Ilkka Mannikainen

Virkistysmatka HEL-DEL-HEL 23.7.2011

24 viestiä aiheessa

No niin. Hulluilla Päivillä huhtikuussa 2011 myytiin sopivalla ehdolla lippuja mm. Delhiin. Se, mikä tästä teki erittäin sopivan ja houkuttelevan oli, että meno lauantaina ja paluu sunnuntaina onnistui tässä Q-luokan lipussa joten asiaa eikä ostopäätöstä tarvinnut kauaa miettiä.

Lisäksi vielä kun heinäkuun lopussa on aina kanta-asiakassuhde ns. tarkistusvaiheessa Finnairin kanssa, niin tämä oli oiva tilaisuus kerätä mahdollisesti puuttuvaa pottia ihan kalkkiviivoilla.

 

Matka alkaa lauantaina noin klo 18:00 kotiosoitteesta ja työjuhtana vanha Cresent.

 

Helsinki-Vantaalla portti auki joten eikun sisään vaan

[ attachment removed / expired ]

 

 

Koska noin 26 asteen helle pistää paidan märäksi kovan lenkin päälle on aika ottaa ansaittu loma/energiajuoma joka säilyi matkan kylmänä ja erittäin herkullisena. Mainittakoon että Finavian fillariparkit ovat aika vaikea löytää jos ei tiedä mistä hakea. Mutta muutenhan fillari on ainoita kulkuvälineitä josta Finavia ei rokota pysäköinnin suhteen ja ajoneuvon saa ihan terminaalin eteen parkkiin. Tämä saapuvien tasolla T2:n edessä, rampin alla jätelavojen vieressä. Kuvassa oikealla näkyvät läikät ovat kyseistä juomaa koska matkalaukku otti matkalla kahdesti osumaa asfalttiin joten pientä kuohuntaa oli tarjolla.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Saunan, Span ja loungen jälkeen on noin klo 19:40 aika siiryä tämän illan näyttämölle joka on OH-LTU ja esirippu nousee portilla 37.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Profiilia

[ attachment removed / expired ]

 

 

Illan mukavin yllätys. Finnair oli myynyt Delhiin turistipuolen täyteen, joten on tehtävä ratkaisuja joissa joidenkin pitää uhrautua vaihtamaan paikkanumeroa. Paikka 23A vaihtui jo iltapäivällä paikaksi 6A, joka on tämän näköinen. Iloinen yllätys jo siinä mielessä että 330:n business oli vielä käymättä.

Yhden istuttavat paikat ovat todella mukavia ja tällä paikalla istuessa on kyllä "tilanteen herrana". Ainoa miinuspuoli on se että ikkunaan jää matkaa ja näkökenttä ulos pienenee.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tällä kuormituksella mennään.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Cleared for takeoff runway 2-2-right Finnair 2-1

[ attachment removed / expired ]

 

 

Climb level 2-4-0 Finnair 2-1

[ attachment removed / expired ]

 

 

Perille päästyämme Delhin T3 -terminaaliin noin klo 05:35 paikallista aikaa ja ständille 7 pysähdyttyämme purseri tulee kertomaan että koneen keulassa on minulle viesti. Kuin Mission Impossiblessa.  :laugh:

Viesti paljastuu kauniiksi naiseksi, joka lupaa viedä minut läpi transitin ja securityn erittäin mukavaan loungeen odottamaan jatkolentoani. Kaunis nainen vaihtuu matkalla toiseen kauniiseen naiseen joka vasta sitten viekin perille.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kingfisher Lounge

[ attachment removed / expired ]

 

 

Nyt voi sanoa että Delhissä on lentokenttä. Ero vanhaan T2:seen on kun yöllä ja päivällä.

Mainittakoon erikseen halpa tax-free, jossa 2 pulloa Baileys Orginalia ja kartonki punaista Marlboroa olivat 57 USD.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Leikitään lentokonekuvaajaa part 1. VT-ALC

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jaahas. Noin viisi tuntia on kulunut ja on aika siirtyä kohti jatkolentoani kohti Helsinkiä. Se näyttääkin olevan OH-LTU portilla 7 ja siellä jo lastausporukka ahkerasti työn touhussa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tarkistetaanpa kuinka monta äijää siellä olikaan

[ attachment removed / expired ]

 

 

Leikitään lentokonekuvaajaa part 2. VT-ESP

[ attachment removed / expired ]

 

 

Fedexin takana vanha T2 joka onneksi hiljainen. Tässä ollaan jo line-upissa RWY 28

[ attachment removed / expired ]

 

 

Nousua. Siivellä pakokaasuvanaa havaittavissa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Taivas varjele miten maukasta intialaista kanaa!

[ attachment removed / expired ]

 

 

Finnairin Delhin ja New Yorkin reiteillä kun on tapana olla vähän liian lyhyitä, ainakin kun istuu busineksessa, niin matka jää ikään kuin kesken. Niin se jäi nytkin, jäi esim hyvä leffa kesken.

Helsinki-Vantaalla etuajassa noin 30 min. Otetaan lennon päätteeksi kurkistus pedon kitaan.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kaikille lentokonereijoille vielä yleisnäkymä Airbusin perästä.

[ attachment removed / expired ]

 

Että näin!

 

Kiitoksia kuluneesta seurantajaksosta Finnair ja kaikki reissuihin myötävaikuttaneet. Vuoden varrelle mahtui kaukokohteet  HKG, JFK, BKK, SIN ja DEL sekä kaikkea muuta mukavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotku tekee pyörälenkkejä lähimaastossa, mutta sä päätit käydä vähän pidemmällä kääntymässä :laugh: Jättebra :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Paljonko maksoit lennoista?  :thmbup:

 

449€.

 

Eikö Ilkka nuo Airbussit olekkin oikein mukavia ja joutusia koneita. :thmbup:

 

No ei kyllä noista A333:sista ole huonoa sanottavaa. Ainoa ihmeellinen asia mikä on tullut vastaan oli OH-LTP:ssä HEL-JFK jossain Atlantin päällä alkoi jotenkin häiritsevän paljon hakemaan korkeutta eli kun aistit kertovat koko ajan laskun ja nousun tunteesta vaikka ollaan ihan matkalentokorkeudessa, niin alkoi häiritsemään.

 

En ole saanut selvää onko noissa busseissa joku systeemi joka laittaa koneen "hakemaan" korkeutta tai jotain muuta asiaa, niin että matkanteko tuntuu "heijaavalta".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei kyllä noista A333:sista ole huonoa sanottavaa. Ainoa ihmeellinen asia mikä on tullut vastaan oli OH-LTP:ssä HEL-JFK jossain Atlantin päällä alkoi jotenkin häiritsevän paljon hakemaan korkeutta eli kun aistit kertovat koko ajan laskun ja nousun tunteesta vaikka ollaan ihan matkalentokorkeudessa, niin alkoi häiritsemään.

 

En ole saanut selvää onko noissa busseissa joku systeemi joka laittaa koneen "hakemaan" korkeutta tai jotain muuta asiaa, niin että matkanteko tuntuu "heijaavalta".

 

Olet päässyt kokemaan suihkuvirtauksen aiheuttaman hakkavan turbulenssin yläpuolella melko usein esiintyvää pitkäaaltoisempaa heiluntaa, joka saa aikaan juuri tuollaisen tunteen. Autopilotti säätää nokkaa ylös-alas korkeuden säilyttämiseksi, pystynopeusmittari heiluu useampiakin satoja jalkoja/min edestakaisin vaikka korkeus ei muutu. Olen kokenut saman ilmiön ja tunteen muillakin koneyypeillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavaa katseltavaa. Enpä muista kuulleeni ennen kenestäkään kaukomatkaajasta, joka menee lentokentälle pyörällä. ;D

Ilkan reissuja muistellen, niillä ei paljon matkatavaroita tarvita ;) Ne on sellaisia meno-heti-paluu tyypin pikareissuja :thmbup:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkan reissuja muistellen, niillä ei paljon matkatavaroita tarvita ;) Ne on sellaisia meno-heti-paluu tyypin pikareissuja :thmbup:.

 

Menomatkalla oli suurin painolasti toukokuun Hesarit joista suurin osa jäi Kingfisherin loungeen sekä koneeseen ja takaisin tullessa pullot painoivat matkalle jääneiden Hesareiden verran.  ;)

Mainittakoon että toukokuun lopun Singaporen lennoilla oli mukana huhtikuun Hesarit. Nyt varmaan pitäisi joku lento ottaa jonnekin että saisi kesäkuun luettua.

 

Mutta ehdottomasti fillari on oiva liikkumisväline lentokentälle vrt. oma auto Finavian "halvassa" parkissa tai Suomen "halpa" taksi menopaluu. Ja muistetaan vielä hiilijalanjäljet!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta ehdottomasti fillari on oiva liikkumisväline lentokentälle vrt. oma auto Finavian "halvassa" parkissa tai Suomen "halpa" taksi menopaluu. Ja muistetaan vielä hiilijalanjäljet!

 

Niin säälittävää kuin hiilijalanjälkipelleily onkin, joudun hiukan pohtimaan kompensoiko tämä fillarilla kentälle ajo kuinkakin hyvin long haulien huvikseen lentelyn, jos niitä parin kuukauden väleinkin tahkoaa? :)

 

Toinen asia, mikä minua hieman epäilyttää, on moisen reissun virkistävyys, mutta mitäpä minä tästäkään tietäisin. Kunhan spekuloitsen yhdensuuntaisten kaukolentojen kohtuullisen väsyttävällä vaikutuksella. Toisaalta on kyllä ihan lystiä, kun ei muutamaan tuntiin edes pysty järjestämään itselleen kiirettä.

 

Mutta siitä olen toki yhtä mieltä, että A330 on kelpo peli reissata. Eikä 340:ssäkään mitään vikaa ole. Jopa päinvastoin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä se reissun virkistävyys tulee siitä kun saa istua lentokoneessa ja nauttia lentämisen tunnelmasta sekä paikallisista lentoasemista  ;)

Ainakaan allekirjoittanutta ei ollut oikeastaan mitään vaikutusta muutaman viikon takaisella hel-fra-nrt-hel lennolla jonka suoritin vain vajaassa 31-tunnissa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin säälittävää kuin hiilijalanjälkipelleily onkin, joudun hiukan pohtimaan kompensoiko tämä fillarilla kentälle ajo kuinkakin hyvin long haulien huvikseen lentelyn, jos niitä parin kuukauden väleinkin tahkoaa? :)

 

Todellakin niin järkyttävää pelleilyä kun hiilijalanjäljet ja keskustelu niistä onkin, niin mitä itse olen laskenut niin perilläolon määrä kohteessa ja matkan tarkoitus ei ole missään laskelmissani nostanut niitä hiilijalanjälkiä ja toinen homma mitä olen merkillepannut on se, että joka ilta esimerkiksi Singaporeen nousee A340 tuosta Vantaan kentältä, olin itse siellä kyydissä tai en eikä koneen päästömäärä kasva eikä laske olin siellä tai en.

 

Joten tulemme yhtälössä siihen, että keskustelu henkilökohtaisista hiilijalanjäljistä on täysin teennäistä ja väkisin keksittyä paskaa.  :laugh:

 

Mutta tarkkaan ajatellen jos olisin itse ajanut kentälle autolla tai taksilla, olisin lisännyt päästöjä koska moottorikäyttöinen ajoneuvo olisi vain minua varten kulkenut välillä koti-EFHK. Delhiin kone sen sijaan olisi lähtenyt vaikken olisi ollut kyydissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Viesti paljastuu kauniiksi naiseksi, joka lupaa viedä minut läpi transitin ja securityn erittäin mukavaan loungeen odottamaan jatkolentoani. Kaunis nainen vaihtuu matkalla toiseen kauniiseen naiseen joka vasta sitten viekin perille.

 

 

En luonnollisestikaan millään tavalla rohkene epäillä tämän onnellisen yhteensattuman paikkaansapitävyyttä, mutta kuvallinen todistusaineisto olisi tuonut tähän muutenkin jo erinomaiseen matkakertomukseen sen kuuluistan pisteen i:n päälle.....  ::)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

, olin itse siellä kyydissä tai en eikä koneen päästömäärä kasva eikä laske olin siellä tai en.

 

Tokihan se kasvaa (jollei Mannikaisen ja Hesareiden tilalle sitten tule muuta kuormaa sama määrä), ei vaan tähän aikaan illasta jaksa lähteä hakemaan edes mitään nyrkkisääntöjä, paljonko lisää löpöä tarvitaan. Onhan se lisäys tietysti pieni, jos sitä verrataan siihen 3..5 litraa/100 henkilö km, missä lukemissa liikutaan, kun koneen kulutus jaetaan tasan täyden koneen kaikkien matkustajien kesken.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkka, nykyisin Delhissä ilmeisesti oli transit-mahdollisuus ilman viisumia?

 

On. Heti koneesta tullessa on opasteet "international transit". Nyt transit toimii kuten sen Delhin kokoisella kentällä luulisi toimivan. Tosin vaikka kainalossa oli kaunis saattopalvelun edustaja, oli lippulappujen tutkiskelu ja leimojen lyönti pääosissa. Ja se käsimatkatavaran tägihän (jossa leima) on Delhissä melkein tärkeämpi kun passi. Tuskan hiki melkein nousi kun ennen koneeseen menoa putkessa se tägi lähti kassista irti mutta pelastuin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intiaanhan pääsee ilman viisumia nykyään. Itse kävin Goalla Delhin kautta ja ei ollut mitään viisumia. Tosin tuo käytäntö oli siellä juuri muuttunut ja meni pari tuntia, että se selvisi heillekkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sinne kait ilman viisumia pääse mutta tietyillä kentillä kuten Delhi, suomalaisella on mahdollisuus ostaa viisumi 60 USD:llä jos on valokuvat ja kaavake valmiina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sinne kait ilman viisumia pääse mutta tietyillä kentillä kuten Delhi, suomalaisella on mahdollisuus ostaa viisumi 60 USD:llä jos on valokuvat ja kaavake valmiina.

Joo noinhan se menee. Ei siis tartte etukäteen anottua viisumia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla