Juha Klemettinen

Finnair ja Flybe ostavat Finnish Commuter Airlinesin ja perustavat Flybe Nordic-yhtiön

161 viestiä aiheessa

Keskustelu siirtyy nyt sivuraiteille, mutta pakko kommentoida Tarmolle. Finnairin lentäjien palkkaus ym. työsuhdeasiat ovat neuvottelun tulos jotka työnantaja on toisella puolella hyväksynyt. Ja mitä tulee saavutettuihin etuihin, eihän kukaan lähde uusiin sopimusneuvotteluihin ilmoittamalla, että "meillä on nyt liian hyvät palkat ja muut edut joten leikataan saman tien 30% palkasta, pidennetään työaikaa 20h kuukaudessa ja vaihdetaan Audi Volkkariin." Totta ihmeessä saavutetuista eduista pyritään pitämään kiinni. Siinä vaiheessa kun puhutaan oikeasti työpaikkojen tulevaisuudesta esim. firman konkurssiuhan tm. vuoksi, silloin varmaan työpaikan pitämisen vastineeksi heikennykset työehtoihin kelpaavat kaikille.

 

Puhut Pervonen asiaa, ei kukaan luovu. Ei edes Kreikassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flybe Nordic ja Flybe ovat kaksi eri yhtiötä. Yhteisyrityksen perustaminen ei vaikuta Flyben muuhun toimintaan, se jatkuu ennallaan eikä yhtiötä yhdistetä Flybe Nordiciin.

 

Mielestäni uudelle yhtiölle oltaisiin voitu kehittää kyllä joku osuvampi nimi kuin Flybe Nordic. Monien etenkin matkustajien silmissä Flybe Nordic, ei varmaankaan sano juuri mitään eroa Flybe:hin, vaikka kyseessä on kuitenkin eri yhtiö... No jos koneiden maalaus olisi jotain muuta kuin Flyben.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaisivat käyttäämään Malmin lentoasemaa :) Ei se ATR:ille oo paha(eikä empuille). Säästäisivät ehkä lentokenttämaksuissa? Sinne on myös helpot liikenneyhteydet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu ja matkustajat siirtyvät Finnairin Aasian lennoille vähän pidemmän kaavan lentokenttädösillä?

 

Varmaan tulevaisuudessa juu, koska on kaikki metrot ym.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on aukkoja tiedoissa ja haluaisin saada lisävalaistusta. Mitkä ovat nykyiset Flyben ja mitkä suunnitellun Flybe Nordicin Hubit? En malta olla spekuloimatta ajatuksella, jalat tietenkin puoli metriä ilmassa, että miltä lentokentilta saattaisi tulevaisuudessa olla potentiaalia jakoavainpyrstöiselle kaukoliikenteelle. Jonnekin Kiinan kohteeseen kun voisi lentää vaikka joka päivä, mutta kahdesta eurooppalaisesta kohteesta.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on aukkoja tiedoissa ja haluaisin saada lisävalaistusta. Mitkä ovat nykyiset Flyben ja mitkä suunnitellun Flybe Nordicin Hubit?

 

 

Nykyiset FlyBe:n hubit: "Main hubs of the airline are located at the airports in Southampton, Birmingham, Manchester and Belfast".

 

http://www.flylowcostairlines.org/low-cost-airlines/airline-flybe.html

 

FBN:n hubeista ei varmaan vielä tiedä kuin ko. firmojen Management?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair: Kilpailuviranomaiset hyväksyivät Flyben ja Finnairin Finnish Commuter Airlines -yrityskaupan

 

FINNAIR OYJ   PÖRSSITIEDOTE   1.8.2011   17.40

 

Suomen kilpailuviranomaiset ovat hyväksyneet 1.7.2011 julkistetun yrityskaupan, jolla uusi, Flyben ja Finnairin yhdessä omistama Flybe Nordic -yhtiö ostaa Finnish Commuter Airlinesin. Flybe omistaa Flybe Nordic AB:stä 60 % ja Finnair 40 %. Flybe vastaa uuden yhtiön operatiivisesta toiminnasta.

 

Flyben ja Finnairin yhteisenä visiona on rakentaa Flybe Nordicista Pohjoismaiden ja Baltian maiden johtava alueellinen lentoyhtiö. Uuden lentoyhtiön toimintaa on Suomen lisäksi tarkoitus laajentaa Ruotsiin, Tanskaan, Viroon ja Latviaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aloittaako Flybe tänään koska (ainakin)aloitusviestissä oli että aloittavat 1.8.? :thmbup:

Edelleen on tervetuloa Finncomm Airlinesin lennolle, tänään kuullut sen melkoisen monta kertaa HEL-KOK-SFT-KOK-HEL, reitin avauksella.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aloittaako Flybe tänään koska (ainakin)aloitusviestissä oli että aloittavat 1.8.? :thmbup:

 

Päivän Kauppalehden mukaan aloitus siirtyi parilla kolmella viikolla "lomakauden takia".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj

Lehdistötiedote

 

--

 

FCA jatkaa Finncommin nykyisten kotimaan reittien operointia Flyben brandillä.

 

Rohkenen epäillä tämän päätöksen viisautta. Kuten joku tässä ketjussa aiemmin totesikin, on vaikutelma Finncommista suomalaisten mielessä hyvinkin positiivinen. Oli omistaja kuka tahansa ja oli yhtiö kuinka uusi vain, tuntuu Flybe Nordic varmasti monelle hyvin vieraalta. Sympaattisen suomalaisen FCA:n reitit korvaa ruotsalainen yhtiö brittiläisellä brandillä. Ensivaikutelma on, että kotimaisen tilalle ulkomainen, vaikka Finnair osaomistaja onkin.

 

Mielestäni kotimaan reittien houkuttelevuuden ja sitä kautta kannattavuuden kannalta Finnairin merkittävä osaomistus tulisi käydä selkeästi ilmi yhtiön toiminnassa ja imagossa Suomessa, vaikka Flybe omistaakin suurimman siivun. Varmasti suomalaisia matkustajia houkuttelisi enemmän astua vaikkapa Finnairin väreihin maalattuun ATR:ään kuin Flyben, vaikka lento todellisuudessa olisikin Flybe Nordicin. Miksei näin voisi tehdä, kun kerta FCA:n koneet siirtyivät Finnairin omistukseen? Lentäväthän Golden Airin ATR:tkin Blue1:n väreissä. Moniko ihminen loppujen lopuksi ajattelee koneeseen astuessaan, että kukakohan tämän lentoyhtiön todellisuudessa omistaa ja kenelle lentolippuun sijoittamani rahat menevät?

 

Pohdinnan tueksi löytyy hyvä esimerkki elintarvikealalta. Ruotsalainen Arla Oy omistaa nykyään alunperin suomalaisen Ingmanin meijerituotannot sataprosenttisesti (jäätelötuotantoa lukuunottamatta). Arla olisi voinut brandätä kaikki Ingmanin tuotteet Arla nimelle, mutta niin se ei tehnyt, vaan perinteikäs Ingman-brandi on säilytetty Suomen markkinoilla, koska se on suomalaisille tuttu ja turvallinen, ja siksi houkutteleva. Ruotsalaisomistuksesta huolimatta Arla Ingman on tänä päivänä edelleen Valion jälkeen toisiksi suurin peluri Suomen maitotuotteiden myynnissä. Olisiko näin jos Ingman-logot olisi pyyhitty tuotteista pois vuosia sitten?

 

Enemmistöomistajana Flybella on varmaankin ollut suurin sananvalta tähän brandäysasiaankin, ja varmaan ratkaisuun löytyy taustalta hyviä käytännön syitä. Mietinpähän vain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair osaomistaja onkin.

 

Mielestäni kotimaan reittien houkuttelevuuden ja sitä kautta kannattavuuden kannalta Finnairin merkittävä osaomistus tulisi käydä selkeästi ilmi yhtiön toiminnassa ja imagossa Suomessa, vaikka Flybe omistaakin suurimman siivun. Varmasti suomalaisia matkustajia houkuttelisi enemmän astua vaikkapa Finnairin väreihin maalattuun ATR:ään kuin Flyben, vaikka lento todellisuudessa olisikin Flybe Nordicin. Miksei näin voisi tehdä, kun kerta FCA:n koneet siirtyivät Finnairin omistukseen? 

 

Olisi hyvä jos vaikka Finncommin logo sivuperäsimessä pysyisi ja nimi vain muuttuisi. Siinä tapauksessa koko yhtiön logo muissakin yhteyksissä tottakai Finncommin tämän hetkinen :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän matkustaja valitse kuitenkin halvimman (tai ainoan, jos ei ole valinnanvaraa) logosta välittämättä, jos aikataulu vaan sopii.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylempään spekulointiin.

 

"Omistaja on vaihtunut, ei yhtiö, valistaa Finncommin toimitusjohtaja Juhani Pakari. Nimen muutos on tosin edessä pikapuolin, ja myös koneet saavat uuden omistajan Flyben tunnukset"

 

Pohjalainen 5.8.2011

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti suomalaisia matkustajia houkuttelisi enemmän astua vaikkapa Finnairin väreihin maalattuun ATR:ään kuin Flyben, vaikka lento todellisuudessa olisikin Flybe Nordicin. Miksei näin voisi tehdä, kun kerta FCA:n koneet siirtyivät Finnairin omistukseen?

 

[...] varmaan ratkaisuun löytyy taustalta hyviä käytännön syitä. Mietinpähän vain.

Eikös Finnairin lentäjät joskus aiemmin vaatineet, että kukaan muu ei saa lentää Finnairin väreissä olevia koneita (tms.)?

 

    Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rohkenen epäillä tämän päätöksen viisautta. Kuten joku tässä ketjussa aiemmin totesikin, on vaikutelma Finncommista suomalaisten mielessä hyvinkin positiivinen. Oli omistaja kuka tahansa ja oli yhtiö kuinka uusi vain, tuntuu Flybe Nordic varmasti monelle hyvin vieraalta. Sympaattisen suomalaisen FCA:n reitit korvaa ruotsalainen yhtiö brittiläisellä brandillä. Ensivaikutelma on, että kotimaisen tilalle ulkomainen, vaikka Finnair osaomistaja onkin.

 

Merkittävimmät asiakasvirrat tulevat kuitenkin työkseen matkustavista, joiden kohdalla merkittävin tekijä on aikataulujen/jatkoyhteyksien sopivuus. Toisekseen, työnantaja valitsee tuolloin yhtiön, ja raha ihan varmasti ratkaisee myös. Sekä, niinkuin joku sanoi, se, onko valinnan varaa... Lisäksi pitää muistaa, että Blue1 on ruotsalaisempi kuin mikään Finnairin yhteistyöyritys. Lennättää kotimaassa usein vielä toisen ruotsalaisen yhtiön koneilla. Onko sillä vaikutusta? Eipä ihmeemmin. Tosin Blue1 on brändätty suomalaisena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleen on tervetuloa Finncomm Airlinesin lennolle, tänään kuullut sen melkoisen monta kertaa HEL-KOK-SFT-KOK-HEL, reitin avauksella.  ;)

 

Saa nähdä jos kyseinen reitti menestyy. Kävin katsomassa keskiviikkona kentällä kun kone saapui Skellefteåsta (laskeutui jo klo 13:40, 20min. liian aikasin). Oli aika pettymys, 5 henkilöä tuli koneelta Kruunupyyhyyn ja ikkunoista ei näkyny yhtääkään päätä joka olisi ollut jatkamassa Helsinkiin. Kruunupyystä lähti sitten melkein 40 henkeä Helsinkiin. Kone oli OH-ATA.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saa nähdä jos kyseinen reitti menestyy.

Vähän aiheen ohi vielä, mutta ensimmäisillä lennoilla oli vähän paremmin, liekkö juuri sitten sen takia..

KOK-SFT  28

SFT-KOK 31

 

Helsingistä/Helsinkiin menijöitä kummallakin legillä alle 10.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän matkustaja valitse kuitenkin halvimman (tai ainoan, jos ei ole valinnanvaraa) logosta välittämättä, jos aikataulu vaan sopii.

 

jk

 

Tämä on toki totta, mutta monista FCA:n kotimaan kohteistahan pääsee Helsinkiin vaikkapa rattoisasti junallakin. Kun koitetaan houkutella vaikkapa Turusta tai Lappeenrannasta lähtevät kiireettömät matkustajat valitsemaan junan tai bussin sijaan lentokone, alkaa kyseisen vaihtoehdon houkuttelevuus merkitä jo jonkin verran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on toki totta, mutta monista FCA:n kotimaan kohteistahan pääsee Helsinkiin vaikkapa rattoisasti junallakin. Kun koitetaan houkutella vaikkapa Turusta tai Lappeenrannasta lähtevät kiireettömät matkustajat valitsemaan junan tai bussin sijaan lentokone, alkaa kyseisen vaihtoehdon houkuttelevuus merkitä jo jonkin verran.

 

Tuskinpa. Juurihan uutisoitiin siitä miten VR on menettänyt matkustajia norjalaiselle lentoyhtiölle.

 

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/08/vr_menettanyt_matkustajia_norwegianille_2768789.html?origin=rss

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskinpa. Juurihan uutisoitiin siitä miten VR on menettänyt matkustajia norjalaiselle lentoyhtiölle.

 

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/08/vr_menettanyt_matkustajia_norwegianille_2768789.html?origin=rss

 

Niin, on menettänyt siellä, missä lentoliikenteessä on kunnon kilpailu; siellä missä ei ole, lentoliikenne kuihtuu pois.

 

http://yle.fi/uutiset/teksti/talous_ja_politiikka/2011/03/kilpailun_puute_ja_kalliit_hinnat_vievat_matkustajia_lentoreiteilta_2456264.html

 

Eiköhän edellä mainittu Helsinki-Turku ole kuitenkin melko puhdasta syöttöliikennettä Finnairille - aika vaikea kuvitella, että mikään lentoyhtiö pystyisi tuolla välillä kilpailemaan junan, bussin tai oman auton kanssa, sen paremmin hinnalla kuin nopeudella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on toki totta, mutta monista FCA:n kotimaan kohteistahan pääsee Helsinkiin vaikkapa rattoisasti junallakin. Kun koitetaan houkutella vaikkapa Turusta tai Lappeenrannasta lähtevät kiireettömät matkustajat valitsemaan junan tai bussin sijaan lentokone, alkaa kyseisen vaihtoehdon houkuttelevuus merkitä jo jonkin verran.

 

Ei edes tarvi olla kiireetön esim. Jyväskylän keskustasta pääsee Helsingin keskustaaan nopeammin junalla kuin lentäen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei edes tarvi olla kiireetön esim. Jyväskylän keskustasta pääsee Helsingin keskustaaan nopeammin junalla kuin lentäen.

 

Pääsee jos on konnareita tarpeeksi, ei ole talvi, ei ole kesä, ei ole lehtiä raiteilla tai ratapölkyt ei ole 1 X 2 roudan jäljiltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, on menettänyt siellä, missä lentoliikenteessä on kunnon kilpailu; siellä missä ei ole, lentoliikenne kuihtuu pois.

 

Siellä missä lentoliikenteellä on kilpailua asuu riittävästi ihmisiä, muualta ovat muuttaneet pois ja kaikki muukin kuihtuu.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei edes tarvi olla kiireetön esim. Jyväskylän keskustasta pääsee Helsingin keskustaaan nopeammin junalla kuin lentäen.

Miten?

 

Tuossa esimerkki vertailu Porista Helsingin keskustaan, tuskin Jyväskylästä sen nopeammin tulee:

 

Menen lentokentälle klo.0530, kone lähtee 0600, olen Vantaalla 0640, siitä suoraan ulos terminaalista ja bussipysäkille, josta bussi Rautatientorille, olen Helsingin keskustassa noin klo.0740 tienoilla. Klo. 0620 lähtevä juna olisi tässä vaiheessa vasta Nokian ja Tampereen välissä ja bussilla oltaisiin Huittisten ja Forssan välissä matkalla. Junalla/bussilla kummallakin olisin Helsingin keskustassa vasta klo.10.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään