Sami Virkkula

Duxford Flying Legends 2011

47 viestiä aiheessa

Löyty vielä tommonen. Nieuport-kuski vilkaisee olkansa yli ja d**n! Paroni on takana. ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kolmitaso-Fokkereita oli paikalla kolme. Tosin vain kaksi lensi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Sivareista" mukana olivat ainakin tämä upea de Havilland Supportin DH 89A Dragon Rapide G-AGJG.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Norman Aeroplane Trustin DH 84 Dragon I G-ECAN. Se toinen oli Aer Linguksen EI-ABI. EI-ABI... hauska rekkari.  ::)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Potkurikonekuvissa pitäisi opettella saamaan rupelit pyörimään, mutta vaikiata se vain on.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Suomen ilmavoimien entinen C-53D norjalaisissa väreissä. Operaattorina Foundation Dakota Norway tietysti. Englannin kuninkaallisissa ilmavoimissahan oli sota-aikana norjalaisia lentäjiä. Norskit ovat näköjään aina tervetulleita englantilaisten pippaloihin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Oli se komiata nähdä kahden Dakotan räimivän melkein pinnoissa. Toinen ilmojen työjuhta Duxin geimeissä oli Association Normandien C-47B F-AZOX.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Amerikan heviä väliin. Movie Star oli saanut myllynsä kuntoon ja hyvin kehräsi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Yleisön päältä ei saa lentää... Ei päde Duxissa.  8)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka,

 

tosi mahtavia kuvia, niin kuin aina. Tässä tosin heräsi pari kysymystä. Tuo Nieuport 17 lienee osaskaalassa rakennettu malli Lafayette escadrillen lentäjän no 8, eli James Ralph Doolittlen koneesta. Sellainen ainakin on esiintnyt lentonäytöksissä ja kuvan perusteella voisi päätellä, että tuo ei ole täysikokoinen kone.

 

Toinen juttu koskee tuota P40 konetta. Se näyttää Allison-moottorillla varustetulta versiolta, ja koska tuo kansallistunnuksen merkintäpolitiikkakin viittaa aikaan ennen Pearl Harboria,  niin olisi kiva tietää, mitä koneyksilöä tuo oikein markkeeraa, ja onko sen oikeasti se mitä se esittää??

 

Kolmas juttu on tuo aussie-Sea Fury. Onko se todella palvellut aussien laivastossa, ja jopa mahdollisesti Koreassa.

 

Timo

 

PS: Tuo Mustangin tuhoutuminen on todella ikävää, ja sitä voisi kutsua jopa anteeksiantamattomaksi toheltamiseksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens Timo,

 

Thank You! No, aika suttu keli oli pääosin, mutta jotain sinne kennolle kuitenkin tallentui.  ;)

 

Tuo Nieuport 17/23-replika on ainakin aikaisemmin kuulunut The Great War Display Teamin koneisiin. Tämän tiimin SE5a- ja Junkers CL1-koneet ovat osaskaalan rakennettuja. SE5a on skaalassa 7/8. Nyt listoihin on merkitty omistajaksi R. Gauld-Galliers/M. Larcombe ja konetta ei enää näy GWDT:n sivuilla. Sopwith Pup on näköjään tullut uutena tämän firman sivuille. Sopwit Triplane lensi Duxissa 2009. Nieuport on esiintynyt ahkerasti viime vuosina ja oli käsittäkseni yksi Flyboys leffan Nieuporteista.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Minun mielestäni koneen esikuvana on Escadrille N.124:n N1977, jota lensi Robert Soubiran.

 

[ attachment removed / expired ]

 

En löytänyt tietoa äkkiseltään siitä, että onko tämä G-BMWJ (PFA 121-12351) täysikokokoinen replika vai osaskaalaan rakennettu yksilö...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä on Nieuport 24 vuodelta 1990 Duxfordista.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Nieuport 11 Pariisin ilmailumuseosta. Molemmat näyttävät aika pieniltä koneilta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

The Great War Display Team: http://www.greatwardisplayteam.co.uk/index.htm

 

Escadrille N.124/N1977/Robert Soubiran: http://www.fun-modellbau.de/ww1-datenbank/France/Esc124.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi P-40B on tosiaan Allisonilla ja se on maailman vanhin lentävä Warhawk.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Koneen rekkari on G-CDWH (41-13297/18P). Kone on niissä väreissä kun se palveli Pear Harborissa 1941. Warhawk oli vaurioitunut lento-onnettomuudessa ja itse hyökkäyksen aikana koneen hylky oli varastoituna.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Warhawkin omistaa nykyään The Fighter Collection (TFC), joka junailee IWM Duxfordin tiloissa nämä lentonäytökset. Parhaimmat tiedot löytyvät TFC:n sivuilta:

 

http://fighter-collection.com/pages/aircraft/p-40b/index.php

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistral Warbirdsin (Frederic Akary) omistama Bristol Fury ISS (Iraqi Single Seat) on rekkariltaan F-AZXL/"369". Kone oli yksi 60:stä Hawker Fury ISS-koneesta, jotka toimitettiin Irakiin 1948-49. Tämä yksilö palveli Irakin ilmavoimissa aina vuoteen 1960 asti. Jenkit kävivät hakemassa 29 Furya poies Irakin aavikoilta vuonna 1979. Tämä kone oli yksi niistä. Koneella on ollut monta omistajaa Jenkeissä. Fury päätyi Ranskaan Etelä-Afrikasta. Jossain vaiheessa Bristol Centaurus vaihdettiin Pratt&Whitney R3350-moottoriin.

 

Akaryn Fury ei ole palvellut Australian laivastossa. Spitfire Warbirds/Christophe Jacquard on hankkinut Ranskaan toisen Furyn. Jacquardin Sea Fury FB.11 on rekkariltaan F-AZXJ (ex-N56SF). Jacquardin koneen voimanlähteenä on Wright R-3350-26WD. Myös tämä kone on maalattu Australian laivaston väreihin ("115"). Ausseissa lentää myös Fury (VH-ORN), joka kantaa 115:n värejä... ::)

 

Mistral Warbirds & Fury ISS 37514:n historia: http://web.me.com/mistralwarbirds/GB/F-AZXL_History.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka,

 

kiitokset näistää tietopläjäyksistä. Tuo escadrille 124 on siis sama kuin Lafayette Escadrille, jonka Ranskan hallitus perusti 20 huhtikuuta 1916 alunperin ranskalaisen johdon alaituuteen nimellä Escadrille Americaine - N124, mutta joka varsinkin Amerikassa tunnetaan nimellä Lafayette Escadrille. Sen tunnuksenahan oli tuo inkkarin pää. En ole tietoinen siitä, kenen kone tuo 1977, No 8 oli, mutta uskon, että antamasi tieot on tarkempia kuin oma arvaukseni.

 

Merkillisiä sen sijaan  ovat nuo loogiset yhteydet, miksi joku koneyksilö maalataan jonkun toisen koneyksilön väreihin ja siten samalla "kaapataan" sen historia. Varmaan siinä isossa osudessa on se, mikä sattuu miellyttämään omistajan silmää, mutta kyllä tuo Irakilaisen Sea Furyn maalaaminen aussie- väreihin on jo aika kaukaa haettu!!!

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep! Näinhän se meni. Virallisesti Lafayette Escadrille oli Escadrille N 124. Ospreyn "American Aces of World War 1" opuksen mukaan nimi jouduttiin vaihtamaan Escadrille Americainesta Lafayette Escadrilleksi poliittisista syistä. Helmikuussa 1918 Escadrille N 124:sta tuli sitten American 103rd Aero Squadron.

 

Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Lafayette_Escadrille

 

Osa noista wanhoista koneista lentää tosiaan niillä tunnuksilla, jotka ovat sattuneet miellyttämään omistajan silmää. Correct!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sateen sattuessa Duxfordissa pääsee useamankin hangaarin suojiin! Duxfordin sotamuseon ovet ovat auki ja lipun hinnalla pääsee tutustumaan valtavaan museoon. Muutama kuvatus museoiden aarteista.

 

Upea Bristol F2.b Fighter E.2581.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Avro Lancaster X KB889.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Westland Lysander IIIa V9300/"V9673".

 

[ attachment removed / expired ]

 

TFC:n Corsairin mylly.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Goodyearin valmistaman FG-1D:n tiedot: http://fighter-collection.com/pages/aircraft/corsair/index.php

 

[ attachment removed / expired ]

 

Alexander Vraciun F6F-3: http://fighter-collection.com/pages/aircraft/hellcat/index.php

 

[ attachment removed / expired ]

 

Maailman ainoa lentävä Bristol Blenheim Mk.1 antaa vain odotuttaa valmistumistaan...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen peli, jota tulee aina kuolattua paikan päällä, on tämä Bristol Beaufighter XIc A19-144.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Se viides Kestrelillä varustettu lentokone. Vuonna 2010 lensi kolme RR Kestrelillä varustettua konetta, vuonna 2011 neljä (Nimrod I, Nimrod II, Demon ja Hind) ja ensi vuonna joukoon liittynee tämä yksilö.  :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Amerikan museon Mary Alice oli riisuttu paljaaksi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

B-17G:n taka-ampujan konttoria.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama hajalaukaus vielä kaupan päälle. Pakko sinne on taas mennä ensi vuonna.  ;)

 

Sunnuntaina Swordfish lähti taivaltamaan tukikohtaansa heti oman osuutensa jälkeen. Kuuluttaja totesi, että eiköhän pojat ole perillä viimeistään torstaihin mennessä. Hidasta oli meno. ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

TFC:n uudesta Aussi-lelusta tallentui vähän kuvia, kun Mikael Carsonin accidentin jälkeen Warhawkien esitys peruttiin sunnuntailta. Toivottavasti kone viipyy Duxissa useamman vuoden. Let's hope... Lee's Hope.

 

[ attachment removed / expired ]

 

TF-51D Miss Velma tulossa laskuun. TFC:n P-47G Thunderbolt "Snafu" oli flight linessa. Lentänee vielä tämän vuoden puolella.

 

[ attachment removed / expired ]

 

The Flying Bullsin P-38L oli ensimmäinen Lightning sitten vuoden 1996 P-38J onnettomuuden:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Saman lafkan Corsair.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Flying Fighter Associationin (Paul Boschung) Yak-9UM RA-3587K/0470406.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ready for 2012 Flying Legends!  :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kyllä tuo Irakilaisen Sea Furyn maalaaminen aussie- väreihin on jo aika kaukaa haettu!!!

 

Paljon lähempänä kuin Viiman maalaaminen natsi-saksan väreihin...  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, Christophe Jacquardin tiedustelu-Spitti (Spitfire XIX PS890/F-AZJS) on nykyisin maalattu 152. laivueen Spitfire VIII:n väreihin. Osa noista Warbirds-hemmoista maalaa koneensa mielihalujensa mukaan. Omasta mielestäni se on ihan hyvä juttu, että värit välillä vaihtuvat, saa enemmän laivuevärejä kennolle. Battle of Britain Memorial Flight (BBMF) maalaa koneensa säännöllisin väliajoin aina uusiin väreihin. Näin kunnioitetaan aina vuorollaan sodan eri laivueita ja lentäjiä. BBMF:n Hawker Hurricane IIc PZ865 on juuri nyt huollossa ja tsekki-ässä Karel Kuttelwascherin tunnukset on jo poistettu. Ensi vuonna kone lentää 34. laivueen väreissä. "HW640/EG-S" oli kanadalaisen pilotin, Flt Lt Jimmy Whalen DFC, kone Intiassa vuonna 1944.

 

4/11 Aircraft-lehti tietää kertoa, jotta Phillip Lawtonin Z5207 on siirtynyt keväällä Classic Aero Engineeringin (CAE) tiloihin viimeistelyä varten. Lawtonin Mk. IIb Z5207/G-BYDL palveli venäjällä vuonna 1941 81. laivueen väreissä. Hylky korjattiin talteen Venäjältä 1994-95. Ilmeisesti juuri tämä kone maalataan nyt suomalaisiin väreihin...  Lawtonilla on myös toinen Hurricane, kanuskien rakentama XII RCAF 5385/G-RLEF.

 

Löysin tämmöisen Air Extran artikkelin Viimasta:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Viima osallistui "saksalaisena" Aces High leffan tekoon. YouTube linkki Viiman ampumisesta heti ensimmäisen minuutin aikana:

 

http://www.youtube.com/watch?v=Gy4e0P6DNWw

 

Myöhemmin Tony Hutton maalasi Viiman (G-BAAY) saksalaisen Stieglitzin väreihin ja Paul McConnel palautti suomalaiset värit ja hakaristit Viimaan 80-luvun puolessavälissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh! Otin Junnusta vain tuon yhden kuvan, kun sattuneesta syystä muisikortit olivat tällä kertaa "kuitilla". Vastavaloon vieläpä, mutta pilvet taustalla kyllä natsaavat.  :)

 

Pippaloista työstetään taas kaupallinen DVD ja se on esikatseltavissa jo YouTubessa:

 

http://www.youtube.com/watch?v=a9MdOXCkPqA

 

Ohjaamokuvat ovat nannaa! Varsinkin ratillisen P-38:n. Kuudes peräkkäinen DVD on hankittava taas hyllyyn.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoset kuvista taas, Jukka. Mielestäni on todella merkillistä, että tuossa yhdessä Jukan aiemmin postaamassa Mersun kuvassa esiintyvässä koneessa tuntuu tehdyn oikein urakalla väkivaltaa historialle. Kiinnitin huomiota siihen, että miksi Grafin ilmavoittoja kuvaavassa koneessa ei ole itärintamatunnuksia, eli keltaista väriraitaa. Graf sinänsä saavutti osan voitoistaan myös lännessä, mutta merkittävimmän osan idässä. Toisaalta koneesta puuttuu myös Grafin koneesa tunnuksena varmaan tunnetuin, eli saman tyyppinen punainen tulppaani keulassa, kun Hartmannilla oli musta. Vaikka sinänsä nämä lentonäytöksissä esiintyuvät koneet on takoitettukin pääasiassa viihdykkeeksi, niin silti niillä pyritään kuvaamaan jotain alkuperäistä koneyksilöä jossain tilanteessa, missä silloin tulisi pitäytyä. En oikein ymmärrä logiikkaa siinä, että organisaatioita, lentäjiä ja maantiedettä sekoitetaan mielivaltaisella tavalla historialliseksi fantasiakeitokseksi. JG 27:n einiten ilmavoittoja sai tietääkseni Erbo Graf von Kageneck, jolla niitä on tilillään sinänsä kunnioitettavat 65. Tässä tapauksessa varmaan logiikkana on ollut se, että Grafin ilmavoitot, joka näyttää hyvältä, yhdistetään (41- kevään jälkeen osin pohjois Afrikassa palvelleen) JG27:n väreihin, jolloin saadaan mukavan näköisiä koneita...

 

Toisaalta myös monissa Mustangeissa esitetään sekä hakaristejä, että nousevia aurinkoja. Kuinkahan moni pilotti oikeasti sai ilmavoittoja näillä sodan eri näyttämöilllä???

 

Ihmetellen Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta myös monissa Mustangeissa esitetään sekä hakaristejä, että nousevia aurinkoja. Kuinkahan moni pilotti oikeasti sai ilmavoittoja näillä sodan eri näyttämöilllä???

 

Ihmetellen Timo

 

Kyllähän näitä kavereita ihan oikeasti oli, joskaan ei se mitään hirveän yleistä tainnut olla. Yksi tunnetuimmista lienee evl. John D. Landers ja P-51D "Big Beautiful Doll".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan niitä jenkeillä muutama pilotti, jotka saivat ilmavoittoja japseista ja sakuista. Komennus vain tuli jossain vaiheessa toiselle rintamalle.

 

James H. Howard: http://translate.google.com/translate?hl=fi&langpair=en%7Cfi&u=http://www.homeofheroes.com/wings/part2/14_howard.html

 

Urban L. Drew: http://www.directart.co.uk/mall/profiles.php?SigID=1201 (Drew lensi myös Tyynellä valtamerellä, mutta eipä tainnut Mustangia koristaa Jaappanin liput, sori muistin väärin)

 

Mitä tulee noihin Mersujen maalauksiin, niin EADS Heritage Flight/Messerschmitt Stiftung veti mm. Bf 109G-10/HA-1112 (D-FEHD) maalauksen ja tunnukset uusiksi. Konehan teki telemarkin  ILA 2008 -näytöksessä. Uusi väritys on todella törkeän "tavallinen" ja uusi politiikka on se, että lafkan Mersuja ei enää maalata tietyn pilotin väreihin.

 

G-10 D-FEHD "Black 2".

 

[ attachment removed / expired ]

 

Nyt kone on lähes samanlainen kuin tämä G-4 D-FWME "Red 4". Tosin tunnuksella "Yellow 3".

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysellään tässä tuoreimmassa ketjussa kun en parempaakaan löytänyt.

 

Tuli ostettua lentoliput/majoitus enklantiin. Tarkoituksena käydä Flying Legendsissä kesä-heinäkuun (2012) vaihteessa.

Kannattaako ostaa toiselle (tai molemmille) päiville golden passia?

Majoitus on Roystonissa että miten sieltä parhaiten pääsee alueelle?

 

Muutkin vinkit tervetulleita, missä päin aluetta kannattaa oleskella että näkee parhaiten yms. YV:lläkin voi vastailla jos ei halua tietoa koko kansan nähtäville (vrt. parhaat kalapaikat...)

 

Kuvaus jäänee toissijaiseksi mutta eiköhän sitä vähän stilliä ja videotakin tule otettua kotiväelle todisteeksi :)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä saa vinkkejä:

 

http://forums.airshows.co.uk/viewforum.php?f=15&sid=d35b66c36a1161c5fc415e1a434865f8

 

Se on hyvä viikonloppu, kun Shuttleworthissa on sunnuntaina myös Military Pageant-lentonäytös. Perjantaina johonkin museeon (Newark), lauantaina Duxiin, sunnuntaina Old Wardeniin ja maanantaina Hendoniin.

 

2012 Traileri: http://www.youtube.com/watch?v=S0zG5WLDkNA  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa on tullut kyselyjä Flying Legends 2012 tapahtumasta. Pistän samalla kootut säkeistöt näytille tänne. Kannattaa huomioida tuo majoitus, kun Cambridgessä on opiskelijoiden valmistumisbileet samoihin aikoihin.

 

JUNA LONTOO-CAMBRIDGE

 

National Railsin sivut löytyvät täältä:

 

http://ojp.nationalrail.co.uk/service/timesandfares/London/CBG/260512/0615/dep

 

Pistin haun lauantaille 26 toukokuuta, kun sivuilta ei vielä näe kesäkuun loppua.

 

Tässä vertailuun sunnuntain aikataulut:

 

http://ojp.nationalrail.co.uk/service/timesandfares/London/CBG/270512/0615/dep

 

Noista näkee vaihdot (Chg) ja matkan keston (Dur.) jne. Olen aina printannut noi aikataulut mukaan ja yrittänyt keretä sitten sellaiseen junaan, jolla ei ole vaihtoja ja matka-aika on lähempänä yhtä tuntia.  ;)

 

DUXFORDIN LENTONÄYTÖKSET 2012

 

Toukokuun näytöksen osalta on jo jotain tietoa näytökseen osallistuvista lentokoneista. Lisää tietoa löytyy tästä linkistä:

 

http://forums.airshows.co.uk/viewtopic.php?f=15&t=41127

 

 

Flying Legendsin osalta näytöslista voi tulla ulos vasta pari päivää ennen H-hetkeä. Tämä outo perinne on jatkunut jo muutamia vuosia. Joka kerta näytös on kuitenkin yllättänyt positiivisesti. Lisää tietoa löytyy täältä:

 

http://forums.airshows.co.uk/viewtopic.php?f=15&t=35584

 

IWM:n sivuilta löytyy matkustusohjeita ja tieto ilmaisista busseista Cambridgestä:

 

http://www.iwm.org.uk/visits/iwm-duxford/directions#airshows

 

A free courtesy bus runs from Cambridge to IWM Duxford on Air Show days. The bus departs at regular intervals from Cambridge Railway Station and Trumpington Park & Ride at Junction 11 of the M11 from 8.30am and then every 30 minutes until approximately 1.30pm. Buses will return to both Cambridge railway station and to the Park & Ride at regular intervals from 3pm and then every 30 minutes, with the last bus leaving IWM Duxford at 6.30pm. Timings of buses may be affected by local road traffic congestion.

 

Stanstedistä tai muualta ei ole ilmaista bussikuljetusmahdollisuutta. Saattaisi tulla kalliiksi Imperial War Museumille ja The Fighter Collectionille.

 

The Fighter Collectionin sivuilta löytyy lisää infoa lentonäytöksistä:

 

http://fighter-collection.com/pages.php

 

MAJOITUKSESTA

 

If you are planning a visit to the show please book your hotel rooms early, Cambridge University graduation takes place around this time and hotel rooms may be scarce if you leave it too late

 

http://fighter-collection.com/pages/tfc/legends/index.php

 

Gold Passeista jne. ei minulla ole kokemusta, mutta jos haluaa nauttia lentonäytöksestä istualtaan ja punaviiniä maistellen, niin varmasti kannattaa säästellä jalkojaan, ja ottaa semmoinen tiketti. Ko. mesta vilahtaa trailerissa. :thmbup:

 

http://fighter-collection.com/legendstrailer12.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla