Guest srantanen

Kovalevyn ja tulostimen jakaminen ad hoc -verkon yli (Vista&XP)

4 viestiä aiheessa

Hei,

Tein kämppääni tuollaisen väliaikaisen järjestelyn, että loin Vista-koneella ad hoc -verkon ja XP-miniläppäriä käytän sitä kautta. Systeemi toimii ihan ok, joten sillä pärjää siihen asti että saan kunnon WLAN:in pystyyn.

Onko mahdollista jakaa tähän Vista-koneeseen USB:llä liitetty teran ulkoinen kovalevy, tuon XP-koneen saataville? Entä tulostin, myöskin USB:llä kiinni?

Sami

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko mahdollista jakaa tähän Vista-koneeseen USB:llä liitetty teran ulkoinen kovalevy, tuon XP-koneen saataville? Entä tulostin, myöskin USB:llä kiinni?

Sen mitä itse olen tähän omaan kotiverkkoon saanut liitettyä pari ulkoista kovoa, toimii hyvin emännän läppärin kautta.

Eli ihan tavallinen verkko pystyssä kohan vaan laittaa siitä Vista koneelta jaon päälle kys. laitteelle kuten sisäiselle kovalevylle tekee.

Yksi ulkoisista toimii virtuaalivälimuistina emännän läppärille. Eli laitteen ominaisuudet, jakaminen kohta ja sieltä osion jako päälle ja täysillä oikeuksilla, ettei tarvitse herjata joka kerta salasanoista yms.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sen mitä itse olen tähän omaan kotiverkkoon saanut liitettyä pari ulkoista kovoa, toimii hyvin emännän läppärin kautta.

Eli ihan tavallinen verkko pystyssä kohan vaan laittaa siitä Vista koneelta jaon päälle kys. laitteelle kuten sisäiselle kovalevylle tekee.

Yksi ulkoisista toimii virtuaalivälimuistina emännän läppärille. Eli laitteen ominaisuudet, jakaminen kohta ja sieltä osion jako päälle ja täysillä oikeuksilla, ettei tarvitse herjata joka kerta salasanoista yms.

Juuri noin kokeilinkin, mutta ainakaan omilla it-taidoilla en pääse tuohon kovalevylle käsiksi XP-koneella?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juuri noin kokeilinkin, mutta ainakaan omilla it-taidoilla en pääse tuohon kovalevylle käsiksi XP-koneella?

No keletus, se on silleen että vaimon läppärillä on Win7 ja omalla koneellani sama.

Voi olla että joutuu vielä osion käyttöoikeuksia muuntamaan järjestelmänvalvojan nimiin siinä ulkoisen kovon osiossa, eli kokeileppas mennä sen ulkoisen kovon ominaisuudet -> Suojaus välilehti, ja sieltä Oikeudet lisäasetukset.

Sitten Omistaja välilehteen määrität ensisijaiseksi sinun käyttäjänimen kuten myös Valvonta ja Oikeudet välilehteen.

Sen jälkeen jokaiseen kohtaan muistat laittaa raksit.

Sen jälkeen Ryhmä/käyttäjänimet kohdassa Muokkaa, sitten varmistat sitä kautta vielä että oikeudet on täydet sinun käyttäjänimelläsi.

Vista ja Windows 7 suojaus käytännöt on sen verran kehittyneemmät että se vaatii jatkuvaa kikkailua oikeuksien suhteen, eli vaikka asennuksessakin määrittäisit itsesi omistajaksi, se ei silti windowsissa aivan joka suhteessa toteudu. Monesti olen joutunut määrittämään windowsin rekisterin ja C: osion ja Windowsin kansioon jälkeen päin täydet oikeudet, esim Flight1 wrapperi ei ole mulla muutamassa FS lisurikoneessa saanut luotua WOW64 ja system32 kansioihin flt1chk.dll tiedostoa vaan olen joutunut manuaalisesti kikkailemana oikeudet.

Itse olin Windows Vista/Longhornin beta tiimissä 2003 vuodesta lähtien ja XP:ltä se alun pitäen näytti mutta siinä buildien valmistuessa, ulkonäkö ja suojauskäytännöt muuttuivat radikaalisti vrt. XP nykyisiin. Aiemmin oli tarkoitus integroidan WINFS tiedostojärjestelmä, mutta se oli sen verran keskeneräistä tekelettä että se jätettiin pois.

Silloisilla koneilla joilla sitä testailin, veti kyllä kaiken kovolta käyttöön, eli todella hitaaksi kävi työskentely ja se piti ottaa pois käytöstä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään