Lauri Kansikas

Utö Helipad

6 viestiä aiheessa

Päätin kaivaa tälläisen "unohdetun" lentopaikan ulkosaaristosta esille. Kyseessä on siis Utön saarella sijaitseva helikopterin laskeutumispaikka. Mistään ICAO-luetteloista tätä on turha etsiä, saatika Finavian sivuilta, siis varsin uniikki laatuaan. Helipadi rakennettiin armeijan tarkoituksiin kenties '70-'80-luvuilla, jolloin se palveli luonnolisesti pelkästään armeijan hekoja. Armeijan vetäydyttyä saarelta lopullisesti 2005, utölaiset ostivat ulos armeijan maat. Kasarmista tehtiin hotelli ja muut armeijan talot laitettiin vuokra-asunnoiksi. Näin ollen myös lentopaikka siirtyi siviiliin. Paljoa ei ole tietoa siitä onko siviilihekoja vieraillut tällä kaukaisella saarella vuoden 2005 jälkeen.

 

Yleisnäkymää. Luonto on alkanut valtailla jo pinta-alaa reunojen ulkopuolelta, mutta muuten laskeutumisalusta on hyvässä kunnossa. Huomaa pienet valot kulmissa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Antennivirityksiä. Vasemmassa reunassa näkyy säähavaintoasema. Tuulipussi oikealla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Koska padi sijaitsee utölaisten mailla, lienee soveliasta pyytää sieltä lupaa laskeutumiseen, näin ainakin olen asian päätellyt.  Jos jollain on tietoa jostain siviililennosta saareen, olisi hienoa jos laittaisi hieman stooria alas.  Vai sopiiko paikka edes laskeutumisiin? Keskustelua, keskustelua...  8)

 

Kartta:

Utö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rajalla on tutka-asema saarella (ekan kuvan majakan vasemmanpuoleinen hökötys), ja toinen torni saaren itälaidalla (opasteessa luki "militaryarea"). Eli siis liikennettä löytynee edelleen. Liekö padi rajan omistuksessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitään en osaa sanoa paikan nykytilasta ja mahdollisista luvista, mutta kuvat toivat mieleen ajan päälle 20 vuotta sitten, jolloin vietin virkistävän nelikuukautisen silloisen Utö Havshotelin vieraana...  ;D

 

Päivystävän upseerin vuorolista kiersi kantahenkilökunnan lisäksi myös kokelailla ja vaikka elämä saarella kulki muuten verkkaisesti, niin muutaman kerran kyseisessä vuorossa piti kokeilla miten lujaa mankeli kulkee nupukivellä. PU:n nimittäin kuului olla kentällä vastassa laskeutuvaa hekoa ja merivalvontatolpasta yleensä ilmoitettiin koneen tulosta vasta silloin kun se jo jyrisi kasarmin yli. Kasarmihan tietysti sijaitsi eri päässä saarta kuin tuo hekokenttä. :P

 

Ei silti että tankkaamaan tulleen kopterin tai miehistön tilaa olisi mitenkään merkillisesti avittanut vieressä puuskuttava varusmies. Tuntuivat osaavan hommansa muutenkin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitään en osaa sanoa paikan nykytilasta ja mahdollisista luvista, mutta kuvat toivat mieleen ajan päälle 20 vuotta sitten, jolloin vietin virkistävän nelikuukautisen silloisen Utö Havshotelin vieraana...  ;D

 

Päivystävän upseerin vuorolista kiersi kantahenkilökunnan lisäksi myös kokelailla ja vaikka elämä saarella kulki muuten verkkaisesti, niin muutaman kerran kyseisessä vuorossa piti kokeilla miten lujaa mankeli kulkee nupukivellä. PU:n nimittäin kuului olla kentällä vastassa laskeutuvaa hekoa ja merivalvontatolpasta yleensä ilmoitettiin koneen tulosta vasta silloin kun se jo jyrisi kasarmin yli. Kasarmihan tietysti sijaitsi eri päässä saarta kuin tuo hekokenttä. :P

 

Ei silti että tankkaamaan tulleen kopterin tai miehistön tilaa olisi mitenkään merkillisesti avittanut vieressä puuskuttava varusmies. Tuntuivat osaavan hommansa muutenkin. 

 

Muutama kuukausi  + yksi leiri tuli myös vietettyä tuolla kivellä 80-luvulla. En tosin muista että (saaren keskellä) sijaitsevalle hekopadille olisi ketään tarvittu vastaan. Sillä merivartiokopterilla kun oli yleensäkin tapana lennellä siitä yli vähän väliä, niin sen laskuun tulo ei olisi ollut edes yllätys. Ettei vaan kyseessä olisi sitten ollut joku everstin tmv. isomman sotaherran vierailu, jolloin sitä kopteria toki piti ollakin vastassa?

 

Aika usein näki Merivartioston kopterilentäjiä Utön ruokalassa - kyseessähän oli Puolustusvoimien gourmetkeittiö, jonka antimista poikkesivat nauttimaan välillä laivastonkin alukset. Taisin yhden pääsiäisen pyhät olla siellä "gineksessä" ja voi Luoja mitkä sapuskat: aamiasella täys seisova pöytä karjalanpiirakoineen ja munavoineen, päivälliseksi ekana päivänä kukkoa viinissä ja seuraavana paahtopaistia ymym. Ja kaikkea yllinkyllin.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei vaan kyseessä olisi sitten ollut joku everstin tmv. isomman sotaherran vierailu, jolloin sitä kopteria toki piti ollakin vastassa?

 

Periaatteena oli ainakin silloin, että kaikkia saareen saapuvia kulkupelejä yhteysaluksesta alkaen oli PU vastassa. Tuosta syystä ehkä eniten vipinää tossuun sai aikaan ex tempore ilmoitus Kultaranta VII:n saapumisesta laituriin ilman erittelyä siitä, keitä on kyydissä... Tämä siis aikana jolloin puolustusvoimien ylipäällikkönä oli vielä entinen kaukopartiomies.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla