaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Italia on täydellinen apinoiden planeetta. Mikään ei pelaa. Aivan hirveä paikka välilaskuille. Milano ja Rooma ovat edelleen painajaisissani. Jos maata voi vain välttää niin kannattaa.

 

Ei tässä olut edes koko tarina,noin puolet ja totta joka sana.

 

Ruotsissa asuva italisyntyinen asianajaja sanoi että alue kuuluisi afrikkaan. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Italia on täydellinen apinoiden planeetta. Mikään ei pelaa. Aivan hirveä paikka välilaskuille. Milano ja Rooma ovat edelleen painajaisissani. Jos maata voi vain välttää niin kannattaa.

 

Juuri näin. Kerrankin Pisassa vahdit hakivat joukkomme ladyt konepistooleilla uhaten naisten wc:sta.

Palvelua ei ole. Useat kentät ovat armeijan ylläpitämiä ja asenteet ovat sen mukaiset.

Mutta koko yhteiskunta muutenkin on pääministerinsä näköinen.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En näköjään ole yksin.

 

Toki kehoitan muita menemään sinne,huomaa ainakin että itsellä on kotona on asiat toisin. :thmbup:

 

Brieffinkin nuori englannissa kuolutuksen saanut tyttö oli ainoa ihminen paikanpäällä,pyysi anteeksi tippa silmässä.Valitti että ei voi muuta tehdä jä antoi kansiollisen säätietoja parhaat paperit mitkä olen ikinä saanut,enkä tärkoita että säätiedot oli hyviä.

 

Samoin Amendolan joku sotilaspomo,murteesta päätellen USAsta oli avulias puhelimessa mutta ei voinut vaikuttaa polttoaineen saantiin.

 

Seuraavana vuonna vertailin Italiaa kun laskeuduimme Portoroziin.Laskeutumisen jälkeen tuli isotti...hmm ,vaalea pinuppa vaunujen kanssa hakemaan laukkuja,terminaalissa toivotteli väki tervetulleeksi tarjoillen grappaa,hommasi hotellin,kuljetutuksen kentän autolla ym ja lähes ilmaiseksi.

 

Ei ollut ongelmia,olin paratiisiisissä. :thmbup:

 

Venetsiaan saarelle tahdoin,muija sano että mee yksin hän ei lähde ikinä enää Italiaan.

 

Edit/ mun reissuni jälkeen myydään Gino Lisassa (Foggia) 100LL 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erään kerran menimme matkailuautolla italiaan alpit ylittäen, konepistoolimiehet pysäyttivät meidät ja rynnivät autoomme tarkastaen auton ja porukan. Sen jälkeen ei ole tuo maa hirveästi kiinnostanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapahtui Roomassa 1980-luvulla DC-9:llä. Saatiin arvioitu ZFW (koneen paino kuormattuna ilman polttoainetta). Sen mukaisesti saatiin riittävästi polttoainetta , että päästiin suoraan Helsinkiin ja tankattiinkin sen mukaisesti. Kun kone oli tankattu ja kuormattu kävikin ilmi, että lopullinen ZFW oli noin puolitoista tonnia enemmän. Vaikka olisimme jättäneet kaiken rahdin Roomaan, tilanne ei olisi sillä lauennut eli voitiin unohtaa suora lento Helsinkiin samantien. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi imeä ylimääräinen polttoaine pois tankkiautoon ja suunnitella lento tehtäväksi välilaskulla, olimmehan ylipainoisia lentoonlähtöä ajatellen. Näinhän homma toimii lähes kaikkialla, paitsi tietenkin Italiassa.

 

Pian selvisi, että paikallisen publikaanin mukaan tankissa oleva tankattu polttoaine on Italiassa Exported Fuelia ja jos osa siitä imetään takaisin, siitä tulee Imported Fuelia ja paperisota on sitten sen mukainen ja aikaa palaa asian hoitamiseen italialaisellakin asteikolla kohtuuttomasti. Ei muuta kuin ovet kiinni, koneet käyntiin, rullaus odotuspaikalle ja polttamaan noin 800 kiloa taivaan tuuliin osatehoilla, kesti noin puoli tuntia ja sitten lento välilaskukentälle.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muuta kuin ovet kiinni, koneet käyntiin, rullaus odotuspaikalle ja polttamaan noin 800 kiloa taivaan tuuliin osatehoilla, kesti noin puoli tuntia ja sitten lento välilaskukentälle.

 

Siitäs italiaanot saivat mitä tilasivat  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapahtuipa pari viikkoa sitten Nairobberyssä niin että koneeseen saapuessani tankeissa oli 83 tonnia löpöä. Handling oli ilmoittanut mekaanikolle tarvittavan määrän ja kone oli tankattu. Rahtina oli 102 tonnia horsmaa ja sekin oli nyt näppärästi koneessa.

 

Ongelmaksi muodostui se että välilaskupaikka Khartoum on vain noin 1:45 lennon takana ja lentosuunnitelman mukaan polttoainetta tarvittiin 43 tonnia. 30 tonnia yli maksimi laskupainon eli vaihtoehtoina rahdin vähentäminen, polttoaineen imeminen tai toinen välilaskukenttä. Polttoaineen imeminen olisi vienyt noin 5 tuntia + paperisota eikä rahdin offload tullut kysymykseenkään. Vaikka eipä se offload olisi auttanut 5 tunnin kuluttua aurinko olisi ollut hyvin ylhäällä lämpötilan kanssa joten se kuorma ei olisi noussut Nairobista. Suunnittelimme uuden välilaskun Ateenaan ja jatkoimme sieltä Lontooseen.

 

Hirveää edes kuvitella millainen sikala tuosta olisi tullut Italiassa. Voin vaan kuvitella mieslasten heiluttelevan käsiään, huutavan ja itkevän hirveää tilannetta. En ole kuunaan tavannut lapsellisempaa, täysin pois pilattuja, hemmoteltuja primadonnia kuin Italiassa.  Hirveä paikka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee vähän OT:ksi mutta menköön.

 

Ketjun tunteet italialaisista ystävistämme ovat lähes identtiset omieni kanssa kun palasin ensimmäiseltä Italian työmatkaltani reilut kolmekymmentä vuotta sitten. Never again oli päätös silloin.

 

Onneksi päätös ei pitänyt vaan olen tehnyt monia työmatkoja Italiaan pääasiassa Aeonautica Militare Italianan lentotukikohtiin vuosien varrella. Alkuperäinen mielipiteeni italialaisista muuttui lähes täysin. Etenkin Italian ilmavoimien piirissä kokemukseni ovat olleet hyvin positiivisia.

 

Ensimmäisiä asioita joita opin oli että pitää itsekin olla ainakin hieman paraculo jotta pärjää heidän systeemissään. Tähän ei tietenkään aina ole mahdollisuuksia jos kortit on jaettu huonosti eikä vaihtoehtoja ole. Tosin täytyy myöntää että Italiassa/Italiaan en ole itse lentänyt.

 

Rod

 

P.S. Eilen Roomasta palanneena reissulla itseäni kismitti eniten kolmen vartin myöhässä lähtö Helsinki-Vantaalta kun täysi putki oli koneessa (ilman selityksiä) odottanut 4-5 transitmatkustajaa. Paluumatkalla taas reilu kuusi viikkoa aiemmin tehtyjen istuinpaikkavarausten pettäminen ei saanut ymmärrystäni. Kyseessä ei ollut AZ mutta koska tämä ei ole kysymysketju niin jääköön toinen kirjain arvuuttamatta. Pieniä juttuja tietenkin matkan kokonaisuuden kannalta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole kuunaan tavannut lapsellisempaa, täysin pois pilattuja, hemmoteltuja primadonnia kuin Italiassa.  Hirveä paikka.

 

Saattavat niillä kädet heilua ja suu käydä enemmän kuin härmäläisellä, mutta otsakurtut eivät ole kuin pintakerroksessa, ja se on hyvä se. Italia on hieno maa ja italialaiset mainioita ihmisiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suunnittelimme uuden välilaskun Ateenaan ja jatkoimme sieltä Lontooseen.

 

OT:

 

Saanko Janne mielenkiinnosta kysyä oliko Khartoumista tarkoitus hakea rahtia vai vain tekninen välilasku? Jos kyseessä on tekninen väliläsku niin miksi niin lähelle, tai edes Ateenan? Eikös 747 jaksa tuollaisella vaatimattomalla payloadilla suoraan Nairobista - Lontooseen?

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee vähän OT:ksi mutta menköön.

Rod

 

 

Ei väliä vakka meneekin,mukava kuulla että positiivistäkin sanottavaa,ei siellä kaikki voi päin helvettiä olla aina....

 

Ja toiseksi,jos ressun kohteet olis kuin kotona niin vähemmän tulis reissailtua.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei väliä vakka meneekin,mukava kuulla että positiivistäkin sanottavaa,ei siellä kaikki voi päin helv****ä olla aina....

 

Hommat eivät Italiassa useinkaan toimi ihan sotilaallisen särmästi ja insinöörilogiikalla, mutta asioilla on kuitenkin tapana lopulta lutviutua. Luonnonolot ovat ehkä sen verran armeliaammat Italiassa kuin Suomessa, että ihmiset ovat oppineet ottamaan vähän rennommin, eikä se aina ole pelkästään huono homma.

 

Ymmärtäähän sen, että alkaa vähän harmittaa, jos tankki on tyhjä ja vieressä on tankkauspaikka, josta ei suostuta myymään polttoainetta, mutta ehkä tuota upean designin, hyvän ruoan, viinin, laulun, vanhan kulttuurin ja suurenmoisen hienon luonnon ynnä monen muun hienon asian valtakuntaa ei kannata silti ihan kehitysmaana pitää. Ja saihan se Ollekin lopulta bensaa koneeseen, asiat lutviutuivat, niin kuin niillä on tapana.

 

Aistit avoinna Italiaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT:

 

Saanko Janne mielenkiinnosta kysyä oliko Khartoumista tarkoitus hakea rahtia vai vain tekninen välilasku? Jos kyseessä on tekninen väliläsku niin miksi niin lähelle, tai edes Ateenan? Eikös 747 jaksa tuollaisella vaatimattomalla payloadilla suoraan Nairobista - Lontooseen?

 

-tuomo

 

Nairobi on 5300ft merenpinnasta ja lämpötilat ovat sen verran korkeat että se ei mene tuolla payloadilla Eurooppaan asti. onhan se 102 tonnia aika kasa ;D Suurin osa pitkistä lennoista Nairobista suunnitellaan yölllä lähteviksi samasta syystä. Toinen syy on se että Khartoumin polttoaine on huomattavasti halvempaa. Ei sieltä ole koskaan tullut mitään haettua, joskus on jätetty sinne sälää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattavat niillä kädet heilua ja suu käydä enemmän kuin härmäläisellä, mutta otsakurtut eivät ole kuin pintakerroksessa, ja se on hyvä se. Italia on hieno maa ja italialaiset mainioita ihmisiä.

 

Yksi pitää mustikoista toinen mansikoista. En oikein voi valita minne lennän mutta joka kerta kun näen FCO tai MXP työlistassa ei ilo ole ylimillään. Jos saisin valita en sinne lentäisi lainkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi pitää mustikoista toinen mansikoista. En oikein voi valita minne lennän mutta joka kerta kun näen FCO tai MXP työlistassa ei ilo ole ylimillään. Jos saisin valita en sinne lentäisi lainkaan.

 

Varmaankin juuri tuollainen makuasia on kyseessä, itse tykkään melkein kaikista marjoista. Juuri eilen mutustelin pakastimesta otettuja mustikoita ja mansikoita samaan kulhoon  sekoitettuna Suomen valoisassa kesäillassa, ja sekoitus oli viedä kielen mennessään. Kumpi lienee mansikka ja kumpi mustikka, kun Italiaa ja Suomea verrataan, en osaa sanoa. Omanlaisiaan, hienoja paikkoja molemmat, hyvine ja huonoine puolineen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

[ attachment removed / expired ]

Meille ollaan Rooman matkoilla aina näin ystävällisiä

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään