Guest Nicket

Matkustajakone syöksyi maahan Kongossa

10 viestiä aiheessa

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/matkustajakone-syoksyi-maahan-kongossa/art-1288400497998.html

Matkustajakone syöksyi maahan Kongossa mukanaan 112 matkustajaa. Uutistoimisto Reutersin mukaan ainakin 40 on selvinnyt turmasta.

- Kone syöksyi maahan 200 metrin päässä Kinshasan kansainvälisestä lentokentästä. Olemme saaneet jo 40 ihmistä pelastettua, maan hallituksen edustaja kertoi Reutersille.

 

Laskeutuminen oli epäonnistunut rankan vesisateen vuoksi.

 

 

Airliners.netin mukaan vanhan tutun Hewa Boran MD82:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,77304.0.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus Aamulehden paperiversiosta:

 

Mustan listan matkustajakone syöksyi maahan Kongossa

 

 

"Hewa Bora -lentoyhtiön toimitusjohtajan Stavros Papaioannou mukaan turmakone oli matkalla pääkaupungista Kinshasasta maan koillisosaan Kinsaganin -kaupunkiin.

- Koneen kuljettaja yritti laskeutua, mutta ilmeisesti kone ei osunut kiitorataan, hän selvensi."

 

(Alleviivaus ei ole Aamulehdestä)

 

Asiantunteva toimitusjohtaja.  Vaikuttaa kreikkalaiselta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Naseva kommentti toimitusjohtajalta. Mitäs tekevät liian pieniä kiitoratoja >:(. 200 metriä isompi rata niin vot, kaikki olis ollut Ok :thmbup: Hewa Boran uusi myyntislogan: "Unohda Benjihyppy ilman köyttä, jos haluat todellista jännitystä elämääsi tule Hewa Boran lennolle!".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kinshasassa paljon lentäneenä seuravaanlaisia huomioita:

 

Hewa Bora on paikallinen operaattori. Tekniikka, koulutus ja lentäjät että viranomaisvalvonta sen mukaista.

 

Kinshasa N'Dili kuuluu luokkaa läpi. Kentällä on laitteistoa, valoja jne mutta ne eivät joko toimi kunnolla tai ovat väärin suunnattuja, käytettyjä että asennettuja. Esimerkkinä ILS joka oli pidemmän aikaa käytöstä pois ja PAPI't jotka näyttivät mitä sattuu.

 

Rata on liukas ja muhkurainen ilman reunavalleja. Rullausteitä ei ole vaan 180 on normaali proseduuri radalle tullessa ja sieltä poistuessa. Isolla koneella saa olla tarkkana ettei mene  yli reunojen ja näin onkin käynyt useamman kerran.

 

Sää saattaa olla hyvinkin vaativaa johtuen suurista ukkosista jotka istuvat useasti juuri Kinshasan ja täten myös Brazzan päällä. Eli määräkenttä ja varakenttä molemmat kiinni. Samoin maan presidentin tai jonkin monista prinssi-eversteistä päättäessä lähteä reissuun suljetaan kenttä kuin kenttä Afrikassa muulta liikenteeltä.

 

Yhden asian olen oppinut CRM kursseilla. CB alla ei kannata pyrkiä laskuun tai aloittaa lentoonlähtöä. Voi tulla tuho. Kannetaan riittävästi reservejä jotta sen yhden ainoan radan sulkeutuminen joko sään tai radalla tapahtuvan haverin takia mahdollistaa useamman kuin yhden varakentän käytön, myös sellaisen mikä ei ole lentosuunnitelmaan laskettu mukaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

maikkari kirjottelee että kuoleita olisi 74. Kovasti vaihtelee lukemat

 

Taitaa paikalliset matkustajalistat olla vähän niinkuin "sinne päin", jos niitä nyt edes on...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään