Tommi Kaukonen

TU-134 tuhoutui Petroskoissa - 46 kuoli

64 viestiä aiheessa

Moskovasta Petroskoihin matkalla ollut TU-134 tuhoutui maantielle, lähellä Petroskoin lentokenttää. Rusaeron TU-134 starttasi Domodevosta 22:30 ja sen oli määrä laskeutua Petroskoihin 00:04.

 

Koneessa oli 43  matkustajaa ja 5 miehistön jäsentä, joista 8 selvisi hengissä.

 

http://www.lenta.ru/news/2011/06/21/land1/

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Petroskoin lentokentän laskeutumisvalot olivat uusimpien tietojen mukaan pois päältä turmakoneen yrittäessä lähestyessä, kertoo Russia Today. Viranomaiset myöntävät, että asia saattoi osaltaan aiheuttaa yön onnettomuuden.

 

44 ihmistä on viranomaisten mukaan kuollut lento-onnettomuudessa Venäjän Karjalassa.

 

uusi suomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Type: Tupolev Tu-134A-3

Operator: RusAir

Registration: RA-65691

C/n / msn: 63195

 

Narrative:

Crash-landed on a highway and boke up. Registration uncofirmed at this time.

The flight was a codeshare flight RusLine 243 and RusAir 9605

Weather at the time of the accident:

ULPB 201900Z 15001MPS 3000 BR OVC005 15/14 Q0994 NOSIG RMK QBB170 QFE741/0989 SC0.6 =

ULPB 201949Z 10002MPS 2100 RA BR OVC004 15 Q0993 TEMPO 1500 RMK QBB120 QFE741/0988 SC0, 6 =

ULPB 202100Z 06002MPS 0700 FG VV003 14/14 Q0992 NOSIG RMK QBB100 QFE740/0987 SC0.6

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20110621-0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Weather at the time of the accident:

ULPB 201900Z 15001MPS 3000 BR OVC005 15/14 Q0994 NOSIG RMK QBB170 QFE741/0989 SC0.6 =

ULPB 201949Z 10002MPS 2100 RA BR OVC004 15 Q0993 TEMPO 1500 RMK QBB120 QFE741/0988 SC0, 6 =

ULPB 202100Z 06002MPS 0700 FG VV003 14/14 Q0992 NOSIG RMK QBB100 QFE740/0987 SC0.6

 

 

Petrozavodskin kentälle on 2xNDB lähestymismenetelmä.

 

Ei-virallisen tiedon mukaan lähestymisen MDH- raja (Minimum descent height if runway not in sight) on 162 metriä.

 

Lisätään Harrin infosta puuttuva 2000Z sääinfo:

ULPB 202100Z 06002MPS 0700 FG VV003 14/14 Q0992 NOSIG RMK QBB100 QFE740/0987 SC0.6

ULPB 202000Z 13001MPS 2100 BR RA OVC005 14/14 Q0993 TEMPO 1500 RMK QBB160 QFE741/0988 SC0 6

ULPB 201949Z 10002MPS 2100 RA BR OVC004 15 Q0993 TEMPO 1500 RMK QBB120 QFE741/0988 SC0, 6 =

ULPB 201900Z 15001MPS 3000 BR OVC005 15/14 Q0994 NOSIG RMK QBB170 QFE741/0989 SC0.6 =

 

OVC005 tarkoittaa pilvikattoa 152 metrissä ja OVC004 122 metrissä.

 

http://avherald.com/h?article=43e7c1b7&opt=0

 

EDIT: Lisätäänpä aiheeseen liittyvä, minulle uusi asia eli tuon QBB-lyhenteen selitys:

 

QBB - The amount, type and height above official aerodrome elevation of the base of the cloud

 

Eli 1900z raportissa pilvikatto oli 170 m eli juuri MDH:n yläpuolella, mutta myöhemmin ei.  (Oletan että yksikkönä tässäkin on metri, kuten Venäjällä näyttää olevan tapana)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän on sellainen jännä juttu, ettei tälläaisia ulkomaisia onnettomuuksia pahemmin uutisoida esim. telkkarissa. Kuten ei muitakaan ulkomailla  sattuneita onnettomuuksia, jollei mukana ole suomalaisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentan mukaan onnettomudessa menehtyi kolmen atomienergiayhtiön edustajia, mm. lähes koko Gidropressin toimiva johto. Atomiyhtiöiden edustajat olivat matkalla  Petroskoissa järjestettävään kokoukseen.

 

http://www.lenta.ru/news/2011/06/21/atom/

 

Lenta myös spekuloi onnettomuuden syyllä, siteeraten lentoaseman päällikköä Nikolai Fedotovia, jonka mukaan vaikeissa olosuhteissa laskeutumassa ollut kone oli  ajautunut laskussa kiitotien keskilinjalta 150-200 metriä sivuun. Miehistö oli yrittänyt oikaista konetta noin 110 metrin korkeudessa, koska lennonjohtaja oli kehottanut tekemään toisen laskukierroksen, mutta operaation aikana kone hipaisi tienvarren sähkölinjaa. Tästä johtuen, vahvistaa Fedotov kiiitotievalot sammuivat viideksi sekunniksi. Varavalot oli saatu päälle, kone oli kuitenkin osunut  puiden latvoihin ja tehnyt pakkolaskun tielle.

 

http://lenta.ru/news/2011/06/21/lep/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän on sellainen jännä juttu, ettei tälläaisia ulkomaisia onnettomuuksia pahemmin uutisoida esim. telkkarissa. Kuten ei muitakaan ulkomailla  sattuneita onnettomuuksia, jollei mukana ole suomalaisia.

 

Kuinkas niin? Ainakin Ylen puolella aamutv:ssä onnettomuudesta tuli joka 30 minsan välisissä uutisissa  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Lennonjohtaja kertoi Lifenews.ru-sivustolle, että hän yritti viimeiseen asti kehottaa lentäjiä vetämään koneen uudelleen nousuun.

  Niin,kipparin lausunto jää ikuisesti kuulematta.  Onkos noissa itäkoneissa aina  "flightrecorder" ?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos noissa itäkoneissa aina  "flightrecorder" ?

 

Oli tässä. MAK (Hallitustenvälinen ilmailukomitea) ilmoittaa aloittaneensa tutkimukset. Kaikki lennontaltiointilaitteet, mukaanlukien puheentaltiointi ovat löytyneet ja niitä  tutkitaan MAKin laboratoriossa.

 

http://www.mak.ru/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli tässä. MAK (Hallitustenvälinen ilmailukomitea) ilmoittaa aloittaneensa tutkimukset. Kaikki lennontaltiointilaitteet, mukaanlukien puheentaltiointi ovat löytyneet ja niitä  tutkitaan MAKin laboratoriossa.

 

http://www.mak.ru/

 

Kyllä se lennonjohdon nauhurikin on varmasti pyörinyt. Ja semmonen pikkuseikka että Suomessa on lennonjohtajia ja muualla controllereita. Ruotsissakin taitaa olla vielä  lennonjohtaja nimitys käytössä. Jospa Olle tietäisi kertoa. Päätöksen tekee aina lentokoneen päällikkö, Oli painostuksen alla tai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja semmonen pikkuseikka että Suomessa on lennonjohtajia ja muualla controllereita.

 

Venäjällä lehdistö näkyy kutsuvan niitä dispatchereiksi (диспетчер)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjällä lehdistö näkyy kutsuvan niitä dispatchereiksi (диспетчер)

Ja tulikin heti mieleen että Aberdeenin helipalatalla oli myös disbatchereita.

Malagassa AGP on Torre de control eli control tower. 6 vuotta melkein joka päivä sen portin ohi ajaneena jäänyt mieleen ja olin siellä torressa keväällä myös puoli tuntia tutustumassa toimintaan.

Off topic. Olin myös vieressä olevalla "virvoitusjuomatehtaalla" vierailulla ja maistiaisilla. San Miquel/Mahou.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se lennonjohdon nauhurikin on varmasti pyörinyt. Ja semmonen pikkuseikka että Suomessa on lennonjohtajia ja muualla controllereita. Ruotsissakin taitaa olla vielä  lennonjohtaja nimitys käytössä. Jospa Olle tietäisi kertoa. Päätöksen tekee aina lentokoneen päällikkö, Oli painostuksen alla tai ei.

 

Flygtrafikledare/air-traffic controller  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Off topic. Olin myös vieressä olevalla "virvoitusjuomatehtaalla" vierailulla ja maistiaisilla. San Miquel/Mahou.

 

Niin ikään off topic, olen käynyt ostamassa kyseisen tehtaan porttivahdilta korillisen janojuomaa tehtaan ollessa kiinni. Ei taitaisi onnistua Suomessa ... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tuntuu, että pilotin tai konetyypin syyllistämisen sijaan jotain tarttis tehdä noille Venäjän  lentopaikoille. En tunne tuota NDB:tä ja niissä vaadittavia  sääminimejä. Jos Rosaviazija, tai tutkimusta tekevä MAK ottaisivat lusikan kauniiseen käteensä ja kertakaikkiaan kieltäisivät  lennot sellaisille lentopaikoille, joissa ei ole huonoja olosuhteita varten tarvittavaa nykyaikaista varustusta, niin onnettomuuksilta ehkä vältyttäisiin. Kalusto on muutenkin uudistumassa, mutta lentopaikat ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukan huvittaa tuo aiheesta uutisointi. Ensiksi todetaan, että tod.näk. pilotin vika. Ok.

Seuraavaksi haukutaan Putolevit, että ne on paskoja, vaikka tän hetken tiedolla vika(heidän itse sanomana) ei oo Putolevissa vaan pilotissa, siis jonka he juuri edellisessä lauseessa kertoivat.

 

Kliimaksinahan tässä on vielä se, että tämän jälkeen vielä kerrotaan kuinka samanlainen Putolev oli onnettomuudessa, kun Puolan pressa tuli tonttiin. Jännäksihän tän tekee se, että siinäkään koneessa ei ollut mitään vikaa ja se oli eri tyyppiä.

 

Niin kuin Tommi tuossa sanoi, niin olisiko helpottanut mikään moderni konetyyppi. Jos lähestymislaitteet on mitä on ja kone härkäpäisesti tuodaan alas, niin mikä auttaa teknisellä puolella+

 

Siis tän hetken tiedon perusteella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähestymismenetelmistä sen verran, että ainakin kun sinne reittiä lensimme, oli käytössä myös tarkkuustutkalähestyminen (PAR, niistä ei karttoja julkaista, mutta on ihan standardijuttu venäläisille), joka toi ILS-tarkkuuteen asti. Siinähän lennonjohtaja tosiaan "käskee" ylösvedon, ellei kone pysy linjalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yle kyllä asiallisesti uutisoi, mutta muut kanavat tuskin mainitseekaan moista. Ainoastaan medialle herkulliset aiheet.

 

Mitä olen mediaa seurannut niin kyllä tästä(kin) lento-onnettomuudesta on ollut uutisointia aika kauttaaltaan. Pitää huomioida se että uutistoimituksessa tämä on (vain) yksi uutisaihe muiden joukossa ja samasta asiasta on turha vääntää uutista, ellei todella ole uutta kerrottavaa. Varsinkaan televisiossa.

Ilmalusta kiinnostuneen tiedonnälkään löytyy sitten pienellä haulla lisäinfoa vaikkapa netistä, tai painetusta sanasta. Mielestäni tästä on ollut jopa suhteellisen runsaasti mediassa uutisointia, mikä selittynee siitä että onnettomuus tapahtui meikäläsittäin aivan naapurissa. Eli sikäli tämä on ollut medialle herkullinen aihe.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähestymismenetelmistä sen verran, että ainakin kun sinne reittiä lensimme, oli käytössä myös tarkkuustutkalähestyminen (PAR, niistä ei karttoja julkaista, mutta on ihan standardijuttu venäläisille), joka toi ILS-tarkkuuteen asti. Siinähän lennonjohtaja tosiaan "käskee" ylösvedon, ellei kone pysy linjalla.

Aikanaan kun paransin lupakirjaani, teimme Pirkkalaan noita PAR-lähestymisiä. Ope istui vieressä ja sanoi että se mitä nyt kuulet tutkalta, on jumalan sanasta seuraavaa. Olin "hupussa" pidin suunnan hyvänä ja pysyin liukupolulla kuten PAR johtaja sanoi. Täytyy sanoa että siihen oppi kyllä luottamaan kun hän sanoi että olet kynnyksellä niin silloin siinä oltiin.

Jos tässä tapauksessa on ollut PAR lähestyminen niin sitten on ollut kovapäinen päällikkö. Mutta sitähän emme vielä tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään