Jukka Juutilainen

Flying Legends 2011 Breaking News!

12 viestiä aiheessa

Mikael Carlsonin Fokker Dr.1 meni nokilleen samassa naytoksessa. Ylimman siiven oikea reuna oli ainakin "rutussa". Mikael selvisi onnettomuudesta. Oli kaantamassa konetta Gunillan ja apuvoimien kera. Naytti ylattavan ehjalta, mutta tuskin on lentokunnossa ennen Jamin keikkaa.

 

Ranskalaisten toinen Skyraider (Algerian sodan vareissa ollut hopeinen yksilo) aiheutti vaaratilanteen, kun kuskilta meni pasmat sekaisin ja oli vahalla ottaa lahikosketuksen Lee Proodfoutin Spittiin, joka oli tulossa laskuun toisen Spitin kera Duxin aloituskuvioissa. Ranskalainen A-1 -pilotti hyllytettiin sunnuntain Balbosta (lensi lauantaina), mutta toinen ranskalainen Skyraider (VA-176 Thunderbolts) tipautti ilmeisesti P-51D:n. Ainakin kuvien mukaan VA-176 lensi Big Beautifull Dollin vasemmalla siivella juuri ennen onnettomuutta ja laskukuvissa nakyy kuinka Skyraiderin siivesta puuttu iso palanen. Vankkatekoinen kone.

 

Fragile But Agile jai pyorimaan onnettomuuspaikan paalle... Paloautot lahtivat pillit soiden ja pian onnettomuuspaikan paalla oli jo pelastusheko.

 

Chest la vie!

 

Greetings & Cheers,

 

Sqn Ldr JJ from London

 

"It's A Beer Time Now"

 

PS Buchon n:o kolme ("Jaska Jokunen") otti telineet ales eilen kesken lentonaytoksen... Sattui ja tapahtui, mutta onneksi ei tullut kuin henkisia traumoja ja lisaa tuhoutuneita Warbirds-koneita kovalevyjen katkoihin.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikael Carlsonin Fokker Dr.1 meni nokilleen samassa naytoksessa. Ylimman siiven oikea reuna oli ainakin "rutussa". Mikael selvisi onnettomuudesta. Oli kaantamassa konetta Gunillan ja apuvoimien kera. Naytti ylattavan ehjalta, mutta tuskin on lentokunnossa ennen Jamin keikkaa.

 

Ei ole. Mutta Mikaelilla koneita riittää, ja korvaava kone olisi tulossa tilalle, hieno peli sekin. Ongelmaksi saattaa hyvinkin muodostua koneen kuljetus meren yli näin lyhyellä varoitusajalla. Asia on työn alla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva Mustangista sekä avautuvan varjon alla olevasta pilotista The Mailissa. Kuvia myös Skyraiderista, jonka siivestä hävisi kolmannes.

 

 

Onhan tuolla video osumastakin. Mutta mitähän tuossa oikein lopulta tapahtui? Ei taida olla muita vaihtoehtoja, kuin että kaveri kadotti Mustangin näkyvistä ja veti liian tiukasti päälle, mutta ainakin tuon videon perusteella näköyhteyden olisi pitänyt kyllä säilyä. Lienee huolimattomuusvirhe pahimmasta päästä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, se voipi olla, jotta Legendsin näytöksen luonne tulee muuttumaan. Liian paljon sählinkiä yhteen näytöspäivään. Pirusti koneita ilmassa koko ajan, ja toisten laskeutuessa, toiset kiihdyttelevät rinnakkaiselta kiitotieltä ilmaan. Unohdin mainita vielä tuon EP120:n (Spit Vb) hurjan näköisen (vaappuvan) nousun ja Hevosmiesten vetäytymisen "tauolle" kesken esityksen. Tämän lisäksi Jokeri joutui tekemään pari kertaa oikealle 360-asteen kaarron, kun Balbon laskeutuvat koneet tulivat sopivasti tielle... Sählinkiä ja varsin outoa jos ilmailuviranomaiset eivät puutu tähän. Kuskit ovat aika vanhoja, kun noita kuvia kattelee. Väsymys alkaa varmasti painamaan jo toisena näytöspäivänä. Muutama noviisi sekaan sekoilemaan ilman isompia harjootuksia, niin soppa on valmis virheisiin.

 

"I had a feeling something bad was going to happen today, if truth be known. Too many things were happening for the worst: EP120 looked a little unnerving on take off, obviously the DR1 landed awkwardly, the Horsemen burgered off to the West for a couple of minutes, the tooled up Skyraider nearly collided with the other Skyraiders hence why he dropped out of formation and held in the East, and now this collision! Such a horrific day but thankfully without any casaulties!"

 

Lähde: http://forums.airshows.co.uk/viewtopic.php?f=2&t=35085

 

Oli siinä vielä yksi vaaratilanne, kun kolme Dragon Rapidea kiihdytteli nurtsilta ilmaan, niin joku räimäisevistä koneista joutui tekemmän väistöliikeen. Tuli hyvää kuvamatskua ainaski ja sole sopivasti esiin aina tarvittaessa.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhteentörmäys näkyy paremmin tältä videolta. Skyraider veti aika tiukasti...

 

 

Oi, oi... vielä parempi video. Rob Daviesin varjo aukeaa aika alhaalla...

 

http://www.youtube.com/watch?v=ZmsJW0-6JB0&feature=player_embedded#at=68

 

1. Merlin Spitfire take off, clearly hit a bump and angled towards the crowd. Do we only allow single aircraft take offs? Can happen on any runway and doesn't matter if it's one aircraft or many.

2. The Skyraider towards MH434, below his minimums and got it wrong. Can happen at any airshow where opposition manoeuvres take place. Do we ban them all e.g. synchro pair of the Red Arrows, because it's the same risk (in fact it may be worse because they are at the same altitude) and even with lateral separation it can still go wrong in the blink of an eye.

3. DR1 nose over. Damien has covered this one. Nieuport groundloop. Same issue, same problem.

4. The Sea Fury entry, pilot came in too early and was called off. Can and does happen at other airshows.

5. The Bearcat landing, no different to GA aircraft landing en masse prior to an airshow. You take your turn and sometimes you have to overshoot, more than once in some cases.

6. The crash. Unlike some I'm not going to speculate on that one.

 

Lähde: http://forums.airshows.co.uk/viewtopic.php?f=2&t=35085&start=100

 

Hyvä linkki hypänneeseen pilottiin ja Mustangiin, jonka hän oli myynyt Saksaan. BBD lensi tässä näytöksessä hyvin kiilotettuna ja saksalaisissa rekkareissa.

 

http://www.simplyplanes.co.uk/rob_davies_mustang_pilot.shtml

 

MeierMotorsin linkki: http://www.meiermotors.com/index.php?option=com_content&view=article&id=121%3Anorth-american-p-51-d-qbig-beautiful-dollq&catid=25%3Aaircraft-〈=de

 

Tietääkö kukaan AJBS:n Skyraider-pilotin nimeä...? Oliko veljessarjan keskimmäinen...? Taitava pilotti, kun toi koneen laskuun. Tosin vielä taitavammalle ei olisi tuota incidenttiä kyllä sattunut. Voivat maalata P-51:n siluetin MiG-17-siluetin alle nyt... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi voi, hieno mustangi oli. Mitenkäs tuon vaurion laita, videosta näyttää siltä, että Skyraider osuu mussea pyrstöön. Mutta noissa lehden kuvissa taas ei pyrstössä näy mitään suurempaa damagea, irti lentävät osat ovat peräisin Skyraiderista. Varmasti mussen lentäjä on ollut sitä mieltä, ettei kone ole enää ohjattavissa, mutta mikähän tuossa tarkalleen sen aiheutti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää tosiaan siltä, että Musse ei saa kuin pienen töytäisyn alhaalta ja irtoava osa on Skyraiderin siiven kärki. Olisi luullut Skyraiderin pilotin hyppäävän...

 

 

 

Esa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Videolta tosiaan näyttää siltä, että ainakin isoin irtoava osa on juuri se skyraiderin siivenkärki. Aika voimakkaasti toki Mussekin heilahtaa.

 

Korkeuttahan tuossa ei liene kovin paljoa ja vauhtikin tuon ylösvedon jälkeen niin vähissä, ettei vaihtoehtoja ole? Jokatapauksessa yhtään myöhäisemmäksi ei hyppyä olisi voinut jättää...  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuustutkintalautakunta (AAIB) on julkaissut onnettomuudesta raportin: ACCIDENT

 

Jutustelua asian tiimoilta: http://forums.airshows.co.uk/viewtopic.php?f=15&t=40447

 

One thing which made me raise an eyebrow when Rob was giving his account of the accident on the C5 programme was the fact that neither pilot had contacted each other after the incident. Maybe their wasn't much to be said but it seemed odd that the Skyraider pilot hadn't spoken to Rob personally seeing as he had to bale out.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään