Kalle Keihänen

Kumlingen lentomajakkaa etsimässä (kuvaraportti)

56 viestiä aiheessa

Kuten tuossa naapurisäikeessä lupasin, olin nyt viikonloppuna Kumlingessa, ja eräänä reissun tavoitteista oli löytää saaren lentomajakka tai mahdollisesti sen jäänteet. Etsintään oli aikaa lauantai-iltapäivä (23.7) ja pohjatietoina sain tietää (sekä tältä palstalta että paikallisten kertomana) että:

 

- Lentomajakka rakennettiin 1937 ja se oli yhdistelmä lentomajakkaa ja tähystys/vartiotornia.

- Lentomajakan toiminta lakkasi virallisesti 1939, kun sota syttyi eikä majakan opastusta haluttu vihollisen näkevän.

- Lentomajakkaa ei tarvittu enää sodan jälkeen, kun lentonavigoinnin muut välineet olivat kehittyneet tarpeeksi.

(huhujen mukaan majakkaa käytettiin kyllä sodan aikana, mutta Ahvenanmaan demilitarisoidun statuksen johdosta sitä ei saa ääneen sanoa)

 

- Paikalliset vanhemmat henkilöt kyllä muistavat puhuttavan että saarella on lentomajakka/tähystystorni-yhdistelmä, mutta melko harva tietää missä se tarkalleen on.

- Majakan kunto on paikallisille ollut arvoitus myös (onko torni edes pystyssä).

- Majakka ei ole koskaan ollut missään tekemisissä Kumlingen lentokentän kanssa. Kenttä rakennettiin 1950-luvun lopulla, jolloin majakka oli ollut tyhjillään jo lähes kaksi vuosikymmentä.

- Majakasta kerrottiin sen verran että vaikka se on 17 metriä korkea ja sijaitsee kallion laella, ei sitä tahdo tiheän puuston vuoksi nähdä maan tasolta, vaikka olisi lähelläkin.

- Majakka ei näy lentokentälle. Parhaiten sen huomaa kuulemma ilmasta.

 

--------------------------------------------

 

Olin liikkeellä moottoripyörällä.  Kuvauskalustona Nokia N900 (sorry kuvanlaatu).

 

Ensimmäinen vinkki oli että kannatti ajella saaren korkeimmalle huipulle, jossa sijaitsee radio-,  tv-, kännykkä- ja ties mikä masto. Maston juurella oli myös sääasema. Jonkin aikaa siinä koordinaatteja hakiessa meni, mutta jos kerran tornin piti näkyä ilmasta, kai se näkyisi Kumlingen laeltakin. Kun sain asemoitua katseeni kuvittelemani lentokentän suuntaan, ja siitä (vinkin perusteella) vähän länteen, sainkin jotain näköpiiriini. Torni on kuin onkin pystyssä, mutta kilometrien päästä ja ilman muita näkyviä maamerkkejä sen tarkempaa olinpaikkaa oli vaikea hahmottaa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Ajelin tunnin ympäri eteläistä Kumlingea, kaikkien kallionnyppylöiden päälle vilkuillen, mutta ei onnistanut. Kävin mm. Kumlingen kaatopaikalla, ja käänsin motskaria lukuisissa eri mökkien ja mökkikylien ja maalaistalojen pihoissa (anteeksi häiriö!). Olin aamun ukonilmasta ja päivän polttavasta paisteesta ja hiekkateiden ja kinttupolkujen sompailusta jo melko hikinen ja valmis luovuttamaan. Päätin että jatkaisin ehkä illemmalla tai sunnuntaina, mutta päätin kuitenkin käväistä vielä Kumlingen lentokentällä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Lentokenttärakennus on pieni ja punainen, mutta kaiketi toimiva.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Helikoptereillekin löytyy oma H-merkitty postimerkki.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Runway 15.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Näkymä kiitotien päästä rullaustielle ja terminaalille.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Kun poistuin lentokentältä, pääsin viereisen maalaistalon kohdalle ja ensimmäisen mäennyppylän päälle, jossa silmiini osui jotain - suoraan edessäni! Lukkojarrutus ja kamera esiin.  Siinä se on! TORNI!  Eikä matkaakaan enää kuin puolisen kilometriä ehkä. Tarkkailin ympäristöäni tarkkaan, jotta pystyisin suunnistamaan tuolle tornille.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Ajelin oletetun mäennyppylän juurella kulkevaa hiekkatietä ja koitin samalla vilkuilla, josko puden lomasta näkyisi tornia tielle. No, näkyihän se viimein, kun oikein tarkkaan osasi katsoa - vai mitä  ???

Tässä 100 metrin matkalta paras n. kymmenestä kuvasta sen tornin näkyvyyden suhteen viereiselle tielle.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Tässä on sitten jo kiivetty tieltä puoliväliin mäkeä, joka oli sammaleista ja metsäistä kalliota.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kiivetty 3/4 kalliosta.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Näköjään tuollainen torppa-hökkelikin vieressä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Sisäänkäynti on näköjään runnottu rikki. Ikkunaruutuja koko tornin matkalta rikki. Lukon virkaa ovessa toimitti eteen asetettu kivi.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Tornin sisällä terästikkaat. Kiivetköön ken haluaa, minä en uskaltanut. Välipalkit olivat ikkunaruutujen kanssa sikäli yksissä, että vuonna 1937 noissa väleissä on ollut varmaan puiset lattiatasot, eli tornin kerroksissa on voinut olla jotain säilytys- tai työskentelytiloja myös.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Tornin vieressä on siis puinen, ränsistynyt torppa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Tornin vieressä on siis puinen betoninen, puiseksi torpaksi naamioitu, ränsistynyt torppa bunkkeri.   :D

En käynyt sisällä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Kumlingen lentomajakka koko komeudessaan,.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Torniin on joskus mennyt sähkötkin. Torpan kupeessa oli vielä myös posliinivastukset, joten sinnekin on virtaskaa piisannut. 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Näkymä tornin juurelta lentokentän suuntaan. Ei näe metsää puilta.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Poislähtiessä vielä viimeinen vilkaisu unohdettuun tähystystorniin/lentomajakkaan.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Tässä vielä Google Mapsin koordinaatit jos tuolla joku muu innostuu käymään: http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=214145542888515414293.0004a8d5057dfe2ce8e31

Tornille ei vienyt mitään tietä. Se on varmaan aikojen saatossa kasvanut umpeen ja tukirakenteet lahonneet pois ja kiviaineksen vieneet vesi- ja lumisateet. Ihan keskellä luonnonkalliota ja metsää siis.

 

Sellainen se reissu!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä kun viitsit etsiä kyseisen historiallisen kohteen. Vahvaa betonirakennetta tuo, kun on kestänyt ajan hammasta.  :thmbup:

 

Juu, noissa betonirakenteissa ei itsessään näkynyt mitään kulumaa. Vähän jotain naavaa oli tarttunut tornin pintaan, mutta mitään halkeilua tai palasten poislohkeilua ei tornissa ollut. Bunkkerin kunnosta oli vähän huono päätellä mitään, kun oviaukosta vähän kuikuilin. En edes avannut sitä ovea kuin raolleen, koska pelkäsin että jos se onkin läpilaho niin jää käteen koko ovi - vaikkakin se sitten osoittautuikin teräsoveksi  :P 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni aivan loistava juttu. Etten sanoisi dokumentti. Itsekin olen Kumlingen ylittänyt useasti ja kiitotienkin nähnyt mutta en itse majakkaa. On vaatinut lujasti viitseliäisyyttä etsiä pömpeli maastosta ja vielä kuvata se monipuolisesti. Kiitos. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia tutkimusmatkailijalle ! Hyvä tarina.

Tuolta kansalaisen karttapaikaltahan tämä myös löytyy kun nyt tietää mistä hakee.

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?e=156293&n=6695242&scale=16000&tool=siirra&width=600&height=600〈=fi

Polku sinne näyttäisi menevän tuolta lännen puolelta. Siis kartassa tuo Kasberg.

Pohjan korkeus 27,5 m ja tornin huippu maanmitttarin mukaan 42,6 m.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Kallelle mielenkiintoisesta kuvasarjasta. Selvästi näyttää Kumlinge olevan lähtöisin samaisen Karruksen piirustuspöydältä, kuin Iniön Perkala ja Turun Artukainen. Ohessa pari diaskannausta kuvista, jotka on otettu todennäköisesti vuonna 1988 Perkalassa (kuvat ovat olleet esillä jo aikaisemminkin). Majakkatornin portaatkin näyttävät samanlaisilta

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavaksi joku voisi käydä kuvaamassa Artukaisten majakan. Olisi myös mielenkiintoista tietää, onko Maarianhaminan majakasta mitään jäljellä. Sehän on ilmeisesti sijainnut jossain kiitotien pohjoispuolella, Svibyn kallioilla. Kuka löytää jäännökset ensimmäisenä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Artukaisen majakasta pari kuvatusta vuodelta 2009  :)

 

 

Ulkoa....

[ attachment removed / expired ]

 

 

...ja sisältä

[ attachment removed / expired ]

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Torniin on joskus mennyt sähkötkin. Torpan kupeessa oli vielä myös posliinivastukset, joten sinnekin on virtaskaa piisannut.

 

Eikös tuo torppa ollut generaattorin asumus, joten virtaska on kai paremminkin tullut sieltä. :D

 

Ilmeisesti varavoimala, kai tuohon sähkölinjakin on tullut, ei kai se pelkän generaattorin varassa ole ollut?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No siis, tolpalta alas jonnekin etelän suuntaan (eli ei siis poishävinnyttä länsipolkua pitkin) kalliolta alas meni "peltiputki" pultattuna kallioon joka kohtapian hävisi ensimmäiseen mättääseen/juurakkoon joka tuli vastaan kun metsä alkoi.  Tästä päätellen siis jonkinlainen maakaapeli tuonne torniin on mennyt. Tietty onhan se voinut olla puhelin/viestintäkaapelinkin kuori.

 

Joka tapauksessa "torpan" nurkalla oli jäänteet posliinilaitteistoista, joka viittaisi kyllä ilmajohtoon sen osalta. Itse asiassa kun kaikki kuvat kahlasin läpi, löytyi (muutoin skeida) kuva jossa näkyvät nuo posliinitkin. Suurensin ja croppasin:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo torppa ollut generaattorin asumus, joten virtaska on kai paremminkin tullut sieltä. :D

 

Nuo betonirakennukset ovat käsittääkseni olleet juuri generaattorihuoneita. Perkalasta löytyy vastaava ja mm. Museoviraston suojeluun liittyvässä lausunnossa (http://www.nba.fi/fi/lausuntotie2909) puhutaan "aggregaattirakennuksesta". Kun itse kävin yli parikymmentä vuotta sitten Perkalassa, ihmettelin kuitenkin aggregaattirakennuksesta lähteviä paksuja piuhoja, jotka johtivat mereen. Mikä oli niiden funktio?

 

Syötetiinkö majakoihin virtaa myös naapurisaaresta vai palveliko majakan generaattori myös muita tarkoituksia? Olisi myös mielenkiintoista tietää, miten koko järjestelmä käytännössä toimi. Tunnettiinko saarilla erityinen lentomajakanvartijan virka? Oliko saarille puhelin- vai radioyhteys?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaiset valot noissa majakoissa oli? Jonkinlainen sähkövalo varmasti koska sähköäkin tarvittiin, mutta miltähän on polttimo näyttänyt ja paljonkohan tehoa niissä on ollut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista olisi myös tietää, minkälaiset aggregaatit noissa on ollut ja onko niistä mitään missään jäljellä, edes muualla poissiirrettyinä?

 

Museoviraston lausunnossa kuvataan Perkalan aggregaattirakennus kovin huonokuntoiseksi, mainitaan "Betonirakenteiltaan tiettävästi hyvin huonokuntoinen, raunioksi käsitettävä aggregaattirakennus". Pitääköhän tuo paikkansa, mikä sen niin nopeasti olisi tuhonnut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Museoviraston lausunnossa kuvataan Perkalan aggregaattirakennus kovin huonokuntoiseksi, mainitaan "Betonirakenteiltaan tiettävästi hyvin huonokuntoinen, raunioksi käsitettävä aggregaattirakennus". Pitääköhän tuo paikkansa, mikä sen niin nopeasti olisi tuhonnut?

 

"Majakan kaikki ikkunat ovat rikki, ja kokon sijaan eräänä juhannuksena tuleen tuikatusta aggregaattirakennuksesta on jäljellä pelkkä sokkeli." Tämä ja muita yksiytyiskohtia käy ilmi oheisesta jutusta:

http://kotisivut.turunsanomat.fi/radiomajakka/?sivu=993&ts=534847

 

Perkalan majakka js siihen kuuluva alue on sittemmin siirtynyt yksityisomistukseen. Myös alueen kaavamuutos on myös saanut lainvoiman. Alueelle on suunniteltu kaupallista lomarakentamista, jossa historiallinen majakkamiljöö on myös huomioitu. Lisää tietoa löytyy Länsi-Turunmaan kaupunginvaltuuston päätöksistä:

 

http://www.vastaboland.fi/html/dynasty/fi_FI/kokous/20102579-15-15518.PDF

http://www.vastaboland.fi/html/dynasty/fi_FI/kokous/20102579-15.HTM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtava tarina, kiitos Kalle! Siellähän se arvuuteltu majakka vielä on. Toivotaan, että suojeltaisi. Nyt äkkiä jostain kaivamaan vanhoja AERO-lehtiä vuodelta -36-37. Eikös Suomen Ilmailumuseossa ainakin ole? Niissä varmaan on silloin tuoreista majakoista artikkeleita ja kuvia. Saattaa löytyä kuvia ja muuta tietoa vaikka noista mainituista aggregaateista ym. Ainakin Sipilän Sepolla on on käsittääkseni ollut noita vanhoja lehtiä, kun Malmi-historiikkiin tarvitsi.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtava tarina, kiitos Kalle! Siellähän se arvuuteltu majakka vielä on. Toivotaan, että suojeltaisi.

 

Suojelu olisi sikälikin perusteltua, että Kumlinge näyttää olevan parhaiten alkuperäisessä kunnossa säilyneistä Karruksen majakoista. Iniön Perkalassa juhannuskokkona poltettu generaattorirakennuskin on Kumlingessa vielä jäljellä, ilmeisesti jopa alkuperäisessä 30-luvun laudoituksessakin.

 

Toivottavasti Ahvenanmaan maakuntahallitus ja paikallinen kunta suhtautuvat myönteisesti mahdolliseen suojelualoitteeseen. Olisikin mielenkiintoista, mikäli Kumlinge voitaisiin palauttaa jopa alkuperäiseen asuun. Se liittyisi silloin osana maakunnan arvokkaaseen majakkaperintöön. Vertailukohtana voisi pitää suojeltua ja museoitua Rödhamnin radiomajakkaa Maarianhaminan ulkopuolella. Majakkarakennuksesta on muodostunut suosittu veneilijöiden ja muiden turistien vierailukohde.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä näkyy melko hyvin missä kohtaa tuo torni oli kenttään nähden nyt keskiviikkona.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hyvä ketju hyvään kohtaan, enpä olisi tästäkään tiennyt enkä osannut yhdistää pikku tornia ilmailuun.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä Timon kuva on hyvä sikäli, että siinä näkyy ilmasta aika monta kuvaamistani paikoista. Lentokentän pohjoispään kuvaamani paikat näkyvät kaikki selkeästi ja tuon vaalean talon vieressä vasemmalla puolella oleva kurvi, jossa bongasin tornin, näkyy sekin selkeästi. Kiipesin itse tornille kuvassa sen vasemmalla puolella olevassa kohtaa jossa on havaittavissa että hiekkatie kääntyy metsän siimekseen.

 

Kiitos Timo ilmakuvasta  :thmbup: 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi kuin löytyikin. Aero 1/1938 (s. 25) kertoo lyhyesti Karruksen majakkaketjun tekniset tiedot:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiinnolla olen seurannut keskustelua lentomajakoista. Olisin kiinnostunut julkaisemaan Ilmailumuseoyhdistyksen Feeniks-lehdessä artikkelin lentomajakoista. Oma aika ja asiantuntemus ei riitä. Olisiko joku kiinnostunut kirjoittamaan lehteen? Autamme kyllä jutun muokkaamisen, valokuvien etsimisen jne. kanssa. Palkkiota emme pysty maksamaan, mutta mittaamatonta kunniaa on tarjolla  :laugh:

 

Yhteyttä voi ottaa privalla tai sähköpostilla: paatoimittaja(ät)feeniks.fi

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailumuseolla on pihalla samaan kallioon tutkan kanssa kiinnitettynä joku valaisin. Onko se peräisin lentomajakasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sepon löytämä Aeron artikkeli on sikäli mielenkiintoinen, että siinä kerrotaan Karruksen majakoiden koordinaatit. Koordinaatistoissa (Map Datum) on kuitenkin eroja. Maantieteellistä tasokoordinaatistoa käyttämällä majakoiden tosiasialliset paikat näyttävät olevan muutaman sata metriä koilliseen nettikarttoja käytettäessä.

 

Tämän virheen huomioiden on mielenkiintoista tutkia, missä Maarianhaminan majakka olisi voinut sijaita. Annetut koordinaatit ja virheet huomioiden majakan paikka on todennäköisesti ollut  nykyisen lentokentän itäpuolella, Kasberg-nimisen kallion laella. Siis samanniminen paikka, kuin Kumlingessakin. Kansalaisen karttapaikan ja Google Earthin kuvista päätellen kallion laella ei enää olisi tornia tallella. Joku talon tapainen näyttäisi löytyvän. Generaattorihuonetta tuskin on kuitenkaan 30-luvun lopun Maarianhaminassa tarvittu.

 

Kansalaisen karttapaikan ilmakuvassa Kasbergin korkein kohta on kuvan keskellä. Elevation on 66.5 metriä ja kun siihen lisätään majakoiden vakiokorkeus 15 metriä, saadaan 81,5 metriä. Aeron artikelissa korkeudeksi olikin mainittu 81 m. Forumin salapoliisitkaan eivät taida löytää mitään torniin viittaavaa. Onko kenelläkään Maarianhaminaan matkaa, että voisi tehdä pienen tutkimusmatkan Kasbergin laelle?

 

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=2000&srs=EPSG%3A3067&y=6687061&mode=orto&x=107579〈=fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maarianhaminan kenttätiedoissa -30-luvun lopulta mainitaan ilmamajakan sijainneen n. 1700 metriä kentän keskeltä koilliseen.

 

Sen perusteella Rainen mainitsema Kasberg on ollut mitä todennäköisin paikka majakalle.

 

Kuvat: Pekka Paajasen arkisto.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään