Jari Laakko

Yle: Finnairin koneessa paniikki

65 viestiä aiheessa

Miettikääpäs olisiko seuraava lööppi myynyt hyvin:

Ymmärrän tuon myymisen silloin kun ei vielä tuollaisia hienouksia ollut kuin nettisivuja. Voidaanko puhua myymisestä kun tuo juttu kirjoitetaan sinne nettiuutisiin? Tuskin tuota on lehteen asti painettu... tai mistäs sitä tietää. Tietenkin silloin mitä väritetympi juttu, sen paremminhan se menee kaupaksi, varsinkin jos etusivulle pääsee. Sehän onkin sitten taas kusettamista. ;D

 

Vaikea muutenkaan kuvitella niitä Finnairilla Frankkiin matkustavia bisnes-ihmisiä itkemässä ja huutamassa paniikissa... :P Siellä on joku nolife varmaan huvikseen vaan tehnyt ilmoituksen jollekin medialle ja media tyhmänä tekee siitä jutun. Ja toiset perässä...

 

Ja kuten tuossa joku sanoikin jo, mitä itkemistä ja huutamista siinä on kun mennään ylöspäin? Kyllä mä olisin enemmän huolissani jos tullaan ryminällä alaspäin... :P

 

Pitää varmaan ruveta lähettelemään vinkkejä IL:lle siitä, että linja-bussi pysähtyi niihin punaisiin ja matkustajat paniikissa :o;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikea muutenkaan kuvitella niitä Finnairilla Frankkiin matkustavia bisnes-ihmisiä itkemässä ja huutamassa paniikissa... :P Siellä on joku nolife varmaan huvikseen vaan tehnyt ilmoituksen jollekin medialle ja media tyhmänä tekee siitä jutun. Ja toiset perässä...

 

Ja kuten tuossa joku sanoikin jo, mitä itkemistä ja huutamista siinä on kun mennään ylöspäin? Kyllä mä olisin enemmän huolissani jos tullaan ryminällä alaspäin... :P

 

Eipä sitä uskoisi ennen kuin itse näkee. Olen kerran tullut Helsinkiin Air Berliinin kyydissä. Keli oli todella tuulinen ja kuoppainen ja kone heitteli sinne tänne laskussa 33:lle. Jossain kehä kolmosen kohdilla kone osui rajumpaan turbulenssiin, ja silloin kuulin ensimmäistä kertaa elämässäni kun joku kirkuu lentokoneessa. Ihmisluonto on kummallinen, joku saattaa ihan oikeasti kokea ylösvedon pelottavana ja panikoimisen arvoisena. Se on sitten eri asia kannattaako siitä soittaa medioille, ja miten median kannattaa asiaan suhtautua.

Juha 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsokaapa Flightradar 24:n playback toiminnolla mitä FIN 364 tekee laskeutumisen yhgteydessä EFHK:lle. Toisto kannattaa aloittaa kohdasta UTC 0645.

 

Mahtanee ollut melkoinen "paniikki" koneessa.. ::) Näytti aika mielenkiintoselta omalta pihalta livenä katseltuna.. 

Ja kyseessä siis tämä päivä. Luulin ensin että joku toimintahärö paikkakoordinaateissa, mutta JOS olet sen livenä nähnyt, niin uskotaan. Tekee vaan tuo playbackin 2min hyppäykset siitä vaikeasti tulkittavan monikulmion. :thmbdn: Tarvittis olla eri aikamääriä valittavissa "historiahyppyihin".

 

PS. EDIT. Taisi olla korkua liikaa Tapanilan-Suutarilan seudulla, yli 500m näytti kun muilla siinä ennen laskeutuvilla oli 300m huitteilla ja allekin ;) Pakkohan sitten oli 360:nen heittää :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään oli muuten monta "kauhutapausta" EFHK:lla, onkohan se RNAV-approach (RWY33) jotenkin vaikeaa kun se ei kai ole sitä "tavallista" liikenneilmailussa ?

 

Upein saavutus oli jonkun AY:n kaarto HediMelin päältä kohti Tikkuliraa. Jäädäänkö siinä helposti liian korkealle vai mikä vika ?

 

::) -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään oli muuten monta "kauhutapausta" EFHK:lla, onkohan se RNAV-approach (RWY33) jotenkin vaikeaa kun se ei kai ole sitä "tavallista" liikenneilmailussa ?

 

Upein saavutus oli jonkun AY:n kaarto HediMelin päältä kohti Tikkuliraa. Jäädäänkö siinä helposti liian korkealle vai mikä vika ?

 

::) -

 

Arvaa kuka nautti iltapäivän heveistä partsilla ;) Harmi et kameran saan vasta huomenna huollosta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lufthansan A321 teki 9. kesäkuuta Helsinki-Vantaalla 04L:ltä ylösvedon heti kosketuksen jälkeen. Olisi varmaankin pitänyt lähettää vinkki YLE:lle :D

 

Eihän se ole ylösveto, vaan touch and go ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi, unohdin että huumori ei ole sallittua paniikkitilanteessa. :'(

 

Ja kuka on nytte foorumilla paniikin alaisena? Tuskin kukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostakin nettikeskustelusta luin, että vilkkailla kentillä joka 500. lasku päättyisi ylösvetoon. Olen ollut matkustajana ainakin viidessä ylösvedossa, joista kolme on tehty hyvin matalalta. Siitä huolimatta ainoallakaan kerralla matkustamossa ei ole ollut mitään huutoa paniikista puhumattakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostakin nettikeskustelusta luin, että vilkkailla kentillä joka 500. lasku päättyisi ylösvetoon. Olen ollut matkustajana ainakin viidessä ylösvedossa, joista kolme on tehty hyvin matalalta. Siitä huolimatta ainoallakaan kerralla matkustamossa ei ole ollut mitään huutoa paniikista puhumattakaan.

Todellisuus on usein tarua rauhallisempaa ;D . Itselläni ei  taida olla paljoa yli sataa lentoa eikä yhtään ylösvetoa ole osunut kohdalle(eikä tuolla määrällä ole todennäköisyyskään vielä kohdillaan), vaikka sellaista umpikierossa pervossa mielessäni usein salaa toivonkin. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todellisuus on usein tarua rauhallisempaa ;D . Itselläni ei  taida olla paljoa yli sataa lentoa eikä yhtään ylösvetoa ole osunut kohdalle(eikä tuolla määrällä ole todennäköisyyskään vielä kohdillaan), vaikka sellaista umpikierossa pervossa mielessäni usein salaa toivonkin. :D

jostain syystä toivon samaa...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kuka on nytte foorumilla paniikin alaisena? Tuskin kukaan.

Foorumilla alkaa aina paniikki jokaisen ilmailua koskevan uutisen jälkeen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jännä homma kun YLEkin on lähtenyt näihin paniikinlietsomisiin a la IS, IL, mukaan.

 

Haloo! Kyllä taas foorumi osoittaa suuren typeryytensä. Yksikään teistä ei liene istunut koneessa eikä voi sanoa minkälaisia fiiliksiä matkustajilla on koneessa ollut. Siitähän juttu kertoo, eikö?

Jutussa ei missään vaiheessa ole väitetty, että kyseessä olisi vaaratilanne.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haloo! Kyllä taas foorumi osoittaa suuren typeryytensä. Yksikään teistä ei liene istunut koneessa eikä voi sanoa minkälaisia fiiliksiä matkustajilla on koneessa ollut. Siitähän juttu kertoo, eikö?

Jutussa ei missään vaiheessa ole väitetty, että kyseessä olisi vaaratilanne.

 

Ketä se kiinnostaa mitä fiiliksiä kelläkin on missäkin koneessa ympäri maailmaa. Kun ei ollut vaaraa, oli vain paniikki joillain henkilöillä, niin mitä siinä on YLE:lle uutisoinnin arvoista?

Monella on paniikkia jos minkäkinlaista joka päivä mutta ei niissä ole mitään uutisoinnin arvoista. Suomessa saadaan kaikesta tehtyä paniikkia, Granlund ja kumppanitkin olivat vaarassa Iltalehden tietojen mukaan AA130:n lennolla sunnuntaina.

 

Suomalaisilta toimittajilta ei vaan onnistu näiden ilmailujuttujen teko ilman liioittelua ja totuuden vääristelyä. Kaikkeen pitää saada mukaan jotain hirveää ja uhkaavaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo otsikot tehdään puhtaasti myynnin lisäämiseksi. Asiantuntemuksella tai edes asiatiedoilla ei tunnu olevan mitään merkitystä silloin kun on saatavissa raflaava lööppi ärrän ikkunaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Nuo otsikot tehdään puhtaasti myynnin lisäämiseksi.

 

Jep. Sen kyllä ymmärrän että joku johannatukiaisen tissejä joka viikko esittelevä tusinajulkaisu (jota kukaan ei lue eikä tilaa  :laugh:) hakee hakemalla jotain paniikinlietsomista ja katastrofia ja siksipä ihmettelinkin että miksi YLE on mukana moisessa tissitouhussa. Mitä myyntiä YLE lisää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haloo! Kyllä taas foorumi osoittaa suuren typeryytensä. Yksikään teistä ei liene istunut koneessa eikä voi sanoa minkälaisia fiiliksiä matkustajilla on koneessa ollut. Siitähän juttu kertoo, eikö?

Jutussa ei missään vaiheessa ole väitetty, että kyseessä olisi vaaratilanne.

Koneessa istunut ilmoittautuu paikalle  ;D Kiljumista, kauhua tai paniikkia ei ollut havaittavissa ainakaan siiven takana matkustamossa. Ylösveto tuli toki pyytämättä ja yllättäen, mutta ei olut lliikkeenä niin voimakas että olisi ottanut varsinaisesti vatsanpohjasta. Kapteeni ilmoitti asiallisesti että ylösveto oli tehty turvallisuussyistä koska edellinen kone oli vielä kiitoradalla. Keskustelu lisääntyi kyllä siitä mitä se oli lähestymisen aikana, aiheina mm. mitenkähän tästä mahta ehtiä jatkolennolle...

 

No, jotakuta on koneessa kuitenkin tilanne ahdistanut, hänelle se paniikki on varmasti ollut ihan todellinen. Jos toimittajalle soittaminen toimii terapiana, se matkustajalle sallittakoon.  Nykyään on ilmeisesti liikaa vaadittu että edes ei-keltaisen median toimittaja tarkistaisi itsenäisestä lähteestä onko se annettu kertomus kuinka suhteellisuudentajuinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään