Toni Heikkinen

Ilmailukarttoista.

64 viestiä aiheessa

Onkohan kyse niinkään layereista vaan siitä että kyse on vektorigrafiikasta, jota voidaan suurentaa lähes loputtomiin, ilman että tarkkuus kärsii - eli näistä pystytään tuottamaan tarkkaa painojälkeä (1200 dpi tai yli).

 

Pitääpä kokeilla toimisiko jpg-muunnos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkuperäiseen kysymykseen paperikartta vs. pöytäliinaversio voisin yhden kauden kokemuksella suositella tuota "vakstuukia". Taiteltavissa ja rullattavissa miten vain, eikä ole vielä kulunut taitoskohdista. Piirtää voi esim. permanent-piirtoheitintussilla, ja pyyhkiä merkinnät pois spriillä. Materiaali on sopivan raskasta ja pehmeätä että pysyy sylissä/polvella. Tarkkuudessa ei valittamista, ja valonkesto näyttää olevan parempi kuin paperiversioissa, jotka tuntuvat haalistuvan varsin nopeasti auringonvalon vaikutuksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan kyse niinkään layereista vaan siitä että kyse on vektorigrafiikasta, jota voidaan suurentaa lähes loputtomiin, ilman että tarkkuus kärsii - eli näistä pystytään tuottamaan tarkkaa painojälkeä (1200 dpi tai yli).

 

Pitääpä kokeilla toimisiko jpg-muunnos.

 

Tai miten olisi sittenkin png...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

iPadilla näyttää olevan sisäinen maksimiesitysresoluutio kuville, sen yli ole mahdollista zoomata, joten käytännössä isoresoluutioiset kuvatiedostot ovat käyttökelvottomia. iPadin kuvien näyttöalgoritmi on optimoitu valokuville, joten tällainen ongelma ei tule niissä selvästi esille, mutta esimerkiksi digijärkkäristä suoraan kopioitujen valokuvien kaikkia yksityiskohtia ei iPadilla pysty näkemään! Laite onkin saatu näyttämään nopealta jättämällä tehoa vaativat temput tekemättä.

 

Ongelmaa ei pysty edes kiertämään tallentamalla bittikarttakuva pdf:ksi - sekä Safari ja iBook kaatuu...

 

Tässä yksi kokeilu, toimii tietokoneen selaimella ihan okei, mutta iPadissa lopputulos on pelkkää suttua, riippumatta siitä lataako kuvan selaimen kautta ja tallentaa, vai synkkaako suoraan laitteeseen.

 

(ai niin mutta eihän näitä saa tekijänoikeussyistä laittaa esille)

(n. 30 megaa)

 

Ei näytä olevan merkitystä onko kuvatiedosto png tai jpg.

 

Ainoa konsti karttalehtien esittämiseen iPadissa olisi siis pilkkoa ne osiin, pitää vaan kaivaa tuo maksimiresoluutio jostain ja tutkia saisiko siten luettavaa jälkeä. Huoh.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai miten olisi sittenkin png...

 

png skulaa myös.

 

Tuo PDF toimii suhteellisen jouhevasti Goodreaderillä :thmbup: iPad2:lla toimii varmasti vielä jouhevammin.

 

Itsellä on tuo Goodreader ollut kohta vuoden käytössä ja on pirun hyvä kaikkien pdf:en lukuun, suosittelen vaikka ei karttoja selaisikaan.

 

IMG_2357.jpg

 

Edot: joo vektorigrafiikkaa eikä layereitä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai miten olisi sittenkin png...

 

Mites gif?  ;) Sehän on häviötön pakkaus (toisin kuin jpg) ja myös pakkaa aika hyvin, jos sävyjä on vähän, kuten grafiikassa tyypillisesti on. Kovin suurista kuvista ei minulla kyllä ole kokemusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Goodreader tuntuu olevan suunnilleen yhtä tahmea kuin iBook tuon Viron kartan katselussa. (iPad ykkösversio).

 

Mutta periaatteessa sillä pystyy piirtämään kartalle reittiviivan.  :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

iPad tallentaa kuvat maksimissaan koossa

2304x1536 (3:2) or 2048x1536 (4:3)

 

(myös iTunes syncin kautta), joten pdf lienee ainoa vaihtoehto, ongelma vaan näyttää olevaan se miten kuva pakataan pdf:n sisällä siten että se pysyy luettavana.

 

Kokeilin vielä konvertoida tuon gif-tiedoston pdf:ksi... taitaa optimaalinen pakkauskoko lähestyä.

 

150 dpi toimii iBooksissa aika hyvin: (8 MB)

http://dbasso.pp.fi/ipad-test/ANC_giftopdf.pdf

 

72 dpi: (2 MB)

http://dbasso.pp.fi/ipad-test/ANC_gif72dpi.pdf

- pienimmät tekstit eivät ole ihan luettavissa

 

111 dpi (keskiarvo edellisistä / 4 MB)

http://dbasso.pp.fi/ipad-test/ANC_gif111dpi.pdf

 

Eli lopputulemana isojakin karttalehtiä on ihan mahdollista sujuvasti selailla iPadilla pdf-muodossa. Näissä on lopulta vaan se ongelma, että karttoja pitää pystyä myymään jotta niitä olisi kannattavaa tuottaa. Mutta paperikarttaa nämä eivät mitenkään korvaa, ainakin etäisyyksien ja suuntien mittaaminen on jokseenkin työlästä mobiililaitteesta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai niin tuossa oli tuo jpg rajoitus, eiköhän senkin pysty jailbreakilla ohittamaan.

 

Jostain hämärästi muistan että ipadille suositellaan 100ppi kuvantarkkuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä tulee n. 8 megan tiedosto, ainakin iPadin Safari-selain kaatuu kun sitä yrittää ladata, eikä taida tavalliset nettiselaimetkaan tykätä. Windowsin Paint aukaisee kyllä, näköjään Firefox myös vaan ei Internet Explorer. Safari Windowssisa avaa kyllä.

http://dbasso.pp.fi/ipad-test/ANC_test2.gif

 

Jos pudottaa värit 256:sta 16:een, tippuu kokokin alle 4 MB. Tulos näytti ainakin Paint Shop Pro:lla riippuvan melkoisesti siitä, minkä paletin valitsi; 'Optimized Octree' näytti antavan parhaan ja väreiltään melkoisesti alkuperäistä muistuttavan tuloksen. Älkääkä sitten minua manatko, jos samalla sattuikin esim. jotkut majakat menemään taustan kanssa samanvärisiksi! ;)

 

Hienosti muuten näkyy tuo Mikan alkuperäinen gif-kuvakin Firefox 5.0:lla tässä Acer Aspire one miniläppärissä - näkyy tuo pdf-karttakin, mutta kuvan muodostaminen kestää ladatessa ja kuvaa pannatessa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilematta iPadia lennolla, rohkenen kummastella, miten moisen käyttäjäystävällisyys voi olla millään mittapuulla siedettävä. Siis jos puhutaan VFR-lentämisestä ja 1:500000 ilmailukartasta. Siitä, jonka voi taitella kivasti haluamanlaisekseen mytyksi ja pitää kahdella sormella kiinni ranteen murtumatta pidemmälläkään lennolla. Eri asia tietty, jos sen saa vaikka stongaan kiinni ja liitetyksi gepsiin piirtämään reittiviivaa automagically. Ehkä. Tai jos kaivetaan mittarilättyjä kolmeksi minuutiksi ennen lähestymistä. Ihan joka koneessa moiselle viritykselle ei kuitenkaan ole tilaa.

 

Toisekseen mainittakoon karttamuoveissa olevan eroja. Joskus omistamani muovi ei hajonnut taitosten kohdilta edes pakkasella kohtuullisen kovassakaan käytössä. En osaa spesifioida tarkemmin. Se oli joskus vanhoina hyvinä aikoina viime vuosituhannella epäilemättä markkinoiden kalleinta muovia. Mutta hintansa väärti (minä en maksanut kerästä mitään). Purjelentopiireissä oli vissiin jotenkin muotia liimata kartta muoviin ja repiä sitten paperin uloimmat kerrokset mäkeen. Tällöin muoviin jäi käytännössä vain karttakuva ja se oli oikeasti vaikka rutistettavissa rullaksi. En osaa sanoa harrastetaanko moista enää.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimiva resepti:

 

1. avaa vektorigrafiikka (kartta-pdf) kuvankäsittelyohjelmassa, aseta tarkkuudeksi 120 dpi.

2. tallenna gif-tiedostoksi, optimized palette, dither (anti-alias), no transparency

3. Muunna gif-tiedosto pdf:ksi.

 

Photoshopin "save as photoshop pdf"ei toimi, se näyttää ainakin oletusarvoisesti käyttävän jpg-pakkausta. Ilmeisesti iOS-käyttöjärjestelmän kuvankokorajoitus tulee vastaan myös jpg-informaatiota sisältävää pdf:fää purettaessa, mikä johtaa kaatumisiin.

 

Jpeg-tiedoston pakkauksen purkaminen syö hirveästi prosessorin tehoa suoraviivaiseen giffiin verrattuna. Gif-tiedoston värien määrällä ei pitäisi olla merkitystä piirtonopeuteen, koska yhden 24-bittisen pikselin piirtämiseen mene sama aika oli sen lukuarvo 0,1,2 tai 16777216.

 

Olipa savotta löytää kiertotie ison kuvan esittämiseksi iPadissa sujuvasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilematta iPadia lennolla, rohkenen kummastella, miten moisen käyttäjäystävällisyys voi olla millään mittapuulla siedettävä. Siis jos puhutaan VFR-lentämisestä ja 1:500000 ilmailukartasta.

 

Sitä tässä itsekin ihmettelen. Jos reittiviivan piirtämiseen kynällä ja viivoittimella menee muutama sekunti, niin vastaavaa saa tuhertaa iPadin näytölle sormin moninkertaisen ajan. Toki sen viivan pystyy sitten siirtämään mihin lystää karttaa kuluttamatta.

 

Lähinnä iPad-lelusta on se ilo että kartat kulkevat aina mukana, ja eikä auki levittämistä varten tarvitse raivata pöytätilaa. Mutta taas se plotterilla mittailu ei kuitenkaan onnistu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Toisekseen mainittakoon karttamuoveissa olevan eroja. Joskus omistamani muovi ei hajonnut taitosten kohdilta edes pakkasella kohtuullisen kovassakaan käytössä. En osaa spesifioida tarkemmin. Se oli joskus vanhoina hyvinä aikoina viime vuosituhannella epäilemättä markkinoiden kalleinta muovia. Mutta hintansa väärti (minä en maksanut kerästä mitään). Purjelentopiireissä oli vissiin jotenkin muotia liimata kartta muoviin ja repiä sitten paperin uloimmat kerrokset mäkeen. Tällöin muoviin jäi käytännössä vain karttakuva ja se oli oikeasti vaikka rutistettavissa rullaksi. En osaa sanoa harrastetaanko moista enää.

 

-A-

 

Joskus tein tuollaisen "kuoritun kartan" itselleni ja kyllä se ihan hyvin toimi. Muovitetun kartan takapuoli kostutettiin sienellä, niin että ylimääräiset kerrokset sai kuorittua pois. Nykyään vaan nuo navigaatori-laskinvempeleet tarjoavat ensisijaisen kartan purtsikassa ja perinteinen versio on vain varalla mukana, joten ei ole tullut enää harrastettua tuota kuorintaa...

 

-vm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä tässä itsekin ihmettelen. Jos reittiviivan piirtämiseen kynällä ja viivoittimella menee muutama sekunti, niin vastaavaa saa tuhertaa iPadin näytölle sormin moninkertaisen ajan. Toki sen viivan pystyy sitten siirtämään mihin lystää karttaa kuluttamatta.

 

Lähinnä iPad-lelusta on se ilo että kartat kulkevat aina mukana, ja eikä auki levittämistä varten tarvitse raivata pöytätilaa. Mutta taas se plotterilla mittailu ei kuitenkaan onnistu.

 

 

Miksi käyttää sormea kun voi käyttää stylusta ja viivoitinta? ;) Kyllähän se suurin ilo tulee siitä että on kartat kompaktisti mukana.

 

Antti: Kaivatko sinä paperi kartat esille 3min lähestymisen aikana? ;) Kyllähän tuo vehje pitää pultata kiinni jos meinaa lennon aikana käyttää vai kuka käyttää gps:ää tai muuta apuvälinettä sylissä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi iPadin kiusallisista ominaisuuksista on jäänyt mainitsematta: virransäästön takia ruutu pimenee ennalta valitun ajan mukaan. Aikaa voi toki säätää, mutta yksi napin painallus ei riitä palauttamaan näkymää - tarvitaan lisäksi vielä pyyhkäisy sormella.

 

Käytännössä reittikartta on pidettävä yhtäjaksoisesti esillä, joten akku tyhjenee nopeasti. Lähestymis-, laskukierros- ja lentokenttäkarttoja taas tarvitsee paljon lyhyemmän ajan, joten niiden katseluun iPad sopii paremmin.

 

Näin kesäaikana voi olla vaikea muistaa sitä että iPadin kirkas näyttö soveltuu huonosti yölennolle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi iPadin kiusallisista ominaisuuksista on jäänyt mainitsematta: virransäästön takia ruutu pimenee ennalta valitun ajan mukaan. Aikaa voi toki säätää, mutta yksi napin painallus ei riitä palauttamaan näkymää - tarvitaan lisäksi vielä pyyhkäisy sormella.

 

Käytännössä reittikartta on pidettävä yhtäjaksoisesti esillä, joten akku tyhjenee nopeasti. Lähestymis-, laskukierros- ja lentokenttäkarttoja taas tarvitsee paljon lyhyemmän ajan, joten niiden katseluun iPad sopii paremmin.

 

Näin kesäaikana voi olla vaikea muistaa sitä että iPadin kirkas näyttö soveltuu huonosti yölennolle.

 

 

Jeppesenin sovelluksessa on kirkkaudensäätö, joka toimii hyvin.  Viimeksi olin sen kanssa liikkellä pimeällä, Malibulla Berliini-Schönefeldissä ja hyvin näkyi eikä häikäissyt.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve.

 

Olen ostamassa Oulun alueen ilmailukarttaa. Kumpi kannattaa ostaa, se normaali vai tuo muovinen versio, joka on puolet kalliimpi.

Se kait ei repeile ihan heti, kuten tuo aikasempi kuopion alueen paperikartta. Se alkaa olla jo aika huono taitekohdista.

 

Mitenkä hyvin mustekynän jälki pysyy siinä. Lähteekö pois kun sormella vetää sen päältä?

 

t. Toni H

Alkuperäinen kysymys, missä nyt mennään????

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Neuvoni on tämä: Osta mahdollisimman halpa kartta koska jo kauan ennen kuin se on rypistynyt tai revennyt tai muutoin tärvääntynyt käyttökelvottomaksi, julkaistaan uusi painos joka korvaa nyt ostamasi.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve.

 

Olen ostamassa Oulun alueen ilmailukarttaa. Kumpi kannattaa ostaa, se normaali vai tuo muovinen versio, joka on puolet kalliimpi.

Se kait ei repeile ihan heti, kuten tuo aikasempi kuopion alueen paperikartta. Se alkaa olla jo aika huono taitekohdista.

 

Mitenkä hyvin mustekynän jälki pysyy siinä. Lähteekö pois kun sormella vetää sen päältä?

 

t. Toni H

 

Itse kokeilin sormella hinkuttaa kaverin kartasta mustekynällä piirrettyjä reittejä.  Ei lähtenyt / levinnyt / tuhraantunut ko. mustekynän jälki. Eli pysyy. Malli siis muovitettu tai mitä pöytäliinavahakangasta lienee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos koneen nurkilta sattuu löytymään esim. Acrobat 9/X Pro extended tai MApublisher niin noista pdf kartoista voi itse tehdä geopatial pdf:ä jolloin niihin saadaan myös gps täppä mukaan, selailu onnistuu Avenzan omalla softalla.

 

Sehän olisi huippua jos kartantekijät julkaisivat jo valmiiksi geospatial PDF:ä. ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos koneen nurkilta sattuu löytymään esim. Acrobat 9/X Pro extended tai MApublisher niin noista pdf kartoista voi itse tehdä geopatial pdf:ä jolloin niihin saadaan myös gps täppä mukaan, selailu onnistuu Avenzan omalla softalla.

 

Sehän olisi huippua jos kartantekijät julkaisivat jo valmiiksi geospatial PDF:ä. ;)

 

Mikäs tuon idea on? Eli miten se kartta ja gepsi keskustelee keskenään?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs tuon idea on? Eli miten se kartta ja gepsi keskustelee keskenään?  ;)

 

Sinne kartalle saadaan paikkatieto laitteen gps:ltä ja myös reittien pituudet voidaan laskea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinne kartalle saadaan paikkatieto laitteen gps:ltä ja myös reittien pituudet voidaan laskea.

 

Niin lähinnä kiinnosti miten. Eli jos minulla on esim. Garminin kapula, jostaa saa koordinaatit jossain (käyttöohjeessa kyllä  kuvatussa) muodossa, niin miten sen "olet-tässä"-pisteen sitten saisi näkymään tuolla kartalla PC:n ruudulla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään