Aleksi Tihula

HEL-CDG-LIS-CDG-HEL [Paljon kuvia!!]

11 viestiä aiheessa

Hei vain kaikille!

 

Tuli tässä viime viikolla käytyä Lissabonissa pienellä viikon mittaisella lomareissulla. Tarkoituksena oli viettää kunnon aktiiviloma ja koluta kaikki paikat viikossa läpi, mutta samalla oli myös aikaa käydä Lissabonin lentokentän aitojen takana kuvailemassa paikallista tarjontaa, joka osoittautui samantasoiseksi kuin EFHK:lla, paitsi että yhtiöt olivat erilaisia. Lippuja varatessa tuli monta reittiä vertailtua toisiinsa ja parhaaksi vaihtoehdoksi tuli loppujen lopuks Air France Pariisin hel**tin kautta. Pitemmittä puheitta siirrytään kuviin:

 

Ensimmäisen legin Pariisiin hoiti Finnairin A321 OH-LZF codesharena Air Francen kanssa

[ attachment removed / expired ]

 

Istumapaikka oli exitrivillä paikalla 22D, jonka ainoa huono puoli oli, ettei ulos tahtonut nähdä käytäväpaikalta ollenkaan.

Kone oli ehkä 70% täynnä

[ attachment removed / expired ]

 

Ruokana oli kelvollinen kanasämpylä ja tuoremehu/kahvi/tee

[ attachment removed / expired ]

 

Ja kuten jo sanoin, ei pihalle oikein näkynyt omalta paikalta, joten ensimmäinen kerta CDG:llä piti rullata lähes sokkona tietämättä mitä ulkona näkyy

Kentällä kuitenkin oli tunnin vaihtoajalla hyvin aikaa kuvata (kohtuullisen puhtaan ikkunan läpi) sitä, mikä sattui rullaamaan ohi.

 

F-GEXA

[ attachment removed / expired ]

 

B-6121

[ attachment removed / expired ]

 

LZ-FBB

[ attachment removed / expired ]

 

Juuri uusiin väreihin maalattu F-GIUD

[ attachment removed / expired ]

 

Tunti oli lyhyt aika, mutta kuvia tuli paljon. Seuraavaksi olikin aika jatkaa matkaa Lissaboniin. Kulkupelinä toimi yli 20 vuotta vanha F-GFKR.

Istumapaikka oli paikalla 5F aivan bisnesluokan takana.

 

Tällä kertaa näki sentään ulos ja komeat olivat maisemat

[ attachment removed / expired ]

 

Nousimme AirTransatin A333:n kanssa samaan aikaan noin parin minuutin ajan. Hienon näköistä  :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

Ja eipä ole varaa valittaa Finnairin ruuista, kun näki mitä AF tarjoaa. Huikea yksi paahtoleivän palanen, jonka välistä löytyy kinkku. Vettä ja leipää  ;D Viinit olivat sentään maksuttomia.

[ attachment removed / expired ]

 

Matkustamo oli hyvin vanhanaikainen tuhkakuppeineen. Lisäksi toinen economyn vessoista oli rikki, joka teki aikamoisen jonon koneen peräosaan. Näytti kyllä siltä että ''Rikki'' -lappu oli ollut ovessa jo pitkään

[ attachment removed / expired ]

 

Lissabonin kenttä on aivan keskustassa, joten lähestymisen aikana oli hienot maisemat tarjolla.

[ attachment removed / expired ]

 

Vastaanottamassa oli kaksi kentän suurinta käyttäjää

[ attachment removed / expired ]

 

Kun kaupunkia oli kierretty neljän päivän ajan, tuli illaksi aikaa lähteä tutkimaan kentän kuvauspaikkoja. Ohjeet paikoille kyllä oli, mutta maailma muuttuu ja tietyöt olivat vallanneet alueen. Kentän ympäristössä oli lähes mahdotonta liikkua jalkaisin moottoritien ja lukuisten tietyöaitojen takia. Onneksi löytyi kuitenkin ensimmäisellä kerralla yksi paikka moottorietien vierestä, missä sai kuvattua laskut.

 

CS-TOM

[ attachment removed / expired ]

 

OE-LES

[ attachment removed / expired ]

 

HB-AFD

[ attachment removed / expired ]

 

CS-TJG

[ attachment removed / expired ]

 

CS-TGG

[ attachment removed / expired ]

 

Jännä näky: AF:n kone lähestyi liian kovaa vauhtia ja joutui tekemään go-aroundin. Eihän tässä vielä mitään, mutta sama kone tuli toisella kerralla vielä kovempaa ja joutui tekemään TOISEN go-aroundin. Sen jälkeen kone vain katosi paikalta eikä tullut laskuun.  ???

[ attachment removed / expired ]

 

CS-TMV

[ attachment removed / expired ]

 

TS-IOI

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen yritys: Selvisi, että yhdelle erittäin hyvälle kuvauspaikalle pääsee bussilla, joka lähtee Cambo Granden metroaseman lähettyviltä ja ajaa tietöiden ohi. Sunnuntaina tulikin lähdettyä testaamaan bussilla liikkumista. Melkein ärsytti kun tajusin kuinka helppoa olisi ollut tulla bussilla ensimmäiselläkin kerralla paikalle. Bussi 717 kuskasi uuden cargoterminaalin viereen, josta oli tiilikasan korkuinen ''kuvausrinne'' Paikalliset tuntuivat notkuvan lähinnä aidassa kiinni.

 

CS-TKN

[ attachment removed / expired ]

 

CS-TOD

[ attachment removed / expired ]

 

CS-TKM

[ attachment removed / expired ]

 

CS-TOA

[ attachment removed / expired ]

 

CS-TPE

[ attachment removed / expired ]

 

EC-KRJ

[ attachment removed / expired ]

 

F-HBAF

[ attachment removed / expired ]

 

EC-HDS

[ attachment removed / expired ]

 

CS-TPM

[ attachment removed / expired ]

 

HB-JZR

[ attachment removed / expired ]

 

CS-TGV

[ attachment removed / expired ]

 

Päivän yllätys; Näin jonkun tuntemattoman 737 olevan tulossa kohti. Aluksi luulin sen olevan Belavian koneen, joka vain on pilven varjossa. Tarkemmin tarkastelun jälkeen huomasin oudot moottorit. Paikallisten kamerat alkoivat räpsyä, kun bisneskäytössä oleva B737-200 laskeutui. VP-CBA

[ attachment removed / expired ]

 

CS-TKL

[ attachment removed / expired ]

 

CS-TKI

[ attachment removed / expired ]

 

Kun lähtöpäivä sitten koitti, huomasin terminaalilla jännän peräsimen. Lähemmin tarkasteltuna se oli TAAG Angola airlinesin T7, josta ei tietenkään saanut kuvia.

[ attachment removed / expired ]

 

Koneeseen oli bussikuljetus ja huomasin ettei lennollemme olisi tulossa melkein ketään. Lennollamme oli alle bussillinen matkustajia (n. 30). F-HEPA 1,6v vanha kone lennätti meidät takaisin Pariisiin. Paikka 24A

[ attachment removed / expired ]

 

Hei hei spottauspaikka

[ attachment removed / expired ]

 

Ruokana lennolla oli AF tapaan pieni sämpylä ja juoma.

[ attachment removed / expired ]

 

F-HEPA ei ollutkaan ihan tavallista matkustamosorttia. Bisnesluokkaa näet jatkui aina riville 17 asti. Economy alko vasta riviltä 18. Bisneksessä ei kuitenkaan ollut kuin 5 ihmistä, joista kaksi oli AF:n lentäjiä matkalla kotiin.

[ attachment removed / expired ]

 

Pariisiin laskeuduttua A380 rivi erottui hyvin.

[ attachment removed / expired ]

 

Sama terminaali, sama kuvauspaikka. EI-IMB

[ attachment removed / expired ]

 

F-GSQG

[ attachment removed / expired ]

 

Retro F-GFKJ. Kiitos AF:n A318lle jonka siipi ei ollut yhtään edessä.  ::)

[ attachment removed / expired ]

 

3B-NAY

[ attachment removed / expired ]

 

G-EZBR easyJetin 100. Airbus

[ attachment removed / expired ]

 

Viimeisen legin hoiti OH-LZE, 30min aikataulustaan myöhässä.

 

Air Francen Concorde oli mukavasti nähtävillä koneen ikkunasta

[ attachment removed / expired ]

 

Ruoka oli parempi kuin AF:lla. Kanacurrykolmioleipä. Enkä hieman vaisu, mutta voittaa Air Francen paahtoleivän palat.

[ attachment removed / expired ]

 

Myöhästymisestään huolimatta kone laskeutui minuutin etuajassa. Tässä vaiheessa pitänee siis sanoa: Illaksi kotiin.

[ attachment removed / expired ]

 

Tuttua CDG:tä. Yksi laukku hukkunut matkalla. Samalta lennolta noin kymmenen muu laukku katosi myös. Selviääköhän CDG koskaan yhdestäkään lennosta kunnialla? Laukku kuitenkin toimitettiin kotiovelle heti seuraavana aamuna yhdeksän aikaan aamusta eli 10 tuntia lennon laskeutumisen jälkeen. Likapyykki selvisi kotiin  :)

 

Kiitos, että jaksoitte lukea loppuun asti. Jos kuitenkin haluat nähdä vielä paljon enemmän matkan kuvia, vieraile kuvasivullani klikkaamalla linkistä: http://air.kuvat.fi/kuvat/From+Air/LIS+and+CDG/

 

Hyvää loppukesää kaikille!

 

Aleksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina on yhtä mukava lukea näitä matkakertomuksia!  8) Mitenkäs nuo Francen ruoat nyt noin alas on mennyt, ainakin kun itse olen francella lentänyt kaukolentoja, niin pöperöt ovat olleet aina erinomaisia!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina on yhtä mukava lukea näitä matkakertomuksia!  8) Mitenkäs nuo Francen ruoat nyt noin alas on mennyt, ainakin kun itse olen francella lentänyt kaukolentoja, niin pöperöt ovat olleet aina erinomaisia!

Kaukolennoilla oltava jo paremmat pöperöt että matkustajatkin jaksaa istua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vain kaikille kommenteista.  :)

Taitaa kaikkien Eurooppalaisten yhtiöiden ruokataso olla laskussa Euroopan sisäisillä reiteillä. Pitänee matkustaa jatkossa Lufthansalla  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla