Teijo Niemelä

SAS tilaa 30 A320neo-konetta

11 viestiä aiheessa

 

The SAS Group has today placed an order for 30 Airbus A320neo with an

option of an additional 11 Airbus A320neo with first delivery from the

second half of 2016 and final delivery during 2019.

 

"This aircraft order, on the coming model of Airbus A320, is a

significant and important step in our renewal and harmonization of our

aircraft fleet. Through this, we will operate with the market's most

efficient and environmental friendly short- and medium distance aircraft

as from 2016", says Göran Jansson, Deputy President & CFO.

 

"Airbus salutes SAS' decision to streamline its fleet with our

eco-efficient A320neo aircraft", said John Leahy, Airbus Chief Operating

Officer, Customers. As an evolution of the highly successful A320,

offering the latest in fuel saving technologies, the A320neo is a

natural choice for SAS and it will fit seamlessly into its existing A320

family fleet.

 

SAS has earlier announced that the fleet will be harmonized. As from

2015 SAS' short-and medium distance aircraft will consist of two

aircraft types: Airbus A320 family at the base in Copenhagen and Boeing

737NG at the bases in Stockholm and Oslo.

 

As part of the transition, all the MD80s in Copenhagen will be replaced

by leased Airbus A320 and be completed by the end of 2014 which in turn

will be replaced as from 2016 by the now 30 ordered Airbus A320neo.

Airbus A320 is very attractive in the market and the SAS Group expects

to finance the aircraft through a combination of leasing and loans.

 

All the MD80s at the base in Stockholm will be replaced by leased Boeing

737NGs, which will be completed during 2013. Finally all the Boeing 737

Classics at the base in Oslo will be replaced by Boeing 737NGs and this

will be completed by the end of 2014.

 

The fuel consumption and the carbon emissions per available passenger

kilometers decreases with more than 20% when a MD-80 replaces a B737NG

or an aircraft in the Airbus 320 family in the same size. When an

aircraft of today's A320 fleet are replaced with an aircraft of the

newest A320neo, the fuel consumption and carbon emissions per available

seat kilometers will be reduced by additional 15%.

 

As a whole, this will provide SAS with a very competitive composition of

its fleet in relation to environmental impact, customer comfort and cost

efficiency.

 

SAS has chosen the CFM LEAP-X1A engine to power the A320neos. CFM is the

world's largest engine manufacturer, SAS largest engine provider today,

and has offered the most competitive package deal. CFM is a joint

venture of Snecma (Safran Group) and GE Engines.

 

Based on Airbus list prices and before any discounts, the value of the

firm order is approximately SEK 18 billion.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"SAS:in tilaamat uudet A320neo-koneet kuluttavat polttoainetta jopa 15 prosenttia tehokkaammin uusien moottoreiden ja parempien arodynaamisten ominaisuuksien ansioista kuin sen edeltäjät, A320 ja A319. "

 

Ei kuullosta järkevälle

 

Tarkoittanee, että kuluttavat vähemmän löpöä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HS: "SAS:in tilaamat uudet A320neo-koneet kuluttavat polttoainetta jopa 15 prosenttia tehokkaammin.... kuin sen edeltäjät, A320 ja A319. "

 

Hmm...jospa kenties....lentoturvallisuus ja luonto?

Ongelma lienee, että laskussa on yleensä aina ihan liikaa löpöä jäljellä....  8)

 

Mutta nytpä onkin kehitelty oikein surkea aerodynamiikka ja huiman juopot ekoturbiinit. Neobussi suorastaan nuolee tankit putipuhtaaksi jo hyvissä ajoin ennen finaalia...

Suunnittelubudjettikin pysyi kerrankin aisoissa ja odotettavissa on todella halpoja lentoja!

::)

 

edit: lähde on hionut tekstiään sittemmin korvaamalla sanan "tehokkaammnin" sanalla vähemmän"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä on ollut todella huono "käännös". Teijon lainaama englanninkielinen teksti puhuu juuri siitä, että uudet A320-koneiden ansiosta päästöt pienenevät 15 prosentilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuolla kylläkin sanotaan että;

päästöt ja polttoaineen kulutus pienenevät ensimmäisessä vaiheessa yli 20% kun siirrytään MD80 --> A320/737NG

ja lisäksi vielä 15% kun uudet A320neo koneet otetaan käyttöön

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onks SaSsin bussit niitä samoja kun finnairin "haineväbussit" ? A321 joka onkin B757:n wingleteillä ? Kukahan tässäkin vie kunnian ?

 

Ei ole. Sharkletit eivät tee vehkeestä NEO(New Engine Option)-mallia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään