Henri Karlsson

EFHF-ESSV-EFTU-EFHK, OH-JAA & OH-PRT

6 viestiä aiheessa

Tehtävänä oli lentää Seneca OH-JAA Peterille Visbyhyn, josta hän jatkoi samalla vauhdilla Saksaan. Paluumatkalle oli varattu PA32R Lance II OH-PRT.

Tässäpä siis pieni kuvastoori reissusta:

 

 

Matka alkoi Patrian hallin edestä, jonne menomatkan lentolaite oli pysäköity.

[ attachment removed / expired ]

 

CB-pilviä raahautui aamupäivästä Helsingin ylle, tässä rullataan odotukseen B 18:n päähän.

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Puhelinkeskustelu vielä ennen lähtöä

[ attachment removed / expired ]

 

Aamupäivän CB-pilvien takia Helsinki-Vantaalla oli melkoinen hässäkkä. Meille kerrottiin, että joudumme odottamaan selvitystä "määrittelemättömän ajan". Rullasimme odottamaan 18:n lähtöpaikalle, jossa tarkistin etusektorin WX-tutkalla. Nojoo, sinnehän pamahti 2 isoa punaista palloa saman tien, joista toinen oli suoraan edessä. Päätin rullata suosiolla takaisin ykkösplatalle, sammuttaa koneet ja odotella lupia ynnä CB-parven siirtymistä. N.20 min odottamisen jälkeen selvitys tuli ja myös mörköpilvet olivat väistyneet tieltä. Eli eikun matkaan!

 

Video lentoonlähdöstä. Kameran heilahtaessa voi pikaisesti nähdä säätutkalta etuvasemmalla olevan CB-solun

 

Ukkoset etenivät luoteeseen

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Reittiä Garminista

[ attachment removed / expired ]

 

Videota matkalta, tässä vaiheessa ollaan jossain Hangon itäpuolella

 

Tutustumista Visbyn kenttään karttojen avulla

[ attachment removed / expired ]

 

N. 1h 20min jälkeen alkoi näkyä Gotlannin rannikkoa

[ attachment removed / expired ]

 

Tutka käski alas melko myöhään joten piti hieman kiirehtiä.  Ohjeet olivat: Des 1800ft, on present hdg clr ILS rwy 21 ja report loc established

[ attachment removed / expired ]

 

Suuntasäteessä 21

[ attachment removed / expired ]

 

Hetken päästä päästiinkin jo pilvikerroksen alapuolelle

[ attachment removed / expired ]

 

Ja vähän sen jälkeen kiitotie tulikin näkyviin

[ attachment removed / expired ]

 

Videopätkä laskusta. Tuuli oli jotain 110/12

 

 

Torni ynnä Golden Airin ATR

[ attachment removed / expired ]

 

Keskimmäinen kapistus oli paluumatkaa varten

[ attachment removed / expired ]

 

Ja pitihän sitä ottaa kuvia turistimeiningillä myös itse kaupungista kun kerta siellä asti oltiin. Erittäin hieno ja viihtyisä paikka, suosittelen! Erikoista tosin oli taksien hinnoittelu, josta ei ottanut erkkikään selvää. Matka kaupungista lentoasemalle maksoi yli 2 kertaa enemmän kuin kentältä kaupunkiin  ;D Taidettiin apinaa koijata oikein kunnolla

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Muutaman tunnin palloilun jälkeen olikin paluumatkan vuoro. Heti kärkeen lennonjohto heitti meille slottiajan 1606 UTC, kun rullasimme bensapumpulle, alkuperäinen lähtöaika oli 1530 UTC

[ attachment removed / expired ]

 

Reitin syöttämistä Garminiin

[ attachment removed / expired ]

 

Rullaten kohti....

[ attachment removed / expired ]

 

.... odotusta kiitotie 03

[ attachment removed / expired ]

 

Ja taas mennään, tutka vektoroi alussa kohti pistettä ALAMI

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jälleen videokuvaa pilvien seasta

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuva ei tee oikeutta tälle näkymälle

[ attachment removed / expired ]

 

Stormscope näyttää salamankuvaa suoraan reittiviivan päällä. Ei hyvä

[ attachment removed / expired ]

 

Ja myöhemmin sen aiheuttaja näkyy suoraan edessä.

[ attachment removed / expired ]

 

Koko Helsinki oli peittynyt massiivisen CB:n alle joten kun kerta Turussa paistoi aurinko niin sinne on hyvä mennä huilaamaan vähäksi aikaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Paikalle 2B rullaten

[ attachment removed / expired ]

 

Turussa seurasimme jatkuvasti säätä. Kello oli jo sen verran, että Malmille ei olisi ennen kymmentä ehtinyt mitenkään, joten pienen puhelinneuvottelun jälkeen päätimme lentää Vantaalle, siellä kun saisimme koneen vieläpä halliin sisälle.

 

55. min jälkeen reitin syöttöä. EFTU L24 LAKUT EFHK

[ attachment removed / expired ]

 

Jälleen mennään hämärtyvässä illassa

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

"ORT, proceed direct VIPEB"

[ attachment removed / expired ]

 

Vektoreissa ILS 15

[ attachment removed / expired ]

 

Video laskusta EFHK:n 15:lle

 

Onnellisesti perillä Vantaalla

[ attachment removed / expired ]

 

Että tällainen reissu. Peterille vielä kerran kiitos!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvien laadulla ei ole enää MITÄÄN merkitystä tällaisessa stoorissa! Tämähän oli loistava, uskomattoman hyvä.

Jospa näitä vaan saataisiin lisääkin..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvien laadulla ei ole enää MITÄÄN merkitystä tällaisessa stoorissa! Tämähän oli loistava, uskomattoman hyvä.

Jospa näitä vaan saataisiin lisääkin..

 

 

 

Suurin osa on otettu omalla EOS 1000D:llä, jota en oikein osaa vieläkään käyttää kunnolla ja osa otettu I Phonella, kuten myös videot.

Hyvät että kelpaa  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo...  32 vuoden ja runsaan 5000 h kokemuksella voinen väittää että ilmailu ja HIV ovat läheistä sukua keskenään.  Parannusta ei ole, mutta oireita voi lievittää. Esimerkiksi lentämällä. Mikä onkin sitä parasta terapiaa.

 

Kiitoksia hyvästä talkoohengestä liikennelentäjä H Karlssonille.  Seneca jatkoi matkaa saman tien Visbystä Straubingiin (EDMS) jossa siihen vaihdettiin 5 v jaksonsa loppuun lentänyt vasen potkuri. Ja vahingossa "väärän" värinen spinneri. :)

 

Straubingista Dijoniin tapaamaan velipoikaa, ja sieltä Roskildeen. Roskildesta Visbyhyn, josta poimittiin kyytiin meidän tenavia, jotka Henri oli sinne JAA:lla tuonut ja unohtanut.  ;) 

 

Kone jäi Malmille ja seuraavana päivänä matka jatkuikin taas Vantaalta PRT:lla.  Nyt Oulussa....

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla