Guest henkkafinn

Turku Airshow - palaute ja kokemukset

265 viestiä aiheessa

Eikö sitten voisi  vahingossa pamauttaa yli äänennopeuden  8) :-[

 

Se menis varmasti samaan piikkiin kuin nyt tehtävä yleisön päällä lentäminen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos muistan oikein niin Speed kupsahti nurin mutta sama organisaatio olisi edelleen voimissa,uudella nimellä...?

 

Siitä en tiedä, mutta ei ne ainakaan tuon tapahtuman järjestämisessä ole millään tapaa mukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve kaikki palautteen antajat,

 

Tässä muutamia vastauksia kysymyksiinne.

 

Lentonäytöksen aikataulu rakennetaan kevään aikana sellaiseksi että se voidaan vetää läpi tiiviillä aikataululla. Sunnuntaina olin koko päivän johtamassa ja valvomassa lennonjohtotornissa lentoesityksiä. Meillä oli koko ajan live tutkakuva ja ammattisäähavainnoijat käytössä. Pyrimme koko iltapäivän nopeuttamaan aikataulua jotta saisimme kaikki koneet ilmaan. Midnight Hawksien esityksen alettua repaleiset ja matalat pilvet tulivat kentän päälle ja Midnight Hawksien piti keskeyttää ohjelmansa koska näkyvyys hävisi eikä lentäminen ollut enää turvallista.

 

Sää on kuitenkin elementti jota emme voi kontrolloida. Tämän vuoksi lentonäytöksen ohjelmassa lukee aina; muutokset mahdollisia. Meillä oli paras mahdollinen säähavainnointi käytössä ja seurasimme koko ajan sään kehittymistä. Pilven alaraja oli 5000-6000 jalkaa korkealla mutta repaleisia alapilviä ajautui kentän päälle Midnight Hawksien esityksen aikana.

 

Thunderbirdsien ilmatilavaraus oli 1700-1830 eli tuona aikana matkustajakoneliikenne ohjataan muualle Turun lähistöltä jotta TB voi esiintyä. Ilmatilavaraukset vahvistetaan kuukausia aikaisemmin AIP Supplementilla. Tämän vuoksi TB:n esityksen aikaa ei voinut tuosta ajankohdasta muuttaa. Thunderbirds valmistautui normaalisti esitykseensä ja odotti lähes 20 minuuttia kiitoradan päässä sään paranemista. Tieto siitä että Thunderbirds ei esiinnyt tuli vasta sitten kun osaston johtaja ilmoitti radiolla lennonjohtoon ja minullle kiitoradan päästä n. 17:50 että sää ei riitä täyttämään heidän näkyvyys ja pilven alaraja vaatimuksia. Huonossa säässä lentäminen on vaarallista ja Thunderbirds ei vaaranna yleisön eikä lentämisen turvallisuutta. Päätöksen esityksen keskeyttämisestä tekee aina lentokoneen päällikkö eli ohjaaja. Loputon odottelu on myös mahdotonta koska koneet polttavat koko ajan näytökseen varattua polttoainetta.

 

Thunderbirds operoi oman käsikirjansa mukaan ja sen mukaisesti ei ko. säässä edes yhdellä koneella noustu ilmaan.  Samassa käsikirjassa todetaan myös että koneiden nokasta tulee olla 100 metriä yleisöön. Siksi lähemmäksi ei pääse.

 

Sunnuntaina 30 lentoesityksestä lennettiin 29 eli vain yksi esitys jäi lentämättä.

 

Thunderbirdsien esiintymisaikataulun muuttaminen aikaisemmaksi ei siis ollut mahdollista saman päivän aikana, ja jos se olisi onnistunut, nyt kirjoitettaisiin siitä että tulin katsomaan Tbirdsejä ja ne olivatkin jo lentäneet.

 

Kommentit että eikö aikaisemmista näytöksistä ole opittu ?? voin todeta että on opittu. Haasteena on vain se että päälentonäytös kiertää paikkakunnalta toiseen, jonka vuoksi joka näytöksessä on mittava määrä talkoolaisia jotka eivät aikaisemmin ole tehneet vastaavia tehtäviä. Toki ammattilaisia saadaan joka tehtävään mutta lipun hinta voi olla silloin kaksinkertainen.

 

Turun Lentokerho ry:n talkoolaiset tekivät puoli vuotta kovaa työtä näytöksen eteen ja itse nostan hattua tuolla ahkeralle joukolle joka varmasti yritti parhaansa!

 

Otan mielelläni vastaan hyviä kehitysehdotuksia joilla asioita viedään oikeasti eteenpäin.

 

T: Perttu Karivalo, Lentonäytöksen johtaja

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve kaikki palautteen antajat,

 

Taisin antaa lähinnä positiivista palautetta (pl. ettei minulta eikä nyt usealta muultakaan tutulta kukaan perinnyt pennin jeniä parkkimaksua joka toki suoraan on pois viivan alta, ja että ruokahuolto oli aivan katastrofaalista!).

 

Ajankohta mietityttää, Juna-aseman vessan wc-paperirullaan oli raapustettu, että lentonäytös oli nyt näin aikaisin juurikin TB takia?

 

Minä näin TB:t lauantaina ja olen 100% tyytyväinen ohjelmaan, ja ihan hävettää kun tunnen henkilökohtaisesti jotain ihmisiä, jotka ovat olleet tätä tapahtumaa toteuttamassa, kun luen ihmisten ruikutusta pikkuasioista.

 

Mutta oliko tämä kohtuu varhainen ajankohta suunniteltu juurikin TB kiertueen takia? (jostain kuulin, kautta rantain, että TB olisi ottanut yhteyttä että tuolloin tullaan, sopiiko?)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mutta oliko tämä kohtuu varhainen ajankohta suunniteltu juurikin TB kiertueen takia? (jostain kuulin, kautta rantain, että TB olisi ottanut yhteyttä että tuolloin tullaan, sopiiko?)

 

 

TB:n euroopan kiertueen kesto ja tulo/lähtöpäivät oli lyöty lukkoon ja sain näytöksen Suomeen juuri ko. viikonlopulle koska TB:llä ei ollut vielä muuta vahvistettua näytöstä tälle ajankohdalle. Toki muitakin syitä oli paljon, mutta yksi tärkeimmistä oli joustaminen eli pidetään näytös kun TB:n kalenteriin sopii.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TB:n euroopan kiertueen kesto ja tulo/lähtöpäivät oli lyöty lukkoon ja sain näytöksen Suomeen juuri ko. viikonlopulle koska TB:llä ei ollut vielä muuta vahvistettua näytöstä tälle ajankohdalle. Toki muitakin syitä oli paljon, mutta yksi tärkeimmistä oli joustaminen eli pidetään näytös kun TB:n kalenteriin sopii.

 

Perttu

 

Jep, onnittelut siitä, upea suoritus! :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kommentit että eikö aikaisemmista näytöksistä ole opittu ?? voin todeta että on opittu. Haasteena on vain se että päälentonäytös kiertää paikkakunnalta toiseen, jonka vuoksi joka näytöksessä on mittava määrä talkoolaisia jotka eivät aikaisemmin ole tehneet vastaavia tehtäviä. Toki ammattilaisia saadaan joka tehtävään mutta lipun hinta voi olla silloin kaksinkertainen.

 

Voisiko tässä olla Ilmailuliitolla joku rooli? Kun päälentonäytös kiertää paikkakunnalta toiselle, ja järjestävästä seurasta ei löydy kovaa tietotaitoa, voisiko SIL järjestää apuja järjestäjälle? Esim. jonkinlainen "toimintakäsikirja", ohjeistusta, tai jopa "iskuryhmä" osaavista henkilöistä jotka tulisivat näytösjärjestäjien avuksi.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nälkä oli, mutta se on oma vika. Ainahan voi valmistautua paremmin. Jäi huonoksi haukutut ja ylihintaiset HK-mössöt syömättä :thmbup:

 

Sillä aikaa kun muut jonottivat noita kirottuja pöperöitä oli hyvä todeta, että saahan sitä sapuskaa tämän jälkeenkin ja vallata parhaat paikat aidan ja vippipaviljongin vierestä :thmbup: Lentonäytöstähän sinne tultiin katsomaan eikä syömään.

 

Liikenteenohjaaja ohjasi meidät alueelle saavuttaessa jonnekin hornantuuttiin, aivan muualle kuin pysäköintialueelle. Joku väärinkäsitys kenties. Sen johdosta jouduin odottamaan pois lähtiessä yhden minuutin :thmbup:

 

Koneita oli taivaalla ja maassa ja Thunderbirds nähtiin ilmassakin :thmbup:

 

Lippu oli halpa :thmbup:

 

Muutama kuvakin onnistui vahingossa aika hyvin :thmbup:

 

Kaiken kaikkiaan ihan onnistunut päivä, selvästi plussalle jäätiin :thmbup: :thmbup:

 

Ai niin, ei tarvinnu käydä vessassakaan :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sää on kuitenkin elementti jota emme voi kontrolloida. Tämän vuoksi lentonäytöksen ohjelmassa lukee aina; muutokset mahdollisia. Meillä oli paras mahdollinen säähavainnointi käytössä ja seurasimme koko ajan sään kehittymistä.

 

Olisiko ollut liikaa vaadittu, että yleisö olisi pidetty sään suhteen ajantasalla, eli tuo yllä oleva tieto olisi mielestäni voitu hyvinkin kuuluttaa ajallaan. Tilanne olisi suureksi osaksi pelastettu tosiasiat kertomalla. Jälkeenpäin on aina helppo kertoa "totuus". Jää pieni selittelyn maku. Tämä pyydettynä palautteena.

 

Mikä oli sunnuntaina parasta, eli sellaista mitä en aiemmin ollut nähnyt:

1. RC-suihkulennokin lento, näytti aivan esikuvansa mukaiselta lentämiseltä.

2. Matalan kelin sooloesiintymiset vesihöyryn tiivistyksineen.

 

Vaatteet ovat kuivahtaneet, joten enää ei kypsytä samalla tavoin kuin sunnuntai-iltana.

 

 

EDIT: LAinauksesta otettu turhan pitkän höpinät pois. Ei sitä koko tekstiä ole pakko lainata... /MM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thunderbirdsien ilmatilavaraus oli 1700-1830 eli tuona aikana matkustajakoneliikenne ohjataan muualle Turun lähistöltä jotta TB voi esiintyä. Ilmatilavaraukset vahvistetaan kuukausia aikaisemmin AIP Supplementilla. Tämän vuoksi TB:n esityksen aikaa ei voinut tuosta ajankohdasta muuttaa. Thunderbirds valmistautui normaalisti esitykseensä ja odotti lähes 20 minuuttia kiitoradan päässä sään paranemista. Tieto siitä että Thunderbirds ei esiinnyt tuli vasta sitten kun osaston johtaja ilmoitti radiolla lennonjohtoon ja minullle kiitoradan päästä n. 17:50 että sää ei riitä täyttämään heidän näkyvyys ja pilven alaraja vaatimuksia.

 

Thunderbirds operoi oman käsikirjansa mukaan ja sen mukaisesti ei ko. säässä edes yhdellä koneella noustu ilmaan.  Samassa käsikirjassa todetaan myös että koneiden nokasta tulee olla 100 metriä yleisöön. Siksi lähemmäksi ei pääse.

 

Olisiko ollut liikaa vaadittu, että yleisö olisi pidetty sään suhteen ajantasalla, eli tuo yllä oleva tieto olisi mielestäni voitu hyvinkin kuuluttaa ajallaan. Tilanne olisi suureksi osaksi pelastettu tosiasiat kertomalla. Jälkeenpäin on aina helppo kertoa "totuus". Jää pieni selittelyn maku. Tämä pyydettynä palautteena.

 

 

Etukäteen on vaikea kertoa "totuutta", kun ei ole mitään kerrottavaa?

 

Miten yleisö olisi pidetty sään suhteen ajantasalla, tai miten yllä oleva tieto olisi voitu kertoa tai kuuluttaa "ajallaan" tai etukäteen, jos edes tornissa missä on säätutkakuvat ei asiasta ollut tietoa?  ::) Jos edes T- birdsit itse eivät tienneet ennenkuin 20min odottelun jälkeen kiitotien päässä että esiintymisestä ei tule mitään.. Eihän silloin kukaan voi kertoa etukäteen että sää tulee olemaan tällainen ja tällainen, tai että t- birdsit ei lennä. Nyt taas vähän järjen käyttöä kommentointiin.

 

Sen kai näkee kuka tahansa järkevä ihminen että pilvet on kohtuu alhaalla tai että sadetta saattaa tulla kun on tummia pilviä taivaalla. Tämä luonnollisesti tarkoittaa että riski jonkin esityksen peruntuumisesta on olemassa. Ei siihen tarvita ketään sitä kertomaan tai mitään sääprofeettaa asiaa tulkitsemaan? Toisaalta näytöksen järjestäjän ei mielestäni ole järkevää antaa "virheellistä" tietoa, että kuuluttavat mahdollisista sateista ja peruttavista esityksistä. Turhaa pelotella ihmisiä alueelta pois kun ei kerran kellään ole varmaa tietoa tulevasta säästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä? Missä Milloin?

 

Tietysti täytyy tunnustaa että asia ei pahemmin kiinostanutkaan mutta......

Eipä isommin N.S. Suurelle yleisölle asiasta täällä "keskellä Suomea"ollut, SIL;n jäseniä likuun ottamatta, tietoa tapahtumasta tarjollakaan.

 

Suomennos: Mistä kuviteltiin esimerkiksi Lievestuoreella asuvan keskivertovalkaman/virtasen tietävän moisesta tapahtumasta? :-\

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko tässä olla Ilmailuliitolla joku rooli? Kun päälentonäytös kiertää paikkakunnalta toiselle, ja järjestävästä seurasta ei löydy kovaa tietotaitoa, voisiko SIL järjestää apuja järjestäjälle? Esim. jonkinlainen "toimintakäsikirja", ohjeistusta, tai jopa "iskuryhmä" osaavista henkilöistä jotka tulisivat näytösjärjestäjien avuksi.

Juha

Eräänlainen laatujärjestelmä. Antaisi jonkinasteisen "takuun" SIL-päälentonäytöksen järjestelyjen tasosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräänlainen laatujärjestelmä. Antaisi jonkinasteisen "takuun" SIL-päälentonäytöksen järjestelyjen tasosta.

 

JÄRJESTÄJÄT olivat parasta A-luokkaa, sää vain petti ja oli ISO 9002 mukainen vesisade.

se niistä laatujärjestelmists,

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JÄRJESTÄJÄT olivat parasta A-luokkaa, sää vain petti ja oli ISO 9002 mukainen vesisade.

se niistä laatujärjestelmists,

 

 

Mut joku sähläsi ja ruokajonot oli luvattoman pitkät, siihen ei kai minkään ISO-laatuluokituksen sää pitäisi vaikuttaa? Jos mulla olis ollut nälkä niin olis potuttanut kun olis menny aikaa hukkaan jonossa seisomiseen. Oon joskus käyny rockfestareilla ja muissa yleisötapahtumissa ja harvemmin niissä on tarvinnut ruokaa jonottaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mut joku sähläsi ja ruokajonot oli luvattoman pitkät, siihen ei kai minkään ISO-laatuluokituksen sää pitäisi vaikuttaa? Jos mulla olis ollut nälkä niin olis potuttanut kun olis menny aikaa hukkaan jonossa seisomiseen. Oon joskus käyny rockfestareilla ja muissa yleisötapahtumissa ja harvemmin niissä on tarvinnut ruokaa jonottaa.

 

Voi olla että safkakiskat oli tälläkin kertaa niissä takuu yleisö mestoissa esim. Provinssi Rockissa ja Jukolan Viestissä. ;)

 

Itselläkin olisi helposti pari asiaa mistä nalkuttaa mutta ei jaksa kun tiedän että järjestäjät teki hommaa 110% lasissa. Sitten olisi aihetta valittaa jos sama järjestäjä tekisi vuodesta toiseen samoja virheitä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JÄRJESTÄJÄT olivat parasta A-luokkaa, sää vain petti ja oli ISO 9002 mukainen vesisade.

se niistä laatujärjestelmists,

 

Jos jaksaisit Jaakko lukea tämän ketjun ajatuksella lävitse, huomaisit, että palautetta on annettu paljon muustakin kuin vesisateesta. Asioita jotka eivät toimineet olivat mm:

- porttien avaaminen lauantaina n.40min ilmoitettua myöhemmin

- ennakkolippujen vaihdattaminen lipunmyynnissä

- ennakkolippujen ostajille luvatun fast lane-sisäänpääsyn puuttuminen

- lippujen tarkastamisen osittainen laiminlyöminen

- turvatarkastusten osittainen laiminlyöminn

- parkkimaksun perimättä jättäminen monilta autoilijoilta

- liikenteenohjauksen osittainen pettäminen

- ruokakojujen riittämätön määrä

- ruuan törkeä hinnoittelu

- vessapaperin puuttuminen yleisövessoista

Kyllähän tässä on listaa ilman vesisateitakin. Ja nuo ylläolevat asiat ovat juuri sellaisia mihin voisi yrittää vaikuttaa esim. yhtenäisellä laatujärjestlmällä.

Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Etukäteen on vaikea kertoa "totuutta", kun ei ole mitään kerrottavaa?

 

Miten yleisö olisi pidetty sään suhteen ajantasalla, tai miten yllä oleva tieto olisi voitu kertoa tai kuuluttaa "ajallaan" tai etukäteen, jos edes tornissa missä on säätutkakuvat ei asiasta ollut tietoa?  ::) Jos edes T- birdsit itse eivät tienneet ennenkuin 20min odottelun jälkeen kiitotien päässä että esiintymisestä ei tule mitään.. Eihän silloin kukaan voi kertoa etukäteen että sää tulee olemaan tällainen ja tällainen, tai että t- birdsit ei lennä. Nyt taas vähän järjen käyttöä kommentointiin.

 

Sen kai näkee kuka tahansa järkevä ihminen että pilvet on kohtuu alhaalla tai että sadetta saattaa tulla kun on tummia pilviä taivaalla. Tämä luonnollisesti tarkoittaa että riski jonkin esityksen peruntuumisesta on olemassa. Ei siihen tarvita ketään sitä kertomaan tai mitään sääprofeettaa asiaa tulkitsemaan? Toisaalta näytöksen järjestäjän ei mielestäni ole järkevää antaa "virheellistä" tietoa, että kuuluttavat mahdollisista sateista ja peruttavista esityksistä. Turhaa pelotella ihmisiä alueelta pois kun ei kerran kellään ole varmaa tietoa tulevasta säästä.

 

Tässä ohje turkulaisille seuraavaa kertaa varten:

1. Järjen käyttö sallitakoon:

- Tilaisuutta ei kannata ajaa tilanteeseen, jossa ei ymmärretä kertoa sitä, missä mennään. Yleisölle ei kerrottu sitä, miksi sateessa äkseerattiin, eikä lennetty. Selitykseksi ei kelpaa, että näin oli ohjelmassa.

2. Rohkeutta tarvitaan myös hankalissa olosuhteissa:

- Säätilasta ja rajoituksista, eli juuri niistä seikoista, mihin nyt vedotaan, olisi pitänyt kertoa, eikä olla suojassa katon alla hiljaa.

3. Uuden oppiminen:

- Jos ei myönnetä omia virheitä, ei niistä myöskään opita. Seuraavalla kerralla toistetaan samat virheet ja kuullaan samat selitykset.

 

Tosiasiassa taitavat nuo selitykset olla jälkeenpäin keksittyjä, muutenhan olisi varmaankin toimittu toisin. Kritiikkiä pyydetään ja sitä annetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JÄRJESTÄJÄT olivat parasta A-luokkaa, sää vain petti ja oli ISO 9002 mukainen vesisade.

se niistä laatujärjestelmists,

 

 

Ja järjestäjät ainakin pisti taivaalle sen mitä paikkakunnalta irti lähti, mainosvedon Rallyella, tiukan Tuuliashown, VL Viiman, Vietnamin sotaa Robbareilla, Pitt's Specialin ja ryhmälennon. Ainoa mikä jäi puuttumaan oli Puchaczilla siipisavuilla ajettu puolalaistyyppinen juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni itse lentonäytös oli hyvin järkätty. Tbirdsien sijoittelu olisi voinut olla parempi, mutta taisivat Turun lentoaseman realiteetit olla rajoittavin tekijä siihen liittyen? Suomessa tehdään lentonäytöksiä itse näytöksen osalta mielestäni hienosti! Kiva pointti oli lauantaina koneiden rullaaminen melkein taputusetäisyydellä porukasta (pl Tbirdsit, Jenkkejä kun taitaa aina pelottaa jos joku tulee liki...).

 

Ainoat korjattavat jutut olivat mielestäni:

-parkkijärjestelyt. Ei voi olla niin että sisääntullessä keltatakkisia "ohjaajia" on tien varret täysi, mutta 90 prosenttia ei kiinnosta mihin autot menevät ja ulkopaikkakuntalaiset "Urpot" (lue: minä) miettivät joka risteyksessä että mihin tässä nyt pitäis mennä. Ja ulos lähteissä saadaan kuitenkin kohtuuvaatimattomasta määrästä autoja niin tolkuton suma.

-ruokatarjonta ja hinta kaipaisivat hiukka kohtuullistamista. Samoin esim kokispullon saaminen oli turhan hankalaa

-kuvauspassi oli kalliinpuoleinen vt mitä sillä sai.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikalla olleet ilmailijat ja harrastajat näkivät ja tajusivat sään asettamat rajoitteet itsekin.

Mutta ns. suuri yleisö ei välttämättä ymmärrä näitä sääminimejä ja ilmatilan varauksen aiheuttamia aikataulun kiintopisteitä.

 

Sitten se rakentava osio:

Kun kuuluttaja oli loistava ja lentäjä itsekin niin olisi ollut informatiivistä ja yleissivistävääkin siinä samalla jos kuuluttaja olisi selittänyt näitä asioita vaikka vähän yksinkertaistaen.

 

Se, että sanotaan sään olevan huono, ei kerro mitään kun jokainen näkee sen itsekin. Mutta jos kerrottaisiin ihan numeroilla ja oikeilla termeillä pilvikorkeuksia, näkyvyyksiä ja ilamatilan varauksia niin se loisi varmasti ilmailutapahtumaan ilmailuatmosfääriä vaikkei koneet sillä hetkellä lentäisikään. Aikaahan siinä tilanteessa olisi selittää vaikka kuinka laajasti. Kuvittelisin, että kuuluttajan rahkeet riittäisivät tähän. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
0

Se, että sanotaan sään olevan huono, ei kerro mitään kun jokainen näkee sen itsekin. Mutta jos kerrottaisiin ihan numeroilla ja oikeilla termeillä pilvikorkeuksia, näkyvyyksiä ja ilamatilan varauksia niin se loisi varmasti ilmailutapahtumaan ilmailuatmosfääriä vaikkei koneet sillä hetkellä lentäisikään. Aikaahan siinä tilanteessa olisi selittää vaikka kuinka laajasti. Kuvittelisin, että kuuluttajan rahkeet riittäisivät tähän. :thmbup:

 

Luultavasti kuuluttajalla ei ollut järjestäjien taholta riittävästi tietoa näistä asioista jotta hän olisi voinut niistä kertoa. Ei sääminimit ja muut ole hankalia asioita keksiä, mutta siinä kuuluttaessa uusien asioiden keksiminen ei ole niin helppoa kuin yleisön joukosta katsottuna tuntuu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä ohje turkulaisille seuraavaa kertaa varten:

1. Järjen käyttö sallitakoon:

- Tilaisuutta ei kannata ajaa tilanteeseen, jossa ei ymmärretä kertoa sitä, missä mennään. Yleisölle ei kerrottu sitä, miksi sateessa äkseerattiin, eikä lennetty. Selitykseksi ei kelpaa, että näin oli ohjelmassa.

 

Tässä vaiheessa olivat vielä aivan varmasti yrittämässä ilmaan nousua, eihän ne muuten olisi nousseet edes koneisiinsa! Kun ei ole kerrottavaa, niin ei ole. T- birdsit selkeästi yrittivät viimeiseen asti että ohjelman saisi vedettyä, mutta ei vain saanut koska pilvet olivat alhaalla. Kerro minulle, miksi ENNEN esitystä olisi pitänyt kertoa ettei lennetä, jos koko ajan kerran oli tarkoitus sitä yrittää. En nyt vain ymmärrä tätä pointtiasi alkuunkaan.

 

Sanon edelleen, että jos ei ole kerrottavaa niin miksi edes sanoa siinä vaiheessa vielä mitään?

 

2. Rohkeutta tarvitaan myös hankalissa olosuhteissa:

- Säätilasta ja rajoituksista, eli juuri niistä seikoista, mihin nyt vedotaan, olisi pitänyt kertoa, eikä olla suojassa katon alla hiljaa.

 

Millä tavalla niistä olisi pitänyt kertoa? Kuuluttaa yleisölle pitkin päivää että jos sataa, niin ei lennetä? Sitä en tiedä kuululttivatko esityksen perumisen jälkeen että ei voitu lentää koska pilvet oli liian alhaalla, mutta uskoisin että kertoivat. Jos ei, niin sitten tekivät virheen. Ennen lentoa mielestäni aivan turha sanoa mitään kun kerran ilmaan oli tarkoitus.

 

3. Uuden oppiminen:

- Jos ei myönnetä omia virheitä, ei niistä myöskään opita. Seuraavalla kerralla toistetaan samat virheet ja kuullaan samat selitykset.

 

Tästä olen aivan samaa mieltä kanssasi. Järjestelyissä ja palveluissa oli parantamisen varaa, toivottavasti jotain opittiin.

 

Tosiasiassa taitavat nuo selitykset olla jälkeenpäin keksittyjä, muutenhan olisi varmaankin toimittu toisin. Kritiikkiä pyydetään ja sitä annetaan.

 

Miksi kertoa mihin aikaan esim. ilmatila on varattu johonkin tiettyyn käyttöön? Tämän tiedon haluava sen kyllä nykypäivänä löytää jos kiinnostusta on, varmaan 95% katsojista ei sillä tiedolla tee yhtään mitään. Toki esityksen perumisen jälkeen olisi voinut vaikka kuulutuksessa todeta että esitykselle varatun aikataulun takia sen sijoittaminen toiseen kohtaan päivää ei onnistunut, ja tämän sekä matalan pilvikaton takia esitystä ei voitu toteuttaa. Etukäteen tästä tiedosta ei olisi juuri kellekkään mitään hyötyä.

 

On tullut näistäkin asioista asiakaspalvelutehtävissä erilaisissa tapahtumissa niin rivityöntekijänä kuin esimiesasemassa väännettyä ja käännettyä sekä asiakkaiden että ylempien esimiesten kanssa, ja nämä ei todellakaan ole aina ihan yksinkertaisia asioita. Aina on ihmisiä jotka ei johonkin sanomiseen tai sanomatta jättämiseen ole tyytyväisiä. Kaikki tiedottaminen ja infoaminen asiakkaiden suuntaan on aina enemmän ja vähemmän kompromisseja. Näin se vain menee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään