Guest henkkafinn

Turku Airshow - palaute ja kokemukset

265 viestiä aiheessa

Luultavasti kuuluttajalla ei ollut järjestäjien taholta riittävästi tietoa näistä asioista jotta hän olisi voinut niistä kertoa. Ei sääminimit ja muut ole hankalia asioita keksiä, mutta siinä kuuluttaessa uusien asioiden keksiminen ei ole niin helppoa kuin yleisön joukosta katsottuna tuntuu.

 

 

Aivan totta. Tämä olikin tarkoitettu mietintämyssyn alle seuraavaa tapahtumaa suunniteltaessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos jaksaisit Jaakko lukea tämän ketjun ajatuksella lävitse, huomaisit, että palautetta on annettu paljon muustakin kuin vesisateesta. Asioita jotka eivät toimineet olivat mm:

  Kyllähän tässä on listaa ilman vesisateitakin. Ja nuo ylläolevat asiat ovat juuri sellaisia mihin voisi yrittää vaikuttaa esim. yhtenäisellä laatujärjestlmällä.

Juha

 

 

Jos Juha itse lukisit HUOLELLA mihin vastasin;

vastasin tuohon laatuluokituksen kysymykseen.

 

Olen ollut Malmin Lentoasemalla kaksi eri kertaa Lentonäytöksen johtajana, joten tiedän mistä puhun.

Montako kertaa olet Juha itse johtanut lentonäytöstä.

Perttu ja hänen kumppaninsa ovat jo konkareita tuossa hommassa ja he ottavat mielihyvin vastaan parannusehdotuksia, joihin ei kuulu känkkäränkkä kommenttisi viestien lukemattomuudesta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikalla olleet ilmailijat ja harrastajat näkivät ja tajusivat sään asettamat rajoitteet itsekin.

Mutta ns. suuri yleisö ei välttämättä ymmärrä näitä sääminimejä ja ilmatilan varauksen aiheuttamia aikataulun kiintopisteitä.

 

Sitten se rakentava osio:

Kun kuuluttaja oli loistava ja lentäjä itsekin niin olisi ollut informatiivistä ja yleissivistävääkin siinä samalla jos kuuluttaja olisi selittänyt näitä asioita vaikka vähän yksinkertaistaen.

 

Se, että sanotaan sään olevan huono, ei kerro mitään kun jokainen näkee sen itsekin. Mutta jos kerrottaisiin ihan numeroilla ja oikeilla termeillä pilvikorkeuksia, näkyvyyksiä ja ilamatilan varauksia niin se loisi varmasti ilmailutapahtumaan ilmailuatmosfääriä vaikkei koneet sillä hetkellä lentäisikään. Aikaahan siinä tilanteessa olisi selittää vaikka kuinka laajasti. Kuvittelisin, että kuuluttajan rahkeet riittäisivät tähän. :thmbup:

 

Tuossa on kiteytetty se, mitä olisi kaivattu, riippumatta siitä, millä on itse lentänyt ja millä ei, ja minkä verran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perttu ja hänen kumppaninsa ovat jo konkareita tuossa hommassa ja he ottavat mielihyvin vastaan parannusehdotuksia, joihin ei kuulu känkkäränkkä kommenttisi viestien lukemattomuudesta

 

Ainoa känkkäränkkä täällä olet jälleen sinä näiden sekavien viestiesi kanssa. Sinä vastasit laatujärjestelmäehdotukseen ilkumalla vesisateesta. Minä listasin selkeitä epäkohtia joihin voisi vaikuttaa laatujärjestelmällä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainoa känkkäränkkä täällä olet jälleen sinä näiden sekavien viestiesi kanssa. Sinä vastasit laatujärjestelmäehdotukseen ilkumalla vesisateesta. Minä listasin selkeitä epäkohtia joihin voisi vaikuttaa laatujärjestelmällä.Juha

 

Kiitos kauniista sanoistasi vanhalle lentäjälle.  :thmbdn:

 

laatujärjestelmä ei voi sateille ja huonolle lentosäälle mitään

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla että safkakiskat oli tälläkin kertaa niissä takuu yleisö mestoissa esim. Provinssi Rockissa ja Jukolan Viestissä. ;)

 

Itselläkin olisi helposti pari asiaa mistä nalkuttaa mutta ei jaksa kun tiedän että järjestäjät teki hommaa 110% lasissa. Sitten olisi aihetta valittaa jos sama järjestäjä tekisi vuodesta toiseen samoja virheitä ;)

Tai sitten eivät olleet Jukolassa. Jukolassa järjestäjät vaihtuvat vuodesta toiseen mutta taustavoimat ovat samat(=kaukametsäläiset). Ja melkoisen paksu laatujärjestelmä tms. käsikirja noissa kinkereissä on. Siltikin ei se aina joidenkin mielestä natsaa, parkki ja ruoka taas huolena suunnistusnetin pesupaikalla:
-

19.06.2011 19:06:10

Sielä oli ravintola-alan ammattilaiset töissä.Eipä näköjään osaa nekään.

 

Jukola 2011

19.06.2011 18:31:12

Olipas aika surkeaa toimintaa osittain.

 

Hymyt ravintoloissa oli hyvin opittu, mutta joidenkin ruokien loppuminen ennen ku miesten kisa oli edes alkanut ei maksavaa paljon hymyilyttänyt.

 

Ihmetytti myös järkyttävät jonot, eikö siellä kukaan osannut varautua tähän??

 

Meneekö se jo tyhmyyden piikkiin, kun joka vuosi alkaa olla samat probleemat?

 

Ilmeisesti kopioidaan edellisen systeemit, virheitä myöten.

 

Onneksi Suomesta löytyy vielä muutama huoltoasema, joista saa makkaraan sinappia ja makaronilaatikkoon ketsuppia.

Jukolan bussijärjestelyt

Notko 19.06.2011 14:31:11

Ei olla, täällä vielä odotellaan bussia. Kiinnostavaa nähdä loppuraportista, mistä tämä kaaos/jumi aiheutui.

 

Parkki

-*H*- 19.06.2011 13:04:37

Joko on jengi päässyt pois Jukolan peltoparkista :) ?

Lukekaa alhaalta ylöspäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän näytöksen itse lentotoiminta ja näytösohjelmat olivat todella hyvin järjestetty. "Lento-osuuden"-johtaja Karivalo hoitaa homman erinomaisesti.

 

Sää on se mikä on ja sen mukaan säädellään lento-ohjelmaa.

 

Mutta tuo "maatoiminta" ja sen suunnittelu ja isojen ihmismassojen "käsittely" on se iso probleema.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

laatujärjestelmä ei voi sateille ja huonolle lentosäälle mitään

 

Eihän näin ole kukaan väittänytkään. Jos todella katsoisit kokonaiskuvaa etkä vain huuva päässä ymmärtäisit että tässä puhutaan yleisjärjestelyistä ja palveluista eikä itse lentonäytöksestä. Lentonäytöksellähän on eräänlainen laatujärjestelmä: kasapäin määräyksiä joita pitää noudattaa, eikö niin?

 

Jos lentonäytöksen johtaja vastaa myös em. yleisjärjestelyistä ja palveluista on organisaatio ja vastuualueet väärin rakennettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän näin ole kukaan väittänytkään. Jos todella katsoisit kokonaiskuvaa etkä vain huuva päässä ymmärtäisit että tässä puhutaan yleisjärjestelyistä ja palveluista eikä itse lentonäytöksestä. Lentonäytöksellähän on eräänlainen laatujärjestelmä: kasapäin määräyksiä joita pitää noudattaa, eikö niin?

 

Jos lentonäytöksen johtaja vastaa myös em. yleisjärjestelyistä ja palveluista on organisaatio ja vastuualueet väärin rakennettu.

 

missä tuo laatujärjestelmä on nähtävillä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

missä tuo laatujärjestelmä on nähtävillä

Kerro sinä kun olet kerta niitä näytöksiä johtanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kauniista sanoistasi vanhalle lentäjälle.  :thmbdn:

 

Ole hyvä vain, helpottiko  :thmbup:

 

Jos se vanha lentäjäkin jossain vaiheessa huomaisi, että laatujärjestelmä-ehdotus ei koske lentosäätä, vaan muita näytöksessä (ja yleensäkin näytöksissä) olleita epäkohtia.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä yhä tuntuu sille että kaikesta itkevät marisijat eivät ole aiemmin olleet muussa yleisötapahtumassa kun äitin ja isin kanssa yhtä aikaa valmiiksi katetussa pöydässä ja saaneet toki makaroninsa ensimmäisenä.  :'( Muut osallistuneet ovat "odottaneet".

 

Naamakirjassa kun ei tarvii jonottaa, kait ?

 

Miksei kukaan valita siitä kun isin audin renkaasta löytyi vihreitä ruohonpalasia jotka ilmiselvästi osoittautuivat lentoasemalla kasvavaksi ruohoksi ja nyt audilla ei voi edes ajaa kun kukaan ei osaa pestä sitä.  :o

 

Onhan Alepassakin epäkohta kun se sulkee ovensa ei siellä enää myydä mitään ?

 

-  ""nauraa pösilöille  ;D"" -

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä "pösilö" ainakin painii jo ikämiessarjassa eikä ole tullut naamakirjaan edes kirjauduttua  ;D

 

Mutta kummallista sekin olisi jos ei maksullisesta yleisötapahtumasta saisi kertoa mielipiteitään ja kokemuksiaan ihan julkisesti ja omalla nimellä.

 

En usko, että järjestävä tahokaan ajattelee, että: "Me suuressa armollisuudessamme olemme järjestäneet teille leipää ja sirkushuveja. Älköön kukaan purnatko epäkohdista joita ei sitäpaitsi ole."

 

Päinvastoin. Voisi olettaa, että palautetta halutaan kuulla, koska tapahtumiin halutaan jatkossakin mahdollisimman paljon maksavaa yleisöä, joista mahdollisimman moni lähtee kotiin hyvillä mielin ja levittää mahtavan ilmailutapahtuman ilosanomaa. Netissä ja kaveriporukoissa. Näin positiivinen kierre ruokkii itseään.

 

Toki voin olla väärässäkin.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos se vanha lentäjäkin jossain vaiheessa huomaisi, että laatujärjestelmä-ehdotus ei koske lentosäätä, vaan muita näytöksessä (ja yleensäkin näytöksissä) olleita epäkohtia.

Juha

Olen käynyt ISO laatujärjestelmä-kurssit ja tehnyt kaksi IH:n hyväksymää laatukäsikirjaa.

Montakos olet sinä tehnyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen käynyt ISO laatujärjestelmä-kurssit ja tehnyt kaksi IH:n hyväksymää laatukäsikirjaa.

 

Kun kerran tunnet laatujärjestelmäasiat, ovatko allaolevat epäkohdat mielestäsi sellaisia, että niihin voisi vaikuttaa laatujärjestelmällä? Ettei samantyyppiset ongelmat toistuisi vuosi vuoden perään suomalaisissa lentonäytöksissä.

 

- porttien avaaminen lauantaina n.40min ilmoitettua myöhemmin

- ennakkolippujen vaihdattaminen lipunmyynnissä

- ennakkolippujen ostajille luvatun fast lane-sisäänpääsyn puuttuminen

- lippujen tarkastamisen osittainen laiminlyöminen

- turvatarkastusten osittainen laiminlyöminn

- parkkimaksun perimättä jättäminen monilta autoilijoilta

- liikenteenohjauksen osittainen pettäminen

- ruokakojujen riittämätön määrä

- ruuan törkeä hinnoittelu

- vessapaperin puuttuminen yleisövessoista

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- porttien avaaminen lauantaina n.40min ilmoitettua myöhemmin

- ennakkolippujen vaihdattaminen lipunmyynnissä

- ennakkolippujen ostajille luvatun fast lane-sisäänpääsyn puuttuminen

- lippujen tarkastamisen osittainen laiminlyöminen

- turvatarkastusten osittainen laiminlyöminn

- parkkimaksun perimättä jättäminen monilta autoilijoilta

- liikenteenohjauksen osittainen pettäminen

- ruokakojujen riittämätön määrä

- ruuan törkeä hinnoittelu

- vessapaperin puuttuminen yleisövessoista

 

 

"Hyvä Lista"

Siinäpä Turun näytöksen maatoiminnan miinukset pääpiirtein.

Otetaan opiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ketuttaa lukea tällaista ketjua, viimevuosien lentonäytöksien järjestelyistä porukka vain itkee täällä netissä.

Menkää itse mukaan talkoisiin jos ei järjestelyt miellytä. Onhan se totta että kun tuhansia ihmisiä on liikkeellä katsomassa ilmailunäytöstä niin aina joku kohta saattaa tökkiä.

Mutta ilmailunäytökseen meneminen on täysin vapaaehtoista. Varsin moni täällä valittajasta on ollut mukana katsomassa aikaisempien vuosien näytöksiä, ja valitus vaan edelleen jatkuu. Ihmettelen että miksi sinne pitää mennä jos kerran etukäteen tiedetään että jonoissa saa seistä ja nälkä, jano ja paskahätä vaivaa. Ja vaikka en Turkulainen olekaan niin turha tästä on Turkulaisia mollata, kyllä ne siellä parhaansa teki ja kokemusta heillä on kuitenkin isojen lentonäytösten järjestämisestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ketuttaa lukea tällaista ketjua, viimevuosien lentonäytöksien järjestelyistä porukka vain itkee täällä netissä.

 

Miten palautteen järjestelyistä voisi sitten mielestäsi antaa? Palaute pitäisi olla käytettävissä seuraavalla päälentonäytöksen järjestäjällä ja mieluusti vielä tämänkin näytöksen järjestäjällä. Edellisestä näytöksestä Turussa lienee jo 10 vuotta aikaa ja jotenkin palautteen pitäisi säilyä se 10 vuotta jotta siitä voitaisiin oppia jotain.

 

Onhan se totta että kun tuhansia ihmisiä on liikkeellä katsomassa ilmailunäytöstä niin aina joku kohta saattaa tökkiä.

 

Näin on, eikä kukaan odotakkaan että kaikki menisi aina putkeen. Nyt kuitenkin samoja / samanlaisia tökkimisiä on ollut Malmilla, Tampereella ja Turussa. Voisiko joku ottaa oppia tai kysyä neuvoa joltain joka osaa.

 

Varsin moni täällä valittajasta on ollut mukana katsomassa aikaisempien vuosien näytöksiä, ja valitus vaan edelleen jatkuu.

 

Tää on just se juttu mikä minua ihmetyttää. Palautetta on ollut käytettävissä aikaisempien vuosien näytöksistä ja samat mokat tehdään yhä uudelleen ja uudelleen. Eikö järjestävät tahot koskaan opi mitään?

 

Ihmettelen että miksi sinne pitää mennä jos kerran etukäteen tiedetään että jonoissa saa seistä ja nälkä, jano ja paskahätä vaivaa. 

 

Lentonäytöksiin mennään katsomaan lentokoneita. Joka kerta kun menen näytökseen toivon että asiat osattaisiin tehdä tällä kertaa oikein. Aika usein saa pettyä. Onneksi suomessa on pari näytöstä vuodessa jossa homma toimii, jos ei hyvin, niin ainakin paremmin.

 

kokemusta heillä on kuitenkin isojen lentonäytösten järjestämisestä.

 

Jos kerran kokemusta on, kannattaisi varmaan käyttää sitä kokemusta. Nyt homma ei näyttänyt ollenkaan siltä, että kokemusta olisi ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ketuttaa lukea tällaista ketjua, viimevuosien lentonäytöksien järjestelyistä porukka vain itkee täällä netissä.

Menkää itse mukaan talkoisiin jos ei järjestelyt miellytä. Onhan se totta että kun tuhansia ihmisiä on liikkeellä katsomassa ilmailunäytöstä niin aina joku kohta saattaa tökkiä.

Mutta ilmailunäytökseen meneminen on täysin vapaaehtoista. Varsin moni täällä valittajasta on ollut mukana katsomassa aikaisempien vuosien näytöksiä, ja valitus vaan edelleen jatkuu. Ihmettelen että miksi sinne pitää mennä jos kerran etukäteen tiedetään että jonoissa saa seistä ja nälkä, jano ja paskahätä vaivaa. Ja vaikka en Turkulainen olekaan niin turha tästä on Turkulaisia mollata, kyllä ne siellä parhaansa teki ja kokemusta heillä on kuitenkin isojen lentonäytösten järjestämisestä.

 

Helpottiko  :laugh:?

 

Jukka jo tuossa kävikin läpi asioita fiksulla tavalla. Totean vain, että kun järjestetään yleisötilaisuus josta peritään maksu (ja jolla tavoitellaan voittoa?), on täysin hyväksyttävää, että maksava asiakas voi odottaa asioiden sujuvan luvatulla tavalla. Samoin on täysin hyväksyttävää, että maksullisesta tilaisuudesta voi esittää palutetta. En tiedä miksi ilmailuala tai ilmailunäytös pitäisi olla jotenkin eri asia. Koska lentskarit on hienoja ja ilmailu ylevää toimintaa, kaikenlainen palutteen anto on kiellettyä?

 

Itse olen osallistunut viime vuosina vuosittain ainakin päälentonäykseen. Ja ihmettelen suuresti miten samat asiat tökkivät vuodesta toiseen. Siksi yritin herätellä keskustelu mahdollisesta SIL:n roolista tietynlaisena laadun takaajana. Mutta ilmeisesti myös tämäntyyppinen keskustelunavaus tulkitaan oikeamielisten ilmailijoiden taholta valittamiseksi.

 

Ja joskus näytökseen meneminen voi olla muutakin kuin täysin vapaaehtoista. Mielellänihän minä näytöksissä käyn, niitä dokumentoin ja välitän tunnelmia lukijoilleni.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve taas kaikille,

 

Mielenkiinnolla luen kaikkia kommentteja ja hyvä että asioista kirjoitetaan. Moneen asiaan löytyy kulissien takaa selkeä selitys. Jos esim. yleisöaidasta puuttuu osa, ei yleisöä voi ottaa sille alueelle sisään oli kello mitä tahansa, tai jos parkkiliput loppuvat, on niitä paha myydä.

 

Kaikki yleisötapahtumat mitoitetaan etukäteen tietylle yleisömäärälle. Monessa muussa tapahtumassa liput ostetaan ennakkoon suureksi osaksi, kuten rock-konserteissa, jolloin yleisömäärä tiedetään enakkoon. Lentonäytöksessä tulevan yleisön määrää ei tiedetä, vaan etukäteen varaudutaan tiettyyn ihmismäärään. Toki järjestelyt voidaan tehdä vaikka 50 000 ihmiselle per päivä mutta kustannus on heti kolminkertainen kuin esim. 12 000 ihmiselle.

 

Jos ihmisiä tulee selvästi enemmän kuin on odotettu, tökkii varmasti moni asia, riippumatta siitä onko asioihin kunnolla varauduttu ja suunniteltu. Silloin järjestäjä joutuu myös tekemään päätöksiä siitä mihin resursseja keskitetään ja mihin ei tai mitä jätetään tekemättä ja mihin keskitetään toiminta jotta tapahtuma pyörii asianmukaisesti ja kunnolla. Sama koskee myös ulkoistettuja palveluja kuten esim. ravintolatoiminta tai wc - huolto. Kaikki yrittävät varmasti parhaansa palvellakseen yleisömäärää joka oli lauantaina odotettua suurempi.

 

Lentonäytöksen järjestämistä ohjaa OPS M1-2 ja mitä siellä ei ole mainittu niin normaali laki yleisötilaisuuksista ja niiden järjestämisestä kattaa loput. Lisäksi lentokenttien pysyväismääräykset yms siihen päälle. Turussa oli sekä lentonäytöksen johtaja että tapahtuman johtaja. Tämä toimintamalli on hyvä ja toimiva.

 

Turussa näytöksen järjestelyistä ja suunnittelusta vastasi 20 hengen ydinryhmä ja näytöksen aikana talkoissa oli 200 ihmistä. Jokainen talkoolainen yritti varmasti parhaansa tapahtuman onnistumisen eteen ja suurin osa paikallisen lentokerhon talkoolaisista ei nähnyt edes koko näytöstä koska olivat esim. liikenteen valvonnassa. Talkoolaisista on aina pulaa ja jokainen tällä palstalla kirjoittava on aina enemmän kuin 100%:sti tervetullut näytöksen järjestelyhin mukaan talkoolaisina. Tehtäviä löytyy esim. liikenteenohjauksesta, järjestysmiestehtävistä, lipunmyynnistä yms yms. Näytös teiltä tosin jää silloin näkemättä.

 

Mitä tulee Juhan peräänkuuluttamaan SIL:n rooliin. Päänäytöksen järjestää aina jokin organisaatio tai yritys jolle SIL myöntää päälentonäytöksen järjestelyvastuun. SIL:n puheenjohtaja, varapuheenjohtaja tai toiminnanjohtaja olivat säännöllisesti läsnä projektipalavereissa koko talven ja kevään aikana. Tapahtuman johtoryhmään kuului myös SIL:n pj ja vpj eli SIL seurasi hyvin läheltä järjestelyjä.

 

T: Perttu, Lentonäytöksen johtaja

 

PS: ja Thunderbirds seisoi siinä missä seisoi koska heidän vaatimus on vähintäin 300 jalkaa, eli n. 100 metriä, pitää olla etäisyys yleisöön koneiden nokasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perttu puhuu taas asiaa.

 

Kauppiaana kerron omat kokemukseni viime vuosien päälentonäytöksistä.

Sama kuvio toistuu vuodesta toiseen:

- Ilmoittautumiset ja sopimukset myyntipaikoista tehdään hyvissä ajoin ennen tilaisuutta.

- Laskut paikoista lähetetään ajoissa ja ne maksetaan etukäteen.

- Tiedot myyjistä nimineneen pyydetään ja lähetetään hyvissä ajoin etukäteen.

- Ohjeet pystystysajoista ja säännöistä tulee hyvissä ajoin etukäteen.

- Ohjeen mukaan yhteys INFOon ennen alueelle pääsyä.

 

Mutta sitten alkaa tökkiä:

Kun tule edellisenä päivänä pystyttämään myyntitelttaa ei Infosta löydy mitään tietoa yrityksestä eikä myyjistä. Seuraa papereiden selailua, kyselyjä, pään pyöritystä. Hämmennys. Tiedot kerätään uudestaan ja kaikki kirjoitetaan käsin uudestaan. Kukaan ei tiedä lopullista myyntipaikkaa. Puheluja toisensa perään että joku tulisi näyttämään teltan paikan. Aikaa kuluu yli tunti ja hermot kiristyy.

 

Kerran on ollut toisin, aikaa sitten Jyväskylässä.

Sopimuksen ja myyntipaikan maksun jälkeen tuli postitse kotiin kirjekuori joka sisälsi ajoluvan, ajo-ohjeen, myyntialuueen kartan johon oli paikka mekitty sekä myyjäpassit. Paikalle ajettaessa ajoluvalla sai ajaa suoraan sisään alueelle, karttaa seuraten omalle myyntipaikalle joka oli vielä maahan merkitty kulmamerkein ja yrityksen nimellä. Tehokasta. Koko prosessin aikana ei tarvinnut kysyä mtään järjestäjiltä. Säästyi talkoolaisten aikaa muhin ongelmaratkaisuihin.

 

Voi kun tälläinen järjestely toistuisi vielä joskus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perttu puhuu taas asiaa.

 

Totta! Tämä selvensi jälleen monta asiaa, kiitos! Toisaalta on hyvä asia ettei näytösviikonloppu ollut pelkkää hellettä ja poutaa, muttenhan siellä olisi ollut täysi kaaos päällä  ;)

 

Säästyi talkoolaisten aikaa muhin ongelmaratkaisuihin.

 

Jos kaikki rullaisi omalla painollaan, oikeat ihmiset saisivat tarvitsemansa tiedot, toimintatavat olisivat selvillä jne. kaikilla vain olisi helpompaa.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulun tuohon Pertun mainitsemaan Turku Airshow 2011 -tapahtuman suunnitelleeseen 20 henkilön ydinryhmään vastaten siinä vaiheessa osaltani tapahtuman markkinoinnista.

 

Lukuisissa kommenteissa on peräänkuulutettu aiemmista virheistä oppimista. Tätä varmasti tapahtuukin, vaikka samoissa kohdissa usein tunnutaan kompastuvankin. Suurten auto- ja ihmismäärien tuominen alueelle, joka ei ole siihen infrastruktuurinsa tai sijaintinsa suhteen tarkoitettu, asettaa aina haasteita. Haasteet ovat ratkaistavissa resursoimalla esim. pysäköintialueiden kunnostamiseen ja merkitsemiseen, opastuksiin, liikenteenohjauksen ja järjestyksenvalvonnan henkilöstöön, yleisöalueen toimintoihin kuten wc-tiloihin, ruokailupisteiden riittävyyteen jne. Kuten yleensä, talkooväkeä oli saatavilla kuitenkin varsin rajallisesti, joten monet toiminnoista ulkoistettiin. Näin mm. tapahtuman ruokahuolto, joka annettiin vakiintuneitten valtakunnallisten toimijoiden hoidettavasti.  Valitettavasti palveluntarjoajat eivät palautteesta päätellen onnistuneet vastaamaan yleisön tarpeisiin. Liikennejärjestelyissä suuri automäärä ja parkkipaikkojen nopea täyttyminen oli haaste, ja jonoja syntyi. Toisaalta, järjestetty bussiliikenne kentältä kaupunkiin toimi loistavasti, ja palaute siltä puolelta on ollut yksinomaan positiivista.

 

Kuten Perttu kirjoitti, lentonäytökseen ei perinteisesti osteta lippuja paljonkaan ennakkoon, vaan vasta näytöspäivinä. Tästä syntyy järjestäjälle – oli se sitten kaupallinen tapahtumajärjestäjä tai lentokerho – suuri taloudellinen riski. Kaikille lienee selvää, että suunnitteluvaiheessa ei voida laskea tuottoa maksimiyleisön mukaan, vaan kaikessa resursoinnissa tehdään väistämättä kompromisseja toimivuuden ja kustannusvaikutusten suhteen. Ja silti riski siihen, että lentokerhosta tuleekin näytöksen jälkeen lennokkikerho, on melkoinen. Kyse on suurelta osin riskienhallinnasta – kuinka paljon voidaan eri osa-alueisiin sijoittaa ennen tapahtumaa luottaen, että yleisöä riittää?

 

Markku Valkaman esittämään kysymykseen ”Mistä kuviteltiin esimerkiksi Lievestuoreella asuvan keskivertovalkaman/virtasen tietävän moisesta tapahtumasta?” vastaan, että markkinoinnissa jouduttiin elämään melko niukalla budjetilla, ja tästä syystä esim. valtakunnallinen televisiomainonta jäi toteuttamatta. Olettaen, että mainittu lievestuorelainen keskivertovalkama ei lue valtakunnallisia ilmailulehtiä, hän olisi voinut nähdä mainintoja tapahtumastamme Helsingin Sanomissa, MTV3:n uutisissa, YLEn tai Maikkarin aamuteeveessä tai paikallisissa lehdissä. Käydessään esim. Tampereella tai Savonlinnassa hän olisi voinut törmätä digitaaliseen kaupunkitaulumainontaamme. Jos keskivertovalkama oli sosiaalisten medioiden tai ylipäätään netin vaikutuspiirissä, hänen mahdollisuutensa nähdä Turku Airshow -mainontaa ja muuta keskustelua esim. Facebookissa oli jo huomattava.

 

Tapahtumassa oli varmasti paljon parantamisen varaa ja virheitä tehtiin, mutta myös järjestäjistä riippumaton huono sää ja siitä johtuneet ongelmat ovat olleet omiaan lisäämään kävijöiden pettymystä. Tyytyväisiäkin kävijöitä on saadun palautteen mukaan ollut myös varsin runsaasti.

 

Turku Airshow 2011 -tapahtuman järjestelyjen opit – niin miinukset kuin plussatkin – tullaan keräämään tiimeittäin yhteen, ja kootaan hyödynnettäväksi seuraavissa toteutuksissa. Tavoitteena on kuulla  talkooväkeä mahdollisimman laajalti, jotta kaikki hyvät käytänteet ja kehittämisen kohteet saadaan kartoitettua. Luonnollisesti myös sekä tällä foorumilla että järjestävälle taholle muita teitä välitetty yleisöpalaute otetaan huomioon.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keitä tai mitkä olivat nämä vakiintuneet valtakunnalliset ruokahuollon toiminat? HK?

Tuon kirjoituksen jälkeen ymmärrän järjestäjiä paljon paremmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Markku Valkaman esittämään kysymykseen ”Mistä kuviteltiin esimerkiksi Lievestuoreella asuvan keskivertovalkaman/virtasen tietävän moisesta tapahtumasta?” vastaan, että markkinoinnissa jouduttiin elämään melko niukalla budjetilla, ja tästä syystä esim. valtakunnallinen televisiomainonta jäi toteuttamatta. Olettaen, että mainittu lievestuorelainen keskivertovalkama ei lue valtakunnallisia ilmailulehtiä, hän olisi voinut nähdä mainintoja tapahtumastamme Helsingin Sanomissa, MTV3:n uutisissa, YLEn tai Maikkarin aamuteeveessä tai paikallisissa lehdissä. Käydessään esim. Tampereella tai Savonlinnassa hän olisi voinut törmätä digitaaliseen kaupunkitaulumainontaamme. Jos keskivertovalkama oli sosiaalisten medioiden tai ylipäätään netin vaikutuspiirissä, hänen mahdollisuutensa nähdä Turku Airshow -mainontaa ja muuta keskustelua esim. Facebookissa oli jo huomattava.

 

 

Markuksen tekstiä jatkaen; Markkinoinnin perusteisiin kuuluu sijoitetun markkinointipanostuksen suhde saatuun hyötyyn / tuottoon. Jos laitan valtakunnalliseen mainoskamppaniaan xxx xxx euroa rahaa, saanko sillä uusia katsojia näytökseen jotka muuten eivät tulisi ja niin paljon että vähintäin sama xxx xxx e rahaa saadaan pääsylipputuloina takaisin.

 

Asun itse Oulussa eikä täällä näytöksestä kovin moni tiennyt, poislukien ilmailun kanssa tekemisissä olevat. Vaikka täällä olisi mainostettu lehdissä, televisiossa, radiossa yms, kuinka moni ei ilmailun kanssa tekemisissä olisi lähtenyt näytökseen? 100? 200? -> pääsylipputuloja 2000-4000 euroa -> olisiko kattanut murto-osaakaan markkinointikuluista - ei. Turun näytöksessä tehtiin mielestäni viisas päätös ja keskityttiin markkinoinnissa lähiseutuun sekä sosiaaliseen mediaan. Jos lauantaina paikalla oli yli 20 000 ihmistä, markkinointi oli minun silmissä hyvin onnistunut.

 

Sama koskee esim. museokoneiden tuloa näytökseen. Olisin saanut lentävän Jak-3:n näytökseen mutta hintalappu on reilu parikymmentätuhatta euroa. Olisiko Jak-3 tuonut näytökseen yli 1000 ihmistä jotka muuten eivät olisi tulleet näytökseen eli jäivät nyt koti koska Jak-3 ei ollut näytöksessä? Jos sataa eikä Jak-3 pääsekkään lentämään, hinta on edelleen järjestäjälle sama, tuli näytökseen ihmisiä tai ei. Raha on siis valitettavasti määräävänä tekijänä monessa asiassa, halusimme sitä tai ei.

 

Lentonäytöksen järjestämiseen kuuluu se että ensiksi "tuhlataan" satoja tuhansia euroja ja sitten toivotaan että kahdessa päivässä saadaan sen verran rahaa kasaan että kulut saadaan katettua. Tässä lyhykäisyydessä lentonäytösjärjestämisen alkeet yhteen lauseen kiteytettynä. On siis hyvin ymmärrettävää että menojen suhteen on hyvin tiukka kontrolli ja tiukat budjetit.

 

Muutama vuosi sitten "maailman hienoin ja kaunein" Royal International Air Tattoo peruttiin koska edellisen viikon sateet olivat pehmittäneet parkkipaikat käyttökelvottomiksi. Paikalla oli siis 400 sotilaskonetta ympäri maailmaa, mutta näytöstä ei voitu pitää koska yleisölle ei ollut parkkipaikkoja. Sattuu sitä siis isommassakin mittakaavassa.

 

Jos lentonäytösjärjestäminen kiinnostaa enemmänkin niin mielelläni kerron siitä vaikka Ilmailumuseon auditoriossa talven kylminä päivinä. Hyvä ja kiinnostava sivu on myös; http://www.european-airshow.com/ Sivu on Euroopan lentonäytösjärjestäjien ja esiintyjien kattojärjestön EAC:n kotisivu. EAC:n vuotuinen konferenssi on ns. must kaikille alalla toimiville.

 

Kun kahdeksan Thunderbirdsien F-16:ta saapui Turkuun 16.6.2011 ja rullasi oman nenäni eteen 1,5 vuoden projektin ja 58 vuoden odotuksen jälkeen - tiesin taas miksi haluan jatkossakin olla mukana lentonäytösmaailmassa  ;)

 

Perttu

 

PS: eiköhän näytösjärjestämisestä ole tullut kirjoitettua nyt riittävästi, mutta laittakaa edelleen kehitysehdotuksia, eli jos mielestänne joku asia ei toiminut niin kirjoittakaa myös miten itse olisitte asian hoitaneet jolloin saamme hyviä ideoita ja ehdotuksia tuleviin näytöksiin. Se että saamme tiedon että parkkeeraus oli "sieltä" ei auta näytösjärjestäjää vielä yhtään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään