Tarmo Kallio

Vanhaan koneeseen SSD levy

14 viestiä aiheessa

Olen miettinyt käyttöjärjestelmän + tietoturvaohjelmiston siirtämistä SSD asemaan . Nykyinen koneeni on pääosiltaaan :

Suoritin Intel i7-860 + Emolevy Asus P7P55D + 8 Gt G.SKILL Ripjaws muistia. Näytönohjain on Radeon HD 6970. Poweri on tehokas lämpöputkijäähdytetty versio   .

Kiintolevy on Seagaten 1 Tera. Käyttis on Windows 7- 64 bit.

Mitä olen lukenut, niin ainut oikea tapa taitaa olla Windowsin  "uusi" asennus DVD levyltä SSD asemaan. Sitten Windows 7, service pack1 ym, ym.... Mikä työ  :) Noh se on mukavaa hommaa, mutta jos olisi joku ohjelma, joka siirtäisi toimivan Windows seiskan pyöriviltä mangneetilevyiltä epävarmempaan SSD asemaan ?

Mitkään levyjen kloonaukset eivät ehkä toimi kunnolla .

Intelin SSD 160 Gt  maksaa lähes 400 €.  Minunkin kannattaa odottaa. Pari vuotta . Hinnat tippuvat ja nopeus kasvaa !  

Mulle riittäisi tosin joku pieni ( 40-60 Gt ) Nopea ja kestävä SSD asema. Sinne tulisi vain Windows 7 ( Tuleva 8 ) ja F-securere 2011 ( 2012 ... ) . Kaikki muut ohjelmat ja pelit olisivat edelleen vanhassa "C" asemassa.  SSD aseman pitäisi kestää 10 vuotta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin Kingstonilla on noita desktop upgrade kittejä joitten mukana softat kloonaukseen. Tais siinä olla mukana myös kaapeleita ja kiskot jolla sen 2.5 tuuman levyn saa 3.5 tuuman paikkaan. Parasta on kuitenkin siirtää kaikki kuvat sun muut erilliselle levylle. Itsellä kaikki kuvat menee toiselle RAID osiolle jolloin ne ei vie tilaa käyttiksen levyltä.

OT. Jo oli aikakin et täällä postaan jotain ... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OT. Jo oli aikakin et täällä postaan jotain ... ;)

Parempi myöhään kun ei millonkaan ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Parempi myöhään kun ei millonkaan ;D

Liikaa duunia ollut täs jonkin tovin... Mut OT sikseen..

Tosin sellanen firma kun Icy Dock tekee noille 2.5 tuuman levyille koteloita joilla ne saa 3.5 tuuman paikkaan. Niillä on myös sellanen kehikko johon saa kaksi 2.5 tuuman levyä ja ne saa halutessaan RAID 0/1 moodiin.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä olisi 256 GB versio: http://www.jimmspc-store.fi/tuoteinfo/SV100S2D%2F256G?pid=1309332839835

Nykyisen C: asemani koko sisältö peleineen ja valokuvineen mahtuisi komiasti tuolle SSD levylle. Nyt on käytössä 138 Gt. Jos tuo kloonaussofta tekee täydellisen kopion, niin täytyy harkita tuota pakettia.

Kone voisi nopeutua reippaasti. Ottaisin ehkä vanhan kiintolevyn kokonaan pois. Minulla on valokuvat ym. varmuuskopioitu muutenkin ulkoiselle USB kiintolevylle, sekä USB tikuille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vähän off topiccia ja ehkä hieman tyhmäkin kysymys mutta pystyykö Kingstonin softalla tekeemään kloonauksen nykyiseltä ssd:ltä isommalle uudelle ssd:lle samalla lailla kuin hdd:ltä ssd:lle?

-hannu-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vähän off topiccia ja ehkä hieman tyhmäkin kysymys mutta pystyykö Kingstonin softalla tekeemään kloonauksen nykyiseltä ssd:ltä isommalle uudelle ssd:lle samalla lailla kuin hdd:ltä ssd:lle?

-hannu-

Kokemusta ei ole mutta käytännössä kyllä pitäisi pystyä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on tuo perinteinen kiintolevy nopeuden pullonkaulana. Windows seiskan järjestelmäluokitus, jossa pisteet ovat 1,0 - 7,9 antavat koneelleni seuraavasti:

Suoritin=        7,5

Muisti=           7,5

Grafiikka=      7,9

Peligrafiikka=  7,9

Kiintolevy=     5,9 :(

Jos minulla olisi tuo Kingstonin SSD, tai yleensä jonkunmerkkinen SSD. Nousisivatko kiintolevyn pisteet heti lähelle 7,9:ää ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on tuo perinteinen kiintolevy nopeuden pullonkaulana. Windows seiskan järjestelmäluokitus, jossa pisteet ovat 1,0 - 7,9 antavat koneelleni seuraavasti:

Suoritin=        7,5

Muisti=           7,5

Grafiikka=      7,9

Peligrafiikka=  7,9

Kiintolevy=     5,9 :(

Jos minulla olisi tuo Kingstonin SSD, tai yleensä jonkunmerkkinen SSD. Nousisivatko kiintolevyn pisteet heti lähelle 7,9:ää ?

Mulla on Kingstonin SSD jossa käyttöjärjestelmä ja muut apu-tilpehöörit.  Kiintolevyn pisteet ovat 7,1.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Winukan pisteet kannattaa jättää sikseen ja tarkistaa luku- ja kirjoitusnopeudet esim. HD tunella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ostin pari viikkoa sitten Kingstonin paketin, jossa  on mm. kloonaussofta. SSD levyn koko 128 Gb. Asensin Windowsin kumminkin alusta asti uudelleen uudelle levylle.   "Vanha" Teratavun  Seagaten kovalevy on vielä varmuuden vuoksi kopan sisällä. Mutta virtajohto ja sata- liitin on irti. Tarvittaessa menee muutama sekunti, niin Windows 7 käynnistyy vanhalta levyltä.

Kone on uudella SSD levyllä todella nopea.  :) Jopa nopeampi, kuin oletin. Nyt on kaikki tarvittavat ohjelmat asennettu + pari isokokoista peliä. Koneella on neljä käyttäjää. Valokuvia on noin 20 Gt.

Tilaa jäi silti vielä reippaasti. Eli lähes puolet levystä.  Nyt on 58 Gt vapaana. En ehkä laita vanhaa kovalevyä koskaan uudelle puolelle. Jos tila meinaa loppua, niin hankin toisen SSD levyn.

Ennen Windowsin asentamista SSD lättyyn, TÄYTYY  laittaa BIOS: sta päälle AHCI. (Vaihtoehdot ovat: IDE ja RAID).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kone on uudella SSD levyllä todella nopea.  :) Jopa nopeampi, kuin oletin. Nyt on kaikki tarvittavat ohjelmat asennettu + pari isokokoista peliä. Koneella on neljä käyttäjää. Valokuvia on noin 20 Gt.

Jep, itselläni meni ekalla asennuksen jälkeen windows 7 alle 10sek. Mutta nytten menee pikkasen yli 10sek kun on windows ollut muutaman kuukauden.

Nopeus johtuu sen kovalevyn tekniikasta, enää ei kiekkoperiaatteella käytäntö ole vaan muistipiireissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ennen Windowsin asentamista SSD lättyyn, TÄYTYY  laittaa BIOS: sta päälle AHCI. (Vaihtoehdot ovat: IDE ja RAID).

Nykyään kannattaa aina pitää tuota asetusta tuossa AHCI valinnalla ;) Se tuo SATA levyissä pari nopeuttavaa toimintoa IDE moodiin verrattuna. NCQ mainittakoon esimerkkinä ..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SSD levy oli alustettu oletuksena NTFS muotoon. Minulle tuli jälkeenpäin mieleen uusi exFAT muoto.  Olisi pitänyt ehkä alustaa levy sille. Noh, nyt on myöhäistä katua.

Seuraavalla kerralla sitten. Taitaa olla Windows 8  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään