Kirjoitettu Heinäkuu 5, 2011 Miska S. ehti juuri viime viikolla laittaa mahtavia Skiathoksen kuvia, mutta on kai se niin hieno paikka, että jaksatte vielä toiset sieltä selailla läpi? Yritän olla laittamatta ihan identtisiä kuvia, ja Miskasta poiketen laitan paljon kuvia ja tarinaa myös lennoilta, joten B757 siipeä tulee näkymään... 1. Menolento oli sittemmin Miskan takaisin tuoneella LBS:llä ja paikka etukäteen varaamani 13A. En muistanut yhtään, että 04R/22L oli suljettu jo tuolloin (27.6.) joten ihmettelin kovasti kun nousuihin oli käytössä 33. En olekaan ennen sieltä noussut. [ attachment removed / expired ] 2. Tupa oli muutamaa tuolia vajaa täynnä. [ attachment removed / expired ] 3. Lähestytään tuulista Skiathosta ja kiitotietä 02. Hätkähdin muuten myös sitä Miskan mainitsemaa rautaista kumahdusta, joka kuului aina solakoita sisään tai ulos otettaessa. 19 B757 lentoni aikana en ole ennen moista kuullut, joten ihan tavanomainen se ääni ei ole. Huoltoon terveisiä, että pari rasvatippaa voisi tehdä hyvää... [ attachment removed / expired ] 4. Suosittelen valitsemaan Skiathokselle mennessä paikat vasemmalta puolelta, koska 02 on pääosin käytössä ja Skiathoksen kylän maisemat ovat kauniit. [ attachment removed / expired ] 5. Skiathoksen kenttä on pieni. Platalle mahtuu kai maksimissaan kolme konetta, tosin en tiedä mahtuuko edes kolme B757... Vähän innostuin muokkaillessa. [ attachment removed / expired ] 6. Lentokenttärakennus on täynnä suuria kuvia kentästä ja sen koneista. Tämä oli esillä matkatavarahihnojen luona. En nähnyt muuta julkaisijan nimeä, kuin joku MG holding oli joidenkin kuvien yhteydessä. Merkitsin tähän pari mahdollista kuvauspaikkaa, joskin kenttä on niin keskeisellä paikalla, että koneita voi bongata vaikka rannalta. [ attachment removed / expired ] Punainen 02 pääty on varmaan tunnetuin, suosituin ja paras paikka, ainakin jos haluaa valokuvauksen lisäksi lähestulkoon menettää kuulon, saada melkein renkaasta päähän, juosta karkuun kun B757 lennättää nyrkin kokoisia kiviä kuin luoteja, oksentaa sen jälkeen hiekkaa, ja rupatella paikalle ihmettelemään tulleiden turistien kanssa. Eli kaikkea, mistä lentokonebongari voi haaveilla. Valitettavasti samassa rytäkässä saa kameransa kennon täyteen paskaa, joten pahoittelen muutamia täpliä kuvissa. Vihreässä kuvasin aluksi. Siellä on tien poskessa pari hylätyn näköistä rekan peräväunua joiden päälle pääsi kiipeämään. Sieltä sai hyvin kuvattua aidan yli vaikkapa touch-down kuvia, mutta muutaman tunnin ja kolme konetta (!) sieltä kuvattuani päätin ettei Skiathokseen mennä kuvaamaan mitään close-uppeja, vaan fiilistelemään läheltä lentäviä koneita ja taltioimaan niitä ennen kaikkea kauniissa maisemissa. Niinpä siirryin takaisin punaiseen ympyrään, enkä edes kuvannut koko ajan vaan vertailin ääniä ja haistelin palaneen kumin käryä. Toisessa päässä kenttää en käynyt, mutta kuulemma sielläkin on paikkoja, mistä kuvata. Ainakin ranta suoraan 20 alla on nimeltään Xanemos beach, mistä voisi saada kivoja laskukuvia. Skiathosta on nimitetty Euroopan St. Maarteniksi, eikä turhaan. Ja sitten kuvia... 7. Punainen valo syttyi aina kiitotien ollessa aktiivinen. Toiset tottelivat, toiset eivät... Kierroksia nostattaen, sen jälkeen jarrun vapauttaen tässä lähdössä airberlinin D-ABLE. [ attachment removed / expired ] 8. Tsekin rekisterissä Smartwings OK-SWV. [ attachment removed / expired ] 9. Thomson lensi aika paljon. G-OOBD. [ attachment removed / expired ] 10. Strategic LX-STA. [ attachment removed / expired ] 11. Tor Air, josta en olekaan ennen kuullut. ES-LBD. [ attachment removed / expired ] 12. Thomas Cookilta näin A321 ja B757 kalustoa. G-OMYJ meinaa tulla päälle. [ attachment removed / expired ] 13. Melkein Kreikassa. [ attachment removed / expired ] 14. Taisi olla päivän ensimmäinen B757 lähtö, ja joku viranomainen tuli hätistelemään innokkaimmat pois autotieltä. Itsekin sitä ensin ihmettelin, mutta kun hetkeä myöhemmin kone kiihdytti suoraan edestä nousuun niin en pitänyt hätyyttelyä enää liioiteltuna. Mahtava kokemus!! [ attachment removed / expired ] 15. Lisää Thomsonia, G-OOBJ. [ attachment removed / expired ] 16. Iltapäivällä piti vaihtaa puolta, jos tahtoi kuvata myötävaloon. Kivimuurin yhteydessä oli parimetrisiä torneja, joiden päältä oli hyvä kuvata. Thomas Cook G-FCLK. [ attachment removed / expired ] 17. Jotain kentän etäisyyksistä kertoo sekin, että otin ensimmäistä kertaa koskaan kaikki kuvani lyhyemmallä (18-55mm) "putkellani". Silti lähikuvat onnistuivat helposti. [ attachment removed / expired ] 18. Kolme kylttiä kertoi samaa asiaa, eikä silti mennyt perille. [ attachment removed / expired ] 19. Muut kuvat ovat perjantailta, mutta tämä on sunnuntailta. Vietin sunnuntaina kolme tuntia tällä paahtavalla parkkipaikalla ja tämä Air Italyn EI-IGC oli yhden bisnesjetin lisäksi ainut, mikä liikkui. Valitettavasti ei 767, kuten Miskalla. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä kone kentällä, jolle sen ei pitäisi mahtua. [ attachment removed / expired ] 20. Kohteesta sen verran, että sinne on kyllä syytä matkustaa ihan muunkin, kuin lentokentän vuoksi. Mahtavat maisemat ja tallella ripaus aitoa Kreikkaa! Yöelämästä en tiedä, mutta maisemien osalta ei kyllä heti tee minnekaan Rodokselle tai Kreetalle mieli, vaikka omalla tavallaan hienoja paikkoja ovatkin. Tässä kuvassa lennonjohtotorni keskellä horisontissa. [ attachment removed / expired ] 21. Viereisellä Skopeloksellakin tuli käytyä, Mamma mia! 8) [ attachment removed / expired ] 22. Kotimatkan aika koitti ja meitä hakemaan saapui LBT. [ attachment removed / expired ] 23. 02 päätyä toiselta puolelta. [ attachment removed / expired ] 24. 1600 metriä aikaa saada amerikanrauta taivaalle. Tietääkö joku noista todellisista nousutehoista? En varsinaisesti huomannut ihan hirveää eroa vaikkapa Limnokseen, muuten kuin rullausmatkan ja laippojen osalta... [ attachment removed / expired ] 25. 25 minuuttia sightseeing tyyppistä kurvailua 4000 metrissä ja merkillinen lähestyminen Limnokselle! Tässä kuvassa korkeutta on jonkun verran kuten näkyy, mutta renkaat ovat jo ulkona. Olin varma, että tästä tehdään lenkki vasemman kautta, mutta tämän jälkeen alkoikin jyrkkä ja mutkitteleva lähestyminen kohti Kuvassa näkyvää kiitorataa ja ehdin toivoa ylösvetoa, mutta niin se vain tömähti kiitoradalle. Ei tosin ihan päätyyn, mutta sopivasti kuitenkin. [ attachment removed / expired ] 26. ... [ attachment removed / expired ] 27. Limnoksella koneesta poistuttiin, se siivottiin ja tankattiin. Juuri kun bussillinen iloisia aurinkomatkalaisia oli siirtymässä bussista terminaalirakennukseen, lähti kaksi sotilaskonetta enkä tiedä kumpi ääni oli kamalampi; kreikkalainen hävittäjä vai Suomalaiset äidit. Huomatkaa eri laippa-asetus kuin Skiathoksella. [ attachment removed / expired ] 28. Yksi sileän siiven kuva jossain Baltian yllä. [ attachment removed / expired ] 29. Ja kesäiseen Helsinkiin kiitotielle 04L. [ attachment removed / expired ] Toivottavasti ei vielä Skiathos aivan puuduta. Jokatapauksessa mahtava kohde kaikin puolin, suosittelen! Kaikki kommentit, kysymykset yms. otan mielelläni vastaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 5, 2011 Moi Mukavat kuvat. Eritoten mieltä lämmittää se, että 11.7. noin klo 1315 nousen koneesta ulos Kyproksella - se hetki, kun kuumuus ja kosteus lyö naamaan, se on SIISTIÄ! Paitaa en pidä viikkoon päällä ja hotellin A I:n oluen juomahana pörisee jatkuvasti. LND Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 5, 2011 24. 1600 metriä aikaa saada amerikanrauta taivaalle. Tietääkö joku noista todellisista nousutehoista? En varsinaisesti huomannut ihan hirveää eroa vaikkapa Limnokseen, muuten kuin rullausmatkan ja laippojen osalta... Tuskin tuolla pituudella ja varsinkaan jos täysi poka ollut niin hirveästi tehonvähennyksiä käytetään viime vuonna itse kun kävin ja lennon jälkeen kysyin tehoista niin ei silloin bussikaan niitä käytellyt. Ja laipat 20 joka on suurin sallittu määrä lentoonlähdössä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 5, 2011 Tor Air on ruotsalainen yhtiö, http://en.wikipedia.org/wiki/Tor_Air Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 5, 2011 Loistavat kuvat Lauri! Fiilis ja kenttä kohillaan! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 5, 2011 Kiitos Lauri hienoista ja monipuolisista kuvistasi - ja kerronnastasi: Sinulla sekä kamera että sana hallussasi! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 5, 2011 Moi Mukavat kuvat. Eritoten mieltä lämmittää se, että 11.7. noin klo 1315 nousen koneesta ulos Kyproksella - se hetki, kun kuumuus ja kosteus lyö naamaan, se on SIISTIÄ! Paitaa en pidä viikkoon päällä ja hotellin A I:n oluen juomahana pörisee jatkuvasti. LND Larnacassa suosittelen rantaa nimeltä Mackenzie beach. Koneet laskevat käytännössä edestäsi, ja tarjoilijat tuovat kylmän oluen rantatuolillesi. Terv. nimim "6 viikkoa Nikosiassa viime vuonna" http://www.plane-mad.com/airport-spotting-guides/cyprus/larnaca-lca-lclk.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 5, 2011 Moro Lauri asialliset kuvat ja hyvä stoori Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 6, 2011 Tyylikkäät kuvat. Näyttää varsin kokeilemisen arvoiselta lomakohteelta tuo Skiathos Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 6, 2011 Komja stoori! 8) Oliko Skiathoksella käytössä laippa-asetus 15 vai 20? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 7, 2011 Tyyliä on Ja pidän myös noista matkakertomus/ lennolta kuvista... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 7, 2011 Tarina on tosiaan mielekäs Eikä kuvissakaan todellakaan valittamista Tulikos tuo air italy mikä päivä? Oliko sunnuntai? Ite tuli oltua sillon perjantaina 5 tuntia kentällä. Käytitkö maanantain vai perjantain miten hyvin? Näkyikö tuolla 02 päädyssä semmosta ilmeisesti paikallista spotteria, jolla muistaakseni joku hieman omituisen näkyinen runko ja ehkä joku parisataa millinen lyhyehkö objektiivi. Ajelee ruskealla b 170 mersun näkösellä autolla ja useimmiten joku semmonen paita missä luki "Airborn.gr" netti osoite siis ja ilmeisesti kreikan flight forum Ja joku kiitotie oli suljettu jo silloin, kuin me tulimme takaisin suomeen. En tiedä sitten oliko sama kiitotie, mutta samalle kiitotielle tultiin lsakuun, mistä nousimme Mutta mukava stoori ei siinä mitään Vois varmaan lisätä alku viikosta kuvia omaankin topicciin, kun se vähän jäi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 7, 2011 Viehättävän näköinen lomakohde tuo Limnos, paljasta puutonta maata ja niin tasaista, ettei uskoisi Kreikassa oltavankaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 7, 2011 Kiitos komenteista, hyvä kun maistuu. Näyttää varsin kokeilemisen arvoiselta lomakohteelta tuo Skiathos Joo ja varsinkin sun kaltainen pejpe -fani viihtyisi varmasti. Oliko Skiathoksella käytössä laippa-asetus 15 vai 20? Minä en tiedä mikä asetus tarkkaan, mutta Oskarihan tuossa arvioi, että 20? Normaalia isompi kuitenkin... Ja Miskalle: Oli sunnuntaina tuo Air Italy. Perjantaina olin 8h. En nähnyt kuvailemaasi spotteria, mutta muutamia muita aika fanaattisia kylläkin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla