Artturi M Ropponen

Lentokonetekniikan diplomi-insinööri 2011-->

9 viestiä aiheessa

Morjesta kaikille  :)

Itellä on tällä hetkellä se tilanne, että pitäis nyt valita se korkeakoulupaikka ja yksi paikki mihin ovi olisi auki on TKK:n konetekniikka ja sitä kautta lentokonetekniikkaan.  Kiinostaisikin tietää, että onko kellään täällä kokemuksia kyseisestä lentokonetekniikan DI-koulutuksesta ja etenkin se, että minkälaiset on alan työllistymismahdollisuudet tällä hetkellä (löysin kyllä vanhoja ketjuja vuosilta 2005 ja 2008, mutta nykytilanne voi olla hyvinkin erilainen) ja missä on mahdollista työllistyä juuri lentokonetekniikan parissa?

 

Kiitos, näin etukäteen  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjoitanpa, kun asia on minullekin omalla tavallaan päivänpolttava. Käyn kyseistä koulua parhaillaan, ja ensi lukuvuosi on minulle viides ja oletettavasti viimeiseni.

 

Koulutus TKK:lla on mielestäni asiallinen. Lentotekniikasta oppii hirmuisesti asioita. Aerodynamiikan ja lentokonerakenteiden perusteita käsitellään huomattavasti syvällisemmin teorioiltaan kuin muualla Suomessa. Kirsikkana kakun päällä on kandidaattitutkintoon sisältyvä yleinen konetekniikan koulutus, johon sisältyy peruskursseja esimerkiksi koneenrakennuksesta, tuotantotaloudesta ja ohjelmoinnista. Koulutus on siis kokonaisuutena laaja, mikä parantaa työllistymismahdollisuuksia jo yleisestikin. Sivuainevalinnalla voi vaikuttaa merkittävästi, mihin aiheeseen erikoistuu.

 

Olen toistaiseksi elänyt käsityksessä, että Suomessa piirit ovat pienehköt ja kysyntä varsin vähäistä. "Oikeaa" lentotekniikkaa lienee mahdollista päästä väsäämään Patrialla ja Ilmavoimissa. Lentoyhtiöissä diplomi-insinöörin työ lienee lähinnä talouden pyörittämistä ja tähän liittyvää numeronmurskausta. Muita mahdollisia töitä ilmailuyrityksissä on mm. huoltotoiminnassa ja suoritusarvolaskennassa.

 

Todelliset mahdollisuudet lentotekniikan hommissa aukeavat mielestäni ulkomailla; minusta kylmä totuus on, että lentokoneteollisuus on nykyään aivan muualla kuin Suomessa. Eurooppalaisesta näkökulmasta meitä lähinnä on tietenkin Airbus, joka toimii mm. Saksassa ja Ranskassa. Näissä maissa myös kehitetään lentotekniikkaa aivan eri tavalla kuin Suomessa. Jos siis haluaa laskea aeromystiikkaa ja lujuusoppia tai kehittää muita lentokoneeseen liittyviä härveleitä, kannattaa mielestäni katsoa myös Suomen ulkopuolelle.

 

Lopuksi voisin todeta, ettei olisi vallankaan tavatonta, että lentotekniikan DI työllistyisi koulutuksensa laajuuden vuoksi myös muulle kuin ilmailualalle. Tähtäimen on tietenkin hyvä olla ilmailualalla, mutta sivuillekin on suositeltavaa vilkuilla. DI-koulutus on niin laaja, että mahdollisuudet ovat monet korkeakoulusta valmistumisen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjoitanpa, kun asia on minullekin omalla tavallaan päivänpolttava. Käyn kyseistä koulua parhaillaan, ja ensi lukuvuosi on minulle viides ja oletettavasti viimeiseni.

 

Koulutus TKK:lla on mielestäni asiallinen. Lentotekniikasta oppii hirmuisesti asioita. Aerodynamiikan ja lentokonerakenteiden perusteita käsitellään huomattavasti syvällisemmin teorioiltaan kuin muualla Suomessa. Kirsikkana kakun päällä on kandidaattitutkintoon sisältyvä yleinen konetekniikan koulutus, johon sisältyy peruskursseja esimerkiksi koneenrakennuksesta, tuotantotaloudesta ja ohjelmoinnista. Koulutus on siis kokonaisuutena laaja, mikä parantaa työllistymismahdollisuuksia jo yleisestikin. Sivuainevalinnalla voi vaikuttaa merkittävästi, mihin aiheeseen erikoistuu.

 

Olen toistaiseksi elänyt käsityksessä, että Suomessa piirit ovat pienehköt ja kysyntä varsin vähäistä. "Oikeaa" lentotekniikkaa lienee mahdollista päästä väsäämään Patrialla ja Ilmavoimissa. Lentoyhtiöissä diplomi-insinöörin työ lienee lähinnä talouden pyörittämistä ja tähän liittyvää numeronmurskausta. Muita mahdollisia töitä ilmailuyrityksissä on mm. huoltotoiminnassa ja suoritusarvolaskennassa.

 

Todelliset mahdollisuudet lentotekniikan hommissa aukeavat mielestäni ulkomailla; minusta kylmä totuus on, että lentokoneteollisuus on nykyään aivan muualla kuin Suomessa. Eurooppalaisesta näkökulmasta meitä lähinnä on tietenkin Airbus, joka toimii mm. Saksassa ja Ranskassa. Näissä maissa myös kehitetään lentotekniikkaa aivan eri tavalla kuin Suomessa. Jos siis haluaa laskea aeromystiikkaa ja lujuusoppia tai kehittää muita lentokoneeseen liittyviä härveleitä, kannattaa mielestäni katsoa myös Suomen ulkopuolelle.

 

Lopuksi voisin todeta, ettei olisi vallankaan tavatonta, että lentotekniikan DI työllistyisi koulutuksensa laajuuden vuoksi myös muulle kuin ilmailualalle. Tähtäimen on tietenkin hyvä olla ilmailualalla, mutta sivuillekin on suositeltavaa vilkuilla. DI-koulutus on niin laaja, että mahdollisuudet ovat monet korkeakoulusta valmistumisen jälkeen.

 

Kiitos tästä vastauksesta avasi asiaa jo paljon  :) On se vaan niin hankala päättää, mitä haluaa elämässä, kun olis paikka kemian koulutusohjelmassa helsingin yliopistossa ja se kiinnostaa myös paljon, mutta sitten olis tää DI-koulutus konetekniikassa ja sekin yhtälailla kiinnostavaa. Jotenkin tuntuu tuo työllisyysmahdollisuuksien heikkous sulkevan pois jälkimmäistä vaihtoehtoa, kun en tiedä haluanko muuttaa pysyvästi saksaan  ??? Saa nyt nähdä miten sitten päätän aikaa on elokuun toiseen päivään  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykysysteemiä en niin tunne, mutta ainakin aikaisemmin TKK:lla oli melko helppo vaihtaa jopa osastolta toiselle - lähinnä se oli kynnys, että karsinnan pisteet riitti myös uudelle osastolle ja opintosuunnalle. Eli jos vaikka aloittaa Lentotekniikassa ja sitten huomaakin, että LVI on se oma juttu ;D, vaihto pitäisi olla mahdollista.

 

Määräyksethän nykyään aika lailla rajoittaa muulla, kuin omalla opintoalalla työskentelyä - eli jos olet lentokoneinsinööri, ei sitä niin vaan mennä vaikka rakennusten rakennesuunnittelijaksi, kun pätevyysvaatimukset on laissa ja asetuksissa säädetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykysysteemiä en niin tunne, mutta ainakin aikaisemmin TKK:lla oli melko helppo vaihtaa jopa osastolta toiselle - lähinnä se oli kynnys, että karsinnan pisteet riitti myös uudelle osastolle ja opintosuunnalle. Eli jos vaikka aloittaa Lentotekniikassa ja sitten huomaakin, että LVI on se oma juttu ;D, vaihto pitäisi olla mahdollista.

 

Uudessa systeemissä ei voi enää noin vain vaihtaa, pitää käydä uudestaan pääsykokeissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uudessa systeemissä ei voi enää noin vain vaihtaa, pitää käydä uudestaan pääsykokeissa.

 

...minkä ei tosin pitäisi olla hirveä ongelma. opiskelun toiseen tutkintoonhan voi aloittaa kuitenkin jo tätä ennen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...minkä ei tosin pitäisi olla hirveä ongelma. opiskelun toiseen tutkintoonhan voi aloittaa kuitenkin jo tätä ennen.

 

Hiukan OT; mitä suuntaa sinä siellä Tatu opiskele(i)tkaan?

 

peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...minkä ei tosin pitäisi olla hirveä ongelma. opiskelun toiseen tutkintoonhan voi aloittaa kuitenkin jo tätä ennen.

 

Joo eipä niin. Kaikkia muita paitsi arkkitehtien ja infon kursseja voi suorittaa kuka tahansa ja perusmatikoiden jälkeen pitäisi pääsykokeidenkin sujua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään