Jetro Eemeli Rouvali

Kunnon "järjestelmäkamera" ilmailuvalokuvakseen BUDJETTI 500 - 1000e

159 viestiä aiheessa

Morjensta.....olisin ostamassa kunnon kameraa ilmailuvalokuvaukseen. Kuten näillä mestari ilmailuvalokuvaajilla on. Selvä budjetti on 500 - 1000e, ehdotuksia ?

Canonin uusin kolme- tai nelinumeroinen kittinä ja sille kaveriksi 55-250IS.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

D5100:ssä on kaksi asiaa jotka kannattaa huomioida: tarkennusmoottorin ja erillisen asetusnäytön puute. Nämä olivat niitä syitä joiden takia itse päivitin D40:n D90:een. Tarkennusmoottorin puute ei välttämättä ikinä tule ongelmaksi, mutta ainakin tuo näyttö alkoi itselläni olla kynnyskysymys. D40:n säätöjä joutui hakemaan aivan liikaa päänäytön kautta ja se oli niin rasittavaa, että helposti sitten luotti vain automatiikkaan.

Olennaisinta valinnassa on ymmärtää, että optiikka on se mikä maksaa. Etenkin jos haluaa suuntautua ilmailuvalokuvaukseen, niin kunnon objektiivi on tärkeämpi kuin itse runko eikä kittilinssillä pitkälle pötkitä. Esimerkiksi tuolla Tonin linkkaamalla paketilla ei paljoa mitään lentävää kuvata vaan pitäisi ostaa myös toinen objektiivi. Nikonilta mieleen tulee esimerkiksi AF-S 55-200 VR, jolla saa jo jonkinlaisia kuvia, mutta ei siinäkään ulottuvuutta yhtään liikaa ole. Mahtuu budjettiin jonkin riittävän edullisen rungon kanssa. Esim tuon D5100-paketin kanssa menee juuri tonnin hujakoille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, itse en tuota ilmailukuvausta harrasta. Lähinnä vaan on sellanen peruskamera jos reissuun lähtee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Canonin uusin kolme- tai nelinumeroinen kittinä ja sille kaveriksi 55-250IS.

Ääni tälle. Kun minä alotin konespottauksen, mulla oli Canon EOS 450D, EF-S 18-55mm ja EF-S 55-250mm.

Hyvin pärjäsin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

käy kokeilemassa niitä käteen ja osta se mikä tuntuu sopivammalta käteen. Canon tai Nikon. Mun käteen sopi Canon 30D käteen paremmin kuin esim 550D joten ostin käytetyn. Sit yksi hyvä, mielellään monikäyttöinen pitkä putki.

Kuten eräs joskus totesi, sen parhaan kuvan missaa ihan yhtä hyvin Canonilla ja Nikonilla.

Toki käyttötarkoitus vaikuttaa ja pikselit, moottorit sun muut mistä mä en ymmärrä yhtään mitään, mutta käyttömukavuus olis aika jees. Ja kun yhteen ryhdyt niin ysy siinä, ettes merkkiä enää ala vaihtamaan kesken kaiken =)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

JJoo ! vaikuttavat hyviltä  :thmbup: pitäisi olla vaan aivan varma kumpi tai mikä on paras :D onko kokemuksia kyseisistä ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

onko kokemuksia kyseisistä ?

550D tuottaa varsin pätevää kuvaa oikeilla asetuksilla, ja esim. kohinatasot pysyvät varsin siedettävinä ISO3200 asti.. Mutta voi herranjumala sitä ergonomiaa, onhan se semmoista kuraa ettei toista.. Jopa akkukahvan kanssa kameraa on suorastaan ärsyttävää pitää kädessä pidempään kuin vartti. Mutta jos ei ole isot kädet/asia ei häiritse, saat rahaa vastaan loistavan kameran  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

550D tuottaa varsin pätevää kuvaa oikeilla asetuksilla, ja esim. kohinatasot pysyvät varsin siedettävinä ISO3200 asti.. Mutta voi herranjumala sitä ergonomiaa, onhan se semmoista kuraa ettei toista.. Jopa akkukahvan kanssa kameraa on suorastaan ärsyttävää pitää kädessä pidempään kuin vartti. Mutta jos ei ole isot kädet/asia ei häiritse, saat rahaa vastaan loistavan kameran  :thmbup:

Tuo on tosiaan totta, Canon on muotoillut nuo kolminumeroiset kameransa ihan päin persettä, Nikon tuntuu paljon paremmalta ja mukavammalta kädessä.

Molemmille on tarjolla hyviä objektiivivaihtoehtoja, ja molemmat tuottavat hyvää kuvanlaatua, käy kokeilemassa paikallisessa kamerakaupassa noita kameroita käteen ja valitset sen kumpi tuntuu paremmalta käteen!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käy katsomassa niitä kameroita ja ota se joka näyttää paremmalta. Canon tai Nikon, molemmat ovat hyviä eikä valintaa kannata arpoa yli 10 sivun verran.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä mieltä olette tällaisesta paketista ? saako tuolla paketilla ja putkella hienoja ja hyvälaatuisia kuvia lentokoneista ? Vai olisiko vielä jotain parempaa pakettia joka olisi kutakuinkin samaa hintaluokkaa.

http://www.rajalacamera.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=134463B031AA

Tämä on melkeinpä järkevämpi:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/44979/cnstj/Canon-EOS-550D-EF-S-18-55mm-IS-ja-EF-S-55-250mm-IS

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo on tosiaan totta, Canon on muotoillut nuo kolminumeroiset kameransa ihan päin persettä, Nikon tuntuu paljon paremmalta ja mukavammalta kädessä.

Tai sitten sun kädet on muotoiltu ihan päin persettä :)

Pointtini siis, että kun itse päädyin valitsemaan 500D:n, oli pitkään harkinnassa myös vastaavan hintaluokan Nikon. Jostain syystä Nikon vaan ei istunut kouraan, ei sitten millään. Kyllähän 500D:ssä ergonomiaongelmia on, mutta ainakin minun (ei missään määrin valtaviin) kouriini istuu kohtuullisen mukavasti. Kannattaa toki muistaa, että on myös muita vaihtoehtoja (Olympus, Sony...). Yksi kaveri vannoo Olympuksen nimiin, ja ihan pätevänoloista kalustoa näyttäisi sekin olevan.

Molemmille on tarjolla hyviä objektiivivaihtoehtoja, ja molemmat tuottavat hyvää kuvanlaatua, käy kokeilemassa paikallisessa kamerakaupassa noita kameroita käteen ja valitset sen kumpi tuntuu paremmalta käteen!

Ehdottomasti näin.

L.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä mieltä olette tällaisesta paketista ? saako tuolla paketilla ja putkella hienoja ja hyvälaatuisia kuvia lentokoneista ? Vai olisiko vielä jotain parempaa pakettia joka olisi kutakuinkin samaa hintaluokkaa.

Kyllä sillä pärjäilee, jos pääsee kohtuu-lähelle koneita. Hyvä puoli tuossa 18mpix kennossa on että voi kropata aika paljon ilman että laatu foorumikoossa kärsii. Mulla on ollu tosiaan tuo setti nyt 31.12 asti ja jonkun 13-14000 kuvaa sillä on räpsitty  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo! kävin Gigantissa katselemassa kameroita ja törmäsin kahteen hyvännäköiseen (en kokeillut) jotak olivat: Nikon D3100 ja Canon EOS 6000. onko kumpikaan hyvä, vai käynkö kuvauskaupassa kyselemässä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tai sitten sun kädet on muotoiltu ihan päin persettä :)

L.

Voi hyvin olla, mutta noita canonin kolminumeroisia ei kyllä pysty pitämään kädessä.  :laugh:

Parhaimmin käteen ovat ehdottomasti istuneet 7D ja Nikon D7000, unohtamatta 5D Mark II.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo! kävin Gigantissa katselemassa kameroita ja törmäsin kahteen hyvännäköiseen (en kokeillut) jotak olivat: Nikon D3100 ja Canon EOS 6000. onko kumpikaan hyvä, vai käynkö kuvauskaupassa kyselemässä?

Ei kameraa valita "hyvännäköisyyden" perusteella. Mikset kokeillut? Kameran sopivuus omaan käteen on mielestäni ratkaisevassa asemassa kun ostaa ensimmäistä järkkäriä.

Ehdottomasti sinun kannattaa käydä oikeassa kamerakaupassa juttelemassa ja kokeilemassa, ja vaikka ottaa äiti tai isäkin mukaan ihmettelemään kameroita. Mutta ennen sitä kannattaa miettiä rauhassa mitä kameralta haluaa, eikä vain kysellä mikä kamera ois parax?

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se kannattaa tosiaan kokeilla mikä "sopii käteen".On kamerassa ja kamerassa eroja.Itse kuvaan olympus 410 vanhalla kameralla ja on kuusi erilaista putkea.Minä olen jo tottunut omaa kameraani käyttämään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ne kaikki kaupan kamerat on hyviä. Ei ne uusimmat ja kalliimmat kamerat kuvista hyviä tee. Ensimmäiseksi järkkäriksi voi aivan hyvin ostaa muutaman vuoden ikäisen käytetyn pilkkahintaan, ja katsoa ottaako harrastus tuulta alleen. Kuvien laadussa et huomaa eroa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmäiseksi järkkäriksi voi aivan hyvin ostaa muutaman vuoden ikäisen käytetyn pilkkahintaan, ja katsoa ottaako harrastus tuulta alleen. Kuvien laadussa et huomaa eroa.

Kokemusta on. Toissa keväänä ostin kaupan halvimman käytetyn järkkärin eli 1000D+18-55 kitti. Tarkoitus oli vain kokeilla ja katsoa jos kiinnostus valokuvaukseen syvenee. Ihan hyviä kuvia tuolla saa ja kun oppii mitkä ovat rungon rajat ( ei tuo 1000D nyt esim. oikein pimeälle taikka pannaukseen sovi), niin näitä tilanteita oppii kiertämään. Paksummalla lompakolla saa tietenkin kameran, jolla aukeaa uusia ovia kuvauksen parissa, mutta tärkein asia on kuitenkin kuvaaja.

Tärkeintä ei nyt ole millaisen kameran hankit, kunhan pysyt budjetissa ja koko summaa ei ole pakko käyttää :laugh:  Kunhan pääset vauhtiin, opit enemmän järkkärin käyttöä, otat kuvia ja säästelet hieman rahaa niin siinä kyllä huomaa millaisia "lisä hankintoja" sitä rupeaa kaipaamaan.

Niin ja usko tai älä, mutta muualtakin löytyy kuvattavaa kuin lentokentältä  ;)

ps. mm.1000D:llä otettuja kuvia löytyy galleriastani.  linkki alla

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ei tuo 1000D nyt esim. oikein pimeälle taikka pannaukseen sovi

Miksei se sovi pannaukseen? Jos vaikka kakkosrungoksi olisi hankkinut tuollaisen halvan rungon...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään