Jari Laakko

Yle: Finnairin koneessa paniikki

65 viestiä aiheessa

Koneessa istunut ilmoittautuu paikalle  ;D Kiljumista, kauhua tai paniikkia ei ollut havaittavissa ainakaan siiven takana matkustamossa. Ylösveto tuli toki pyytämättä ja yllättäen, mutta ei olut lliikkeenä niin voimakas että olisi ottanut varsinaisesti vatsanpohjasta. Kapteeni ilmoitti asiallisesti että ylösveto oli tehty turvallisuussyistä koska edellinen kone oli vielä kiitoradalla. Keskustelu lisääntyi kyllä siitä mitä se oli lähestymisen aikana, aiheina mm. mitenkähän tästä mahta ehtiä jatkolennolle...

Mutta jos se paniikki tuli juuri tuosta jatkolennolta myöhästymisen pelosta, niin silloinhan lehti voi kirjoittaa että "Finnairin koneessa paniikki"  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sieltä saatiin ensikäden tietoa, joka vahvisti useimmat ajatukset siitä että tuskin siellä mitään paniikkia ole syntynyt.

Omakohtaisesti olen saanut kunnian kokea 2 ylösvetoa kohtuu matalalta, eikä silloinkaan asia herättänyt matkustamossa sen kummempaa reaktiota. Nämä "Matkustajat hengenvaarassa, Finnairin kone oli laskeutua toisen päälle"-jutut on kyllä ihan häränpskaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos joku ottaa Yleen yhteyttä ja kertoo tästä pelottavasta kokemuksesta, niin en minä varsinaisesti pidä Ylen vikana siitä uutisoimista. En, vaikka paniikkiin mennyt on todennäköisesti sama henkilö joka on antanut uutisvinkin.

Kenen muunkaan vika on kuin kirjoittavan kesäbörjen jos suoltaa ulos tuollaista schaissea. Mullakin tuli aamulla ihan jumalaton paniikki  Expressbussissa kun tukkirekka meni kahden metrin päästä. Kiitän Jumalaa että olen edelleein elossa!

Jä tästä uutisvinkki paskamedioihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Foorumilla alkaa aina paniikki jokaisen ilmailua koskevan uutisen jälkeen...

symforomaniaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samaa olen varmaan kymmenisen kertaa täällä ihmetelly, eli meneekö minullakaan hyvin?Ilmailutoimittajilla on oma ry johon aiemmin viittasin tai jo moneen kertaan tehnny näin, lisäksi sanomalehtiin voisi olla yhteydessä, siellä ei tosin taida ilmailutoimittajia olla?Onko tämä oikeasti oikea foorumi lehdistön mokia selvittämään, tosin onhan täällä useitakin ilmailutoimittajia.Toisaalta täällä kaikkeen ilmailuun liittyvään tottuneet eivät pidä paniikkijuttuna sellaista josta jo tavallinen Kaisa päästää alleen..

Uskokaa nyt hyvät ystävät, lehtiä pitää myydä, juttuja soitellaan lehtiin ja jos joku tosiaan on ollut paniikissa uskottavahan se on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On lisäksi ihmisiä joille jokainen lentomatka on kärsimys muutoinkin, lentelevät koska työn tms. takia on pakko.Eivät taatusti nauti ylös, alas tai välistävedosta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On lisäksi ihmisiä joille jokainen lentomatka on kärsimys muutoinkin, lentelevät koska työn tms. takia on pakko.Eivät taatusti nauti ylös, alas tai välistävedosta.

Jatkan vielä avautumista. On lisäksi ihmisiä joille jo kotoa poistuminen kotimaasta puhumattakaan on kärsimys. Noita perussuomalaisia (en tarkoita poliittista vakaumusta) valittajia jotka saavat traumoja kun ei tarjota ruuaksi HK:n lihapullia ja äitien tekemää maksalaatikkoa. Kyseisiltä ihmisiltä pitäisi ottaa passi kokonaan pois niin eivät pilaisi matkailusta nauttivien lomia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minäkin jatkan, eli on ihmisiä jotka jatkuvasti ihmettelevät toisten käytöstä, tekemistä ja jutustelua, vaikkei siihen olisi pienintäkään aihetta, eli ei pitäisi koskettaa sielua mitenkään.Iltapäivälehtiä ei ole pakko lukea ja jos siellä jotain mielenkiintoista on, lueskelisi sitten vain ne ja jättäisi nämä sydäntä myllertävät virheelliset uutiset täysin oman onnensa nojaan.Toimittajalle voi varmaankin lähettää suoraa palautetta aina kun havaitsee virheen tehdyssä uutisessa, olisi varmaankin parempi neuvoaantava.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ylösvetotapaukset ovat varmasti suurimmalle osalle täällä tuttu juttu, mutta ei pidä unohtaa koneessa matkustavan aina jopa ensikertalaisia. Tavalliset nousut ja laskutkin ovat vatsassa tuntuvia kokemuksia heille... Lehdistön tarkoituksena on saada tuotettaan myydyksi ja juttuja herättämään keskustelua. Mikäli nämä ylösvedot olisivat joka lennolla koettavia asioita, niin tuskin täälläkään niistä kirjoiteltaisi kymmeniä kommentteja.... Jos jokaisesta ylösvedosta herää keskustelu lehdistön toiminnasta, niin miksi itse syyllistytään samoihin kommentteihin niiden kirjoituksien jälkeen? "Eipä siinä mitään", sanoi eräskin Finskin kapteeni retrolennolla.

Asioista on hyvä lehdistön kertoa jo pelkästään yleissivistyksen nimissä suurelle yleisölle, että se "paniikki" siellä matkustamossa rauhoittuisi. Omakohtaiset kokemukset ovat, että ylösvedon aikana tai sen jälkeen matkustajille annettu tiedote asiasta on ensiarvoisen tärkeä. Mitä nopeammin, sitä parempi. Ohjaamojoukkueella on "kädet täynnä töitä", mutta he tietävät tilanteen parhaiten. Olisiko parempi jos purseri antaisi ensitiedon asiasta "Hyvät matkustajat, jouduimme keskeyttämään laskeutumisen. Kapteeni kertoo hetken kuluttua lisätietoja" tms... vai odotellaanko kapteenin tiedotusta asiasta sen muutaman minuutin ajan? Makuasioita...

LHR: Liikennettä kiitotiellä (BA)

Ensimmäinen kokemukseni keväällä 2000 tapahtui kentällä, jossa näitä tilanteita tapahtuu ymmärtääkseni useita päivittäin. Kone ylös aivan kiitotien pinnasta (vertaa AY MD11 JFK). Kyllä siinä hetken ihmetteli, että "hei mun pitäis jäädä pois"... Kuulutus kertoi tapahtumasta noin minuuttia myöhemmin, Lontoo sightseeing ja uuteen laskuun.

DPS: Keliolosuhteet (QF)

Sää maaliskuisella 2003 Denpasarin kentällä Balilla antoivat jo odottaa ylösvetoa. Takarivin ruotsalaisneidit olivat paniikissa jo valmiiksi ja annoin heille hieman arveluita siitä, mitä voisi olla luvassa kelistä johtuen. Neidit rauhoittuvat ja koneen heilahdellessa puolelta toiselle laskeutumisen aikana kuulin sekä tunsin kuinka ohjaamossa lisättiin tehoja. Viihdejärjestelmä näytti kuinka kentästä mentiin yli ja kierreltiin parit piruetit ennen seuraavaa yritystä toisesta suunnasta. Jälleen päästiin onnistuneesti alas, kokemusta rikkaampana. Asiasta ei tullut kuulutusta muistaakseni matkustamoon.

ZRH: Keliolosuhteet (AY)

Yllättävä paikka ylösvedolle ei ole Zürichin kenttäkään. Keliolosuhteet olivat jälleen sellaiset, että pilvien seasta ei edes kenttää matkustamoon näkynyt kun suunta oli ylöspäin. Pienet kiertelyt, kaartelut ja kentälle. Tällä kertaa asiasta tiedotettiin mielestäni matkustamohenkilökunnan toimesta.

Nimimerkki Kolmesti kokenut - tahtoo lisää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jahas, hidas uutispäivä, selkeästi.

Pitäisikin googlata Tunisian nettilehdet läpi löytyisikö sieltä vastaava stoori. Olin pari viikkoa sitten Barcelonassa siinä terminaalien välisessä bussissa matkalla T1:een kun Tunisairin 320 veti kauniisti bussin yli ja noin sekuntia ennen kuin olisi laskeutunut 07L:lle veti yks kaks hanat auki ja uuteen nousuun. Näytti aika pirun tyylikkäältä, mutta sisällähän on toki ollut hirveä paniikki... :)

Oudoin go around jossa olen ollut mukana oli Transavialla Kastrupissa jokunen vuosi sitten. Vedettiin sen verran tiukka rundi Kööpenhaminan päällä että ei ihan osuttu 22L:n suuntaan ja mietin jo mielessäni että ehdinkö Helsingin koneeseen jos tehdään pitkä uusintakierros. Noh, yllättäen ei tehtykään muuta kuin helvetin tiukka 360 astetta siinä Saltholmenin päällä hyvin matalalla jonka jälkeen onnistunut lasku. Surullisinta oli se, että kukaan muu kuin minä (ja toivottavasti lentäjät!) ei näyttänyt edes huomaavan että jotain epätavallista oli tapahtunut. Joo ja kukaan ei kirkunut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oisko enemmän kiertolähestyminen...kuulostaa ainakin...

Ihan uusi juttu minulle(kin?) tuo kiertolähestyminen, olin kerran koneessa joka ensin laskeutui hyvin matalle EFHK:ta kohti ja lisäsi hillitysti tehoja (tai oikeammin lentäjä lisäsi), ja kaartoi EFHK:n yli ja ympäri ja laskeutui.

Oliko myös kiertolähestyminen?

Tähän Ilta-Roska keskusteluun vielä, että kyllä kaikki tietävät että heitin "uutiset" ovat täyttä roskaa. Ongelma vain on se että tämän uutisen teki YLE jota olen pitänyt hyvänä uutisten välittäjänä, joten voimme siis syyttä vain ilmoituksen tehnyttä matkustajaa.  ::) Minua tuo uutinen ei haittaa hyppäsin nimittäni sen yli ja luin täältä mitä oikeasti on tapahtunut.  ;) Mutta ne joita tuo uutinen haittaa niin laittakaa YLE:lle palautetta ja kysykää mikä mahtaa olla uutisen tausta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ole mitenkään tavatonta että liikennekone tekee kesken näkölähestymisen ympyrän loppuosalla vain n. tuhannessa jalassa. Edellytyksenä tietysti hyvät sääolosuhteet ja ettei heti perässä ole muita tulossa. Esim. meillä Vaasassa kun on heikosti rullausteitä, saattaa 34:lle laskeutunut kone käydä kääntymässä hyvinkin pitkällä toisessa päässä kiitotietä (usein ulkolaiset charter-koneet). Silloin jos tiukasti perään on lähestymässä toinen kone, jää joskus vaihtoehdoiksi tyylipuhdas ylösveto tai 360. Ei se mikään suunniteltu toimenpide koskaan ole ja aina kysytään lentäjän suostumus. Eipä ole kukaan koskaan kieltäytynyt, ja saattaahan tällainenkin manööveri näyttää matkustamoon aika jännittävältä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään