Ari Aho

SIN-HEL (viimeinen lento, niin hieno...)

62 viestiä aiheessa

Tänne on pyydetty aina välillä kuvakertomuksia lentäjän työpäivästä. Koska viimeinen mahdollisuus täyttää toive osaltani oli juuri ennen juhannusta, niin yritetään.( Kuvien laatu on enimmäkseen kehno, kuvausvälineenä Nokia N97 ja vain pienennetty picasalla.)

 

Työvuoro alkaa hotellissa pakkaamisella

 

[ attachment removed / expired ]

 

Miehistö kokoontuu hotellin aulassa

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten ulos helteeseen ja etsitään oikea bussi

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kentällä vajaan tunnin bussimatkan jälkeen

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kyltistä etsitään lähtöselvitys

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tiskillä ne joilla on matkalaukku, jättävät sen kuljetukseen (minä matkustan kevyesti)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Rajatarkastuksessa eivät antaneet kuvata, joten tässä vain opaste lähtöportille,

 

[ attachment removed / expired ]

 

jossa LQE odotti

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Putkea pitkin koneeseen

 

[ attachment removed / expired ]

 

Takki kaappiin...

 

[ attachment removed / expired ]

 

ja laukku penkin viereen

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten mittari tulille...

 

[ attachment removed / expired ]

 

ja nappulat ojennukseen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten lennon suunnittelu paperien ja läppärin avulla...

 

[ attachment removed / expired ]

 

sekä reitin syöttö matolaatikkoon.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tältä lähtöreitti näyttää kartalla...

 

[ attachment removed / expired ]

 

ja tältä ruudulla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kun kaikki on valmista, koneet käyntiin työnnön aikana...

 

[ attachment removed / expired ]

 

ja rullaus odottamaan lähtöä BA:n triplaseiskan perään 20 Centeriltä

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ukkosetkin jäi sopivasti vasemmalle, joten päästiin suoraan reitille.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Nousun jälkeen Sanna toi eväskorin

 

[ attachment removed / expired ]

 

Niin uskomatttomalta kun se kuullostaa, Yangoon Controllin kanssa homma hoituu kätevästi tekstiviestein (toisin kuin Kolkatan...)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten alkaa lepovuoro ja homma jää Jussin ja Jorkin osaaviin käsiin (Molemmat kurssikavereitani Ohjaajalinja 17:ltä 23 vuoden takaa...)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä koppi on tullut viime vuosina tutuksi

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hyvin siellä lepää pienestä turbulenssista huolimatta

 

[ attachment removed / expired ]

 

Herätyksen jälkeen on aterian aika

 

[ attachment removed / expired ]

 

Intia, Pakistan, Afganistan ja Uzbekistan menevät pimeyden vallitessa, mutta Kazakstanissa alkaa olutmainos näkyä pohjoisella taivaalla

 

[ attachment removed / expired ]

 

Juuri ennen toista lepotaukoa hämärässä maassa häämöttää se mitä Aral-järvestä on jäljellä

 

[ attachment removed / expired ]

 

Herättyäni olemmekin sitten jo äiti Venäjän viljavien peltojen yllä...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Aamiaisaika

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sankt Peterburg aamuauringossa

 

[ attachment removed / expired ]

 

Suomenlahdella on pilvistä,

 

[ attachment removed / expired ]

 

mutta kotirannikolla pilvet rakoilee - vektorit kohti Nesteen jalostamoa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

jonka päätteeksi lähestyminen 22L:lle

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

ja lasku

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten rullaus terminaaliin

 

[ attachment removed / expired ]

 

Gate 35

 

[ attachment removed / expired ]

 

OK

 

[ attachment removed / expired ]

 

Listat luettu ja matkustajat poistuu

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Urani alkoi SF340:llä reitillä HEL-LPR 8.3.1989 ja päättyi A340:llä reitillä SIN-HEL 22.-23.6.2011

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskomattoman hienot kuvat uskomattoman hienosta näkökulmasta, ja eivät nuo niin huonolaatuisia olleet! :thmbup::) Tuosta parrakkaasta lentäjästä tuli mieleen, että miksi hänellä saa olla parta? ??? Minulla on David Blatnerin kirjoittama "Lentoon - kaikki mitä olet halunnut tietää lentämisestä" kirja, jonka ovat suomentaneet Leena Nivala ja lentäjä Lauri Laine. Olen lukenut kirjan niin monta kertaa, etten voi olla muistamatta sitä yhtä kohtaa jossa lentäjä kertoo siitä, että lentäjillä ei saa olla partaa. Lainaan suoraan kirjasta : "Tavallisesti lentäjät eivät saa kasvattaa partaa. Tämä ei ole tyylikysymys, vaan parta saattaa estää happinaamarin kiinnittämisen tarpeeksi tiukalle, jos ohjaamon paine laskee yhtäkkiä. Jos koneen toinen ohjaaja nousee käymään vessassa lennon aikana, toisen on pantava happinaamari kasvoilleen siltä varalta, että ilmanpaine laskee ohjaamossa sinä aikana, kun hän on yksin". En voinut olla takertumatta tähän.. :D Mutta onko Finnair sitten jonkinsortin poikkeus, kun kirjassa mainitaan että tavallisesti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskomattoman hienot kuvat uskomattoman hienosta näkökulmasta, ja eivät nuo niin huonolaatuisia olleet! :thmbup: Montako vuotta tuli töitä tehtyä? :) Tuosta parrakkaasta lentäjästä tuli mieleen, että miksi hänellä saa olla parta? ??? Minulla on David Blatnerin kirjoittama "Lentoon - kaikki mitä olet halunnut tietää lentämisestä" kirja, jonka ovat suomentaneet Leena Nivala ja lentäjä Lauri Laine. Olen lukenut kirjan niin monta kertaa, etten voi olla muistamatta sitä yhtä kohtaa jossa lentäjä kertoo siitä, että lentäjillä ei saa olla partaa. Lainaan suoraan kirjasta : "Tavallisesti lentäjät eivät saa kasvattaa partaa. Tämä ei ole tyylikysymys, vaan parta saattaa estää happinaamarin kiinnittämisen tarpeeksi tiukalle, jos ohjaamon paine laskee yhtäkkiä. Jos koneen toinen ohjaaja nousee käymään vessassa lennon aikana, toisen on pantava happinaamari kasvoilleen siltä varalta, että ilmanpaine laskee ohjaamossa sinä aikana, kun hän on yksin". En voinut olla takertumatta tähän.. :D Mutta onko Finnair sitten jonkinsortin poikkeus, kun kirjassa mainitaan että tavallisesti?

 

Mulla on parta ollut koko urani ajan, pituus on vaihdellut - ja väri muuttunut :-\. Happinaamaria olen käyttänyt vain harjoituksissa, mutta hyvin on päähän kiristynyt. Olisko niissäkin kehitystä tapahtunut, nää nykyisethän kiristyy hapen paineella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on parta ollut koko urani ajan, pituus on vaihdellut - ja väri muuttunut :-\. Happinaamaria olen käyttänyt vain harjoituksissa, mutta hyvin on päähän kiristynyt. Olisko niissäkin kehitystä tapahtunut, nää nykyisethän kiristyy hapen paineella.

Aa, okei.. Tämä on selvä :) Kiitoksia vielä upeista kuvista! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Arille tuhannesti raportista! On äärettömän hienoa nähdä Finnairin Aasian lento ohjaamon perspektiivistä.

Hyvät näkyivät eväät olevan lennolla.

 

Kiitokset vielä ja kaikkea hyvää jatkoon.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt oli kyllä ehdottomasti paras kuvasarja mitä olen ikinä koskaan foorumilla nähnyt! :thmbup: :thmbup:

 

Niin totta! Parhautta :thmbup: Kiitokset Arille!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnellisia ja antoisia eläkepäiviä, -kuukausia ja -vuosia!

 

Ei hassummat kelit aloittaa vähän pidempää kesälomaa, kesäpartakin on jo valmiina, niin pääsee suoraan vauhtiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komea parta paljastaa oleellisimman. Sehän ei pahoille kasva.

 

Kerroit joskus foorumilla, ettet ole koskaan ilmailu-uraasi katunut. Se taisi siis olla sydämen valinta. Toivottavasti eläkepäivät sujuvat yhtä mukavasti!

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Suuret kiitokset Arille kuvakollaasista.

 

Äärimmäisen harvoin näkee lentokapteenin työpäivän tapahtumat fotoina.

 

Arille hyvää jatkoa !!

 

-Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Arille fantastisesta ja mielenkiintoisesta kuvasetistä  :thmbup:

 

Näitä matkakertomuksia ohjaamon puolelta lukisi mielellään enemmänkin.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla