Seppo Pietikainen

QA32 -tilanne?

11 viestiä aiheessa

Ihan vaan uteliaisuudesta kyselen: Mikä mahtaa olla Singaporeen hyytyneen Qantasiin A380 (VH-OQA) -koneen tilanne?

Viime vuoden marraskuussa pprune:n sivuilla huhuiltiin koneen jäävän romutettavaksi Singaporeen koneen saamien vakavien vaurioiden vuoksi.

(Ei pystytä lentämään pois, uutta siipeä ei ole saatavilla kuljetettavaksi Singaporeen rakenteellisten eroavaisuuksien vuoksi [kohtauskulmaero] jne.)

 

Onko kukua kuullunna mitiä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melkein minkä tahansa muun yhtiön kyseessäollessa kone olisi varmasti romutettu, koska korjaaminen oli arvatenkin aivan järjettömän kallista + tulonmenetykset korjausajalta. Qantas vaan pitää epätoivoisesti kiinni maineestaan, ettei ole hull-losseja tapahtunut. Korjattiinhan sitä BKK:ssa pitkäksi mennyttä jumboakin aika kohtuullisesti aikanaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melkein minkä tahansa muun yhtiön kyseessäollessa kone olisi varmasti romutettu...

 

Tässä tapauksessa syy on varmasti tuo. Joskus on tehty suuria vauriokorjauksia vain sen takia että uutta konetta ei ole ollut saatavissa riittävän nopeasti. Mikähän mahtaisi olla A380 toimitusaika, jos nyt tilaisi?

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tapauksessa syy on varmasti tuo. Joskus on tehty suuria vauriokorjauksia vain sen takia että uutta konetta ei ole ollut saatavissa riittävän nopeasti. Mikähän mahtaisi olla A380 toimitusaika, jos nyt tilaisi?

 

Lisäsyynä voi olla myös, että en ihmettelisi vaikka koneen valmistaja olisi tarjonnut merkittävää rahallista kompensaatiota niin huollosta kuin ehkä seisonta-ajastakin. Onhan se mukavampaa pr-mielessä, että uusi konetyyppi pitää puhtaan hull loss -tilaston.

 

Ei, mitään tietoa asiasta minulla ei ole, eli puhdasta spekulaatiota.

 

--

Lauri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Qantas ja Airbus päättivät kuitenkin korjata koneen. Kustannuksia arvioidaan kertyneen ainakin 157 miljoonaa dollaria. Työstä vastasivat Airbus, Qantas ja Singapore Airlinesin tekniikka.

 

Qantasin pääjohtaja Alan Joyce on arvioinut ATW-lehdelle koneen kunnostuksen takaisin lentokelpoiseksi olleen luultavasti suurin matkustajakoneelle koskaan tehty vauriokorjaus. Myös vakuutusyhtiölle tehty korvaushakemus on historiallisen suuri.

 

lentoposti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Onnettomuustutkijoiden raportista ilmenee, että 4.marraskuuta 2010 lennolle OF32 kohti Sydneytä nousseen VH-OQA:n kakkosmoottorin välivaiheen turbiiniin laakereille öljyä syöttäneen putken seinämän vahvuus oli työstövaiheessa jäänyt liian ohueksi.

 

Vai että lennolle OF32, vai osko kuitenki QF32.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään