Leevi Lehtonen

Uutta settiä alottelialle

86 viestiä aiheessa

Moi kaikille!

Tarkoitus olisi hankkia koko kamerasetti ilmailukuvaamisen ja muuhun arkipäivän kuvaukseen. Tällä hetkellä ei kokemusta ole kuin pokkari, kännykkä tms. Muutamisen kerran on tullut kokeiltua kavereiden järkkäreitä.

Ajatuksena tällä hetkellä ajatuksena olisi Canonia: 600D tai 550D

http://www.rajalacamera.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=135170B026

http://www.rajalacamera.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=134463B025AA

http://www.rajalacamera.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=134463B031AA

Mukaan olisi tarkotus saada toinen putki, jossa riittäisi millejä vähän kauemmaksi. Mielessäni on Sigman 70-300mm

http://www.rajalacamera.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=240050238

http://www.rajalacamera.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=2440137030062

Lisäksi pakettiin täytyisi saada hyvä kamerareppu. Eiköhän siinä kaikki tarvittava ole?

Tässä muutamat mitä minulla on mielessä. Muitakin ehdotuksia, kommentia ja ideoita otetaan vastaan :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Telessä vakaaja on parempi kuin viisi jänistä oksalla, siis vaikkapa Canonin EF55-250 IS on kohtuuhintainen ja ihan ok aloitteluputki, josta pääsee nälän kasvaessa eroon kohtuutappiolla, jos haluaa.

Eipä tuossa paljon muuta kommentoitavaa ole. Kamera kaupasta ja kuvaamaan, siitä se aukeaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Telessä vakaaja on parempi kuin viisi jänistä oksalla, siis vaikkapa Canonin EF55-250 IS on kohtuuhintainen ja ihan ok aloitteluputki, josta pääsee nälän kasvaessa eroon kohtuutappiolla, jos haluaa.

Eipä tuossa paljon muuta kommentoitavaa ole. Kamera kaupasta ja kuvaamaan, siitä se aukeaa...

Juu ,allekirjoitan täysin tuon yllä olevan kirjoituksen. Ja tuo Canon EF 55-250 IS ihan ok perus (halpa) teleobjektiivi.

Käyttö kokemuksia voi kysy YV:lla tai FB:ssä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro! 550D ja 600D on melko samanlaisia kameroita, jos on tarvetta vain satunnaiselle videoinnille niin 550D riittää varmasti ;) Sinulle suosittelisin teleputkeks tota aiemmin mainittua Canon ef-s 55-250 IS obiskaa.. Käytettynä saa alle kahdella sadan ja uutenakaan kallis ole... Itse ostin verkkokauppa.comista X-Case kamerarepun, todella mukava kantaa, ja tilaa löytyy, vaikka reppu oli yksi halvimmista saatavilla olevista :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut vähän huonoa palautetta tuosta Canonin 55-250. Onko paljoinkin parempi kuin tuo Sigma? Sitten pari kysymystä, että onko tuo APO miten tärkeä tuoissa putkessa? Ja toinen, onko tuossa 600dssä muuta eroa kuin käätyvä näyttö tuohon 550dhen (kumpi järkevämpi?)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut vähän huonoa palautetta tuosta Canonin 55-250. Onko paljoinkin parempi kuin tuo Sigma? Sitten pari kysymystä, että onko tuo APO miten tärkeä tuoissa putkessa? Ja toinen, onko tuossa 600dssä muuta eroa kuin käätyvä näyttö tuohon 550dhen (kumpi järkevämpi?)

Itse ostin tuon Canon 55-250 -lasin 500D:n kanssa (18-55+55-250 tupla-kit), enkä ole katunut. Ei tuo toki mikään L-sarjalainen ole, mutta käsittääkseni tuossa saa "paljon lasia" rahaansa vastaan. Ainakin oma yksilöni piirtää hieman suttuisesti varsinkin maksimimilleillä, mutta tosiaan optiikassa laatu maksaa. Jos on varaa esim. johonkin 70-200 L-sarjalaiseen, niin piirron suhteen kannattaa valita sellainen. Mutta tuossa 55-250:ssä on oikeasti ihan hyvin toimiva vakaaja, ja vakaaja rupeaa olemaan kiva noilla pidemmillä polttoväleillä. Sigmoista ei minulla ole kokemusta (omistan vain nuo kittilasit). Mitä olen verkosta lukemaani ymmärtänyt, niin aika yleinen mielipide on, että 55-250 on ihan hyvä lasi hintaisekseen, mutta toisaalta se hinta myös näkyy (ei mikään raketinnopea tarkentaja, hieman pehmeä piirto, muovinen fiilis...). Jos tässä vaiheessa joutuisin lähes sokkona valitsemaan tuon 55-250:n ja about samanhintaisen 70-300 sigman välillä, niin luultavasti pelaisin varman päälle ja ottaisin tuon Canonin, olen siis ollut siihen ihan tyytyväinen.

APO on sitten taas yksi kirjainyhdistelmä Sigman laseissa. En ole varma, mutta uskoisin että '70-300 APO' ja '70-300 ei-APO' saattavat erota muutenkin toisistaan kuin tuon apokromaattisen (voiko sen suomentaa noin?) linssin/linssiyhdistelmän osalta. Eli vertailu voi olla hankalaa. Eri kameramallien ominaisuuksia ja eroja on käsitelty nettiarvosteluissa vaikka kuinka paljon. Jos englanti taipuu edes auttavasti, niin esim. www.dpreview.com sisältää suhteellisen tarkat vertailut molemmista malleista. Kääntyvä ruutu ei normaalikuvauksessa ihan hirveästi vaikuta hyvässä eikä pahassa, mutta joskus hankalissa asennoissa se voi helpottaa elämää huomattavasti.

--

Lauri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut vähän huonoa palautetta tuosta Canonin 55-250. Onko paljoinkin parempi kuin tuo Sigma? Sitten pari kysymystä, että onko tuo APO miten tärkeä tuoissa putkessa?

Ei kannata uskoa kaikkia essonpaarin höpinoitä. Photozone on suhteellisen objektiivinen testaaja, eivät esim testaa mitään valmistajien/maahantuojien valikoimia/erikoissäätämiä yksilöitä, vaan lukijoiden katukaupasta osatamia.

http://www.photozone.de/canon-eos/194-canon-ef-s-55-250mm-f4-56-is-test-report--review

Parin-kolmen sadan hintaluokassa tuskin parempaa löytyy. Tuossa vertailtavaksi APO-Sigman tulokset:

http://www.photozone.de/canon-eos/326-sigma-af-70-300mm-f4-56-apo-dg-macro-test-report--review?start=2

Apo tarkoittaa että putkessa on yksi-muutama apokromaattinen linssi, joka vähentää kromaattista aberraatiota. Google on ystävämme tässäkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosiian täytyy varmaan vaihtaa ostoslistalle 55-250. Budjettia on tosiaan 1000e- max. 1400e. Kumman version putkista 550D ottaisi 18-55 vai 18-135? Onko jotain muuta tärkeää huomioitavaa esim. Muistikortissa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten olisi käytetty 40D ja päälle kitti 18-55 ja vaikka 70-200/F4 L IS? Saisi laaturungon, ok peruslasin ja pirun hyvän telen? Tai vähän halvemmalla vaikka 18-200 Canon ja joku mainitsemistasi rungoista.

En lähtisi itse 55-250/18-55 parilla leikkimään, olen omistanut molemmat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uusi on aina uusi ja toimii varmasti kaksi vuotta ainakin. Käytetystä ei koskaan tiedä, iskeekö suljin tai kennoremppa, 5/500/5000/? laukauksen kuluttua.

Omasta kalustosta löytyy mm 40D ja 400D. Jälkimmäinen ei kuvanlaadussa häviä ensimmäiselle, maksaa puolet ja on aivan oiva runko reissulaukkuun, kun ei jaksa kantaa the kalustoa, 18-55IS ja 55-250IS kaveriksi. Toki häviää nopeudessa ja ergonomiassa, mutta niiden kanssa oppii elämään ja käyttämään kalustoaan sen ehdoilla sekä eduilla. 550 tai 600 on varmaan aimo loikka eteenpäin ainakin 400D:hen verrattuna.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Optiikassa suosittelisin edelleen käytetyssä pysymistä tuolla budjetilla. On ihan totta, että käytetyn rungon kanssa on aina pieni riski. Miten olisi digicamera.netistä muutama kk käytetty takuu voimassa-550D 500 eurolla ja sitten kaveriksi vaikka tuo 70-200/4L ja se 18-55? Toi L-lasi on ihan oikeasti aivan tolkuttomasti parempi kuin se 55-250 ja kannattaa vaikka olla kuukausi pari ilman kameraa ja säästä satanen pari kuin lähteä tyytymään siihen, budjettisi on ihan rajoilla että se riittäisi tuohon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos tuosta vinkistä koskien käytettyä, mutta se vaan on todettava, että uusi se pitää olla. Päädyn luultavasti tuohon Joonaksen pakettini. Voi olla, että täytyy silti tyytyä 55-250, jotta saan varamasti myös hyvän muistikortin ja laukun. Mikäs on tilanne telejatkeiden kanssa koskien kyseisiä putkia? Kiitos kaikille vinkeistä, kysymyksiä varmaan tulee vielä :thmbup: Vinkkejä otetaan silti vielä lisää!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei, miten ois 550D runko+ Canon 70-200 F/4L+ 18-55mm kit. Rungon saan 600e, telen n. 500e ja kitin sitten alle reilusti satkulla riippuen onko IS vai ei. Budjettikaan ei ylittyis ja ainakin hyvä paketti. Ja nuo telejatkeet eivät toimi tuon 55-250mm putken kanssa, ne on yhteensopivia vaan L- teleille

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäs on tilanne telejatkeiden kanssa koskien kyseisiä putkia?

Telejatkeet eivät (en tiedä onko jotain erikoisempia olemassa) toimi EF-S -lasien kanssa. Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että jatkeet syövät valovoimaa, joten automaattitarkennus joko toimii tai sitten ei.

Kyselit myös korteista; Itse olen käyttänyt pääsääntöisesti "nopeita mutta edullisia" kortteja, eli en niitä aivan kaikkein nopeimpia tai ainakaan aivan kaikkein suurimpia. Tällä hetkellä taitaa olla pääsääntöisesti Transcendin kortteja: 2 x 4G class 6, 1 x 8G class 6, 2 x 8G class 10. Ja sitten vielä yksi neligigainen class 2 ihan vaan varakorttina. Tuli ammuttua sekin Jämillä täyteen :P Eli pitänee hommata kortti tai pari lisää. Itse suosin siis tuommoisia järkevänkokoisia kortteja, mutta kuitenkin niin että korttia tulee välillä vaihdettua. Tällöin kortin yllättävä happaneminen ei tuhoa kaikkia kuvia.

--

Lauri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos tuosta vinkistä koskien käytettyä, mutta se vaan on todettava, että uusi se pitää olla. Päädyn luultavasti tuohon Joonaksen pakettini. Voi olla, että täytyy silti tyytyä 55-250, jotta saan varamasti myös hyvän muistikortin ja laukun. Mikäs on tilanne telejatkeiden kanssa koskien kyseisiä putkia? Kiitos kaikille vinkeistä, kysymyksiä varmaan tulee vielä :thmbup: Vinkkejä otetaan silti vielä lisää!

Miksi sen pitää olla uusi? Saat ihan törkeästi huonomman paketin kuin vähän käytettynä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Telejatkeet eivät (en tiedä onko jotain erikoisempia olemassa) toimi EF-S -lasien kanssa. Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että jatkeet syövät valovoimaa, joten automaattitarkennus joko toimii tai sitten ei.

Kyselit myös korteista; Itse olen käyttänyt pääsääntöisesti "nopeita mutta edullisia" kortteja, eli en niitä aivan kaikkein nopeimpia tai ainakaan aivan kaikkein suurimpia. Tällä hetkellä taitaa olla pääsääntöisesti Transcendin kortteja: 2 x 4G class 6, 1 x 8G class 6, 2 x 8G class 10. Ja sitten vielä yksi neligigainen class 2 ihan vaan varakorttina. Tuli ammuttua sekin Jämillä täyteen :P Eli pitänee hommata kortti tai pari lisää. Itse suosin siis tuommoisia järkevänkokoisia kortteja, mutta kuitenkin niin että korttia tulee välillä vaihdettua. Tällöin kortin yllättävä happaneminen ei tuhoa kaikkia kuvia.

--

Lauri

Ostin juuri Kenkon 1.4x, toimii ainakin 24-105L ja 70-2004L lasien kanssa, ja pitäisi toimia muidenkin kera. Autofocus myös. Canonin oma ei toimi kuin noiden pidempien L lasien kanssa koska on eri mittainen. Piirrossa ei käytännön eroa.

Itselläni on muutama Transcendin 32G class 10, ei valittamista.

muok: unohdin, F4 himmeämmät lasit (eli nuo kaikki halpazoomit) ovat manuaalitarkenteisia telejatkeen kanssa.24-105 ja 70-200F4 ovat F5.6 1.4x jatkeella, jolloin autofocus vielä toimii. nuo 5.6 jne ovat aina manuaalitarkenteisia. Eli jos totta puhutaan, parempi jättää väliin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi olla, että täytyy silti tyytyä 55-250, jotta saan varamasti myös hyvän muistikortin ja laukun.

Jos haluat mennä aivan kattoon asti niin osta noiden edellisten ehdottamieni lisäksi vielä Verkkokaupasta seuraavanlaiset tuotteet:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/43152/cmxdk/SanDisk-8GB-SDHC-Extreme-muistikortti

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/20877/crdqb/X-Case-Swifter-kamerareppu

Muistari on hyvä, kestävä ja nopea. Laukku varsin erinomainen ensimmäiseksi kamerarepuksi  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuotanoin, en keksi kyllä mitään syytä miksi jonkun muistikortin nopeuden kanssa pitäisi hifistellä ekaa settiä ostaessa.

Jos vehkeiden pitää olla uusia (en vieläkään tajua miksi...), niin miksei vaikka Canonin 18-200 ja vaikka 550D ja perus muistikortti ja sopiva reppu.

Paljon paljon parempaa saa toki käytettynä, mutta tuo olisi oma optimivalinta jos uusia pitää ostaa.

Mun evoluutio kulki 1000D+18-55/55-250 -> 1000D 18-200 -> 1000D 24-105 -> 1000D 24-105/10-20 3.5 -> 1000D 24-105/10-20 3.5/70-200 -> 60D 24-105/10-20 3.5/70-200 + 1.4EX.

Ylivoimaisesti paras hankinta on ollut nuo L-sarjan lasit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Multa saat ostettua laukun jos kiinnostaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän toi L kiinnostaa tosiaan ;) Onko sulla vinkata jotain hyvää ja käytettyä L. Entäpä tämä vakaaja näissä? Minun milestäni voin hankkia L putken myöhemmin ja totutella ensin näillä halppis :-\  Ja sulla taisi olla laukkau... Tarvitsisn repun 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän toi L kiinnostaa tosiaan ;) Onko sulla vinkata jotain hyvää ja käytettyä L. Entäpä tämä vakaaja näissä? Minun milestäni voin hankkia L putken myöhemmin ja totutella ensin näillä halppis :-\  Ja sulla taisi olla laukkau... Tarvitsisn repun 8)

Halusin omani nyt eikä heti, niin maksoin vajaan tonnin Rajalalla vakaajallisesta. Näissä vakaaja toimii myös pannatessa joka on oikein hyvä ominaisuus. digicamera.netissä löytyy säännöllisesti vakaajallisia n. 700-800eur hintaluokassa. 550D ja kitti vaikka tuosta: http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=12685648 joten 800eur L-zoomiin ja satku reppuun+muistikorttiin (noilla muistikortin nopeuksilla ei ole harrastuskäytössä pienintäkään merkitystä), ja sulla on oikeasti todella hyvä paketti kasassa.

Pitää muistaa, vakaaja ei pysäytä liikettä, valovoima tekee sen. 55-250 piirtää ihan kuraa täydellä aukolla, 70-200/4L IS piirtää täydellä aukolla loistavasti. Siinä on suljinajoissa oikeasti merkittävä ero, joka näkyy heti onnistuneiden ruutujen määrässä. Mä tein sen virheen, että "säästin pari sataa" ja ostin uutta, nyt jälkeenpäin tiedän, että olisi vaan pitänyt malttaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuotanoin, en keksi kyllä mitään syytä miksi jonkun muistikortin nopeuden kanssa pitäisi hifistellä ekaa settiä ostaessa.

Jep. Aiemmin listatun SanDiskin 8G-kortin hinnalla taitaisi saada 3 kpl noita Transcendin kortteja - hitaita ei ole nämäkään:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/49741/cngjq/Transcend-8GB-Class-10-SDHC-muistikortti-Huippunopea-SDHC. Ja hitaampia saa vielä halvemmalla. Ihan kaikkein hitaimpia ei kannata ostaa, mutta class 6 rupeaa olemaan jo riittävä (itse en 500D:n kanssa käytännössä huomaa onko kortti Transcendin class 6 vai class 10).

Kortit nyt ovat harvinaisen pieni osa kokonaisuutta, mutta itse mielummin ottaisin pari halvempaa kuin yhden kalliin.

--

Lauri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään