Petteri Pirinen

Air Finlandilla Alicanteen ja Norwegianilla takaisin

23 viestiä aiheessa

Tuli tuossa kesäkuun alkupuolella käytyä Costa Blancalla. Alueen suurimmalle lentokentälle lennetään Helsingistä otsikossa mainitun firman lisäksi myös Norwegianin toimesta. Menomatkalla valinta osui Air Finlandiin, takaisin tultiin Norwegianilla. Pidemmittä puheitta itse kuviin:

 

OF453 HEL-ALC

Lähtöaika aikataulun mukaisesti 15:55 paikallista aikaa

B757-200, OH-AFL

Paikka 5A (ainakin suurimman osan lentoa...  ;))

 

Boarding standilla 904

[ attachment removed / expired ]

 

Toimisto ennen lentoa

[ attachment removed / expired ]

 

Helsinki jää taakse

[ attachment removed / expired ]

 

Murkinaksi taisi olla härän ulkofilettä. Ei valittamista. :)

[ attachment removed / expired ]

 

OH-AFL:n vasen siipi matkustamosta nähtynä

[ attachment removed / expired ]

 

Noin puoli tuntia ennen laskua ikkunasta avautuivat tällaiset näkymät alla siintävään Välimereen 8)

[ attachment removed / expired ]

 

Tarkkasilmäiset erottanevat Top of Descentin EHSI:lla

[ attachment removed / expired ]

 

Uutta headingia autopilottiin

[ attachment removed / expired ]

 

Heittäydyin taiteelliseksi :P

[ attachment removed / expired ]

 

Overheadia

[ attachment removed / expired ]

 

Menty jo jonkin matkaa alaspäin

[ attachment removed / expired ]

 

FMS:n Progress-sivu

[ attachment removed / expired ]

 

Sijainti kuvanottohetkellä by IRS

[ attachment removed / expired ]

 

Maisemakonttori 8)

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jarrua

[ attachment removed / expired ]

 

Loppulähestymislina (onko oikea termi?) näkyvissä EHSI:lla

[ attachment removed / expired ]

 

Laippaa alas

[ attachment removed / expired ]

 

Kaartelua

[ attachment removed / expired ]

 

Sama mittareista katsottuna

[ attachment removed / expired ]

 

Siellä on LEAL

[ attachment removed / expired ]

 

VOR-lähestyminen kiitotielle 10

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja maassa

[ attachment removed / expired ]

 

Pois kiitotieltä

[ attachment removed / expired ]

 

Follow me-auton perässä

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

...portille 35

[ attachment removed / expired ]

 

Epämääräinen painttisähellys Visual Docking Guidance Systemistä :P

[ attachment removed / expired ]

 

Moottorit sammuksiin, perillä aikataulussa :)

[ attachment removed / expired ]

 

Paperitöitä lennon päätteeksi

[ attachment removed / expired ]

 

Menolentoa käsittelevän osuuden loppuun ohjaamon ikkunasta näkynyt sateenkaari 8)

[ attachment removed / expired ]

 

Erittäin suuret kiitokset kyseisen lennon miehistölle mahdollisuudesta istua ohjaamossa laskun ajan! :thmbup:

 

Viikkoa ja päivää myöhemmin oli aika suunnata kotiin. Paluumatkasta ei ole ihmeempää kerrottavaa. LN-DYH toi kotiin DY5863:na

 

Tankkaus vielä kesken boardingin alettua

[ attachment removed / expired ]

 

Kuukin pääsyt kuvaan

[ attachment removed / expired ]

 

Loppuun vielä kuva Norwegianin konttorista. Kiitokset sinnekin. :)

[ attachment removed / expired ]

 

Kiitos, että jaksoit lukea loppuun asti. :)

 

Air Finland-kuvat täysikokoisina sekä muutama kuva lisää, jotka jätin postaamatta tänne toiston välttämiseksi:

http://petteri.ehasa.org/gallery3/index.php/Ilmailu/Ohjaamokuvia/OH-AFL-n-lasku-Alicanteen?page=1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hemmetin hienot kuvat! Meitä ei norskilla cokkariin päästetty ja syyksi lentoemäntä sanoi WTC9/11- iskut.

Taidan olla vaativa asiakas, mutta aina kun emo kieltäytyy visiitistä niin tulee sanottua että kysäseppäs vielä kipparilta. Pienen soiton jälkeen ovi tuppaa joka kerta aukeamaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taidan olla vaativa asiakas, mutta aina kun emo kieltäytyy visiitistä niin tulee sanottua että kysäseppäs vielä kipparilta. Pienen soiton jälkeen ovi tuppaa joka kerta aukeamaan. :)

 

Pyydettiin kysymään kapulta, mutta ei käynyt sekään.

 

Hän ei edes suostunut kysymään kapteenilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja kun lähetin lennon jälkeen palautetta lentohenkilöstön loukkaavasta käytöksestä sain vastaukseksi tällaisen:

 

Dear Santeria Saikkonen,

 

We apologize if you felt badly treated by our cabin crew.

 

Norwegian does not allow passengers in the cockpit this due to safety.

 

There will be no compensation in this case.

 

Once again, we apologize for this situation and hope to welcome you onboard again at a later occasion.

 

 

Best regards

 

Customer Relations

Norwegian Air Shuttle ASA

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja kun lähetin lennon jälkeen palautetta lentohenkilöstön loukkaavasta käytöksestä sain vastaukseksi tällaisen:

 

 

 

En yleensä kommentoi näitä, mutta lähetitkö tosiaan palautetta Norwegianille siitä, että et päässyt ohjaamoon tai että purseri ei suostunut kysymään sitä päälliköltä?

 

Loukkaava käytös? Haistatteliko hän sinulle?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille palautteesta. Mukava kuulla, että piditte. :)

 

Air Finlandilla kysyin ensin lentoemännältä ennen lentoa, olisiko mahdollista päästä ohjaamoon. Kävi kysymässä asiaa lentäjiltä ja hetken kuluttua olinkin jo ohjaamossa. Kysyin lentäjiltä, olisiko mahdollista istua ohjaamossa lennon aikana ja kaivoin samalla oppilaslupakirjani esille. Hetken asiaa mietittyään kapteeni sanoi, että nousussa on tiedossa tuulista keliä ja haluavat mielellään työrauhan, mutta tule sitten laskun ajaksi.

 

Norwegianilla en edes odottanut pääseväni ohjaamoon lennon aikana. Pidin foorumilta luetun perusteella mahdollisena myös sitä, etten pääsisi ohjaamoon ollenkaan. Kysyin koneeseen tullessani etuovella olleelta emolta, pääsisinkö ohjaamoon ja sain kielteisen vastauksen. Koneesta poistuessani samainen emo sanoi, että nyt voin mennä ohjaamoon jos haluan. Tervehtiessäni lentäjiä ohjaamoon astuttuani molemmat vaikuttivat hieman yllättyneiltä. Epäilen, että lentoemäntä ei välttämättä ollut maininnut tulostani heille lainkaan. Eivät kuitenkaan häätäneet pois, joten mikäs siinä sitten. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille palautteesta. Mukava kuulla, että piditte. :)

 

Air Finlandilla kysyin ensin lentoemännältä ennen lentoa, olisiko mahdollista päästä ohjaamoon. Kävi kysymässä asiaa lentäjiltä ja hetken kuluttua olinkin jo ohjaamossa. Kysyin lentäjiltä, olisiko mahdollista istua ohjaamossa lennon aikana ja kaivoin samalla oppilaslupakirjani esille. Hetken asiaa mietittyään kapteeni sanoi, että nousussa on tiedossa tuulista keliä ja haluavat mielellään työrauhan, mutta tule sitten laskun ajaksi.

 

Norwegianilla en edes odottanut pääseväni ohjaamoon lennon aikana. Pidin foorumilta luetun perusteella mahdollisena myös sitä, etten pääsisi ohjaamoon ollenkaan. Kysyin koneeseen tullessani etuovella olleelta emolta, pääsisinkö ohjaamoon ja sain kielteisen vastauksen. Koneesta poistuessani samainen emo sanoi, että nyt voin mennä ohjaamoon jos haluan. Tervehtiessäni lentäjiä ohjaamoon astuttuani molemmat vaikuttivat hieman yllättyneiltä. Epäilen, että lentoemäntä ei välttämättä ollut maininnut tulostani heille lainkaan. Eivät kuitenkaan häätäneet pois, joten mikäs siinä sitten. :)

 

Mulla on sellanen pettämätön tatkiikka, että kun tulen koneeseen sisään, niin sanon emolle että minulla on kapteenille asiaa.

Hän sitten menee ohjaamoon ja kysyy, ehtiikö puhua. Tässä kohtaa yleensä heillä on aikaa ja suostuu.

Suosittelen kokeilla ;D:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En yleensä kommentoi näitä, mutta lähetitkö tosiaan palautetta Norwegianille siitä, että et päässyt ohjaamoon tai että purseri ei suostunut kysymään sitä päälliköltä?

 

Loukkaava käytös? Haistatteliko hän sinulle?

 

 

 

 

Ihmettelin itse ihan samaa. Turvallisuus kysymyksessä ja reklamaatiota postiin  ???

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on sellanen pettämätön tatkiikka, että kun tulen koneeseen sisään, niin sanon emolle että minulla on kapteenille asiaa.

Hän sitten menee ohjaamoon ja kysyy, ehtiikö puhua. Tässä kohtaa yleensä heillä on aikaa ja suostuu.

Suosittelen kokeilla ;D:thmbup:

Pitääkin kokeilla seuraavalla kerralla kun pääsee koneeseen. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkin kokeilla seuraavalla kerralla kun pääsee koneeseen. :thmbup:

 

Myös kannataa sanoa, että on kysymys kapteenille (tietenkin niitä on vähän enemmän loppujenlopuksi ;D).

 

Eli siis jompi kumpi. Asiaa kapteenille ta kysymys kapteenille.

 

Tämä systeemi ei ole koskaan pettänyt ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En yleensä kommentoi näitä, mutta lähetitkö tosiaan palautetta Norwegianille siitä, että et päässyt ohjaamoon tai että purseri ei suostunut kysymään sitä päälliköltä?

 

Loukkaava käytös? Haistatteliko hän sinulle?

 

 

Jännää mennä valittamaan asiasta, mitä ei ole kukaan lentoyhtiö luvannut ja joka on itse asiassa kielletty...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla ainakin saa ottaa ohjaamoon vain jos tuntee tai jos matkustaa ID-lipulla.

Se ei ole kiellettyä, mutta jotenkin muistan jokaisen sanovan, että sinne ei saa jäädä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se ei ole kiellettyä, mutta jotenkin muistan jokaisen sanovan, että sinne ei saa jäädä.

Ohjaamoon ei saa ottaa ketään ketä et tunne koko lennon ajaksi eikä lennon aikana. Paras mahdollisuus

on päästä lennon jälkeen käväsemään. Eikä välttämättä sillonkaan jos kääntöaika on lyhyt tai muuten vaan on kiire.

 

EDIT: Kamalaa offtopickia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla