Toni Heikkinen

Ilmailukarttoista.

64 viestiä aiheessa

Terve.

 

Olen ostamassa Oulun alueen ilmailukarttaa. Kumpi kannattaa ostaa, se normaali vai tuo muovinen versio, joka on puolet kalliimpi.

Se kait ei repeile ihan heti, kuten tuo aikasempi kuopion alueen paperikartta. Se alkaa olla jo aika huono taitekohdista.

 

Mitenkä hyvin mustekynän jälki pysyy siinä. Lähteekö pois kun sormella vetää sen päältä?

 

t. Toni H

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ostamassa Oulun alueen ilmailukarttaa. Kumpi kannattaa ostaa, se normaali vai tuo muovinen versio, joka on puolet kalliimpi.

Se kait ei repeile ihan heti, kuten tuo aikasempi kuopion alueen paperikartta. Se alkaa olla jo aika huono taitekohdista.

 

Mitenkä hyvin mustekynän jälki pysyy siinä. Lähteekö pois kun sormella vetää sen päältä?

 

Nykyisellä karttojen uusiutumistahdilla (1/vuosi) ne normaalit ovat oikein hyviä. Itse vetäisen sitten muovikalvot päälle, toimii hyvin. Voi piirtää kuulakärkikynällä reittiviivan ja pyyhkiä sitten kumilla kun alkaa tulemaan liian täyteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä lakkasin laittamasta muovejakaan, kun niitä ei ehdi kunnolla edes korkata ennen uusiutumista nykyään. Kuulakynällä vaan viivoja vetelen. Ei tarvitse edes poistaa. Ovatpahan sitten valmiina jos tarvitsee uudestaan... Joskus omistin 10 metrin rullan kelpo karttamuovia ja muovitin kaikki kartat. Sitten spriiliukoisilla kalvokynillä vetelin niihin erivärisiä viivoja ja oli niin hienoa että. Kun muovi loppui, hokasin, ettei se nyt millään muotoa lisännyt käytettävyyttä. Ikää ehkä pikkisen. Painoa sitäkin enemmän. Kukin tehköön omat päätöksensä, mutta jos muovitetun kartan haluaa, kannattaa ostaa kartat ja muovit erikseen. Päällystäminen on ihan lystiä puuhaa ;)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten olisi iPad tai vastaava?

 

Peter

 

Hieman huonosti lähtee iPadin ruudulta ne mustekynällä vedetyt reittiviivat ja hankala saada laminointikoneesta läpi se iPad kun se on niin paksu.  :D

 

Noh, leikki leikkinä. Kyllä iPad/Tablet-PC lennonsuunnittelu ja -seurantaohjelmalla varustettuna on tätä päivää. Voi keskittyä jopa siihen kuuluisaan lentämisestä nauttimiseenkin.

Toki kartta pitää olla vähintään pers'taskussa taiteltuna varmuuskopiona että nykyilmailulain kirjainkin tulee täytettyä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki kartta pitää olla vähintään pers'taskussa taiteltuna varmuuskopiona että nykyilmailulain kirjainkin tulee täytettyä.

 

Ei ehkä pelkästään lain kirjaimen vuoksi. Onnettomuustutkintakeskuksen sivulla on vast'ikään julkaistu tutkinta, jossa veneen merikartta 'katosi' kun läppärin kansi meni merenkäynnissä vahingossa kiinni ja PC sammutti itsensä. Kun oltiin jo valmiiksi melkein merihädässä, ei ollut aikaa ruveta PC:tä boottaamaan, vaikka merikarttaakin olisi tarvittu. Paperikartta olisi ehkä pelastanut tilanteen, kun olisi voitu ajaa saariston suojaan, minne ilman karttaa ei uskallettu lähteä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Ja minä taas mistan vielä elävästi v 1998 Piper Cheyennen typpikurssin.  "Meillähän on tässä koneessa myös autopilotti.  Mutta sitä ei käytetä koska se voi mennä rikki."

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei tahdo taiteltu kartta pysyä ehjänä oli muovi tai ei. Taitokseen tulee reikä helposti jo ensimmäisellä lennolla. Valmiiksi muovitetusta ei ole kokemusta.

 

Kartat iPadissa olisi oikein mainio idea, mutta jos pohjakartassa on yhtä paljon yksityiskohtia kuin meillä täällä Suomessa riittää järvissä saaria ja rantaviivaa tulee tiedostosta niin iso että iPad ei jaksa piirtää. Luulen että Jeppesenin käyttämä karttapohja menisi mobiilikäyttöön sopivaan pienempään pakettiin, mutta jos lampia ja isojakin saaria puuttuu, käyttömukavuus kärsii. Mutta miten tarkka 1:500 000 kartan pitää olla, toisaalta muualla suosittuun epäviralliseen 1:250 000 karttaan mahtuisi vielä enemmän detaljeja.

 

Oletteko muuten huomanneet että Jeppesenin VFR+GPS-karttojen mittakaava ei ole ihan 1:500 000, plotterilla mitattuja etäisyyksiä pitää hiukan korjata kartan reunaan merkityllä kertoimella. Onko muuten Flitestarin (hieman ylimalkainen) karttapohja sama kuin näissä kartoissa?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten olisi iPad tai vastaava?

 

Peter

 

iPad on ollut mielessä, mutta en ole vielä tähän hätään saanut ostettua semmosta laitetta.

 

Sopivastippa päässyt loppumaan Sil-Shopista nuo paperiset versiot.  ;D   Pitäsiköhän kokella sitä muovista nyt...

 

t. Toni H

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus aikoinaan tuon muovisen Oulun kartan hommasin mutta se on vähän painava ja epätarkempi koska on tuloste. Toki kestää taivuttelua paremmin kuin pelkkä paperi. Uudet olen taas ostanut ihan perinteisinä...

 

Jyrki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus aikoinaan tuon muovisen Oulun kartan hommasin mutta se on vähän painava ja epätarkempi koska on tuloste.

 

Ei se varmaan se tarkkuus tekotavasta johdu, vaan mahtaa olla materiaalikysymys. Eikö se tuo muovimalli ole sellaista hieman huokoista "kertakäyttöpöytäliinamateriaalia"? Tulostamalla saadaan kyllä ihan yhtä tarkkaa jälkeä, ellei tarkempaakin, kuin painamalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se varmaan se tarkkuus tekotavasta johdu, vaan mahtaa olla materiaalikysymys. Eikö se tuo muovimalli ole sellaista hieman huokoista "kertakäyttöpöytäliinamateriaalia"? Tulostamalla saadaan kyllä ihan yhtä tarkkaa jälkeä, ellei tarkempaakin, kuin painamalla.

 

Pöytäliinaa joo ja osaltaan varmaan tuohon vaikuttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi, mutta pakko kommentoida. Kun joskus vuosi tms sitten kysyin täällä, että voiko virallista ilmailu-GPS:ää käyttää kartan sijaan päänavigointivälineenä, niin leimattiin about trolliksi ja välinpitämättömäksi ilmailun vaarantajaksi, vaikkei vielä edes lupaa ole. =D. Mutta nyt sitten joku iPad on validi ratkaisu? Ainiin se on Apple. It can't fail! no leikki leikkinä.

 

Mutta oikeasti kiinnostaa. Miten yleistä on käytännössä VFR ilmailussa että reitti ja ilmatilarajat katsotaan GPS:ltä, ja se kartta tosiaan on koneessa, mutta sormi ei kulje koko aikaa kohdassa missä mennään, vaan jos GPS:ään tulee joku vika niin kaivetaan kartta esiin ja etsitään oma sijainti esim VOR/DME ja maamerkkien perusteella yms?

 

No kuka täällä nyt uskaltaisi moista tunnustaa. Mutta entä ne tutun tutut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi, mutta pakko kommentoida. Kun joskus vuosi tms sitten kysyin täällä, että voiko virallista ilmailu-GPS:ää käyttää kartan sijaan päänavigointivälineenä, niin leimattiin about trolliksi ja välinpitämättömäksi ilmailun vaarantajaksi, vaikkei vielä edes lupaa ole. =D. Mutta nyt sitten joku iPad on validi ratkaisu? Ainiin se on Apple. It can't fail! no leikki leikkinä.

 

Mutta oikeasti kiinnostaa. Miten yleistä on käytännössä VFR ilmailussa että reitti ja ilmatilarajat katsotaan GPS:ltä, ja se kartta tosiaan on koneessa, mutta sormi ei kulje koko aikaa kohdassa missä mennään, vaan jos GPS:ään tulee joku vika niin kaivetaan kartta esiin ja etsitään oma sijainti esim VOR/DME ja maamerkkien perusteella yms?

 

No kuka täällä nyt uskaltaisi moista tunnustaa. Mutta entä ne tutun tutut?

 

iPadihan on jenkeissäkin tunnustettu oikein liikenneilmailussakin validiksi laitteeksi - kun on vaan varalaite mukana. Se on monesti ongelma näin harrastajan kannalta, koska varalaitetta harvemmin löytyisi.

 

En tiedä, miten yleistä reitin, ilmatilan ja ylipäätään tilannetietoisuuden muodostaminen GNSS- tai muihin radiosuunnistuslaitteisiin perustuen on VFR-ilmailussa, mutta voin kyllä sanoa, että lentopinnoilla lentäessä pidän yllä tilannetietoisuuttani pääasiallisesti kuitenkin nimenomaan laitteisiin perustuen ja tukeutuen tilanteeseen sopivaan paperikarttaan (ei välttämättä ANC-kartta vaan esimerkiksi enroute chart). Välillä jo ihan senkin takia, että pilvipeite tai valon vähyys estää suunnistuksen maamerkkien mukaan. Paperikartta on helppolukuisempi kuin GPS:n ruutu (kun ei ole lasiohjaamoa/muuten suurta karttanäyttöä). Myös ANC-kartta ("VFR-kartta") on mukana (ja käyttökunnossa, tulee sitäkin välillä katseltua), mutta sen käyttö on kuitenkin vähäisempää. Tuntemattomilla seuduilla sen avulla voi bongailla sitten eri kaupunkeja/taajamia/kyliä sieltä alla olevasta maastosta.

 

Edelleen, koska F Oyj:n mielestä VFR-kartalla ei tule missään nimessä esittää väyliä tai reittipisteitä, niin sillä kartalla ei ihan hirveästi tee niitä kohti suunnistaessa (paitsi sitten, kun niitä on sinne omalla kynällä piirrellyt jonkin verran...)

 

Niin... ja jos ne laitteet hajoavat niin sehän ei tarkoita, että ollaan eksyksissä. Olennaista on, että tilannetietoisuutta on pidetty yllä ja sen ylläpito jatkuu sitten muilla keinoin siinä vaiheessa, kun tekniikka sanoo sopimuksensa irti. Sen sijaan, jos lentää GPS:llä niin, ettei oikeasti tiedä, missä on, niin tulee ongelmia siinä vaiheessa, kun tekniikka meneekin pimeäksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kuka täällä nyt uskaltaisi moista tunnustaa. Mutta entä ne tutun tutut?

 

Näinhän se menee jos ei lennä kaalinlehtiä lukien. :laugh:

 

Eikä sitä karttaa kaivella tarvi,lähellä on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin... ja jos ne laitteet hajoavat niin sehän ei tarkoita, että ollaan eksyksissä. Olennaista on, että tilannetietoisuutta on pidetty yllä ja sen ylläpito jatkuu sitten muilla keinoin siinä vaiheessa, kun tekniikka sanoo sopimuksensa irti. Sen sijaan, jos lentää GPS:llä niin, ettei oikeasti tiedä, missä on, niin tulee ongelmia siinä vaiheessa, kun tekniikka meneekin pimeäksi.

 

Veikkaan että ongelma on ollut todellisempi ennen kun se gepsin kartta on ollut kökkö ja mustavalkoinen (tai olematon) ja härvelin käyttötaito on sen lisäksi kenties rajoittunut sen DCT-napin paineluun.

 

Oleellistahan on se tilannetaju, veikkaan että myös paperikartalla voi suunnistaa hyvin tai vähemmän hyvin, on sitä eksytty ennen gepsejäkin.. :)

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulun alueen kartan sisältö muuttuu todella harvoin ja todella vähän. Ehkäpä se muovitettuna kestäisikin sen 3-4 vuotta, vaikka uusia painoksia otettaisiinkin. Olen muuten huomannut että piirtoheitinkynät (joko permanentit tai pyyhittävät) ovat hyviä reittiviivojen piirtämiseen!

 

Paikallislennoilla ja muuten tutuilla seuduilla lentämiseen on mielestäni hyvä vaihtoehto myös kerhon yhteinen kartta, joka on aina mukana lentsikassa uusimpana versiona. Omaan lentosuunnitteluun kyllä tarvitaan oma kartta.

 

Toni, jos et jo ehtinyt hankkia, voisin käydä hakemassa sil-shopista ja tuoda loppuviikosta sinne. Tarttiskohan joku muukin?

 

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi, mutta pakko kommentoida. Kun joskus vuosi tms sitten kysyin täällä, että voiko virallista ilmailu-GPS:ää käyttää kartan sijaan päänavigointivälineenä, niin leimattiin about trolliksi ja välinpitämättömäksi ilmailun vaarantajaksi, vaikkei vielä edes lupaa ole. =D. Mutta nyt sitten joku iPad on validi ratkaisu? Ainiin se on Apple. It can't fail! no leikki leikkinä.

 

Mutta oikeasti kiinnostaa. Miten yleistä on käytännössä VFR ilmailussa että reitti ja ilmatilarajat katsotaan GPS:ltä, ja se kartta tosiaan on koneessa, mutta sormi ei kulje koko aikaa kohdassa missä mennään, vaan jos GPS:ään tulee joku vika niin kaivetaan kartta esiin ja etsitään oma sijainti esim VOR/DME ja maamerkkien perusteella yms?

 

No kuka täällä nyt uskaltaisi moista tunnustaa. Mutta entä ne tutun tutut?

 

Tunnustan ja suosittelen toisillekin. Aina kannattaa tukeutua ta rkimpaan saatavilla olevaan informaatioon.  Jeppesen on julkaissut iPadille TC-sovelluksen joka on todella hyvä.  Kaikki Euroopan kenttäkartst kulkevat aina mukana. Redundanssivaatimus taas täyttyy sillä että ko een MFD sisältää vastaavat tiedot.

 

Edelleen, jos paneelissa on vielä vähintään 1, mieluummin 2, BRNAV-hyväksyttyä GPSää niin asiat ovat hyvällä tolalla.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista seurata keskustelua, missä alkuasetelma oli se, antaako €44.90 hintainen ostos parempaa vastinetta rahalle kuin €20.50 hintainen ostos. Nyt ollaan jo päästy IFR-väylille ja € 50 000 hintaluokkaan. Näinhän se toisin nettikeskusteluissa usein menee  ;D .

 

Itselläni oli aktiivisempina matkalentovuosina tapana päällystää muovilla kartat, jotka käytin eniten eli jos lentoja tulee kartan käyttöiän aikana enemmän kuin ~10-15, suosittelen muovitettua karttaa.

 

Kartan kestävyyteen liittyy myös se, mistä kohtaa se taitetaan. Se taas riippuu koneen ohjaamon ahtaudesta (eli mikä on suurin helposti esillä pidettävä arkin koko)  ja omista reittimieltymyksistä. Itse löysin aikoinaan Hki-West kartalle hyvän taittomallin, missä omat tärkeimmät lähikentät mahtuivat samalle noin 30x30 cm alueelle. Tämä on helppo pitää esillä, tarvittaessa vielä kerran "löysästi" taitettuna (jotta ei synny taitoksia). Kartta oli vieläpä taitettu siten että kun pidemmät matkani silloin yleensä suuntautuivat länsi-itä-suuntaan, sain kyseiset kartta-alueet esille avaamalla vain yhden taitoksen.

 

Tämä kuulosta ehkä monimutkaiselta, mutta kun hetken fundeeraa kartta lattialle levitettynä, ratkaisu löytynee. Tavoitteena on siis sellainen taittomalli, joka minimoi koneessa lennon aikana tarvittavia taitteluja. Tästä aiheesta on joskus aiemminkin keskusteltu tällä samalla foorumilla  :)

 

Just my €0.02

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai niin ja tuon oman alueensa käyttökartan voi tehdä helposti värikopiokoneella (eikös omaan käyttöön saa kopioida kuten levyjäkin?) Sitten se iso kartta pysyy ehjempänä. Kokeilin aikanaan laminoituja versioita (A3) mutta se ei toiminut kun ei se sovi sinne kabiiniin kunnolla

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kartat iPadissa olisi oikein mainio idea, mutta jos pohjakartassa on yhtä paljon yksityiskohtia kuin meillä täällä Suomessa riittää järvissä saaria ja rantaviivaa tulee tiedostosta niin iso että iPad ei jaksa piirtää.

 

En tiedä faktaa mutta jos lankku vääntää 1080p videota ulkoiselle näytölle niin eiköhän tuolla kartan pyörityskin onnistu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viron VFR-kartalla voi kokeilla miten hyvin iPad toimii.

 

http://195.80.111.235/Files/UPLOADED_FILES/VFRKAART/ANC_2010_03_JUN_chart.pdf

 

Vääntö ei vaan riitä, toki näitten tiedostojen kanssa on tehokkaampikin kone polvillaan. Kartassa pitää olla paljon yksityiskohtia, mutta miten paljon?

 

Lähestymiskartat toimivat erinomaisesti, niin AIP:n pdf-muotoiset kuin JeppTC. Mutta jo alailmatila-reittikarttojen kanssa alkaa tulla suorituskyvyn rajat vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista seurata keskustelua, missä alkuasetelma oli se, antaako €44.90 hintainen ostos parempaa vastinetta rahalle kuin €20.50 hintainen ostos. Nyt ollaan jo päästy IFR-väylille ja € 50 000 hintaluokkaan. Näinhän se toisin nettikeskusteluissa usein menee  ;D .

 

Meinasin itsekin kirjoittaa tästä samasta huomiosta siinä kohtaa, kun parinkympin kartan sijaan ehdotettiin viidenhuntin ipadia + jeppesenin digikarttoja. En sitten kuitenkaan jaksanut vaivautua.

 

Noin muuten komppaan Nilsin kirjoitusta ihan täysin, sopivasti taiteltu ja päällystetty kartta kestää keskimääräisen harrasteilmailijan käyttöä sen vuoden tai pari, minkä jälkeen kartat on jo sisällönkin puolesta syytä taas uusia.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viron VFR-kartalla voi kokeilla miten hyvin iPad toimii.

 

http://195.80.111.235/Files/UPLOADED_FILES/VFRKAART/ANC_2010_03_JUN_chart.pdf

 

Vääntö ei vaan riitä, toki näitten tiedostojen kanssa on tehokkaampikin kone polvillaan. Kartassa pitää olla paljon yksityiskohtia, mutta miten paljon?

 

Lähestymiskartat toimivat erinomaisesti, niin AIP:n pdf-muotoiset kuin JeppTC. Mutta jo alailmatila-reittikarttojen kanssa alkaa tulla suorituskyvyn rajat vastaan.

 

Ihan varmasti yskii moni layer pdf. Miksi yleensäkään käyttää moni layer pdf karttaa kun sen voi tallentaa jpegiksi ja selailla sujuvasti vaikka kännykällä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään