Daniel Staudinger

lentäjän soveltuvuusarvioinnin matikka....

12 viestiä aiheessa

Heipparallaa,

 

Jos täällä piileksii tuoreita ammattilentäjiä niin tässä on yksi soveltuvuusarviointiin menevä hakija. Olen lukion käynyt mutta siitä on joitakin vuosia ja lentäjän ammatti vaatii matemaattisloogista ajattelukykyä. Minun matikka on hieman ruosteista ja kysynkin että mitä matikkaa noissa arvioinneissa yleensä on? Matematiikka on yleisesti hyvin hallussa. 9 oli loppuarvosana mutta se ruostuu vuosien varrella kun ei kaikkea käytä. Kuvittelisin että yhtälöt ja derivaatio on tärkeää mutta kertokaa te kun tiedätte keltanokkaa paremmin.

 

Kiitos

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

plus, miinus, jako- ja kertolaskuja. Lisäksi sanallisia tehtäviä tyyliin "Kallella on kolme omenaa, joista hän antaa Liisalle yhden ja Villelle kaksi. Montako omenaa Kallelle jää?"

Idea ei ole tehtävien vaikeudessa vaan siinä että niitä pitää laskea kymmeniä kelloa vastaan. Tehtävissä koetellaan siis enemmän paineensietokykyä ja huolellisuutta kuin matikkapäätä.

Joukkoon on myös sijoittetettu yksittäisiä vaikeampia tehtäviä "tunnelmaa kohottamaan" :)

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan kuten Olli kirjoittaa. Päässälaskua ja pientä ajattelua. Kertotaulu mieleen niin pärjäät.

 

Ei siellä mitään trigonomeetrisiä yhtelöitä ratkota.

 

Onnea kokeeseen.  :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mä kävin lennonjohtokoulutuksen ekassa kokeessa, joka on käsittääkseni hyvin pitkälle samanlainen kuin tuo lentäjäpuolen, ja mun olemattomilla matikan taidoilla koin haastavammaksi sen noppatestin kuin matikkaosuuden.

Eli noppien puuttuvia sivuja kyseltiin, ja vielä miten päin ne on...

 

Pienestä jäi silloin jatkoon pääsy kiinni ja nyt on turha enää hakea kun selvisi etten saa ees kakkosluokan medikaalia. Mutta onnea matkaan, harjoittele kertotaulu kuntoon ja tuijottele noppia niin eiköhän se siitä. Ja muista, että harva menee ekalla läpi, ensi haussa sitten uudelleen!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjän ammatti on matemaattisesti hyvin vaativa. Helpoimmasta päästä on laskea viehättäville lentoemännille rahan vaihtokursseja ostoskeskuksissa pitkin maailmaa, heidän kun on hyvä tietää tarkalleen, josko jokin riepu tai hajuvesi on siellä halvempi kuin muualla. Astetta vaativampaa on täyttää pitkän lennon OFP:n (Operational Flightplan) juokseva aika-arvio oikein. Yliopistotason matikkaa tarvitaan jo siihen, kun väsyneenä yölennon jälkimainingeissa ynnäilee sallittuja työ- ja minimi lepoaikoja, huomioiden tietysti se, että kyse on pitkäksi venyneestä ja varakentälle päätyneestä aikaerolennosta (Circadian Low) ja joku firmasta painostaa nopeaa vastausta siihen, koska miehistö on taas kelvollinen aloittamaan arkisen aherruksen ansaitun levon jälkeen. Suurinta matemaattista neroutta vaaditaan, että osaa jakaa kokonaislaskun oikeudenmukaisesti sen jälkeen, kun laajarunkokoneen koko miehistö on pitkän työrupeaman jälkeen nauttinut yhdessä hyvin ansaitun maittavan illallisen pitkän kaavan mukaan. Tietenkin vaikeusastetta lisää, että joku on syönyt nälkäänsä kunnon pihvin alku- ja jälkiruokineen ja aperitiiveineen (ehkä useampikin) ja joku toinen on ottanut vain salaatin ja kivennäisvettä. Vaikeusaste on suurimmillaan, jos on itsekin kulinaristin ominaisuudessa pidentänyt illalliskaavaa jopa deperitiivien puolelle. Kuka nämä vaikeudet voittaa, ei ole huolta uralla menestymisessä. ;D

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seppo osui oikeaan kuten yleensä. Lisäksi laitan tähän todellisen arviolaskukompuran. Heräät Luxembourgissa omin neuvoin. Hotellin herätys ei ole taaskaan toiminut. Nyt joudut laskemaan ehditkö 15 minuutissa lisäämään kommenntisi Sepon jälkeen, käymään suihkussa, jättämäämn toisen laukkusi respaan säilöön, sättimään ääliöt respassa (Tämä ei herätystä toistuu säännöllisin väliajoin) ja lähtemään kentälle matkustaaksesi siirtona Kyprokselle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän sen tänään taas huomasi kuinka vaikeaa on suorittaa laskutoimitus 330-60, kun yritti Bonanza-simussa IFR-lennolla radiaaleja väännellä...eli siis jos kyseinen laskutoimitus onnistuu niin ei pitäs olla ongelmia  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitän oikein innokkaasta osanottamisesta keskusteluketjuun! :thmbup:

 

Näillä neuvoilla, varsinkin nuo Sppo&Janne lisäykset saavat varmasti vähän virtausta siipieni pinnoille:) haha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän sen tänään taas huomasi kuinka vaikeaa on suorittaa laskutoimitus 330-60, kun yritti Bonanza-simussa IFR-lennolla radiaaleja väännellä...eli siis jos kyseinen laskutoimitus onnistuu niin ei pitäs olla ongelmia  ;D

Eikös tuo 270 tule helposti myös simussa. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo 270 tule helposti myös simussa. ::)

 

Noo kyllähän se tulee, mutta vielä alottelevana IFR pilottina voi joskus helpotkin asiat tuntua vaikealta :P hetken harkinnan jälkeen päädyin myös tulokseen 270  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään