Teijo Niemelä

AA tilaa 460 uutta lentokonetta

21 viestiä aiheessa

American Airlines kertonee keskiviikkona suuresta, noin 250 koneen tilauksesta:

 

http://www.flightglobal.com/articles/2011/07/19/359673/american-poised-for-large-narrowbody-order-on-20-july.html

 

 

Bloomberg veikkailee vielä kovempia lukuja, noin 400 konetta ja mahdollisesti 500 optiota...

 

http://www.bloomberg.com/news/2011-07-18/american-airlines-said-to-review-splitting-order-between-airbus-boeing.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tassahan on oikein "historian siipien havinaa". AMR:n haukkaama TWA tilasi runsas kymmenen vuotta sitten seka Airbus A318 seka Boeing 717 -koneita, joita ei sitten koskaan toimitettu. TWA "ajettiin hallitusti konkurssiin" ja fuusioitiin American Airlinesiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tassa suuremman tilauksen sivussa AA on vahvistanut myos kahden Boeing 777-300ER-koneen lisatilauksen, eli nyt niita on tulossa kahdeksan kappaletta. Myos seitseman Boeing 777-200ER:n tilaukset ovat edelleen kirjoissa, samoin kuin suunnitelmat 42 Boeing 787-9-koneen hankinnasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Historiallista sekin, että AA tilasi ylipäätään Airbussia, ja vieläpä yli puolet tuosta kokonaismäärästä. Saas nähdä millainen huuto konservatiivien piireissä syntyy tuollaisesta isänmaan petturuudesta, että menivät tilaamaan eurooppalaisia koneita.   :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pan American Airways  ???

 

Pan American Airwayskin on ollut viime paivina otsikoissa, mutta lahinna toisesta syysta. Sen omistaja istuu putkassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Historiallista sekin, että AA tilasi ylipäätään Airbussia, ja vieläpä yli puolet tuosta kokonaismäärästä. Saas nähdä millainen huuto konservatiivien piireissä syntyy tuollaisesta isänmaan petturuudesta, että menivät tilaamaan eurooppalaisia koneita.   :P

 

 

Nuo samat konservatiivit kun ajelevat taalla Mersuilla, Bemareilla, Lexuksilla, Infinityilla sun muilla, joten ei tasta mitaan haloota tule. Jos joku sanoo jotakin, niin demokraatteja lahella olevat ammattiliitot.

 

Mutta, osittain Boeingin moka, mitas tumpuloivat liian kauan 737RE:n kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarikin sitten herasi, ja kayttaa STT:n uutista, jossa edes yrityksen nimea ei osata kirjoittaa oikein:

 

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/American+Airways+teki+kaikkien+aikojen+lentokonekaupat/1135267918187/?cmp=tm_etu_uusimmat_uutiset

 

YLE sitten jo uutisoikin asian paremmin.

 

Kuuntelin tuossa illan mittaan autotallissa pusatessani valtakunnallista uutisradiolähetystä ja korvaan otti samainen uutinen jossa edelleenkin kerrottiin American Airwaysin ostaneen tämän ennätyksellisen määrän lentokoneita. Aivan hakematta huulilleni pyrki kirjainyhdiselmä Whiskey Tango Foxtrot..... ???

 

EDIT: näkyy Helsinfors Tidningar päivittäneen sen verran että otsikossa ja kuvatekstissä on nyttemmin American Airlines. Uutisen tekstissä kyllä edelleenkin puhutaan American Airwaysista.

 

American Airways on jo varmistanut 13 miljardin dollarin rahoituksen, jolla katetaan ensimmäiset 230 lentokonetta. Koneiden toimitukset Americanille alkavat vuonna 2013 ja jatkuvat vuoteen 2022.

 

Oh well, tässä vaiheessa iltaa saunan lämmitessä huulilla on enää vain se Whiskey.....  8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla ensimmäinen kerta kun uusi lentokonemalli (737 uusilla moottoreilla) julkistetaan kaupan yhteydessä. Myyjät on myyneet ja Boeingin insinöörit pääsevät lukemaan pressireleasesta että minkänlainen kone tarttis seuraavaksi suunnitella ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mtv3:n uutiset puhuvat edelleen american airwaysista, johan tässä piti tulla itsekin koneelle tarkistamaan onko yhtiön nimi muuttunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Innolla jäämme odottamaan, montako konetta ne oikeasti tilasivat :)

 

Veikkaan, että alle puolet ilmoitetusta. Lentoyhtiöiden isot "tilauksethan" ovat aina olleet lähinnä julkisuusrumbaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta mikä American Airways?

 

Oikaisu STT:n juttuun lentokonekaupoista

 

Oikaisu STT:n eiliseen talousjuttuun kaikkien aikojen lentokonekaupoista: Jutussa mainittiin erheellisesti, että kaupat olisi tehnyt American Airways. Yhtiön nimi on kuitenkin American Airlines.

 

 

STT

 

http://www.kaleva.fi/uutiset/oikaisu-stt-n-juttuun-lentokonekaupoista/906246

 

 

-----

 

Hyvä että heräävät korjaamaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta mikä American Airways?

 

Jatketaan hyvin alkanutta off topicia..... muistaako joku tarkemmin tuon nimenvaihdoksen tarinan? Itselläni olisi hämärä muistikuva että olisin joskus vanhasta AAHS:n lehdestä lueskellut sen liittyvän jotenkin postilentoihin. Muistelisin jutun menneen jokseenkin niin että joku kongressin jäsenistä päätti ottaa sydämen asiakseen käynnistää tutkinnan senaikaisten lentoyhtiöiden kartellisoinneista postilennolla. No kuten tapana on, juttu eskaloitui sinne asti että kaikki postilennot otettiin lentoyhtiöiltä pois ja annettiin AAF:n hoidettaviksi.

 

AAF:n lentäjillä ei kuitenkaan ollut juurikaan valmiuksia näihin usein huonoissa keleissä lennettyihin lentoihin ja onnettomuudet lisääntyivät huolestuttavaa vauhtia. Postisäkit vuorenrinteessä koneenhylkyjen vieressä ei ollut pitemmän päälle kongressinkaan mielestä hyvä asia, ja tehtiin takinkäännös. Postilennot annettiin takaisin kaupallisten operaattoreiden lennettäviksi. Ehtona kuitenkin oli, että "vanhat" isot yhtiöt joilta lennot oli aiemmin evätty, eivät niitä saisi nytkään lentää. Tällä haluttiin säilyttää päätöksen aiemmin tehneiden virkamiesten kasvot, eikä tarvitsisi myöntää että oli tullut tehtyä typeryyksiä.

 

However, pykälään jätettiin enemmän tai vähemmän tarkoituksella porsaanreikä. Jos ja kun yhtiö muutti nimeään, niin eihän se enää silloin ollut sama yhtiö. Näin mm. American Airwaysista tulikin -tadaa- : American Airlines.

 

Muistelisin tämän tapahtuneen joskus 1934, mutta tietenkään lomareissulla tuo lehtikään ei ole mukana että voisin asiaa tarkistaa..... :-\

 

EDIT: AA:n historiikissa vahvistetaan tuo vuosiluku mutta sen kummemmin nimenvaihdokseen johtaneista syistä ei jutustella

 

On the morning of April 15, 1926, a young aviator named Charles A. Lindbergh stowed a bag of mail in his little DH-4 biplane and took off from Chicago for St. Louis. Later that day, he and two other pilots flew three plane loads of mail from St. Louis to Chicago.

 

At the time, Lindbergh was chief pilot of Robertson Aircraft Corporation of Missouri, which was the second aviation company to hold a U.S. airmail contract. It was one of scores of companies that eventually consolidated to form the modern-day American Airlines.

 

The consolidation began in 1929, when The Aviation Corporation was formed to acquire young aviation companies, including Robertson. In 1930, The Aviation Corporation's airline subsidiaries were incorporated into American Airways, Inc. In 1934, American Airways became American Airlines, Inc.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään