Tommi Kaukonen

TU-134 tuhoutui Petroskoissa - 46 kuoli

64 viestiä aiheessa

Hiukan huvittaa tuo aiheesta uutisointi. Ensiksi todetaan, että tod.näk. pilotin vika. Ok.

Seuraavaksi haukutaan Putolevit, että ne on paskoja, vaikka tän hetken tiedolla vika(heidän itse sanomana) ei oo Putolevissa vaan pilotissa, siis jonka he juuri edellisessä lauseessa kertoivat.

 

Kliimaksinahan tässä on vielä se, että tämän jälkeen vielä kerrotaan kuinka samanlainen Putolev oli onnettomuudessa, kun Puolan pressa tuli tonttiin. Jännäksihän tän tekee se, että siinäkään koneessa ei ollut mitään vikaa ja se oli eri tyyppiä.

 

Niin kuin Tommi tuossa sanoi, niin olisiko helpottanut mikään moderni konetyyppi. Jos lähestymislaitteet on mitä on ja kone härkäpäisesti tuodaan alas, niin mikä auttaa teknisellä puolella+

 

Siis tän hetken tiedon perusteella.

 

MTV3 uutiset oikein märehti tuota juttua ja muisti mainita kaikki, puolan presidenteistä, koneen ikään ja vielä Aeroflot:kin saatiin ängettyä samaan juttuun.  :laugh: Ainiin, tosiaan mainitsivat myös että kone on venäläinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MAK jatkaa lennontaltiolaitteiden ääni- ja parametritiedon analyysia. Äänitallenteet ovat melko meluisia, on useita kohtia, jotka vaativat restaurointia. Alustava analyysi osoitti, että moottorit olivat toiminnassa tormäykseen saakka, miehistön puhe- ja koneen parametritallenteista ei löytynyt tietoa koneen järjestelmien vioista.

 

http://www.mak.ru/

 

Rosaviazija kertoo miehistön tiedot:

 

Päällikkö – Fedorov A. I. s. 1966, Sasovon Yleisilmailuopisto 1990, kokonaistunnit – 8500,  Тu-134 – 3100 tuntia, mistä päällikkönä 1600 tuntia. Henkilökohtaiset minimit 60×550 metriä, lentoonlähdössä 200 metriä.

Toinen ohjaaja – Karjakin S.N. s. 1970, Krasnokytskajan Yleisilmailuopisto 1991, kokonaistunnit 2580,  Тu-134 – 813 tuntia;

Suunnistaja – lennonopettaja Atajev A.B., s. 1961, Kirovogradskajan Yleisilmaluopisto 1981, kokonaistunnit – 13303, Тu-134 – 12000 tuntia.

Vanhempi mekaanikko – Timosenko V. E., s. 1954, Kirsanovskajan Ilmailutekniikan Korkeakoulu 1976, lentotunnit – 9459, Тu-134 – 1700 tuntia.

 

http://favt.ru/favt_new/?q=novosti/novosti/novost/1248

 

Tyhmä kysymys: jos kentän minimit olisi (ne ei kai ole tiedossa) 170/2100 m ja henk. kohtaiset minimit 60/550, niin kumman mukaan mennään?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen putoaminen voi tapahtua myös ilman kaasun räjähdystä, jolloin metaanipilvessä lentävä kone menettää siipiensä kantopinnan pudoten kuin kivi mereen.

 

Mitäpä tuohon lisäisi? Kantopinta on siivestä ilman muuta sulanut tai muuten haihtunut siinä lähestymisessä. Onhan tuollaiseen "asiantuntija" lausuntoon uskottava. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän presidentti Dmitri Medvedev on kehottanut lopettamaan liikennöinnin vanhimmilla Tupolev-koneilla.Tiistaina 45 ihmistä kuoli, kun Tupolev 134 -kone syöksyi maahan Petroskoissa. Medvedev on antanut liikenneministeriölle ohjeen valmistautua siihen, että Tupolev 134 -koneet vedetään liikenteestä.

 

– Puhuttaessa reittilennoista olisi ehkä parempi, että ne eivät lentäisi enää ensi vuoden alusta lähtien, Medvedev sanoi torstaina.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä olen mediaa seurannut niin kyllä tästä(kin) lento-onnettomuudesta on ollut uutisointia aika kauttaaltaan. Pitää huomioida se että uutistoimituksessa tämä on (vain) yksi uutisaihe muiden joukossa ja samasta asiasta on turha vääntää uutista, ellei todella ole uutta kerrottavaa. Varsinkaan televisiossa.

Ilmalusta kiinnostuneen tiedonnälkään löytyy sitten pienellä haulla lisäinfoa vaikkapa netistä, tai painetusta sanasta. Mielestäni tästä on ollut jopa suhteellisen runsaasti mediassa uutisointia, mikä selittynee siitä että onnettomuus tapahtui meikäläsittäin aivan naapurissa. Eli sikäli tämä on ollut medialle herkullinen aihe.

Jep, näin useamman päivän kuluessa enempi uutisoitu, yllättävän paljon. Tosiaan alussa veikkailua oli lähinnä arvioni uutisoinnin määrästä - perustuen aikaisempiin onnettomuuksiin joita uutisoitiin aika heikosti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

– Puhuttaessa reittilennoista olisi ehkä parempi, että ne eivät lentäisi enää ensi vuoden alusta lähtien, Medvedev sanoi torstaina.

Mielenkiintoista nähdä, mitä MAK suosittaa tällaisen lausunnon jälkeen, kun muistaa miten pontevasti MAKin  Smolenskin raporttia puolustettiin poliittisten toimijoiden kritiikiltä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän liikennemisteriö kutsui koolle kokouksen liikenneministeri Igor Levitinin johdolla, missä pohdiskeltiin Medvedevin määräystä TU-134 koneen käyttämisestä reittilennoilla:

- todettiin, että TU-134 koneita on rekisterissä 179

- niistä on käytössä ainoastaan 90

- 28 konetta käyttää Jutair-Ekspress

- Liikennemisteriön tehtävä, yhdessä Rosaviazijan kanssa on ottaa ne pois reittiliikenteestä

 

Kokouksen pöytäkirjan mukaan tehtiin päätös ohjeistaa Kauppa ja Teollisuusministeriötä, yhdessä Tupolevin kanssa tekemään lyhennetty aikataulu TU-134 käytöstä poistamiseksi.

 

Kokouksessa korostettiin, että federatiivisten lentosääntöjen mukaan  1.1.2012 alkaen on kiellettyä lentää suihkukoneilla, joiden MTOW on yli 5700 kg (TU-134, AN-24, Jask-40 ym.) joissa ei ole maan läheisyydestä varoittavaa järjestelmää. Lippujen myynti reiteille, joita operoidaan sellaisilla koneilla,  joissa ei ole ko. järjestelmää tullaan kieltämään.

 

http://www.mintrans.ru/news/detail.php?ELEMENT_ID=16350

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän liikennemisteriö kutsui koolle kokouksen liikenneministeri Igor Levitinin johdolla, missä pohdiskeltiin Medvedevin määräystä TU-134 koneen käyttämisestä reittilennoilla:

- todettiin, että TU-134 koneita on rekisterissä 179

- niistä on käytössä ainoastaan 90

- 28 konetta käyttää Jutair-Ekspress

- Liikennemisteriön tehtävä, yhdessä Rosaviazijan kanssa on ottaa ne pois reittiliikenteestä

 

Kokouksen pöytäkirjan mukaan tehtiin päätös ohjeistaa Kauppa ja Teollisuusministeriötä, yhdessä Tupolevin kanssa tekemään lyhennetty aikataulu TU-134 käytöstä poistamiseksi.

 

Kokouksessa korostettiin, että federatiivisten lentosääntöjen mukaan  1.1.2012 alkaen on kiellettyä lentää suihkukoneilla, joiden MTOW on yli 5700 kg (TU-134, AN-24, Jask-40 ym.) joissa ei ole maan läheisyydestä varoittavaa järjestelmää. Lippujen myynti reiteille, joita operoidaan sellaisilla koneilla,  joissa ei ole ko. järjestelmää tullaan kieltämään.

 

http://www.mintrans.ru/news/detail.php?ELEMENT_ID=16350

 

Tulee varmaan halvemmaksi lopettaa koneilla operointi kuin päivittää ohjaamoon GPWS - järjestelmä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT: "Air Francen lento 447 tippui sen takia kun lento lensi metaanipilven läpi, samoin kuin Puolan presidenttiä kuljettanut Tupolev" ;D:D

 

Niihän täällä naureskellaan mutta onko näille metaanikaasuteorioille vielä löytynyt kaatajaa ?  :-[

 

- Lehmäkö lentää ? -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niihän täällä naureskellaan mutta onko näille metaanikaasuteorioille vielä löytynyt kaatajaa ?  :-[

 

- Lehmäkö lentää ? -

 

Perustelematonta roskaa ei ole tarve "kaataa".

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähestymismenetelmistä sen verran, että ainakin kun sinne reittiä lensimme, oli käytössä myös tarkkuustutkalähestyminen (PAR, niistä ei karttoja julkaista, mutta on ihan standardijuttu venäläisille), joka toi ILS-tarkkuuteen asti. Siinähän lennonjohtaja tosiaan "käskee" ylösvedon, ellei kone pysy linjalla.

 

MAK on jatkanut tutkimuksia Juhannuspyhinä, ohjaamonauhoituksia synkataan parametritietoihin ja lennonjohdon nauhoitukseen. Lisäksi sanottiin, että tutkaruudun kuvia analysoidaan, eli lennonjohdolla on ollut käytössään jonkinlainen tutka, jonka näyttämiä on tallennettu jollakin frekvenssillä.  On meneillään lentävän ja muun henkilöston ammatillisen taustan selvitys, ja maaorganisaatioiden ja silminnäkijöiden kuuleminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MAK tiedotti 27.6:

 

Kaikki kentän radiotekniset varusteet (radionmajakat, lokaattorit) ja valot (lähestymis, kynnys ja reunavalot) toimivat normaalisti ennenkuin kone katkaisi sähkölinjan 425 metrin päässä ensimmisestä kosketuksesta puunlatvoihin. Varavoimana käytetty dieselgeneraattori kytki sähköt ajoissa uudelleen, viiden sekunnin kuluttua siitä kun virta katkesi. Sähköjen katkeaminen oli seuraus koneen putoamisesta.

 

www.mak.ru

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MAK tiedottaa 28.6:

Miehistön radiokeskustelut synkronoitu parametritallenteiden kanssa. Lentoyhtiön tarkastuksen yhteydessä tunnistetaan puhujat.  Tunnistus tehty 30 minuutin jaksolle 38 minuutin nauhoitteista.

 

http://www.mak.ru/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

The committee typically publishes the transcripts as part of its report into a crash.

 

Asiantuntijat ovat sulkeneet pois teknisen vian mahdollisuuden Tu-134 onnettomuudessa. MAK sanoi moottorit Tu-134 matkustajakone oli toiminut normaalisti, koska kaikki olivat tutka, elektroninen, valaistus ja muut järjestelmät lentoaseman jossa Tu-134 matkustajakone syöksyi maahan.

 

Pilot virhe on todettu todennäköisin syy tragediaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiantuntijat ovat sulkeneet pois teknisen vian mahdollisuuden Tu-134 onnettomuudessa. MAK sanoi moottorit Tu-134 matkustajakone oli toiminut normaalisti, koska kaikki olivat tutka, elektroninen, valaistus ja muut järjestelmät lentoaseman jossa Tu-134 matkustajakone syöksyi maahan.

 

Pilot virhe on todettu todennäköisin syy tragediaan.

 

Uh, nyt iski allekirjoittaneelle akuutti lukihäiriö - ei mene millään ylläoleva suomenkieliseen tajuntaan vaikka kuinka monta kertaa koitin lukea. Mahtaako olla suora oikolukematon/kirjoittamaton Google-käännös..?

 

EDIT: originaalista londoonkielisestä versiosta asia sitten valkeneekin:

 

"The experts have ruled out technical failure as the possible cause of Tu-134 crash. In both reports on the circumstances of the crash, MAK said the engines of the Tu-134 passenger jet were operating normally, as were all radar, electronic, lighting and other systems at the airport where the Tu-134 airliner crashed.

 

Pilot error has been identified as the most likely cause of the tragedy."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uh, nyt iski allekirjoittaneelle akuutti lukihäiriö - ei mene millään ylläoleva suomenkieliseen tajuntaan vaikka kuinka monta kertaa koitin lukea. Mahtaako olla suora oikolukematon/kirjoittamaton Google-käännös..?

 

EDIT: originaalista londoonkielisestä versiosta asia sitten valkeneekin:

 

"The experts have ruled out technical failure as the possible cause of Tu-134 crash. In both reports on the circumstances of the crash, MAK said the engines of the Tu-134 passenger jet were operating normally, as were all radar, electronic, lighting and other systems at the airport where the Tu-134 airliner crashed.

 

Pilot error has been identified as the most likely cause of the tragedy."

 

Aivan oikein. Googlen käännöstä hieman tuunasin mutta ei mennyt ihan kohdalleen. Uskon että 99% lukijoista osaa Engelskaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän on sellainen jännä juttu, ettei tälläaisia ulkomaisia onnettomuuksia pahemmin uutisoida esim. telkkarissa. Kuten ei muitakaan ulkomailla  sattuneita onnettomuuksia, jollei mukana ole suomalaisia.

 

Ja sitten kun uutisoidaan niin se menee yli tulee mieleen yksi bussi onnettomuus espanjassa... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mak tiedottaa viikon päätteeksi 7.7:

 

Kenttätutkimukset on tehty, komission työ jatkuu MAKin tiloissa Moskovassa analysoimalla  alakomiteoiden keräämät tiedot. Lentokomitea arvioi lentjien ammatillista koulutusta ja ääni- ja parametrinauhotusten perusteella, miehistön toimintaa lennon aikana. Inhimillsen tekijän erikoisasiantuntijat arvioivat miehistön psyko-fyysista tilaa laskun aikana.

 

http://www.mak.ru/russian/russian.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rosaviatsia on peruuttanut Rusairin liikennöntiluvan (AOC) onnettomuuden seuraksena.  ”Due to violations revealed during an investigation, the operator’s license has been suspended.”

 

asn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kesäkuussa Petroskoissa tuhoutuneen lentokoneen perämies oli humalassa, Venäjän onnettomuustutkintakeskuksen tiedottaja Vladimir Markin sanoi sunnuntai-iltana.

 

HS.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä on jo valmis loppuraportti http://www.mak.ru/russian/investigations/2011/report_ra-65691.pdf

 

Ja siinä sanotaan, että ratkaisukorkeudella kippari oli ohjaamassa eikä edes maininnut, että nyt on se 110 m ja ratkaisuhetki. Sitä paitsi pystynopeus säilyi korkeana (6 m/s 4 sijaan). Kippari oli etsimässä maamerkkeja eikä valvonnut koneen asentoa joten kone liikui 6 asteen kaarolla oikealle. Näin klassinen "set" tapaus jälleen kerran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään