Juha Pesu

Flarm purjekoneissa

2 viestiä aiheessa

Uutispalstalla heräsi keskustelua Hattulan purjelentoturman yhteydessä purjekoneiden törmäysvaroitusjärjestelmästä, Flarmista. Aivan aluksi: Vilpittömät osanottoni onnettomuudessa menehtyneen pilotin omaisille ja ystäville. Siirrettäköön keskustelu tekniikasta toisaalle.

 

Uusi tekniikka ja ajan myötä kehittyvät toimintamenetelmät tuovat hiljalleen lisää turvamarginaalia ilmailuun, mutta aukotonta systeemiä ei koskaan valitettavasti saada. Tuo Flarm vaikuttaa hyvältä uudistukselta, mutta ei ilmeisestikään ole vielä loppuun saakka hiottu.

 

Millainen se FLARM käytännössä on silloin, kun se toimii hyvin? Antaako se liikaa hälytyksiä liian helposti, eli jos esim. pyörii samassa tintissä toisen koneen kanssa, huutaako laite liikaa koko ajan, vai osaako se olla kohtuullisen häiritsemätön, kunnes on syytä häiritä, ja herättää sitten riittävän jämysti, kun välitön törmäysuhka on päällä?

 

Näitä kokemuksia ei tietysti välttämättä ole käytännön lentotoiminnasta hirveän helppoa kerätä, eihän kukaan tieten tahtoen aja itseään välittömään törmäysvaaraan. Isompien koneiden TCAS-ohjelmistoja ja -laitteita jouduttiin hiomaan jonkin aikaa laitteiden käyttöönoton jälkeen, ennen kuin turhista ja kiusallisista väistökäskyistä päästiin eroon. Isoilla koneilla käytettävät varoetäisyydet ovat kuitenkin paljon isommat kuin purkkareilla termiikkilennossa, ja operaatioiden määrä ja ongelmatilanteiden raportoinnin ja raporttien käsittelyn järjestelmällisyyskin lienevät parempia kuin harrastustoiminnassa, joten on helppo uskoa, että pienillä varoetäisyyksillä optimaalisesti toimivan FLARM-systeemin hiominen kuntoon kestää hyvän aikaa.

 

Millaisia ovat järjestelmää aktiivisesti käyttäneiden kisapilottien kokemukset laitteesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millainen se FLARM käytännössä on silloin, kun se toimii hyvin? Antaako se liikaa hälytyksiä liian helposti, eli jos esim. pyörii samassa tintissä toisen koneen kanssa, huutaako laite liikaa koko ajan, vai osaako se olla kohtuullisen häiritsemätön, kunnes on syytä häiritä, ja herättää sitten riittävän jämysti, kun välitön törmäysuhka on päällä?

 

Yleisesti ottaen se ei aiheuta liikaa hälytyksiä. Laitteella on erilaisia moodeja ja algoritmit ratkaisevat milloin moodista riippuen ilmoitetaan lähimmästä koneesta tai varoitetaan vaarallisesta. LX Navigationin sivuilta voi latailla manuaalin ja opiskella lisää filosofiaa toiminnasta ja siitä miten ja milloin varoitetaan. LAitteita on myös erilaisia näytöiltään, ns kellotaulunäyttö ja "tutkanäyttö" löytyy. Lisäksi PDA-laitteeseen saa "tutkakuvan" havaituista FLARM-kohteista kartan päälle. Järjestelmä osaa myös varoittaa mm. lentoesteistä (tuulimyllyt, kaapelit).

 

Näitä kokemuksia ei tietysti välttämättä ole käytännön lentotoiminnasta hirveän helppoa kerätä, eihän kukaan tieten tahtoen aja itseään välittömään törmäysvaaraan. Isompien koneiden TCAS-ohjelmistoja ja -laitteita jouduttiin hiomaan jonkin aikaa laitteiden käyttöönoton jälkeen, ennen kuin turhista ja kiusallisista väistökäskyistä päästiin eroon. Isoilla koneilla käytettävät varoetäisyydet ovat kuitenkin paljon isommat kuin purkkareilla termiikkilennossa, ja operaatioiden määrä ja ongelmatilanteiden raportoinnin ja raporttien käsittelyn järjestelmällisyyskin lienevät parempia kuin harrastustoiminnassa, joten on helppo uskoa, että pienillä varoetäisyyksillä optimaalisesti toimivan FLARM-systeemin hiominen kuntoon kestää hyvän aikaa.

 

FLARM ei ole ihan uusi keksintö ja lastentaudit ovat aika lailla ohi tietääkseni.  En tosin ole asiantuntija alueella siinä mielessä. Myynti alkoi 2004 ja niitä on käytössä tuhansia. Laite on kuitenkin esimerkiksi etelä-Ranskassa pakollinen ja todella tarpeen niissä liikennetiheyksissä. Laitteeseen tutustuneet ja siitä yhden tarpeellisen varoituksen saaneet pilotit ovat käsittääkseni varauksetta tyytyväisiä vehkeen toimintaan. Jos manuaalia opiskelee, niin varoetäisyyttä ei sinällään ole, vaan on varoitusaikoja. Toki jos kohde on lähellä varoitus tulee väkisinkin.

Omasta kokemuksesta suurin puute voi olla peruja laitteen heikosta lähetystehosta ja antenneista johtuvat katvealueet. En toisaalta ole ehkä luokiteltavissa aktiivikisapilotiksi mutta jokusen tunnin olen flarmin kanssa istuskellut.

 

-M-

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään